Hej

Vi har en förening i en stugby i fjällen där vi alla har installerat Easee laddboxar. Vi äger våra egna fastigheter och vi fick betala installationen själva. Dock fick vi en offert på alla fastigheter 24 st. Det var tal om att det skulle dras 3-fas, men så blev det inte. Istället gjorde de en enkel lösning. Bytte ut motorvärmaruttaget (Framsida2.jpg) till en laddbox. Det blev då enfas 13A. Tar ju då ett tag att ladda bilen om man har ett stort batteri i bilen.

Jag har läst på lite om dessa laddboxar och många säger att man ska dra direkt från huvudsäkringarna där vi idag har 3x25A. Vet ej om det är TNC eller TNS. Jordfelsbrytare är inbyggd i laddboxen.

Vi äger hörnbostaden samt tomten brevid huset så jag funderar på om man istället skulle flytta laddboxen till den röda ringen på bild Baksida.jpg samt dra kabeln från huvudsäkringarna till laddboxen längs husgrunden med kabelskydd. Finns ett skidförråd i anslutning där laddboxen ska sitta. Ska man säkra av laddboxen med 3x16A i skidförrådet eller gå direkt från huvudsäkringarna 5G6mm samt sätta en Tibber för lastbalansering.

Eftersom det är en fjällstuga så är det eluppvärmning, golvvärme samt direktel på övervåningen. Självklar finns det bastu. Jag vill inte att huvudsäkringarna ska gå hela tiden om man laddar bilen.

Är öppen för förslag för nuvarande lösning känns inte bra med den låga effekten.
 
  • Ett trähus med grönt sedumtak, röda fönsterluckor, en person sitter på trappsteget, skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt tak på byggnad, röda fönsterkarmar, omgiven av grusväg, markerade konturer med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
Beror på vilket som är enklast/snyggast. Kabel i mark från mätarskåpet eller kabel från Elcentral.

Säkra av eller inte. Vissa vill ha en egen central till laddboxen, Men huvudsäkringarna ger ett fullgott skydd också.

Hade jag fått välja hade jag tagit det från mätarskåpet och grävt ner kabeln som du visar, dock mer jobb än att klammra. samtidigt som du också kan nyttja 17Kwh laddning (teroretiskt) på 25A säkring. istället för att alltid begränsa det till 11Kwh om du kör på 16A.
 
Jag tycker du skall dra 5G6 när du ändå är i farten. Skiljer inte så mycket från 2,5 kvd.
Boxen klarar 22kW men du måste ju inte ladda bilen med det. Du kan även ställa ner i boxen eller köra lastbalanserar på huvudsäkringen.
 
  • Gilla
JED
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Beror på vilket som är enklast/snyggast. Kabel i mark från mätarskåpet eller kabel från Elcentral.

Säkra av eller inte. Vissa vill ha en egen central till laddboxen, Men huvudsäkringarna ger ett fullgott skydd också.

Hade jag fått välja hade jag tagit det från mätarskåpet och grävt ner kabeln som du visar, dock mer jobb än att klammra. samtidigt som du också kan nyttja 17Kwh laddning (teroretiskt) på 25A säkring. istället för att alltid begränsa det till 11Kwh om du kör på 16A.
Tack för svaret. Gräva ner är ju också ett alternativ. Frågan är ju bara hur nära husväggen man ska gräva och hur djupt. Annars hade jag tänkt att sätta ett kabelskydd i metall på betongsockeln under träfasaden. Kanske inte det snyggaste.

Elcentralen sitter mitt i huset så det är inte så lätt att dra ny kabel därifrån.
 
Tommty
J JED skrev:
Tack för svaret. Gräva ner är ju också ett alternativ. Frågan är ju bara hur nära husväggen man ska gräva och hur djupt. Annars hade jag tänkt att sätta ett kabelskydd i metall på betongsockeln under träfasaden. Kanske inte det snyggaste.

Elcentralen sitter mitt i huset så det är inte så lätt att dra ny kabel därifrån.
normalt brukar vara runt 40-60cm och en del skyddsåtgärder som rör och markering att kabel.

enklare att klramma, kan du dölja det snyggt så är det betydligt billiagre/enklare.
 
Tommty Tommty skrev:
Säkra av eller inte. Vissa vill ha en egen central till laddboxen, Men huvudsäkringarna ger ett fullgott skydd också.
Varje laddbox måste föregås av egen säkring enligt elsäkerhetsverket. Easee har inbyggt skydd för både ac och dc-felströmmar så någon jordfelsbrytare behövs inte men egna säkringar kommar man alltså inte ifrån.
 
Müssli Müssli skrev:
Varje laddbox måste föregås av egen säkring enligt elsäkerhetsverket. Easee har inbyggt skydd för både ac och dc-felströmmar så någon jordfelsbrytare behövs inte men egna säkringar kommar man alltså inte ifrån.
Ok, så det räcker inte att sätta den efter huvudsäkringarna?
 
J JED skrev:
Ok, så det räcker inte att sätta den efter huvudsäkringarna?
Nej, du måste säkra av boxen med egna säkringar. Vissa boxar har inbyggda säkringar vilket gör att man slipper egna men inte Easee. Jag försökte hitta texten som backar upp mitt påstående men hittar det inte just nu.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det stämmer, det står i del 722 av elinstallationsreglerna. Kravet gäller närmare bestämt varje inkopplingspunkt mot elbilen, dvs varje uttag på en laddstation som kan användas samtidigt. Så laddstationer med flera uttag måste ha överströmsskyddet inbyggt (plus alla JFBer). Om inte så måste det sitta i den fasta anläggningen.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Var andra skulle sätta detta kapsling är fullständigt irrelevant.

Funktionellt spelar ingen roll då syftet är överlastskydd. Det kan då sitta i endera ände av ledningen (förutsatt att det inte finns avgreningar) där det är mest praktiskt. Kortslutningsskyddet, som måste sitta i början av ledningen, står mätarsäkringen för, vilket fungerar om ledningen har en tillräcklig area (där 6 mm² med en rimlig längd tumregelmässigt funkar).
 
Tommty
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det stämmer, det står i del 722 av elinstallationsreglerna. Kravet gäller närmare bestämt varje inkopplingspunkt mot elbilen, dvs varje uttag på en laddstation som kan användas samtidigt. Så laddstationer med flera uttag måste ha överströmsskyddet inbyggt (plus alla JFBer). Om inte så måste det sitta i den fasta anläggningen.
Hjälp mig gärna reda ut detta för som jag har läst det gäller det endast om 2 eller fler laddare installeras.

"varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av jordfelsbrytare, enligt avsnitt 722.531.2.101 i Elinstallationsreglerna. Varje punkt ska även matas individuellt av en gruppledning som skyddas av ett överströmsskydd (säkring eller dvärgbrytare), enligt avsnitt 722.533.101. En inkopplingspunkt definieras som punkt där elfordonet är anslutet till den fasta installationen."

Enligt detta så tolkar jag det att om enbart 1 elbilsladdare installeras (1 uttag). Egen matning direkt efter inkommande (efter huvudsäkringarna) samt komplettering av JFB (antingen inbyggd i elbilsladdaren eller separat) är detta en regelrätt installation.
 
Kravet på överströmsskydd och JFB gäller varje ladduttag där du pluggar in bilens laddsladd, även när det endast finns ett (1) sådant uttag.

Din tolkning saknar alltså överströmsskyddet.

Men jag vet inte hur rabiat man måste följa texten. Om både ledningen och laddstationen är klassade för minst 25 A så kommer ju mätarsäkringen att uppfylla detta skydd. Men många laddstationer stöder endast 16 A och då kan man inte lägga den direkt under mätarsäkringen. Om det är så att JFB och överströmsskydd får plats i mätarskåpet så kan de placeras i en liten elcentral vid laddstationen. Ledningen fram dit behöver då dimensioneras för maximal mätarsäkring, tumregelmässigt 6 mm² i bostäder.

Jag vet inte om jag besvarade din fråga?
 
Tommty
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kravet på överströmsskydd och JFB gäller varje ladduttag där du pluggar in bilens laddsladd, även när det endast finns ett (1) sådant uttag.

Din tolkning saknar alltså överströmsskyddet.

Men jag vet inte hur rabiat man måste följa texten. Om både ledningen och laddstationen är klassade för minst 25 A så kommer ju mätarsäkringen att uppfylla detta skydd. Men många laddstationer stöder endast 16 A och då kan man inte lägga den direkt under mätarsäkringen. Om det är så att JFB och överströmsskydd får plats i mätarskåpet så kan de placeras i en liten elcentral vid laddstationen. Ledningen fram dit behöver då dimensioneras för maximal mätarsäkring, tumregelmässigt 6 mm² i bostäder.

Jag vet inte om jag besvarade din fråga?
Tack för förklaring.

Då är jag med på din tanke. Det var här jag blev förvirrad då jag tolkade det på dig och Mussli att det behövde finnas en säkring som enbart gick till elbilsladdaren oavsett förutsättningar med huvudsäkringen inblandning.

Givetvis spelar typen av överströmskydd roll, Om TS i detta fall skulle haft 63A huvudsäkring alt. som du skriver att en annan laddbox än den TS önskar ha som enbart stöder 16A.så skulle i det behövas egna säkringar till laddboxen

Men då är alltså svaret att det är godkänt för TS att slippa en undercentral (om så önskas). Då laddboxen är specad till max 22kW och TS har 25A huvudsäkring och tänker att elektriken drar 5G6 kabel.
 
Redigerat:
T Tobbe_C skrev:
Jag tycker du skall dra 5G6 när du ändå är i farten. Skiljer inte så mycket från 2,5 kvd.
Boxen klarar 22kW men du måste ju inte ladda bilen med det. Du kan även ställa ner i boxen eller köra lastbalanserar på huvudsäkringen.
Bra förslag
Om man flyttar laddboxen till en stolpe en bit från huset så går det att ansluta två bilar. Vissa räddningstjänster rekommenderar att man flyttar ut laddboxen från fasaden, jag tror inte det är någon större brandrisk men om det enkelt kan göras så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.