M maria01 skrev:
nu hoppa miljöpartiet in
Är du på riktigt? Har du inget bättre att säga än att slänga invektiv omkring dig?

För att få bygga ett hus, så krävs bygglov.

För att få bygga stora konstruktioner i stort sett var som helst, så krävs utredningar och diverse tillstånd, förutom bygglov.

Försvaret har, och har haft en gräddfil vad avser det som krävs för att försvara Sverige.
 
M maria01 skrev:
du hittar på en massa som jag inte har skrivit
Om du inte kommer ihåg vad du skrivit, så föreslår jag att du går tillbaka några inlägg längre upp i tråden.

För övrigt tror jag att läsning av svenska regelverk i sin ursprungliga form, vore bra att göra innan man slänger ur sig påståenden om hur saker och ting hänger ihop.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Är du på riktigt? Har du inget bättre att säga än att slänga invektiv omkring dig?

För att få bygga ett hus, så krävs bygglov.

För att få bygga stora konstruktioner i stort sett var som helst, så krävs utredningar och diverse tillstånd, förutom bygglov.

Försvaret har, och har haft en gräddfil vad avser det som krävs för att försvara Sverige.
åter igen har jag skrivit att bygglov inte behövs?
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Om du inte kommer ihåg vad du skrivit, så föreslår jag att du går tillbaka några inlägg längre upp i tråden.

För övrigt tror jag att läsning av svenska regelverk i sin ursprungliga form, vore bra att göra innan man slänger ur sig påståenden om hur saker och ting hänger ihop.
cittera det som jag har sagt då
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Inte svar på din fråga det gav jag tidigare.
går back är ju inte samma sak som att gå konkurs och om dom nu skulle gå i konkurs skulle ju säkert nån ta över som med många andra företag att det säljs till högstbjudande
 
  • Arg
perror
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är det vanligt att dom här företgen går i konkurs?
Jag vet inte, men jag är inte beredd att ta den ekonomiska risken och ställer då samma krav som vid en bergtäckt eller liknande, förutom det årliga arrendet måste det finnas en ordentlig bankgaranti då jag inte själv kan och får riva och elda upp eller gräva ner resterna för att återställa som man faktiskt kan göra vid ett vanligt jordbruksarrende.
 
M maria01 skrev:
går back är ju inte samma sak som att gå konkurs och om dom nu skulle gå i konkurs skulle ju säkert nån ta över som med många andra företag att det säljs till högstbjudande
Knappast i örebrofallet, där har det väl byggts i 'fel' vindläge, fel och förlitet, det har väl örebroarna som tradition?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
bladen nej men själva stolpen motorn genoratorn där finns stort värde som lätt täcker upp platan går att lämna som den är dom flesta bönder bryr sig inte om en platta i skogen

vett en granne vart erbjuden mellan 150 till 200 tusen om året för mark som inte har nåt stort värde en då gick inte att odla på och ingen bra skog
Det går självklart att lämna allt, men det är inte rätt och förstör marken för framtida generationer vilket för mig som privat markägare och pappa är helt otänkbart.
 
F fribygg skrev:
Knappast i örebrofallet, där har det väl byggts i 'fel' vindläge, fel och förlitet, det har väl örebroarna som tradition?
I Kalmar fallet skjuts det tydligen till skattepengar till den olönsamma vindkraftsproduktionen, det tyder heller inte på god lönsamhet och justa affärer
 
F fribygg skrev:
Det går självklart att lämna allt, men det är inte rätt och förstör marken för framtida generationer vilket för mig som privat markägare och pappa är helt otänkbart.
jag håller med dig men det finns mycket mer skadliga saker i marken en plata betong som man kan täcka över och sen odla skog på

om det är berg under behöver inte platan vara för stor


oftast står dom inte på jordbruks mark en då
 
F fribygg skrev:
I Kalmar fallet skjuts det tydligen till skattepengar till den olönsamma vindkraftsproduktionen, det tyder heller inte på god lönsamhet och justa affärer
jag är själv imott vindkraft har bott nära en park med dom i flera år vad jag syfta på med mit första inläg var att jag tror mark ägaren kännar bra mer på ha några stycken på sin mark en att han ska bygga egna för sitt behov
 
M maria01 skrev:
jag är själv imott vindkraft har bott nära en park med dom i flera år vad jag syfta på med mit första inläg var att jag tror mark ägaren kännar bra mer på ha några stycken på sin mark en att han ska bygga egna för sitt behov
Det tror jag också, de flesta verk jag har hört om i Östergötland har gått bra, är problemfria och lönsamma
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag håller med dig men det finns mycket mer skadliga saker i marken en plata betong som man kan täcka över och sen odla skog på

om det är berg under behöver inte platan vara för stor


oftast står dom inte på jordbruks mark en då
De i Östergötland har traditionellt byggts på åkermark, jag skulle då aldrig acceptera en oanvänd 3000 ton betong klump under mark jag ägde
 
Frankrike har ett avtal med EU som gör att de kan sälja el billigt till allmänheten.
Tarif bleu
M maria01 skrev:
jag är själv imott vindkraft har bott nära en park med dom i flera år vad jag syfta på med mit första inläg var att jag tror mark ägaren kännar bra mer på ha några stycken på sin mark en att han ska bygga egna för sitt behov
Bra att du är emot vi kanske egentligen tycker samma :cool:
Småskalig vindkraft är verkligen inte en bra idé, vi har på byggahus haft en del avskräckande exempel typ https://www.byggahus.se/forum/threads/aldrig-mer-hannevind.68011/
Storskalig vindkraft är kroniskt olönsam. Inte ens det största projektet med de bästa förutsättningarna, Dogger Bank är lönsamt enligt norska staten https://www.dagensnaringsliv.se/202...torsta-havsbaserade-vindkraftspark-ar-olonsam
Tillverkarna förlorar mångmiljardbelopp varje år. https://www.oedigital.com/news/496327-wind-turbine-makers-struggle-to-find-pricing-power
Kan man inte bara sluta påstå att vindkraft är en bra idé.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
går back är ju inte samma sak som att gå konkurs och om dom nu skulle gå i konkurs skulle ju säkert nån ta över som med många andra företag att det säljs till högstbjudande
Med tanke på att en majoritet av verken i markbygden ägs av kineser så när dagen då verken är slut/trasiga, avställda och ska plockas ner och allt ska återställas så lär bolaget gå i konkurs eller vara ett skalbolag utan ansvariga.
Så konkurs medans verken är producerande är inte troligt, men i slutet av deras liv så mest troligen!

Kommer sluta med att det kommer stå fullt av "monument" av våran gröna hybris
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.