D djac skrev:
Kan inte Frankrike men om EDF drivs som ett bolag, inte ett statligt verk, så tar de sina egna kommersiella beslut. Då kan politiken, precis som här, hålla på att rösta hur mycket de vill, det lurar bara de redan troende.
Det är väl inte svårare än vad man gör när man inte vill ha kärnkraft - man byter ut styrelsen tills man hittar några som gör som man har tänkt sig.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
D
K krfsm skrev:
Det är väl inte svårare än vad man gör när man inte vill ha kärnkraft - man byter ut styrelsen tills man hittar några som gör som man har tänkt sig.
Lätt eller svårt vet inte jag, jag vet att det är ett cirkulerat förvirrat historiskt narrativ i vissa kretsar, oavsett vem som sitter i styrelsen ska dessa ju leverera högsta möjliga avkastning åt ägarna, det bakbinder en ganska mycket.
 
D djac skrev:
Lätt eller svårt vet inte jag, jag vet att det är ett cirkulerat förvirrat historiskt narrativ i vissa kretsar, oavsett vem som sitter i styrelsen ska dessa ju leverera högsta möjliga avkastning åt ägarna, det bakbinder en ganska mycket.
Nu gick president Macron ut med den första nyheten om ny kärnkraft redan i februari förra året.
Sedan har man nu ännu bättre beslutsgrunder när man ser Tysklands kolproduktion.
Slutligen så bestämmer alltid en ägare avkastningskraven och då är det ju enkelt!
https://www.france24.com/en/europe/...nuclear-power-at-heart-of-carbon-neutral-push
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
ESA har knappast med det här att göra! Däremot Entsoe
[länk] eller Acer, [länk]
Eller har de bröderna Stare och Sholz pratat ihop isg....
Korkat är det och en sak i den långa raden av fel i elhandelsavtalet!
Har du läst på om ESA till idag?
 
J jawen skrev:
Du har ju alltid hävdat att "alla elproducenter" har ansvarskänsla och kör maximalt med den billigaste produktionen......Före dom MÅSTE köra igång den dyra....smustsiga.
Om du påstår jag sagt något som jag är säker på jag inte sagt...

är det väl naturligt att du för din trovärdighets skull
a) klipper in citatet
b) pudlar
 
Z Zodde skrev:
Har du läst på om ESA till idag?
ESA är för mig European Space Agency!
Du får väl länka, latoxe!
 
D djac skrev:
Lätt eller svårt vet inte jag, jag vet att det är ett cirkulerat förvirrat historiskt narrativ i vissa kretsar, oavsett vem som sitter i styrelsen ska dessa ju leverera högsta möjliga avkastning åt ägarna, det bakbinder en ganska mycket.
Är inte "högsta möjliga avkastning åt ägarna" främst ett amerikanskt påfund?

OECDs riktlinjer för statsägda bolag talar om "The ultimate purpose of state ownership of enterprises should be to maximise value for society, through an efficient allocation of resources." Det är stor skillnad på maximalt värde för samhället och högsta möjliga avkastning åt ägarna.

T.ex. så torde "vattenfall levererar massor av miljarder till staten, till kostnaden av att tiotusentals svenska bolag går i konkurs och vi får en miljon nya arbetslösa" inte uppfylla "maximalt värde för samhället". Samma om Samhall skulle börja satsa på att enbart anställa personer som har lätt att få jobb, eftersom det är enklare och ger mer avkastning.

OECDs riktlinjer är också tydliga med att man kan ha både ekonomiska och politiska mål för ett statsägt bolag:
Where SOEs combine economic activities and public policy objectives, high standards of transparency and disclosure regarding their cost and revenue structures must be maintained, allowing for an attribution to main activity areas.
Så här skriver riksrevisionen om samhällsuppdrag:
Samhällsuppdrag är ett huvudskäl till att staten äger bolag. Uppdragen omfattar viktiga samhällsområden, är beslutade av riksdagen och syftar till att generera andra effekter än ekonomisk vinst. De är dessutom offentligt finansierade.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Är inte "högsta möjliga avkastning åt ägarna" främst ett amerikanskt påfund?

OECDs riktlinjer för statsägda bolag talar om "The ultimate purpose of state ownership of enterprises should be to maximise value for society, through an efficient allocation of resources." Det är stor skillnad på maximalt värde för samhället och högsta möjliga avkastning åt ägarna.

T.ex. så torde "vattenfall levererar massor av miljarder till staten, till kostnaden av att tiotusentals svenska bolag går i konkurs och vi får en miljon nya arbetslösa" inte uppfylla "maximalt värde för samhället". Samma om Samhall skulle börja satsa på att enbart anställa personer som har lätt att få jobb, eftersom det är enklare och ger mer avkastning.

OECDs riktlinjer är också tydliga med att man kan ha både ekonomiska och politiska mål för ett statsägt bolag:


Så här skriver riksrevisionen om samhällsuppdrag:



Det som avgör är om man verkar i konkurrensutsatt sektor.

Vattenfall ÄR INTE i den gruppen av statliga bolag som har "samhällsuppdrag"
(Systembolaget och Samhall är)

"Ett särskilt beslutat samhällsuppdrag föreligger när ett bolag har ett uppdrag beslutat av riksdagen att bedriva verksamhet som helt eller delvis syftar till att generera andra effekter än ekonomisk avkastning för ägaren."
Lista med 22 svenska företag med särskilda samhällsuppdrag, inkluderar Almi och Systembolaget.


Finns på sidan 22 här https://www.regeringen.se/4a0189/co...r-bolag-med-statligt-agande-2020-komplett.pdf
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
MaxHugo
Samma gäller LKAB och deras Ordförande :rolleyes:
Man i kostym ler och håller i broschyr med företagslogotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
jawen och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Länken finns i inlägg [länk]
Snacka om att vara lat å inte läsa svaren på egna inlägg:rofl::rofl:
?
ESA/EFTA visste jag inte fanns längre och det är ACER som bestämmer, och som dina landsmänn säger "Stopp ACER"
https://www.acer.europa.eu/the-agency/about-acer
Men poängen med mitt inlägg var då att Store nu beslutat att det ska finnas en broms för elexporten.
 
Z Zodde skrev:
Det som avgör är om man verkar i konkurrensutsatt sektor.

Vattenfall ÄR INTE i den gruppen av statliga bolag som har "samhällsuppdrag"
(Systembolaget och Samhall är)

"Ett särskilt beslutat samhällsuppdrag föreligger när ett bolag har ett uppdrag beslutat av riksdagen att bedriva verksamhet som helt eller delvis syftar till att generera andra effekter än ekonomisk avkastning för ägaren."
[bild]

Finns på sidan 22 här [länk]
Jag är med på att Vattenfall inte har ett samhällsuppdrag, men det finns väl inget som hindrar politikerna att besluta om ett sådant om de ville?

Sen får du gärna förklara "Det som avgör är om man verkar i konkurrensutsatt sektor." - av de på listan så är ju en hel del av bolagen på listan konkurrensutsatta på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
P paralun skrev:
?
ESA/EFTA visste jag inte fanns längre och det är ACER som bestämmer, och som dina landsmänn säger "Stopp ACER"
[länk]
Men poängen med mitt inlägg var då att Store nu beslutat att det ska finnas en broms för elexporten.
Fel igen. Inget är beslutat. Att man inte utesluter att man kan behöva begränsa exporten är ganska långt ifrån att man beslutat att så skall göras.

För övrigt skall man låta bli och slänga ur sig direkt felaktiga påståenden om ens egen nivå är sådan att man inte ens känner till EES avtalet.
ACER har inte med detta att göra...
 
K krfsm skrev:
Jag är med på att Vattenfall inte har ett samhällsuppdrag, men det finns väl inget som hindrar politikerna att besluta om ett sådant om de ville?

Sen får du gärna förklara "Det som avgör är om man verkar i konkurrensutsatt sektor." - av de på listan så är ju en hel del av bolagen på listan konkurrensutsatta på ett eller annat sätt.
Ja, några är det ser jag, fast ingen konkurrerar på lika villkor som de privata... men förstår vad du menar så jag tar tillbaka den meningen. Det är INTE det som är AVGÖRANDE sorry...
 
Z Zodde skrev:
Fel igen. Inget är beslutat. Att man inte utesluter att man kan behöva begränsa exporten är ganska långt ifrån att man beslutat att så skall göras.

För övrigt skall man låta bli och slänga ur sig direkt felaktiga påståenden om ens egen nivå är sådan att man inte ens känner till EES avtalet.
ACER har inte med detta att göra...
Vi få väl se.....
Jag tog ett dokumnent i mängden från ACER där Norge är med.
https://www.acer.europa.eu/news-and...ing-between-denmark-finland-sweden-and-norway
Du ska inte inbilla mig att det är någon annan än ACER som tolkar vad olika länder gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.