Hej på er!

I höstas när jag skulle tappa ur vattnet från varmvattenberedaren i stugan blev jag fundersam på hur säkerhetsventilen var kopplad. Förre stugägaren har satt säkerhetsventilen på inkommande kallvatten. Ska den inte sitta på tappslangen?

VVS-installation med avstängningsventil, säkerhetsventil, tappslang och inkommande kallvatten markerade med pilar och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
EDIT:
Jag läste inte dina pilar innan jag svarade initialt...
Stämmer din pilar så är något väldigt galet...

Inkommande vatten GENOM säkerhetsventilen baklänges???

Hur är det ens möjligt?
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
EDIT:
Jag läste inte dina pilar innan jag svarade initialt...
Stämmer din pilar så är något väldigt galet...

Inkommande vatten GENOM säkerhetsventilen baklänges???

Hur är det ens möjligt?
Bör inte slangen för ingående kallvatten och tappslangen byta plats?
Krilleman Krilleman skrev:
EDIT:
Jag läste inte dina pilar innan jag svarade initialt...
Stämmer din pilar så är något väldigt galet...

Inkommande vatten GENOM säkerhetsventilen baklänges???

Hur är det ens möjligt?[/QUOTE
Krilleman Krilleman skrev:
EDIT:
Jag läste inte dina pilar innan jag svarade initialt...
Stämmer din pilar så är något väldigt galet...

Inkommande vatten GENOM säkerhetsventilen baklänges???

Hur är det ens möjligt?
T
Krilleman Krilleman skrev:
EDIT:
Jag läste inte dina pilar innan jag svarade initialt...
Stämmer din pilar så är något väldigt galet...

Inkommande vatten GENOM säkerhetsventilen baklänges???

Hur är det ens möjligt?
 
P Payer skrev:
Bör inte slangen för ingående kallvatten och tappslangen byta plats?
Krilleman Krilleman skrev:
EDIT:
Jag läste inte dina pilar innan jag svarade initialt...
Stämmer din pilar så är något väldigt galet...

Inkommande vatten GENOM säkerhetsventilen baklänges???

Hur är det ens möjligt?
Jättekonstigt!
Håller du med om att man bör byta plats på slangen för inkommande vatten och tappslangen/spillslangen?
 
Det där kan väl inte funka över huvud taget om inte ventilen är rensad på sitt innehåll?
 
useless useless skrev:
Det där kan väl inte funka över huvud taget om inte ventilen är rensad på sitt innehåll?
Vatten har i alla fall tagit sig förbi säkerhetsventilen (baklänges) och in i varmvattenberedaren. Upptäckte i höstas att säkerhetsventilen är trasig. Märkligt att de har installerat den på detta sätt.
 
Krilleman
Här kan du se principen hur en VVB ska kopplas in med extra förgrening på kallvattnet.

https://www.byggahus.se/forum/threa...varmvattenberedare.462559/page-2#post-4840778

Det är på själva matande kallvattenledning in i beredaren som förgreningen ska ske, likt bilden. INTE på säkerhetsventilens anslutning.

Principen på min bild som du ska följa:
Säkerhetsventil med rött vred ska mynna ca 10cm ovan golv vid golvbrunn.
Avstängningsventilen är blå.
Blandningsventilens vred är svart.

Gör om och gör rätt! Och du behöver byta säkerhetsventilen och dra ett utloppsrör till golvbrunn om sådan finnes. Där golvbrunn inte finns så brukar man bara dra ner röret till golvet.

Och blandningsventil verkar du sakna helt i din installation?!


Värmesystem med NIBE-enhet, rör, ventiler, mätare och expansionskärl. Inomhusinstallation för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då ska man alltså byta position på de två rören (y)

Blandningsventil finns men den sitter på det utgående varmvatten (ej med på bild). Men den har ju ingen funktion i det här fallet då kallvattnet inte är kopplat till blandningsventilen. Istället är kallvatten och varmvatten draget till blandare inne i stugan.
 
Krilleman
P Payer skrev:
Då ska man alltså byta position på de två rören (y)

Blandningsventil finns men den sitter på det utgående varmvatten (ej med på bild). Men den har ju ingen funktion i det här fallet då kallvattnet inte är kopplat till blandningsventilen. Istället är kallvatten och varmvatten draget till blandare inne i stugan.
Du kan inte bara byta position på rören, det hjälper dig inte alls.
Börja om från början och få till blandningsventilen korrekt med kallvattenanslutning!

Lägg gärna upp en bild på din "blandningsventil" också så vi ser hur varmvattnet är kopplat.

Jag är nyfiken!

Går det att få en översiktsbild så forumet ser helheten?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du kan inte bara byta position på rören, det hjälper dig inte alls.
Börja om från början och få till blandningsventilen korrekt med kallvattenanslutning!

Lägg gärna upp en bild på din "blandningsventil" också så vi ser hur varmvattnet är kopplat.

Jag är nyfiken!

Går det att få en översiktsbild så forumet ser helheten?
Här ser du varmvattenröret ut från vvb.

Det måste vara så enkelt som att växla rören. D.v.s inkommande kallvatten och sen förgrening där säkerhetsventilen sitter och därifrån spillslangen. Eller?
 
  • Rostiga vattenventiler och rör med röd och blå markeringar på trävägg i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
P Payer skrev:
Här ser du varmvattenröret ut från vvb.

Det måste vara så enkelt som att växla rören. D.v.s inkommande kallvatten och sen förgrening där säkerhetsventilen sitter och därifrån spillslangen. Eller?
Nej, det går verkligen inte. Varför tror du det?
Du har ju principen i bildformat enligt mitt inlägg ovan, förgrening skall ske på matande ledning.Plus en övertydlig förklaring för dom andra rören.

Säkerhetsventilen har inget med förgrening att göra, bara termisk expansion!

Jag tycker starkt att du ska kontakta en rörmokare och få detta ombyggt efter konstens alla regler om du inte förstår varför det ska vara så, trots att jag varit övertydlig! :thinking::thinking:
 
P Payer skrev:
Här ser du varmvattenröret ut från vvb.

Det måste vara så enkelt som att växla rören. D.v.s inkommande kallvatten och sen förgrening där säkerhetsventilen sitter och därifrån spillslangen. Eller?
Den där blandningsventilen har absolut ingen funktion så som den är installerad.
Som @Krilleman säger - gör om, gör rätt. Om man ska hårdra det så är PEM-slang inte heller godkänd för varmvatten, den kan nog släppa otrevliga ämnen från plasten om den blir för varm.
 
Krilleman
M -MaH- skrev:
Om man ska hårdra det så är PEM-slang inte heller godkänd för varmvatten, den kan nog släppa otrevliga ämnen från plasten om den blir för varm.
Helt rätt, PEM är bara för transport av kallvatten, den blir för mjuk om man använder den för varmvatten.

Förenklad läsning utan massor med tekniska termer finns här:
https://ggcarat.se/guide/pem-slang-och-plastrorskopplingar/
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, det går verkligen inte. Varför tror du det?
Du har ju principen i bildformat enligt mitt inlägg ovan, förgrening skall ske på matande ledning.Plus en övertydlig förklaring för dom andra rören.

Säkerhetsventilen har inget med förgrening att göra, bara termisk expansion!

Jag tycker starkt att du ska kontakta en rörmokare och få detta ombyggt efter konstens alla regler om du inte förstår varför det ska vara så, trots att jag varit övertydlig! :thinking::thinking:
Lyckades hitta manualen till vvb. Puhh!

Enligt denna så har den tidigare ägaren kopplat kallvattnet till (3) och vid (4) har spillslangen fästs. Varför kan jag inte "byta tillbaka" och montera så som instruktionerna visar??
 
  • Instruktion och diagram för inkoppling av vattenvärmare med ventiler och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
P Payer skrev:
Enligt denna så har den tidigare ägaren kopplat kallvattnet till (3) och vid (4) har spillslangen fästs. Varför kan jag inte "byta tillbaka" och montera så som instruktionerna visar??
Är det jag som missuppfattar något här? :thinking::thinking:

Är din pil "tappslang" samma som som utlopp säkerhetsventil? (Var mynnar denna ledningen ut någonstans?)

Om JA så är det bara byta anslutningarna som du föreslår + samtidigt köpa ny säkerhetsventil 9bar och byta den samtidigt.

Och i och med avsaknandet av kallvatten på blandningsventilen så får du ut ännu högre temperatur på varmvattnet, således blir problemet PEM och varmvatten ännu mer aktuellt.

Vattenledning med etiketter: "Tappslang," "Säkerhetsventil," och "Inkommande kallvatten." VVS-installation, anslutningar, rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.