Fördelen med Kronofogden är att motparten måste svara på något sätt. I dagsläget kan han (?) bara hävda att kraven aldrig kommit fram. Du kan köra ett rek-brev men det förändrar inget i sak. Om du har ett case så är ju risken att du förlorar i tingsrätten ganska liten. Eftersom säljarna har en principiell upplysningsplikt för olovliga byggnader (PBL 11 64) OCH har uppgivit att det finns alla nödvändiga bygglov, så låter det som du har en stark argumentation.
Jag skulle gå direkt på Kronofogden och avvakta svaret. Först därefter överväga domstol. Vem vet, det kanske löser sig enkelt. De flesta känner direkt obehag i att få brev från Kronofogden.
För din egen skull bör du nog tänka på hur mycket känslomässig energi du lägger på detta. Se på saken rent logiskt och rationellt.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Det går väl inte automatiskt till tinget, utan Kronofogden lägger ner ned och det blir sedan upp till dig vad som görs. Dvs det är inte lämpligt att försöka driva ett ärende som är omtvistat genom att gå till Kronofogden.

Svar;
Självklart går det inte automatiskt till tinget. Men jag tolkade det som att han inte tänker ge upp och då är ju sista utvägen att stämma säljaren.
Och jag önskar honom Lycka till.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Rätt ska vara rätt men orka bråka om 15k? Ta det från huskontot och gå vidare i livet.
På ett sätt kan jag hålla med, men det är väl ändå den andra parten som bråkar om 15000? Det fina med småmål är också lite att man inte behöver lägga energi på att "bråka" utan låta rätten avgöra det lite snabbt och lätt. Sen får man ju såklart själv värdera vad en förstörd relation med motparten gör. I en del fall kanske en intakt relation är värd mer än 15k, i andra inte. I det här fallet känns det spontant inte som att en bevarad relation till motparten är prioriterat.
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Tror jag har svårt att göra det. Säljaren vi fått ersättning av har hela tiden varit tillmötesgående och gjort rätt för sig så för mig blir det moraliskt fel att stämma den personen även om de båda kanske är solidariskt juridiskt skyldiga till hela kravsumman...
Det är möjligt, men du har lite mer uppförsbacke. Om du riktar kravet mot båda är utgångspunkten att kravet kan anses accepterat i och med delbetalningen på 15000.
Den du vill rikta kravet mot har uppenbarligen inte accepterat kravet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.