Lulaua Lulaua skrev:
Rätt ska vara rätt men orka bråka om 15k? Ta det från huskontot och gå vidare i livet.
Sen när är 15.000 inget att bråka om? 15.000 kr är 15.000 kr och det är inget de flesta snyter ur näsan.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 9 till
  • Laddar…
Hur mycket tid förväntar du dig att lägga ner på detta?

Vi hade en tvist med en hantverkare för något år sedan.. Jag räknade ut att jag skulle lägga betydligt mer tid och pengar än vad jag kunde räkna med att få tillbaka om jag vann.

Det rörde sig om ca 9000kr.

Advokatkostnaderna, ta sig till och från platser, etc. hade vida övetstigit dessa pengar. Dessutom att behöva ständigt tänka på det hela när man bara kunde släppa allt det var nog rätt beslut vi tog när vi inte tyckte det var värt besväret.
 
  • Gilla
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
skulle börja med att skicka kravet till andra säljaren (som redan betalade sin del) och förklara att de är solidarisk ansvarig för skadeståndet.
Ja, rikta kravet mot båda.
Och likaså om du får gå vidare till tingsrätten, stäm båda.
Förhoppningen om man stämmer i ett sånt här fall är ju att motparten inser att de har en dålig sits, och tycker det är enklare att bara betala.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Hur mycket tid förväntar du dig att lägga ner på detta?

Vi hade en tvist med en hantverkare för något år sedan.. Jag räknade ut att jag skulle lägga betydligt mer tid och pengar än vad jag kunde räkna med att få tillbaka om jag vann.

Det rörde sig om ca 9000kr.

Advokatkostnaderna, ta sig till och från platser, etc. hade vida övetstigit dessa pengar. Dessutom att behöva ständigt tänka på det hela när man bara kunde släppa allt det var nog rätt beslut vi tog när vi inte tyckte det var värt besväret.
Ja men det är ju det här som är så svårt att bedöma - är det värt det? Det är också därför jag kollar lite här i forumet.
För mig är det principiella viktigare än pengarna och jag har inte lust att lägga hur mycket tid och kraft som helst på det men nånstans tycker jag ändå att rätt ska vara rätt :)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Skicka något likt följande med REK post så finns det inga frågetecken om personen har nåtts av kravet.

Ort och datum

Till (Namn och personnummer)
Adress

Fordran: 15000kr.
Fordran avser: Ersättning för ritningar, bygglovsansökan (m.m)
Fordrans förfallodag: (typ 10 dagar + vad det tar för postnord att trassla fram det)

Ni har en obetald skuld till mig med ovanstående belopp. Vänligen betala skulden omgående.
Om betalning inte sker senast den DATUM kommer jag att begära verkställighet hos Kronofogden. Jag kommer i så fall också att yrka om ränta enligt 6 § räntelagen.

Betala till: (Kontonummer).

Hör gärna av er om något är oklart.

Hälsningar

Namn
Kontaktuppgifter
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
S Sweetme skrev:
Ja men det är ju det här som är så svårt att bedöma - är det värt det? Det är också därför jag kollar lite här i forumet.
För mig är det principiella viktigare än pengarna och jag har inte lust att lägga hur mycket tid och kraft som helst på det men nånstans tycker jag ändå att rätt ska vara rätt :)
Rätt är inte alltid rätt eller lätt.

Kör fogden varianten, betalar vederbörande inte då. Ta en ny funderare på om ni vill lägga mer tid och kraft på det.

Jag hade gjort vad som var lättast för mig om jag var i din situation.
Jag har dock juridiskförsäkring via mitt försäkringsbolag numera. Så det hade bara varit min egna tid som jag hade behövt lägga resten skulle försäkringsbolaget ta enligt dem.
 
  • Gilla
Sweetme och 1 till
  • Laddar…
Hur gammalt är huset och hur gamla är "tillbyggena"
 
K kindvall skrev:
Ja, rikta kravet mot båda.
Och likaså om du får gå vidare till tingsrätten, stäm båda.
Förhoppningen om man stämmer i ett sånt här fall är ju att motparten inser att de har en dålig sits, och tycker det är enklare att bara betala.
Tror jag har svårt att göra det. Säljaren vi fått ersättning av har hela tiden varit tillmötesgående och gjort rätt för sig så för mig blir det moraliskt fel att stämma den personen även om de båda kanske är solidariskt juridiskt skyldiga till hela kravsumman...
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur gammalt är huset och hur gamla är "tillbyggena"
Gammalt och mindre än 10 år.
Det var tydligt från byggnadsnämnden att bygglov behövde sökas. Visst jag hade kanske kunnat bestrida det men kändes som en dum strategi.
 
J Jonasdzm skrev:
Rätt är inte alltid rätt eller lätt.

Kör fogden varianten, betalar vederbörande inte då. Ta en ny funderare på om ni vill lägga mer tid och kraft på det.

Jag hade gjort vad som var lättast för mig om jag var i din situation.
Jag har dock juridiskförsäkring via mitt försäkringsbolag numera. Så det hade bara varit min egna tid som jag hade behövt lägga resten skulle försäkringsbolaget ta enligt dem.
Visst är det så men man behöver se till sig själv och sina egna värderingar och i det här fallet så vet jag med 99% säkerhet att jag även har juridiskt rätt. Sen är det många gånger svårare att få rätt än vad det borde vara.
 
Skumpe
Lulaua Lulaua skrev:
Rätt ska vara rätt men orka bråka om 15k? Ta det från huskontot och gå vidare i livet.
Beror ju på om man vill bidra till en värld där folk kan skita i att betala 15 000 kr eller om man vill bidra till en värld där folk som är skyldiga 15 000 kr lär sig att betala.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Om den andra säljaren är hal, skicka inte till kronofogden, skicka stämning till tingsrätten direkt. Det kommer ge effekt och ni får tillbaka delar av det ni lagt ut iaf…
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
A andthe skrev:
Sen när är 15.000 inget att bråka om? 15.000 kr är 15.000 kr och det är inget de flesta snyter ur näsan.
Håller med om att 15000 är mycket pengar.
Plus att det är så dåligt hanterat av säljaren.
Hoppas du vinner i tingsrätten
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 4 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
Skicka direkt till kronofogden. Du får lägga till alla kostnader och även ränta. Om det överklagas så går det till tinget och vinner du där så tar kronofogden över igen.
Det går väl inte automatiskt till tinget, utan Kronofogden lägger ner ned och det blir sedan upp till dig vad som görs. Dvs det är inte lämpligt att försöka driva ett ärende som är omtvistat genom att gå till Kronofogden.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Det går väl inte automatiskt till tinget, utan Kronofogden lägger ner ned och det blir sedan upp till dig vad som görs. Dvs det är inte lämpligt att försöka driva ett ärende som är omtvistat genom att gå till Kronofogden.
Svensk text om att invända mot ett krav, information om förfarande vid felaktiga krav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://kronofogden.se/nagon-har-et...gera-pa-ett-krav/du-vill-invanda-mot-ett-krav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.