Rickard Ohlin skrev:
Säg att varje vårta förbrukar 5 W.
Det beror på hur gammal den är. Enligt regler som kom för några år sedan får inte konsumentprodukter ha en standbyförbrukning överskridande 1W. Många har avsevärt mindre. Men har man en stor väggvårta som är så gammal att den har en järnkärnetransformator i sig kanske den drar så mycket som 5W i standby. Det märks i så fall på att den är varm.
 
Ursäkta, vad är en väggvårta...?
 
karlmb skrev:
Ursäkta, vad är en väggvårta...?
Det är en sådan där liten grej som man kopplar in i vägguttaget och som har en liten sladd, 9 - 20 Volt, för att försörja/ladda någon elektrisk/elektronisk grej.

PS
En bild, bara ett exempel:
Svart nätadapter med sladd och kontakt för vägguttag, 9 - 20 Volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jaha...
Har aldrig hört uttrycket förut, för nätatadaptrar.
 
Yrrol skrev:
Fascinerande att så många tycker det är så onödigt att finna och åtgärda onödiga förbrukare, det kanske visar sig vara en kvarglömd bygglampa under huset, men då ska jag alltså tänka positivt att den värmer min husgrund...
Absolut inte varje "onödig "W" som står på dygnet runt blir till 8,76kWh/år, så kan man sänka sin snittförbrukning med "10w" under året så blir det runt 100 kr osv..

Har själv kopplat bort dator/tv/förstärkare/router/hemmabiosystm osv med fjärrströmbrytare eller strömbrytare på grenuttag nattetid. Ett till fördel med att koppla bort en massa elektronik som inte används är ju att man eliminerar en eventuell brandrisk i en massa prylar.
 
Alltså går det att komma under ca 450w/h , jag skulle vilja veta standby förbrukning av folk som bor i lägenheter har. Dom har ju i princip det jag har fast ingen vvb å ingen takfläkt osv.
 
D Daniel__s skrev:
Alltså går det att komma under ca 450w/h , jag skulle vilja veta standby förbrukning av folk som bor i lägenheter har. Dom har ju i princip det jag har fast ingen vvb å ingen takfläkt osv.
W/h?
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Watt per timme
 
D Daniel__s skrev:
Watt per timme
Watt är redan delat på tid. Dvs 1J/s

450w i 1h = 0,45kWh
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Årets trådlyft:p
450 W/h blir 10.8 kWh per dygn. Jag har nog nått det ett par enstaka gånger en varm sommardag i villan (205 m2, 4 personer varav två tonårsdöttrar som duschar tills varmvattnet är slut...)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
450 W/h blir 4500 W på 10 timmar och 10,8 kW på ett dygn. Efter en månad cirka 300 kW. Låter sanslöst dyrt, och inget man normalt har hemma eller?

W/h är en förändringshastighet, jämförbar med accelerationen i en bil typ (påhittade siffror):

När min värmepump drar igång rampar den upp med cirka 450 W/minut.
Min bil accelererar 0-100 på 5 sekunder, accelerationen är då 20 km/h/s.

Det är inte direkt nonsens med W/h men det är definitivt inte rätt i det här fallet. Att inte göra rätt på versal/gemen i kWh må vara en sak, det ser mest dumt eller slarvigt ut, men att göra fel på enheterna W/h och Wh kan innebära att budskapet blir helt förvrängt och felaktigt. Speciellt för de av oss här som arbetar med el på en daglig basis (menar inte elektriker, utan konstruktörer) där enheten W/h faktiskt kan användas, är relevant och absolut inte får blandas ihop med Wh.

Skriver nån W/h men menar Wh reagerar jag i alla fall med förvirring. Det är ungefär som att säga att avståndet mellan Malmö och Stockholm är 500 km/h, eller att man får max köra 120 km på svenska motorvägar (vart tar man vägen när man kört dessa 120 km?)


Edit: Och vi ligger på en tomgångsförbrukning på omkring 1 kW hemma
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Var inne på mitt elbolags sida för att se tomgångsförbrukningen. Kollade en sommardag när vi var bortresta och alla strömförbrukare avslagna förutom kyl, frys, vvb och "internet". 5 kW/dygn var tomgången. Vet emellertid inte om det är en normal tomgångsförbrukning.
 
Du menar 5 kWh per dygn, eller?
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du menar 5 kWh per dygn, eller?
Ja.
 
D Daniel__s skrev:
Watt per timme
Intressant enhet.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.