K karlmb skrev:
Lite kul ändå att du säger att all form av förutseende av hur marknaden kommer att reagera de kommande 24 timmarna när så många parametrar trots allt är kända i marknaden, är drömmar.
Då fattar msn ju att du antingen är en riktigt stor fisk, eller en helt misslyckad elproducent.
Några parametrar är kända men tillräckligt många är det INTE.

Tycker du själv det är meningsfullt å diskutera här med din låga nivå. Jag har nu sparat över 20 direkta faktafel från dig(några har du varit stor nog att erkänna,andra har du viftat bort med å säga att du inte bryr dig om huruvida du har rätt eller fel). Är det inte lika bra du söker dig till ett forum där du faktiskt KAN bidra? Jag är säker på att var man har sitt specialområde. Elmarknaden är ivartfall inte ditt.
Dina 20 faktafel kan läggas upp i tråden på förfrågan.
 
Redigerat:
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vet du nåt som vi inte vet om prissamarbete så bör du kontakta konkurrensverket.
Det är allmänt känt bland "professionella"" att det är i praktiken OMÖJLIGT att bevisa manipulering tyvärr.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är allmänt känt bland "professionella"" att det är i praktiken OMÖJLIGT att bevisa manipulering tyvärr.
Absolut inte omöjligt. Snarare tvärtom. Därför tar ingen risken.
Varför skulle statliga tjänstemän riskera nåt sånt tror du?:rofl: Begränsad uppsida. Obegränsad nedsida.
Risk/reward har du förstås aldrig hört om.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Absolut inte omöjligt. Snarare tvärtom. Därför tar ingen risken.
Varför skulle statliga tjänstemän riskera nåt sånt tror du?:rofl:
Bullshit igen.

Okey,en annan grej...

Du hävdar med ett "starkt" uttalande att elproducenterna bjuder ut all sin tillgängliga produktion, vilket jag ber dig att bevisa, baserat på ett kvalitetssäkrats dataunderlag.

Eller fick du problem nu?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Bullshit igen.

Okey,en annan grej...

Du hävdar med ett "starkt" uttalande att elproducenterna bjuder ut all sin tillgängliga produktion, vilket jag ber dig att bevisa, baserat på ett kvalitetssäkrats dataunderlag.

Eller fick du problem nu?
Visa det ”starka” uttalandet
 
J jawen skrev:
Det är allmänt känt bland "professionella"" att det är i praktiken OMÖJLIGT att bevisa manipulering tyvärr.
Professionella vadå? Troll?
Det är inte svårt att se när kraftverk kör på sätt som inte är motiverat ur marknadsperspektiv. Sådana granskningar görs, vad jag vet utan att man sett misstänkta mönster.
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Visa det ”starka” uttalandet
Du har ju alltid hävdat att "alla elproducenter" har ansvarskänsla och kör maximalt med den billigaste produktionen......Före dom MÅSTE köra igång den dyra....smustsiga.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du har ju alltid hävdat att "alla elproducenter" har ansvarskänsla och kör maximalt med den billigaste produktionen......Före dom MÅSTE köra igång den dyra....smustsiga.
Visa var jag hävdat det.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Visa var jag hävdat det.
Du är hal som en ål....
Du har garanterat associerat med det svaret, även om jag ABSOLUT inte kommer leta i "vad du sagt tidigare" i kväll/natt.

Men skål gutt, de e kempe kosligt
 
Så du kan inte ens visa vilket inlägg du menar att du citerar ifrån. Men andra ska plocka fram kvalitetssäkrad data. Snacka om dubbla måttstockar.
 
D Daniel 109 skrev:
Så du kan inte ens visa vilket inlägg du menar att du citerar ifrån. Men andra ska plocka fram kvalitetssäkrad data. Snacka om dubbla måttstockar.
DU personligen plockar ALDRIG fram någonting, du är en paragrafryttare & beter dig/låter autistisk .
Du kan inte ställa ALLA andra "mot vägen", utan att själv styrka alla dina egna påståenden.

Du blir en "kuf" i ett 270 kvm stort hus som enbart använder ved för att ha tillräckligt varmt hemma, & bekämpar "Parkslide" som "hobby" på sidan om.

Det viktigaste för dig är vara "korrekt i sak", inte att se helheten.
 
Vilka påståenden är det som behöver styrkas?
Jag har inget problem att backa och se på helheten. Men det är ju meningslöst när du inte förstår hur priset sätts. Det är grunden för hela marknaden, oavsett om man vill gräva djupare i detaljer eller backa och se på helheten så behöver man förstå den grundläggande funktionen på Nordpool.
 
Från Svenskakraftnät
  • Mothandel varit nödvändig flertalet gånger föregående vecka.
  • Tekniska-, Rya- och Heleneholmsverket är tillgängliga för mothandel.
Hur påverkar detta priset förra veckan?
Betyder det att det var nära effektbrist?
 
D
J jawen skrev:
På den konkurrensutsatta "jordgubbsmarknaden" kommer den säljare som har högsta priset att få gå hem med osålda producerade jordgubbar för att kunderna kan välja att inte köpa av honom. Därmed får säljaren erfarenheten att hans pris är för högt och måste överväga att sänka priset vid nästa försäljningstillfälle. Detta kallas konkurrensutsatt marknadsprissättning.

På elmarknaden gäller helt andra förutsättningar. Eftersom elenergi konsumeras i samma ögonblick som den produceras får aldrig producenterna erfarenheten av ej konsumerad elenergi för att priset är för högt. All elenergi konsumeras.

Detta, och lagen om elhandlarnas balansansvar tvingar dessutom elhandlarna att köpa all elenergi, till sista kilowatt-timmen, för att kunna fakturera elkonsumenterna. Detta förekommer inte på "jordgubbsmarknaden" eller någon annan marknad.

Detta och elmarknadens marginalprissättning gör att elkonsumenterna tvingas betala alla producerade ”jordgubbar” till priset för den allra dyraste ”jordgubben”.

Ett sjukt system!
Det som gör det ytterligare svårt att dra sådana paralleler är att konsumenten kan, och gör oftast så, välja att gå hem utan jordgubbar om hen inte uppfattar de som prisvärda.

El är, iaf under vintern i Sverige, en livsnödvändighet, som vatten, och visst kan konsumenten köpa marginellt mindre om det är dyrt men att avstå leder oftast till döden. På det sättet handlar vi elen, som jag tidigare sagt, under pistolhot, självklart köper vi då oavsett vad gangstern begär.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Ingen av oss har skrivit att ”allt är bra” vad jag mins. Inte heller beskriver vi hur det ”SKA” fungera. Vi försöker beskriva hur det fungerar. När vi är överens om hur det fungerar nu, är det rimligt att diskutera huruvida det går att ändra till något bättre.
Jag ser att det tjafsas mycket om det, går i cirklar där alla säger samma sak men beskriver det ur olika perspektiv.

Själv tycker jag det är rätt ointressant, annat än ur ett rent post mortem-perspektiv, dvs -hur hamnade vi så fel?

Bättre att staka ut en väg framåt med hur man vill att stamnät och förbindelser ska se ut, vilken mix av energiproduktion vi vill ha, hur vi vill att inkomsterna ska fördelas (producent/transportör/förbrukare) för att ge totalt sett bästa utdelning för samhälle och medborgare som helhet. Jag är rätt övertygad om att de modeller och styrmedel som kommer ut av en sån övning inte skulle ha mycket gemensamt med dagens arrangemang, därför ganska ointressant att obducera detta nu, det kommer säkert skrivas böcker längre fram ändå.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.