Ska bygga en innervägg (snickaren ska). Ska köpa en innerdörr. Är det något märke på dörr som man inte ska köpa? Är det fult med en innerdörr som har 3-spegel? Eller ska man ha slät dörr?

Jag kan inget om sånt här så jag vill gärna veta på förhand vad jag ska fråga efter när jag kommer till affären. Vad behöver man köpa utöver dörren? Karm? Mer? Måste man ha tröskel?

Hur är det med dörrlister? Köper man det i samma veva som man köper dörr? Måste dörrlisterna vara i samma stil som de lister som rummet ska ha? Eller går det att köpa i efterhand? Hur gör ni?

Jag skulle vilja ha denna: https://www.hornbach.se/p/innerdorr-klassisk-kompakt-3-spegel-vit-9x21/5842214/
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ska bygga en innervägg (snickaren ska). Ska köpa en innerdörr. Är det något märke på dörr som man inte ska köpa? Är det fult med en innerdörr som har 3-spegel? Eller ska man ha slät dörr?

Jag kan inget om sånt här så jag vill gärna veta på förhand vad jag ska fråga efter när jag kommer till affären. Vad behöver man köpa utöver dörren? Karm? Mer? Måste man ha tröskel?

Hur är det med dörrlister? Köper man det i samma veva som man köper dörr? Måste dörrlisterna vara i samma stil som de lister som rummet ska ha? Eller går det att köpa i efterhand? Hur gör ni?

Jag skulle vilja ha denna: [länk]
Dörren är ok glöm inte att köpa karmen till. Med karmen kan tröskel eller tröskelplatta ingå. Det beror lite på. Foderlister på in å utsida kan du köpa samtidigt. Går åt 6*220 typ.
du ska också ha antingen programaskruv eller adjufix. Det går med vanliga skruvar också om man är duktig. Då krävs kilar. Minst 16 st spånkilar. Kanske en eller 2 till beroende på om man måste kila så man får överstycket i våg.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Du behöver veta hur tjock väggen kommer att bli för att kunna välja rätt karm. Karmar finns i tre olika tjocklekar. Lister är väl bra om snickaren kan sätta upp, å andra sidan om han köper material till väggen kan han väl köpa lister också.

Ang utseende så brukar man väl välja lister och dörr i stil med övriga dörrar i huset.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Dörren är ok glöm inte att köpa karmen till. Med karmen kan tröskel eller tröskelplatta ingå. Det beror lite på. Foderlister på in å utsida kan du köpa samtidigt. Går åt 6*220 typ.
du ska också ha antingen programaskruv eller adjufix. Det går med vanliga skruvar också om man är duktig. Då krävs kilar. Minst 16 st spånkilar. Kanske en eller 2 till beroende på om man måste kila så man får överstycket i våg.
Oj satan vad mycket grejer. Snickaren sa att han kan köpa materialet till att bygga väggen och att jag kan köpa dörren själv så att jag får den jag vill ha. Man kanske ska höra med honom om alla dessa grejer innan jag köper va? Han kanske har vissa skruvar och saker som jag inte behöver köpa?
 
D Dublin skrev:
Du behöver veta hur tjock väggen kommer att bli för att kunna välja rätt karm. Karmar finns i tre olika tjocklekar. Lister är väl bra om snickaren kan sätta upp, å andra sidan om han köper material till väggen kan han väl köpa lister också.

Ang utseende så brukar man väl välja lister och dörr i stil med övriga dörrar i huset.
Bra att du nämnde det med tjockleken! Jag har inte pratat med snickaren om hur tjock väggen ska vara exakt. Men jag antar att standard är 45mm bred? Eller?
 
Innerdörrar har ju standardmått nuförtiden. Är det inte enklast att komma överens med snickaren om bredd och höjd på dörren och be honom köpa karm, lister och skruv och montera karmen? Så köper du det dörrblad du vill ha sen.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Innerdörrar har ju standardmått nuförtiden. Är det inte enklast att komma överens med snickaren om bredd och höjd på dörren och be honom köpa karm, lister och skruv och montera karmen? Så köper du det dörrblad du vill ha sen.
Jättebra idé! Kommer nog fråga honom om detta, så kan man bara haka i dörren sen. För dörrblad är själva dörren?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jättebra idé! Kommer nog fråga honom om detta, så kan man bara haka i dörren sen. För dörrblad är själva dörren?
Ja precis.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Ja precis.
Vilken bredd "ska" man ha på en innerdörr nu för tiden?
 
Standardkarmen är
D Dublin skrev:
Innerdörrar har ju standardmått nuförtiden. Är det inte enklast att komma överens med snickaren om bredd och höjd på dörren och be honom köpa karm, lister och skruv och montera karmen? Så köper du det dörrblad du vill ha sen.
8x21 eller 9x21 funkar då är dörrbladet runt 70 resp 80 cm. Karmthocllek finns som 68, 93 eller 118 mm. Motsvarar 45regel 1 lag gips/sida för 63. För 98 är det 70 regel 1 gios/sida eller 45 regel dubbel gips. 118 är 95 regel enkel gips eller 70 dubbel gips.
Andra mått på väggen kräven antingen ett karmtillägg, klackfoder eller salning.
 
BirgitS
M Förstagångsköparen skrev:
Vilken bredd "ska" man ha på en innerdörr nu för tiden?
Vad har dina andra dörrar?
Det brukar se snyggast ut om alla har samma bredd, åtminstone alla som man kan se samtidigt.
I Installation skrev:
Standardkarmen är

8x21 eller 9x21 funkar då är dörrbladet runt 70 resp 80 cm. Karmthocllek finns som 68, 93 eller 118 mm. Motsvarar 45regel 1 lag gips/sida för 63. För 98 är det 70 regel 1 gios/sida eller 45 regel dubbel gips. 118 är 95 regel enkel gips eller 70 dubbel gips.
Andra mått på väggen kräven antingen ett karmtillägg, klackfoder eller salning.
Det är väl vanligare numera att man OSB+gips än dubbla gips.
 
I
Varför frågar du inte din hantverkare? Han vet exakt vad som behövs.

- Mått?
- Karm (tjocklek)?
-Tröskel?

Monteringsdetaljer som infästning, kylar m,m lär hantverkaren stå för.

När det gäller utformningen av dörren så köper man vanligen med samma stil som övriga huset men det är såklart helt upp till dig själv att avgöra. Man behöver också fundera på om man vill ha ljudisolerad dörr, fylld dörr, massiv dörr eller bara en pappdörr. Hur vet man? Man åker till butiken eller surfar runt på tillverkarnas websidor.

Glöm inte trycka(handtag), förslagsvis liknande som i övriga huset.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har dina andra dörrar?
Det brukar se snyggast ut om alla har samma bredd, åtminstone alla som man kan se samtidigt.

Det är väl vanligare numera att man OSB+gips än dubbla gips.
Kan så vara men det bygger lika mycket så det ör strunt samma. Personligen använder jag inte OSB tar hellre plywood.
 
BirgitS
I Installation skrev:
Kan så vara men det bygger lika mycket så det ör strunt samma. Personligen använder jag inte OSB tar hellre plywood.
För väggtjockleken spelar det ju ingen roll men om TS ska beställa ett jobb så behöver ju han veta vad som är normalt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För väggtjockleken spelar det ju ingen roll men om TS ska beställa ett jobb så behöver ju han veta vad som är normalt.
vart vill du komma? Osb, plywood å gips bygger lika mycket i sitt standard utförande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.