Z Zodde skrev:
Du talar bara för dig själv. ”Vi svenskar”-tugget kan du släppa. Vet faktiskt inte hur du kan bli kränkt av att vi diskuterar nivån på el-konsumtionsminskningen i Norge och Sverige…?


Du är den ende av alla svenskar jag diskuterat elpris/konsumtion/stöd med som klarar av att bli kränkt.

Men det ligger i tiden har jag förstått. Rättigheten att bli få kränkt.
Det är ju SÄTTET hur du diskuterar om detta!
Känner många i Norge som jag har dialog med även om elpriserna, men DU "förminskar" svenskarnas problem och "glorifierar" systemet.

Det gör ABSOLUT INTE mina Norska kompisar!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är ju SÄTTET hur du diskuterar om detta!
Känner många i Norge som jag har dialog med även om elpriserna, men DU "förminskar" svenskarnas problem och "glorifierar" systemet.

Det gör ABSOLUT INTE mina Norska kompisar!
Var har jag förminskat svenskarnas problem. ?
Snarare tvärtom. Har flera gånger sagt att svenska elstödet är en soppa och att Norges är avsevärt bättre.
Det, att Sverige har sämre kompensation, är väl inte å förminska problem.

konkret, VAR förminskar jag svenska familjers problem. Eller är det bara i din fantasi?
 
Z Zodde skrev:
Var har jag förminskat svenskarnas problem. ?
Snarare tvärtom. Har flera gånger sagt att svenska elstödet är en soppa och att Norges är avsevärt bättre.
Det, att Sverige har sämre kompensation, är väl inte å förminska problem.

konkret, VAR förminskar jag svenska familjers problem. Eller är det bara i din fantasi?
Du som ekonomisk "kunnig" tycker fortfarande att el-stöd-pengar är "rätta" vägen att gå, vilket är förödande då det driver upp inflationen.

Du försvarar konstant också elmarknaden som " väl fungerande handelsmarknad", fast den slår SÅ ILLA på oss svenskar & är klart tveksamt reglerad på HELT orättvist fel sätt.

Du upprepar att också ni "norrmän" visst sparar på el, TROTTS ni har Europas högsta konsumtion ( förutom Island), och att dubbla priset om 70 öre/kWh gör att Norrmän "sparar/drar ner" på sin förbrukning av ekonomiska skäl..
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du som ekonomisk "kunnig" tycker fortfarande att el-stöd-pengar är "rätta" vägen att gå, vilket är förödande då det driver upp inflationen.

Du försvarar konstant också elmarknaden som " väl fungerande handelsmarknad", fast den slår SÅ ILLA på oss svenskar & är klart tveksamt reglerad på HELT orättvist fel sätt.

Du upprepar att också ni "norrmän" visst sparar på el, TROTTS ni har Europas högsta konsumtion ( förutom Island), och att dubbla priset om 70 öre/kWh gör att Norrmän "sparar/drar ner" på sin förbrukning av ekonomiska skäl..
Nu byter du ämne som Daniel så ofta kommit på dig med.

VISA VAR jag förminskar svenska familjers problem och som ledde till att du blev kränkt.
 
Z Zodde skrev:
konkret, VAR förminskar jag svenska familjers problem. Eller är det bara i din fantasi?
Du frågade och jag svarade!
Du förminskar oss svenskar pga dom anledningar jag precis skrev, utöver inflationen.
 
J jawen skrev:
Du frågade och jag svarade!
Du förminskar oss svenskar pga dom anledningar jag precis skrev, utöver inflationen.
J jawen skrev:
Du frågade och jag svarade!
Du förminskar oss svenskar pga dom anledningar jag precis skrev, utöver inflationen.
Är det faktum att jag är positiv till en gemensam elmarknad förminskande för svenskar. ?
Är det faktum att norrmän sänker elflrbruket med högre kostnader förminskande försvenskar?

Är det dessa 2 saker du blev kränkt av?
 
På den konkurrensutsatta "jordgubbsmarknaden" kommer den säljare som har högsta priset att få gå hem med osålda producerade jordgubbar för att kunderna kan välja att inte köpa av honom. Därmed får säljaren erfarenheten att hans pris är för högt och måste överväga att sänka priset vid nästa försäljningstillfälle. Detta kallas konkurrensutsatt marknadsprissättning.

På elmarknaden gäller helt andra förutsättningar. Eftersom elenergi konsumeras i samma ögonblick som den produceras får aldrig producenterna erfarenheten av ej konsumerad elenergi för att priset är för högt. All elenergi konsumeras.

Detta, och lagen om elhandlarnas balansansvar tvingar dessutom elhandlarna att köpa all elenergi, till sista kilowatt-timmen, för att kunna fakturera elkonsumenterna. Detta förekommer inte på "jordgubbsmarknaden" eller någon annan marknad.

Detta och elmarknadens marginalprissättning gör att elkonsumenterna tvingas betala alla producerade ”jordgubbar” till priset för den allra dyraste ”jordgubben”.

Ett sjukt system!
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Är det faktum att jag är positiv till en gemensam elmarknad förminskande för svenskar. ?
Nej, det är hela din "inställning" via din skrift, som förminskar svenskarnas "problem" med nuvarande elhandelssystem.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nej, det är hela din "inställning" via din skrift, som förminskar svenskarnas "problem" med nuvarande elhandelssystem.
Har många vänner i Sverige som har det svårt och som jag diskuterar elpri och stöd med.
Skulle aldrig falla mig in att förminska deras situation, det har du fått helt om bakfoten

Du lägger in så mycket känslomässiga värderingar så det blir svårt att föra en saklig diskussion.

Du blir alltså kränkt för att jag är för en gemensam elmarknad och för att norrmän minskar sin elkonsumtion då de får högre kostnader.
 
Z Zodde skrev:
Har många vänner i Sverige som har det svårt och som jag diskuterar elpri och stöd med.
Skulle aldrig falla mig in att förminska deras situation, det har du fått helt om bakfoten

Du lägger in så mycket känslomässiga värderingar så det blir svårt att föra en saklig diskussion.

Du blir alltså kränkt för att jag är för en gemensam elmarknad och för att norrmän minskar sin elkonsumtion då de får högre kostnader.

Nej, jag reagerar för att du jämför "äpplen med päron".

Och nej, jag blir inte kränkt för du profeterar en "gemensam marknad" ( det är bra utgångsläge (y)), och jag själv har råd att betala elräkningen oavsett....Men marknaden måste ta höjd för geografiskt läge & sin egen miljövänliga produktion!

Och just att du flertalet tillfällen berättar att "oxå" norrmän dragit ned på sin elförbrukning, så står det inte i paritet med svenskarnas "tvång" att radikalt tvingas frysa då det handlar om mycket stora pengar i skillnad.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nej, jag reagerar för att du jämför "äpplen med päron".


Och nej, jag blir inte kränkt för du profeterar en "gemensam marknad" ( det är bra utgångsläge (y)), och jag själv har råd att betala elräkningen oavsett....Men marknaden måste ta höjd för geografiskt läge & sin egen miljövänliga produktion!

Och just att du flertalet tillfällen berättar att "oxå" norrmän dragit ned på sin elförbrukning, så står det inte i paritet med svenskarnas "tvång" att radikalt tvingas frysa då det handlar om mycket stora pengar i skillnad.
Jmf äpplen med päron?
Vad är det jag jämfört fel menar du?
 
Z Zodde skrev:
Jmf äpplen med päron?
Vad är det jag jämfört fel menar du?
Norges situation jämfört med svenskarnas för exempel.
 
J jawen skrev:
Norges situation jämfört med svenskarnas för exempel.
VAR har jag gjort den jämförelsen?
VAR har jag ställt de 2 ländernas situation mot varandra?
 
Z Zodde skrev:
VAR har jag gjort den jämförelsen?
VAR har jag ställt de 2 ländernas situation mot varandra?
Du har ju upprepat insinuerat att Norge också "dragit ned på sin förbrukning" minsann, när svenskar radikal gjort det samtidigt som dom lider & klagar på elpriserna.

Du har i dom inläggen i praktiken "likaställt" Sveriges problem med Norges, genom att skriva det som du gör.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du har ju upprepat insinuerat att Norge också "dragit ned på sin förbrukning" minsann, när svenskar radikal gjort det samtidigt som dom lider & klagar på elpriserna.

Du har i dom inläggen i praktiken "likaställt" Sveriges problem med Norges, genom att skriva det som du gör.
Så att jag påpekar (jag insinuerar inte, slå upp ordet om du ska använda det) att Norska hushåll minskat sin konsumtion då el priset stigit UTAN att öht referera till/jmf med Sverige så är det ÄNDÅ en kränkning av svenskar och förminskning av deras problem?

Hör du inte hur orimligt det låter.


Ska andra länder som också har sämre stöd än Norge också känna sig kränkta?
 
Z Zodde skrev:
Så att jag påpekar att Norska hushåll minskat sin konsumtion då el priset stigit UTAN att referera till Sverige så är det ÄNDÅ en kränkning av svenskar och förminskning av deras problem?

Hör du inte hur orimligt det låter.


Ska andra länder som också har sämre stöd än Norge också känna sig kränkta?
Man kan vinkla precis allt till sin egen fördel/försvar.
Men var snäll och jämför inte varken Sveriges minskade elförbrukning med Norges eller situationen som råder, det blir väldigt fel på flera sätt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.