nino nino skrev:
Svårt att uppskatta måtten när det var 6mån sen jag använde den :)
Enfas ja

Typ den här
[bild]
Den Luna går väl att vända till en två fas också?
Det är endast en transformator ingen likriktare
 
nino nino skrev:
Svårt att uppskatta måtten när det var 6mån sen jag använde den :)
Enfas ja

Typ den här
[bild]
Det där ser ut som en gammal transformatorsvets, så då är det inte så konstigt om du tycker den är svårsvetsad ;-) Du behöver ac- eller allströmselektroder till den, men en nyare invertersvets är helt klart bättre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Det där ser ut som en gammal transformatorsvets, så då är det inte så konstigt om du tycker den är svårsvetsad ;-) Du behöver ac- eller allströmselektroder till den, men en nyare invertersvets är helt klart bättre.
Svår vet jag inte, men den är ju tung som ett as
 
Men om man bortser från vikten, är Lidl svetsen lika bra eller bättre än den jag har?

Behöver svetsa en mutter på släpet och en spricka i en balk men man drar sig för att släpa ut aset :D
 
nino nino skrev:
Men om man bortser från vikten, är Lidl svetsen lika bra eller bättre än den jag har?

Behöver svetsa en mutter på släpet och en spricka i en balk men man drar sig för att släpa ut aset :D
Att köpa ny lågpris utrustning eller bra att ha grejor för att den gamla är för tung att ta ut ur garaget fyller med tiden garaget såpass att man inte får in ens en liten personbil utan omflyttning och utrensning. När det samlats för mycket grejor behöver man sälja av eller skänka bort för att ens kunna byta bromsklossar under tak såhärårs.
Jag talar av egen erfarenhet och 'frågar inte åt en kompis' eller 'har hört på stan'
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är redan kört med garaget
Ska naturligtvis göra mig av med den gamla om jag köper en annan.
Har en stor bra migsvets, men då ska man släpa med allt, leta 3fas kabel och jordkabeln är för kort annars kulle jag svetsat med den
 
nino nino skrev:
Det är redan kört med garaget
Ska naturligtvis göra mig av med den gamla om jag köper en annan.
Har en stor bra migsvets, men då ska man släpa med allt, leta 3fas kabel och jordkabeln är för kort annars kulle jag svetsat med den
Det kommer alltid billigare maskiner på Lidl och andra ställen så att fylla garaget om man redan har egen utr som fungerar till arbetsuppgifterna är tveksamt. Det är väl isåfall bättre att köpa en ordentlig kvalitetssvets som kan ersätta de båda du har och frigöra utrymme, montera fasta 3fas uttag där det behövs så släpande på sladdar inte blir ett hinder för framtida arbeten.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Det kommer alltid billigare maskiner på Lidl och andra ställen så att fylla garaget om man redan har egen utr som fungerar till arbetsuppgifterna är tveksamt. Det är väl isåfall bättre att köpa en ordentlig kvalitetssvets som kan ersätta de båda du har och frigöra utrymme, montera fasta 3fas uttag där det behövs så släpande på sladdar inte blir ett hinder för framtida arbeten.
med tanke på nya EU ECO-design regler så betvivlar jag att det kommer billigare 1-fas svetsar faktiskt då det rimligtvis behövs med elektronik för att möta kraven. Det är antingen fusk eller produkter som redan finns inom EU som slutsäljs, eller så fuskas det (vilket kanske inte är omöjligt). Men import till EU och nytillverkning inom EU borde inte vara möjligt.
 
F
nino nino skrev:
Men om man bortser från vikten, är Lidl svetsen lika bra eller bättre än den jag har?

Behöver svetsa en mutter på släpet och en spricka i en balk men man drar sig för att släpa ut aset :D
Helt omöjligt att svara på. Lidl är det billigaste av det billiga, hur det svetsprestandsmässigt står sig mot din Luna vet jag inte, den borde vara bättre. Det är rimligen så att Lidl lider av låg spänning och sannolikt har svårt att få fjutt på en 48.00. Ur robusthetsperspektiv och vilken av de två svetsmaskinerna som har potential att hålla över tid så sätter jag mina pengar på din Luna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
med tanke på nya EU ECO-design regler
Hur är det - kommer det inte att gå att komma undan med att säga att den är avsedd för industriellt bruk längre?
 
F
C cpalm skrev:
Hur är det - kommer det inte att gå att komma undan med att säga att den är avsedd för industriellt bruk längre?
det finns ingen svets som är ”certad” för privat bruk. ISO60974. Det har väl aldrig gått att säga att det är för industriellt bruk? Eller menar du att man tidigare har rundat ECO-designkraven på det sättet? Det är inget generellt krav utan det är skrivet specifikt mot svetsutrustning.
 
T
Jag villhöver (eller har faktiskt lite regelbundet ett behov av) en liten invertersvets, men efter att ha lånat en dyr proffsmodell en gång så har jag insett att det är en sån jag vill ha om jag ska investera, så jag har lyckats låta bli att handla Lidlsvetsen.

Det kommer att bli en riktig nästa gång behovet finns och jag inte har möjlighet att låna (så förhoppningsvis slipper jag lägga ut pegnarna helt :) ).
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Helt omöjligt att svara på. Lidl är det billigaste av det billiga, hur det svetsprestandsmässigt står sig mot din Luna vet jag inte, den borde vara bättre. Det är rimligen så att Lidl lider av låg spänning och sannolikt har svårt att få fjutt på en 48.00. Ur robusthetsperspektiv och vilken av de två svetsmaskinerna som har potential att hålla över tid så sätter jag mina pengar på din Luna.
Ja jag tänkte nog att det är så...
Står över och får väl kånka runt på Lunan, man är ju mest lat
 
C
F fsn skrev:
Eller menar du att man tidigare har rundat ECO-designkraven på det sättet?
Ja absolut, även EMC och LVD-direktiven. Alltid lika komiskt att se när någon recenserar någon Kina-produkt och läser på märklappen "Designed for industrial use" och tror att det betyder att det är en extra robust konstruktion :rofl:
 
F
C cpalm skrev:
Ja absolut, även EMC och LVD-direktiven. Alltid lika komiskt att se när någon recenserar någon Kina-produkt och läser på märklappen "Designed for industrial use" och tror att det betyder att det är en extra robust konstruktion :rofl:
Det har jag svårt att tänka mig faktiskt då EMC-kraven som gäller svetsar inte är i närheten av att uppfylla kraven för konsumentprodukter. Jag har jobbat med utveckling av den typen av produkter i +10 år och är i konstant kontakt med certifiering, aldrig har nån rundat några EMC-krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.