Det går ju en programserie med Marko och Irma med rivning av gammalt hus och nybygge. Vad är det dom ser som inte jag ser med gamla huset, de är uppe på vinden och inte ser jag några stora fel där som gör det till ett måste att riva.
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Är väl mest att Marko har pengar och hans mor förtjänar bättre?
 
  • Gilla
Berthramb och 2 till
  • Laddar…
Vi som följt Svanström på YT har ju följt dem länge hos Irma och detta gjordes ju på riktigt och huset dömdes ut varpå programidén föddes.

Sen får de ju så klart göra samma inför kamerateamet nån månad senare.
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 10 till
  • Laddar…
C
Skall inte påstå att jag följer Svanströms direkt, men det här avsnittet såg jag faktiskt av någon anledning.

Besiktningen av huset börjar vid 10:00. Vet inte om det är exakt samma material som på TV, men jag reagerade också på analysen av de små mögelprickarna på råsponten. Typ oj oj oj, titta hääär - bara att riva skiten... :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 3 till
  • Laddar…
Jag har också börjat titta på programmet på tv och hade ingen aning om att det fanns material någon annanstans...

Var inte frågeställningen från början om det gick att bygga ut den nuvarande sommarstugan, men man bedömde att det var mer kostnadseffektivt att riva och bygga nytt?

Föv är ju Irma årets tv-personlighet...
 
  • Gilla
Helene Jarno och 6 till
  • Laddar…
Inget konstigt tankesätt om man vet att man har pengar.........
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Inget konstigt tankesätt om man vet att man har pengar.........
Äh, grejen är väl att det är så uppenbart "riggat".
Är säkert som ni säger att planen har varit att bygga ett nytt hus hela tiden. Men sen ser jag framför mig hur Håkan (om det nu är han som håller i trådarna) har träffat den där besiktningsfirman i något sammanhang och kommit överens om att köra ett "samarbete". Typ - "Markoolios morsa har en gammal kåk som skall rivas, vi åker hem till henne och så kör vi en grej där du gör en besiktning och dömer ut huset, det blir skitbra!".
 
  • Gilla
  • Haha
Leif Bergman och 10 till
  • Laddar…
Det klippet kändes ju helt klart lite "riggat" eller?
Lite plast på golvet, byta ut lite reglar, in med en avfuktare och skapa undertryck så kan man kolla grunden igen om nåt år.
Vinden såg väl inte heller speciellt påverkad ut på det lilla man fick se i klippet ovan, tyckte sponten såg ganska frisk ut med lite spottar här och där kanske men vem med kallvind har inte det. Bort med lite isolering, öka ventilationen och kolla igen om ett år.

Men allt för att göra bra tv och det är klart, har man cash och kan göra ett program som förmodligen betalar hela kalaset i slutändan så är det väl skoj att ge morsan ett nytt hus såklart, vem hade inte velat ge det till sina föräldrar :)
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 8 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det går ju en programserie med Marko och Irma med rivning av gammalt hus och nybygge. Vad är det dom ser som inte jag ser med gamla huset, de är uppe på vinden och inte ser jag några stora fel där som gör det till ett måste att riva.
Tänkte precis samma sak: Fanns inget uppenbart och presenterades inga mätningar eller bilder på murket virke osv som skulle indikera att det var så stora mögelproblem att hela huset behövde rivas !?

Men jag tror som en del andra: Det var dags för ett nyare, mer energieffektivt hus, så detta blev mer ett svepskäl, eller iaf "droppen".
Kanske för att vara lite mer "PK" och inte bygga nytt i "onödan" ?:)
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det går ju en programserie med Marko och Irma med rivning av gammalt hus och nybygge. Vad är det dom ser som inte jag ser med gamla huset, de är uppe på vinden och inte ser jag några stora fel där som gör det till ett måste att riva.
är ju ett gamalt fritidshus inte så lämpligt att bo i som äldre har sett när dom är där på youtube inte direkt nåt som är värt att spara på

hon gillar väll platsen vad är problemet med att riva?

finns ju dom som river helt ny renoverade hus med
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
L
[QUOTE="maria01, post: 5102611, member: 142722"inte direkt nåt som är värt att spara på

vad är problemet med att riva?

finns ju dom som river helt ny renoverade hus med[/QUOTE]

Miljötänkande?
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
[QUOTE="maria01, post: 5102611, member: 142722"inte direkt nåt som är värt att spara på

vad är problemet med att riva?

finns ju dom som river helt ny renoverade hus med
Miljötänkande?[/QUOTE]

jag hade tänkt på min mor först

ett dåligt isolerat hus är ju inte direkt miljötänkade heller
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Det är väldigt drastiskt att behöva riva ett hus.
Normalt så behöver det ganska rejäla skador för att man ska riva.
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Det var lite märkligt man pratade om mögel som gjorde att huset var tvunget att rivas men inget av det man visade var ju av den kalibern.
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.