J jawen skrev:
Även om det såklart inte går att stänga av sin el, då man skulle frysa ihjäl eller garanterat få dålig hälsa & förstört hus = stora kapitalförluster
Många av oss kan och behöver välja att anpassa uppvärmningen så den inte baseras på el.
 
D Dilato skrev:
Som jag sa, inte blev jag klokare av det.
Men, detta är direkt från proffsen, dom som jobbar med detta varje dag.

Nog fick jag intrycket att det är den sist köpta (dyraste) kWh som sätter priset på hela klabbet?
Så kan man utrycka det om man vill. Men alla andra köpare har då lagt högre bud.
 
K krfsm skrev:
Fast det där är ju exempel på att det är värt det för dig som konsument, även om du förstås är jävligt missnöjd. Om det var så att elen imorgon kl 8 kostade 10000 kr/kWh, så misstänker jag att du skruvat ur propparna den timmen och tagit risken att frysa och att huset riskerar skada. Men för 5 kr/kWh så tycker du inte det är värt risken och bekvämligheten.
Det blir ju flera aspekter här.

Jag får ju själv inte ett "normalt" val att göra på produkten, som jag får i ALLA andra fall.
Vidare måste jag ju väga in att mina barn lider/far illa & att mitt hus kanske får skador i följdscenariot.

Ytterligare en aspekt är att många människor är gamla, dom har inte ens alternativet.
Ett annat är att folk "vänjer" sig och att ett "sjukt system" blir normaliserat.
Och som kund har du ju alltid kostnader från den dagen elkabeln går till ditt hus, oavsett om du använder el eller inte.

Och du som kund/människa i systemet har ett regelverk att följa, du kan inte bara slänga upp egenproduktion & börja sälja hur som helst, så marknaden är "för" skyddad & folk har svårt att leva "off grid"
Och är du "lågförbrukare" så straffas du med att 60-70% av den totala elräkningen är skatter.

Var ligger logiken liksom?
Vem tror på att "dom" vill att vi ska förbruka mindre?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som jag sa, inte blev jag klokare av det.
Men, detta är direkt från proffsen, dom som jobbar med detta varje dag.

Nog fick jag intrycket att det är den sist köpta (dyraste) kWh som sätter priset på hela klabbet?
Jag tycker det är lättast att titta på de riktiga kurvorna: https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_SE.pdf
Dessa är förvisso för alla Sveriges elområden tillsammans, men egentligen är ju auktionerna per elområde.

Den röda kurvan är köpbud. Den är sorterad från högsta bud till lägsta. Notera att den egentligen är ett rakt streck på maxpris €4000/MWh ända fram till där den börjar ritas ut. Dvs nästan alla köpbud är "till vilket pris som helst", och sedan viker den brant neråt.

Den blå kurvan är säljbud. Den är sorterad från lägsta till högsta. Den börjar också med ett rakt streck på €-500/MWh. Kolla lite extra på att grafen är avhuggen i varje bild, så det finns runt 12 GW som säljs till vilket pris som helst (kärnkraftverk etc). Därefter går den upp till ungefär noll (vindkraftverk etc), sedan svagt uppåt och därefter en rejäl stegring när vi får slut på billiga kraftslag.

När man tittar på dem blir det lättare att förstå hur det där priskrysset fungerar. Ja, tekniskt sett är det den sist köpta ("dyraste") kWh som satte priset, men det fanns högre säljbud som inte fick sälja. Och likaså fanns det lägre köpbud som inte fick köpa.

Det kan även vara intressant att jämföra med Danmarks kurva: https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_DK.pdf

De har inte alls samma säljkurva - nästan ingen säljer till vilket pris som helst och det finns gott om bud som säljer till riktigt höga priser. Likaså finns det en riktigt stor efterfrågan på el som bara köps om elen är gratis.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag tycker det är lättast att titta på de riktiga kurvorna: [länk]
Svårtolkat för mig som icke van, & det skulle varit 100-streck också så man kan tyda den bättre.
Men en sak jag ser direkt är ju att "demand" är rätt konstant & fortsätter det så över tid, så lär det inte vara svårt för producenterna att "lära sig" maximera vinst.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det blir ju flera aspekter här.

Jag får ju själv inte ett "normalt" val att göra på produkten, som jag får i ALLA andra fall.
Vidare måste jag ju väga in att mina barn lider/far illa & att mitt hus kanske får skador i följdscenariot.

Ytterligare en aspekt är att många människor är gamla, dom har inte ens alternativet.
Ett annat är att folk "vänjer" sig och att ett "sjukt system" blir normaliserat.
Och som kund har du ju alltid kostnader från den dagen elkabeln går till ditt hus, oavsett om du använder el eller inte.

Och du som kund/människa i systemet har ett regelverk att följa, du kan inte bara slänga upp egenproduktion & börja sälja hur som helst, så marknaden är "för" skyddad & folk har svårt att leva "off grid"
Och är du "lågförbrukare" så straffas du med att 60-70% av den totala elräkningen är skatter.

Var ligger logiken liksom?
Vem tror på att "dom" vill att vi ska förbruka mindre?
Ja, var är logiken i ditt i lägg? Jag hittar den inte.

Dina normala val, är det att det är en ren marknad utan en massa verkliga eller påhittade skillnader på linkande produkter du menar? Det är i så fall en sak som gör att marknaden fungerar bättre, inte sämre som du fått för dig.

Hur det påverkar din familj måste du väl ta med även mär du handlar annat än el?

Att du ”måste” ha varan gäller också fler saker än el.

Näravgiften är en separat marknad som vi inte behöver blanda in här.

Att sätta upp egenproduktion skulle jag påstå att är mycket lättare här än på i princip alla andra marknader. Det innebär inga försäkringskostnader och du får lika bra betalt som de stora drakarna. Utöver det dessutom en skattereduktion.

Varför skulle man straffas med 60-70% skatt om man är lågförbrukare? För att komma upp i den andelen skatt måste elpriset vara rätt lågt.
Men visst skulle man kunna motivera en skattesänkning nu när elen inte är ”för billig” längre. Det skulle göra att billig el nyttjades bättre.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ja, inte var det för att exportkablarna var fulla…!
Här får du tänka lite :)
Nu vill jag att du svarar.
 
J jawen skrev:
Svårtolkat för mig som icke van, & det skulle varit 100-streck också så man kan tyda den bättre.
Men en sak jag ser direkt är ju att "demand" är rätt konstant & fortsätter det så över tid, så lär det inte vara svårt för producenterna att "lära sig" maximera vinst.
Precis. Knappast så att många avstår köp om priset en dag är 3 ggr så högt som man är van vid. Så givetvis lätt att styra tillgången så är priset inte blir för lågt.
Utan att det kan kallas manipulation.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu vill jag att du svarar.
Daniel svarade åt mig. Läs hans inlägg under din fråga
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, var är logiken i ditt i lägg? Jag hittar den inte.
Att inte DU kan se den & aspekterna jag nämner, är knappast MITT problem.
Är du svensk och klarar svenska språket ordentligt?

Pallar inte svara nu sent ikväll, men ska göra det imorrn
 
Z Zodde skrev:
Daniel svarade åt mig. Läs hans inlägg under din fråga
Daniel läser jag inte.
 
K karlmb skrev:
Daniel läser jag inte.
Jag börjar förstå dig (y)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Daniel läser jag inte.
Det förklarar ju varför du upprepar samma felaktigheter om och om igen...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Värdet är ju vad kunden värderar det till.
En oneliner som ensam, så som du skrivet den, stämmer.

I sammanhanget stämmer den dock inte, den här kunden har en pistol mot tinningen och inget hopp om hjälp, då blir "kunder" oftast benägna att betala det som pistolmannen begär.

Hade el varit en vara som de andra, man kan ersätta det med något annat, det finns många leverantörer osv, så hade det kunnat stämma även på el. Vi är nu dock alla gisslan i detta drama, sitter på slutet av kedjan som börjar med en skock diktatorer och vi får betala alla kalas längs vägen, från palatsen, via vapnen, till den sista lilla bonusen för elhandlaren.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Det finns många leverantörer.
Man kan till viss del del ersätta el med annat, även om det långt ifrån alltid blir billigare.
Och man kan definitivt minska förbrukningen. Man kan anpassa både temperatur och uppvärmd yta. Att byta till en mindre bostad tar något mer tid, men det är knappast omöjligt.

Det handlar inte om en vara du tvingas köpa under mordhot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.