A AG A skrev:
Vart faan har jag kommit...Trögfattarföreningen???
Jo jag vet inte vad du tycker är normalt
 
Förstår inte riktigt hur du menar.
Extra pengarna som firman får in går ju till hantverkaren för att den personen jobbar över och får ett påslag på sin lön tack vare detta.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S snickar skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar.
Extra pengarna som firman får in går ju till hantverkaren för att den personen jobbar över och får ett påslag på sin lön tack vare detta.
Om hantverkaren 1) äger firman och 2) väljer att ta ut extra lönen.

Om hantverkaren ät anställd och det kostar 300kr/h extra för kunden så är det inte säkert att den anställde hantverkaren ens får ens en tredjedel av det. Resten hamnar i företagets fickor (minus skatter o avgifter för övertiden)
 
A AG A skrev:
Vart faan har jag kommit...Trögfattarföreningen???
A AG A skrev:
Vart faan har jag kommit...Trögfattarföreningen???
A AG A skrev:
Vart faan har jag kommit...Trögfattarföreningen???
Om du lämnar in bilen på reparation och säger att det är bråttom ok säger verkstaden.
Sedan får du en faktura med deras övertid på.
Den accepterar du ju utan knot.
Jo tjena
 
V
S Sir Duke skrev:
Han släppte ju eftersom han var klar...

Märker att du missat frågeställningen. Det gäller inte främst pengarna, dem betalar jag, undrar bara om fler har erfarenhet av att personalens övetid sätts upp på kunden. Jourtid brukar jag betala men har inte sett övertid förut. Det blandades också ihop priser.
De är väl en självklart att övertid sätts på kund

Vore ju märkligt om företaget ska förlora på att ens personal ställer upp
 
K kortis skrev:
Om du lämnar in bilen på reparation och säger att det är bråttom ok säger verkstaden.
Sedan får du en faktura med deras övertid på.
Den accepterar du ju utan knot.
Jo tjena
Naturligtvis gör jag det. En bilverkstad stänger normalt kl 16.00. Kommer jag med bilen kl 15:30 med skada som tar 2-3 timmar att laga och säger att jag måste ha bilen kl 07.00 morgonen därpå. Då är jag väl dum i huvudet om jag inte fattar att jag får betala övertidsersättningen.
Detsamma gäller ju om verkstaden säger att de inte har tid att laga min bil förrän om två dagar. Om jag då insisterar att de ska laga min bil tidigare, så är man väl också en idiot om man inte fattar att man kab tvingas stå för övertidsersättningen.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
V Villaägarenr1 skrev:
De är väl en självklart att övertid sätts på kund

Vore ju märkligt om företaget ska förlora på att ens personal ställer upp
Jag håller iofs med, men ännu självklarare är väl att man kommunicerar med sin kund, eller?
 
  • Gilla
  • Älska
och en till och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Naturligtvis gör jag det. En bilverkstad stänger normalt kl 16.00. Kommer jag med bilen kl 15:30 med skada som tar 2-3 timmar att laga och säger att jag måste ha bilen kl 07.00 morgonen därpå. Då är jag väl dum i huvudet om jag inte fattar att jag får betala övertidsersättningen.
Detsamma gäller ju om verkstaden säger att de inte har tid att laga min bil förrän om två dagar. Om jag då insisterar att de ska laga min bil tidigare, så är man väl också en idiot om man inte fattar att man kab tvingas stå för övertidsersättningen.
Håller inte med för fem öre. Min verkstad stänger senare så hur ska jag veta att det just är din verkstad som sätter standarden?
Vad har du emot att företagare är tydliga mot sina kunder?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Naturligtvis gör jag det. En bilverkstad stänger normalt kl 16.00. Kommer jag med bilen kl 15:30 med skada som tar 2-3 timmar att laga och säger att jag måste ha bilen kl 07.00 morgonen därpå. Då är jag väl dum i huvudet om jag inte fattar att jag får betala övertidsersättningen.
Detsamma gäller ju om verkstaden säger att de inte har tid att laga min bil förrän om två dagar. Om jag då insisterar att de ska laga min bil tidigare, så är man väl också en idiot om man inte fattar att man kab tvingas stå för övertidsersättningen.
Nu
A AG A skrev:
Naturligtvis gör jag det. En bilverkstad stänger normalt kl 16.00. Kommer jag med bilen kl 15:30 med skada som tar 2-3 timmar att laga och säger att jag måste ha bilen kl 07.00 morgonen därpå. Då är jag väl dum i huvudet om jag inte fattar att jag får betala övertidsersättningen.
Detsamma gäller ju om verkstaden säger att de inte har tid att laga min bil förrän om två dagar. Om jag då insisterar att de ska laga min bil tidigare, så är man väl också en idiot om man inte fattar att man kab tvingas stå för övertidsersättningen.
Ringde en bekant som har bilverkstad och talade om dina premisser och frågade om han hade debiterat övertid.
Han asgarvade och sade att antingen gör han det inte eller så gör han det för att vara just.
Fast han undrade om jag var riktigt klok som frågade.
Jag har arbetat på stora verkstäder och där tar man jobben med el utan övertid och samma timdebitering. Men men det är olika
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu

Ringde en bekant som har bilverkstad och talade om dina premisser och frågade om han hade debiterat övertid.
Han asgarvade och sade att antingen gör han det inte eller så gör han det för att vara just.
Fast han undrade om jag var riktigt klok som frågade.
Jag har arbetat på stora verkstäder och där tar man jobben med el utan övertid och samma timdebitering. Men men det är olika
Fairlane Fairlane skrev:
Håller inte med för fem öre. Min verkstad stänger senare så hur ska jag veta att det just är din verkstad som sätter standarden?
Vad har du emot att företagare är tydliga mot sina kunder?
Ärligt talat så undrar jag vad ni två är ute efter. Ni vill ju inte fatta. Eller spelar ni bara dumma på rent jävulstyg. Om ni tycker att ni vet bäst, så kan man ju undra varför ni frågar om allt?
 
Fairlane
A AG A skrev:
Ärligt talat så undrar jag vad ni två är ute efter. Ni vill ju inte fatta. Eller spelar ni bara dumma på rent jävulstyg. Om ni tycker att ni vet bäst, så kan man ju undra varför ni frågar om allt?
Du kan få frågan i retur.
Villl du inte fatta att det är bättre att kommunicera med sina kunder än att anta att de tänker som man själv, trots att man många gånger varje år får besvikna kunder? Eller spelar du bara dum?

Jag har anlitat en massa bilverkstäder som stänger efter 16, hur ska jag veta att nästan alla stänger 16 då? Jag har haft några som stänger tidigare på fredagar till exempel och jag antar att de är dumma i huvudet på de ställena för de har i samtliga fall sagt något i stil med "tänk på att vi stänger klockan X idag då det är fredag så du hämtar bilen innan dess". Så onödigt av de att slösa tid och energi på att säga sådana självklara saker som ju alla fattar... Eller så har de råkat ut för att kunder missat det innan och vill inte ha besvikna kunder.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ärligt talat så undrar jag vad ni två är ute efter. Ni vill ju inte fatta. Eller spelar ni bara dumma på rent jävulstyg. Om ni tycker att ni vet bäst, så kan man ju undra varför ni frågar om allt?
Hum
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du kan få frågan i retur.
Villl du inte fatta att det är bättre att kommunicera med sina kunder än att anta att de tänker som man själv, trots att man många gånger varje år får besvikna kunder? Eller spelar du bara dum?

Jag har anlitat en massa bilverkstäder som stänger efter 16, hur ska jag veta att nästan alla stänger 16 då? Jag har haft några som stänger tidigare på fredagar till exempel och jag antar att de är dumma i huvudet på de ställena för de har i samtliga fall sagt något i stil med "tänk på att vi stänger klockan X idag då det är fredag så du hämtar bilen innan dess". Så onödigt av de att slösa tid och energi på att säga sådana självklara saker som ju alla fattar... Eller så har de råkat ut för att kunder missat det innan och vill inte ha besvikna kunder.
Du förstår att jag har ett litet knep, som jag tar till, när jag anlitar hantverkare och bilverkstäder. Det är väldigt komplicerat, men kanske kan även du lära dig att göra det.
Knepet är nämligen att jag frågar när de stänger, hur mycket det kan tänkas kosta, samt om några kostnader kan tänkas tillkomma.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Du förstår att jag har ett litet knep, som jag tar till, när jag anlitar hantverkare och bilverkstäder. Det är väldigt komplicerat, men kanske kan även du lära dig att göra det.
Knepet är nämligen att jag frågar när de stänger, hur mycket det kan tänkas kosta, samt om några kostnader kan tänkas tillkomma.
Och skulle du någon gång glömma fråga så är du helt ok med att de fläskqr på vad som helst?
Eller om de säger att servicen av bilen kommer kosta 3000 kronor och du sen får en räkning på på 10000 kr så tar du det utan gnäll eftersom du glömde fråga om de tog extra för länge liften?

Som kund frågar jag också, men vill inte bli blåst för jag missar fråga om något jag inte vet att man bör fråga om.

Som leverantör försöker jag vara så tydlig som jag kan för att få så nöjda kunder som möjligt. Nu låter det ju som att du inte har med kunder att göra på det viset och tur är väl det.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du förstår att jag har ett litet knep, som jag tar till, när jag anlitar hantverkare och bilverkstäder. Det är väldigt komplicerat, men kanske kan även du lära dig att göra det.
Knepet är nämligen att jag frågar när de stänger, hur mycket det kan tänkas kosta, samt om några kostnader kan tänkas tillkomma.
Och när det gäller auktoriserade verkstäder stämmer ju prisuppgift alltid
Och hantverkare :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.