Bra jobbat Charlie.

Vilken färg använde ni till innerdörrarna ?
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Vi har använt denna färg för detta:
Hink med STABILE trä och metall lackfärg i vitt, inköpt på jemofix.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inköpt på jemofix.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Som vanligt har jag varit seg med att uppdatera här. Vi flyttade ner sängen i början av december. Rumsdelen började bli ganska klar då och vi hade fått hjälp av en rörmokare att koppla in golvvärmen. Är nog mest för att det varit så stökigt som jag dröjt med att lägga upp något här.;)

Nu har vi börjat komma i lite bättre ordning. :D Iaf just där sängen står. Alla lister och dylikt är inte klart och det kommer nog dröja lite till. Inte heller badrumbyggandet har kommit igång riktigt, så jag kan nog hålla igång tråden ett par år till iaf. :D

Renoverat sovrum med dubbeläng, vita möbler och tända sängbordslampor mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis inredd sovrumshörna med säng och byrå, tapetserade väggar och osynliga lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat sovrum med vit säng, nattduksbord med lampa och stora garderober, blommigt tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 8 till
  • Laddar…
Brutalt tålamod, gick igenom istort hela tråden.
Imponerande projekt har själv hus från 47 så ja det tar aldrig slut med saker att göra

Gott kämpat
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Nu är det åter ganska länge sedan tråden uppdaterades.

Badrumsbyggandet har inte tagit fart än. Snart kanske det händer något med det.

Energikrisen har dock gett mig lite eld i baken med mitt gamla pannrumsprojekt.

I sommras var pannrummet fortfarande fullproppat med saker från när vi flyttade in och den röjning av övrig källare som jag pratade om i början av tråden. Jag hade köpt en begagnad panna med pelletsbrännare och acktankar som också stod där inne, men ville/kunde inte installera för att pannrummet behövde tömmas på saker och en golvbrunn fixas. Tills vidare värmde vi huset och varmvatten med en elpanna med en luft/luft som stöd.

Detta började såklart stressa mig under förra året och jag kände jag behövde göra något åt det.

Pannrummet var hyffsat tömt i sensommras/början på hösten.

Jag förstod nu dock att pannan blivit omöjlig att installera pga ändrade regler. Jag såg mig därför om efter en ny panna. Eftersom att pelletsen liksom elen blivit så dyr blev det dock en vedpanna istället. Det var inte heller så lätt att hitta med rimlig levereranstid. Jag hittade dock till slut en ny vedpanna. Den fick jag levererad i början i november. Och sedan la jag ungefär fem helger på att bara få ner pannan till pannrummet. Ungefär 460 kg väger den.

Jag ska snart få den installerad, när jag fixat det sista och min rörmokare har tid. Nästa vecka är planen.

För golvbrunn hade jag förberett ett rör som slutar under väggen tidigare. Det var nu bara att mäta ut och sen bila och gräva fram röret.

Jag hittade dock inte min bilmaskin. Men det gick rätt bra med jula-borrhammern.

Värmesystemets kopplingar med manometer på vägg ovanför smutsigt, fläckigt golv. Oorganiserad installation med kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade en båge:

Betonggolv med borr, hål i cirkelformation, väggmöte, smutsigt, slitna verktyg, arbetsmiljö, renovering eller borrningsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägghörn med skadat betonggolv, rostig metallring och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste göra hålet lite större så att jag får plats med kopplingar och golvbrunn så jag kan få den på rimlig höjd.

Gjorde också häromdagen ett nytt hål i murstocken för nya pannans rökrör.

Gult vägg hål omgivet av svart cirkel, exponerade tegelstenar, skadad puts, smutsigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tidigare hålet som skymtas på förra bilden murade jag igår kväll igen med en sotlucka:
Rostiga järnrör i vägg, murbruk, korrosion, behov av reparation, fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfoHelena och 10 till
  • Laddar…
Bra jobbat. ska bli kul att läsa mer om vedpannan framöver
 
Ingen rörmokare dök upp denna vecka och ej heller har jag lyckats få tag på honom per telefon, han kanske har en förklaring. Jag hoppas att jag inte behöver avboka sotaren som ska komma på onsdag morgon, jag får väl snart se hur det blir med den saken.

Jag upptäckte när jag skulle sätta dit sotluckan som jag murat dit ramen för att jag hade glömt ta bort bruk ur "gångjärnshålen". Det var dock inte så svårt att borra ur dem. Nu sitter luckan på plats:
Säkerhetsbox i vägg, sliten grund, tänger på golvet, färdigställningsarbete eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom att det inte fanns någon golvbrunn i pannrummet hade tidigare ägare gjort ett hål genom murstocken för en slang till tvättstugan, det behövde nu lagas: (Bild från tvättstugan)
Ett hål i en vit vägg som visar tegel och mörker, med spillror och smuts runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade bruk över så jag tog lite tegelbitar och murade igen rökrörsanslutningen där också. Jag ska gipsa och kakla för där sen när tvättstugan ska bli badrum, så det hade jag behövt göra förr eller senare i vilket fall:
Slitna vita väggar med fläckar och hål, spackelarbete pågår, smutsigt golv, del av leksak synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också kommit lite längre med golvbrunnen i pannrummet, klart för gjutning:
Ett golv med en ofullständigt installerad golvbrunn och exponerad rörledning. Nedslitet, grovt betonggolv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite nervös för gjutningen, men det borde kanske gå att fuska sig igenom den också...

Måste skaffa något att bland betongen i, den balja jag hade tänkt använda hade spruckit i botten.

Idag fixade jag även de där krokarna för stege bredvid takstegen. Tror att sotare hade klagat på det annars. Tidigare har de suttit på vänster sida, men där finns sen ett par år en veranda, så jag flyttade dem till höger sida istället. Tog tyvärr ingen bild på det, men kommer kanske ihåg att göra det när dagsljuset återkommer. Råkade ha sönder en takpanna, men hade tack och lov några i garaget så den kunde ersättas.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Rörmokare kom igår. Vi baxade dit pannan och fixade sen med rökröret så det var klart när sotarfirman kom i morse.

Rör med manometer sticker ut ur vägg, ojämn utsågning, spår av borrning, tecknad cirkel, byggdamm på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pannan är en RB Ventum 30 kw från Lindqvist Heating. Den är inte inkopplat vattenmässigt, rörmokaren skulle återkomma torsdag eller fredag.

Jag har tre begagnade acktankar om 500 liter som ska kopplas in och ett slutet expansionskärl om 200 liter.

Mekaniska utrustningar i ett pannrum, kabeldragning, rör, en röd behållare, föråldrad eller industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sotarfirman var nöjda bortsett från dörren till pannrummet. Men om jag satte dit en skiva 12mm minerit skulle de bli nöjda, så jag var och köpte en sån efter jobbet idag.
 
  • Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
C Charlieboyen skrev:
Rörmokare kom igår. Vi baxade dit pannan och fixade sen med rökröret så det var klart när sotarfirman kom i morse.

[bild]

Pannan är en RB Ventum 30 kw från Lindqvist Heating. Den är inte inkopplat vattenmässigt, rörmokaren skulle återkomma torsdag eller fredag.

Jag har tre begagnade acktankar om 500 liter som ska kopplas in och ett slutet expansionskärl om 200 liter.

[bild]

Sotarfirman var nöjda bortsett från dörren till pannrummet. Men om jag satte dit en skiva 12mm minerit skulle de bli nöjda, så jag var och köpte en sån efter jobbet idag.
Monterade du rökröret med inmurningsstos?
 
Nej, lite längre in är det isolering runt röret och längst ut bruk.
 
Grymt imponerad över ert tålamod. Nästan så jag blir sugen att börja bila i källaren själv!
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Ingen progress med rördragningen innan helgen. Min käre rördragare kanske åkte på något akut.

Men nu har pannrumsdörren blivit lite brandsäkrare iaf:

En metall dörr med handtag, omgiven av rör och kablar, inomhusinstallation, skugga på dörren, åldrat utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är lite svår att stänga, så jag får väl fila lite på mineritskivan. Det kanske jag kan roa mig med när jag tänder upp där längre fram, dörren går att stänga iaf.

Ska bli skönt att få ordning på bygganmälan, slutbesked etc. Så är det bara att börja elda när rördragningen sen är klar.
 
Krilleman
C Charlieboyen skrev:
Rörmokare kom igår. Vi baxade dit pannan och fixade sen med rökröret så det var klart när sotarfirman kom i morse.
Jag fick en "hylsa" tillverkad åt mig i rostfritt stål (rektangulär) när jag bytte vedpanna 2011 som jag drevade med glasfibergarn i mellanrummet, mellan rökrör/murstock, för att ta upp den expansion som sker vid temperaturförändringarna. Putsen kan eller kommer spricka när det blir varmt respektive kallt med tiden.

Sotaren som besiktigade installationen gav mig många pluspoäng när jag visade min installation. Tråkigt nog har jag inga bilder såhär i efterhand. Och huset är numera sålt.

Men tänk dig att du trätt en större dimension av rör över din anslutning, och drevat med glasfibergarn på insidan, så har du tänket.

För sent nu kanske, men någon annan glad forumist kanske kan ha nytta av detta i framtiden! ✅✅✅
 
Redigerat:
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
C Charlieboyen skrev:
Men nu har pannrumsdörren blivit lite brandsäkrare iaf:
Det här med brandsäkerhet och pannrum har alltid legat mig lite varmt om hjärtat. Vad hade sotaren för argument för att du skulle montera minerit?

Min sotare har aldrig nämnt detta trots ny panna som står i rum byggt -58.

För ämnet har varit uppe förut i forumet och det är brandreglerna som gällde när pannrummet byggdes som gäller, även än idag.
 
Han sa att det inte var ok, som det var innan, men att om jag monterade en mineritskiva så skulle det vara ok. Spelar det roll hur nära dörren pannan står kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.