S Sir Duke skrev:
Han släppte ju eftersom han var klar...

Märker att du missat frågeställningen. Det gäller inte främst pengarna, dem betalar jag, undrar bara om fler har erfarenhet av att personalens övetid sätts upp på kunden. Jourtid brukar jag betala men har inte sett övertid förut. Det blandades också ihop priser.
Lägg inte för mycket vikt vid hantverkarförsvararenr1 det är alltid kundens fel enligt denna.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Upplysningsvis får jag tokspecad faktura från min elektriker och allt material som blir över som jag blir fakturerad för och karln gör ett tokbra jobb, lika så de anställda han har.

Testade på ett jobb att be om en icke-tokspecad faktura ... men nej se det gick inte. Med de rutiner för ekonomisystemet de använder sig av blir det tokspecat vare sig man vill eller inte.:crysmile::crysmile:

Vad har han för timpeng?
Ingen aning, betalar vad totalsumman längst ned på fakturan säger och är glad :D
(ytterst tveksamt om man någonsin kommer att hitta nån annan lika bra elektriker , så .... )

Men har haft på andra hus hantverkare som beter sig precis som det Byggahus48 skriver.
Så som jag ser det, är största problemet storstad vs mindre ort/landsbygd.
I Stor-Stockholm / GBG/ Malmö med omnejd så kan hantverkarna mer eller mindre skita i att ha bra kundrelation de senaste 15-20 åren. Det har alltid funnits 20kunder på dussinet så återkommande kunder och bra rykte behöver man inte ta hänsyn till.
Mindre ort / landsbygd är det inte alls samma sak utan där är återkommande kunder och bra rykte det som ger brödfödan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Han släppte ju eftersom han var klar...

Märker att du missat frågeställningen. Det gäller inte främst pengarna, dem betalar jag, undrar bara om fler har erfarenhet av att personalens övetid sätts upp på kunden. Jourtid brukar jag betala men har inte sett övertid förut. Det blandades också ihop priser.
Säg så här. Ett företag ligger efter i produktionen. Företaget beordrar övertid bland personalen.
-Kunden betalar inte övertid.

En kund kräver tidigare leverans, vilket gör att företaget måste beordra övertid.
-Kunden betalar övertiden.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Säg så här. Ett företag ligger efter i produktionen. Företaget beordrar övertid bland personalen.
-Kunden betalar inte övertid.

En kund kräver tidigare leverans, vilket gör att företaget måste beordra övertid.
-Kunden betalar övertiden.
Mjo men där har vi ju kommunikation igen.
För senario två måste ju kunden ha sagt något.
Om hantverkaren/företaget bara antar att kunden vill ha tidigare leverans utan att ha pratat med kunden ... då är det ju företaget som får stå för slantarna
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej alla

Se rubriken. Blev fakturerad, inte jourtid efter 16, utan övertid...

Får firman ta ut det av mig som kund? Är det min sak om deras personal jobbat för mycket?

Frågade om det var jourtid, men han hävdar att det är övertid (och dyrare taxa)

Tack på förhand!
Jag var anställd på på 35/vecka på den tiden det var 40tim arbetsvecka.
Arbetade jag fredag em fick jag övertid.
skulle kunden ha debiterats övertid fredag em?
 
Fairlane
A AG A skrev:
Säg så här. Ett företag ligger efter i produktionen. Företaget beordrar övertid bland personalen.
-Kunden betalar inte övertid.

En kund kräver tidigare leverans, vilket gör att företaget måste beordra övertid.
-Kunden betalar övertiden.
Ja eller jag skulle förtydliga den sista punkten med att man som företagare då givetvis förklarar att det kommer kosta mer.

Antingen är det då inte längre lika bråttom eller så får man en accept och slipper tjafs efteråt.

Kommunikation, kommunikation, kommunikation
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mjo men där har vi ju kommunikation igen.
För senario två måste ju kunden ha sagt något.
Om hantverkaren/företaget bara antar att kunden vill ha tidigare leverans utan att ha pratat med kunden ... då är det ju företaget som får stå för slantarna
Jo, men då har ju inte kunden krävt det. Att säga att det är AKUT, äv väl underförstått att kräva tidigare "leverans".
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja eller jag skulle förtydliga den sista punkten med att man som företagare då givetvis förklarar att det kommer kosta mer.

Antingen är det då inte längre lika bråttom eller så får man en accept och slipper tjafs efteråt.

Kommunikation, kommunikation, kommunikation
Men det är väl då upp till kunden att möjligen fråga om det kostar extra att få saker tidigare än normalt. Det är i mina ögon självklart.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jo, men då har ju inte kunden krävt det. Att säga att det är AKUT, äv väl underförstått att kräva tidigare "leverans".
Tidigare än vad?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men det är väl då upp till kunden att möjligen fråga om det kostar extra att få saker tidigare än normalt. Det är i mina ögon självklart.
Hur ska en kund veta vad som är normalt?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men det är väl då upp till kunden att möjligen fråga om det kostar extra att få saker tidigare än normalt. Det är i mina ögon självklart.
Det beror ju på vilken del i att få saker tidigare än normalt åtgärdat.
Är det att fixa problemet med stopp i rören? Javisst.
Städning efteråt? Kanske. Här behövs det kommunikation och en enkel fråga "vill du att vi städar med?"
Att bara anta att kunden vill ha städning på övertid ... nä det är fel i min synvinkel iaf.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det beror ju på vilken del i att få saker tidigare än normalt åtgärdat.
Är det att fixa problemet med stopp i rören? Javisst.
Städning efteråt? Kanske. Här behövs det kommunikation och en enkel fråga "vill du att vi städar med?"
Att bara anta att kunden vill ha städning på övertid ... nä det är fel i min synvinkel iaf.
K kortis skrev:
Hur ska en kund veta vad som är normalt?
K kortis skrev:
Tidigare än vad?
Vart faan har jag kommit...Trögfattarföreningen???
 
Fairlane
A AG A skrev:
Men det är väl då upp till kunden att möjligen fråga om det kostar extra att få saker tidigare än normalt. Det är i mina ögon självklart.
Jag har genom åren lärt mig att det som jag uppfattar som självklart, anser inte alltid någon annan vara självklart. Jag håller med om att det är självklart att kunden ska betala extra i detta läge, men jag har också varit med om folk som tycker det är självklart att deras önskemål om snabbare leverans var under förutsättning att det inte kostade extra.

Man kan välja olika vägar. Antingen tänker man att alla andra givetvis tänker precis som jag, eftersom det är det självklara, med resultat att man får många missnöjda kunder, eller så lär mig sig att vara väldigt tydlig i kommunikationen och få nöjda kunder.

I min värld så är det både mer lönsamt och betydligt trevligare med alternativ 2, men jag är väl medveten om att många envisas med att år efter år råka ut för "korkade kunder som inte fattar ett skit".

Jag kan tycka att jag varit tydlig och att det varit självklart, men är kunden missnöjd så försöker jag lära mig av händelsen så att jag kan undvika en liknande situation igen.
 
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Vart faan har jag kommit...Trögfattarföreningen???
Jag säger till min kund idag (torsdag) att det tar en dag att lösa hans problem. Kunden svarar "Ok, så det är klart innan helgen alltså?" och jag svarar givetvis ja. Sen får kunden en fet faktura eftersom jag har ledig fredag så jag sätter upp allt som övertid. Den trögfattade kunden kunde ju frågat eller fattat själv att jag är ledig imorgon eftersom jag hade jour i helgen. Varför ska jag nämna något för den dumskallen när jag kan tjäna extra och få en missnöjd kund?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Det intressant är egentligen något relaterat men annorlunda och det gäller för alla anställda (även icke hantverkare).
Övertid borde debiteras kunden MINDRE eller lika som ordinarie tid...

Sug på den lite innan jag förklarar.

Då alla anställda har en kunddebitering/interndebitering som ligger betydligt över deras verkliga lönekostnad pga delar av deras debitering täcker overheadkostnader såsom chefer, lokaler, el, utrustning, semester, sjukfrånvaro mm.
INGA av dessa overheadkostnader ökar med "övertid" hos en kund. Lönekostnaden ökar upp till det dubbla (dock tror jag att ingen tror att en "röris" har en månadslön på över 100kSEK). Men då detta innebär mera intäkter till firman (för de extra fakturerade timmarna) så räcker det mer än väl med ordinarie timdebitering.

Så det är rejält konstigt att de kommer undan med denna typ av oskälig debitering.
De flesta konsultbolag har en ren och rak debitering oavsett när och hur det jobbas.
Det är konstigt att "hantverksbranchen" kommer undan med detta...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.