M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är väl 10–15 spänn hit eller dit i det sammanhanget? ;)

Men skämt åsido: ingen vettig människa jämför olika bilar hos ett och samma försäkringsbolag. Man söker efter bästa pris med vettiga villkor brett. Vissa bolag är notoriskt dåliga för vissa märken. Bilförsäkringar skaffar man via Insplanet, inte genom att fråga ett bolag vad de ger en för pris.
Tyvärr så verkar helförsäkring generellt bli snordyr för en elbil när vagnskadan passerat. Antingen ska alla elbilsåkare här sälja sina bilar efter 3 år eller så har ni leasing. Ett tips, kolla vad helförsäkring kommer kosta efter 2 år.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Länken jag kommenterade gällde 10 års ägande, och jag föredrar helförsäkring när bilen är 3 år gammal. Många elbilsägare verkar missat vad en helförsäkring kommer kosta när vagnskadan går ut.
Dina siffror är märkliga även där, finns diskussionstrådar om just Teslaförsäkringar, och på andra märkesforum för dessa, och jag har inte sett något så högt.

Sen finns det säkert kombinationer baserat på din person, historik, plats, och bilval, som ger extrema premier.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Dina siffror är märkliga även där, finns diskussionstrådar om just Teslaförsäkringar, och på andra märkesforum för dessa, och jag har inte sett något så högt.

Sen finns det säkert kombinationer baserat på din person, historik, plats, och bilval, som ger extrema premier.
Det skiljer löjligt mycket mellan olika bolag, något som påpekats tidigare i tråden. Men genom att jämföra så går det att hitta rimliga priser även för t ex Tesla.
 
M
D djac skrev:
Dina siffror är märkliga även där, finns diskussionstrådar om just Teslaförsäkringar, och på andra märkesforum för dessa, och jag har inte sett något så högt.

Sen finns det säkert kombinationer baserat på din person, historik, plats, och bilval, som ger extrema premier.
Kolla själv och återkom.. Jag har 35 års skadefrihet, villa zon2. Spelar ingen roll vilket bolag jag kollar så blir just helförsäkringen väldigt dyr för en elbil.
 
922:-/mån hamnar min på med helförsäkring, känns rimligt. Vilken ny bil oavsett drivmedel är billig att helförsäkra undrar jag?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Kolla själv och återkom.. Jag har 35 års skadefrihet, villa zon2. Spelar ingen roll vilket bolag jag kollar så blir just helförsäkringen väldigt dyr för en elbil.
Vad är zon 2, har inget sådant hos LF.
 
Stefan N Stefan N skrev:
922:-/mån hamnar min på med helförsäkring, känns rimligt. Vilken ny bil oavsett drivmedel är billig att helförsäkra undrar jag?
Men beror ju på skadefria år, var bor du, körsträcka, ev. rabatt, valda självrisker, etc, samt som vi haft senare år viss återbetalning utifrån bolagets resultat.
Betalar utan att speca. 375:-/månad för Volvo V90CC helförsäkrad, minus några hundra återbetalat.
 
Redigerat:
En random V90CC hamnade på drygt 800:- för mig med samma förutsättningar, alltså i princip samma..
 
Stefan N Stefan N skrev:
En random V90CC hamnade på drygt 800:- för mig med samma förutsättningar, alltså i princip samma..
Då kan vi konstatera det är i princip omöjligt att jämföra i tråden, det var syftet med mitt inlägg.
Här får var och en göra sina egna undersökningar, annars blir det bara en massa siffror som är mera eller mindre relevanta.
Och att inte glömma ålder på försäkringstagaren.;)
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Håller med, men en person fastslog med stor bestämdhet att minsann va elbilar mycket dyrare, vilket alltså inte va fallet i min jämförelse.
 
D
Stefan N Stefan N skrev:
Håller med, men en person fastslog med stor bestämdhet att minsann va elbilar mycket dyrare, vilket alltså inte va fallet i min jämförelse.
Jag har sett knepigt stora skillnader mellan bolag även på mina vanliga bilar och jag antar att "nya" bilmärken som Tesla råkar ut för dessa skillnader mer frekvent.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Håller med, men en person fastslog med stor bestämdhet att minsann va elbilar mycket dyrare, vilket alltså inte va fallet i min jämförelse.
Finns väl ingen rimlig anledning att dom ska vara dyrare att försäkra. Olycksstatistik och kostnad per olycka bör vara styrande
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns väl ingen rimlig anledning att dom ska vara dyrare att försäkra.
Dyrare i inköp är väl en rimlig anledning?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns väl ingen rimlig anledning att dom ska vara dyrare att försäkra. Olycksstatistik och kostnad per olycka bör vara styrande
Dyra bilar med prestanda som en sportbil blir nog aldrig speciellt billiga att försäkra.

/Krille
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Dyra bilar med prestanda som en sportbil blir nog aldrig speciellt billiga att försäkra.

/Krille
Det handlar främst om kostnad/förväntad kostnad. T.ex. Tesla är inte särskilt olycksdrabbade och säkra så kostnaderna bör vara låga
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.