Börjar plockas hem europeiska från USA nu verkar det som.
Dyra delar där tydligen så bilarna blir billiga att köpa.
 
nino nino skrev:
Börjar plockas hem europeiska från USA nu verkar det som.
Dyra delar där tydligen så bilarna blir billiga att köpa.
har ju vart vanligt länge

konstiga är att jag köper en del delar från usa till tyska bilar

https://www.rockauto.com/
 
B
K Keld skrev:
Om man tittar på bilarna i USA på den tiden, så var det ganska mycket raka linjer. Och det 700 serien var ju främst riktad till den marknaden, Jag har även för att den först togs fram som kombi, vilket skulle förklara sedanmodellernas "konstiga" utseende i övergången mellan bakdörr och bagagelucka.
Först kom 760 (fyrdörrars sedan), när den funnits ett par år kom 740 och i ungefär samma veva lanserades kombiversionen.
 
Jag hade en 740 årsmodell 1983. Det var en förseriebil hopplockad av diverse olika delar så det var ett helvete att hitta reservdelar. Jag var tvungen att byta kupéfläkt och då visade det sig att värmepaketet kom från 760 med AC (fast min var utan AC). Bromsar/hjulnav fram fanns aldrig på den officiella 700-serien över huvud taget, men kom till 240 runt 1988 ungefär. Med mera...
 
R Rkarlsson skrev:
I Sverige är det tekniska chefer som bestämmer. Politiker har inget att göra på sådana ställen.

Eller du menar att politiker jobbar på exempelvis trafikverket/kommun i drift?

Vår kommun budgeterade 400 000 kr för en vinter, det gick sådär då pengarna var slut efter ett dygn.
Fast politikerna kunde ju lösa det rätt enkelt genom att förbjuda vägsaltning. Borde vara rätt enkelt att motivera med miljöargument.

Bevisligen fungerar det ju att köra bil på osaltade vägar vintertid.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast politikerna kunde ju lösa det rätt enkelt genom att förbjuda vägsaltning. Borde vara rätt enkelt att motivera med miljöargument.

Bevisligen fungerar det ju att köra bil på osaltade vägar vintertid.
det gick att förbjuda på gotland i norrland
 
richardtenggren
M maria01 skrev:
det gick att förbjuda på gotland i norrland
Gotland tillhör inte Norrland ;)

Du tror inte det beror på att salt fungerar ner till kring -6 grader? Sen så verkar ju även E4an och dess tillfartsvägar saltas.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gotland tillhör inte Norrland ;)

Du tror inte det beror på att salt fungerar ner till kring -6 grader? Sen så verkar ju även E4an och dess tillfartsvägar saltas.
Det visar ju egentligen hur onödigt saltning är. Man flyttar problemet från 0 till -6 grader. Även söder om Norrland är det inte ovanligt med kallare väder än -6. Tror faktiskt aldrig jag mött en bilägare som är positiv till saltning (undantaget är väl folk som jobbar med rostskydd eller att reparera rostskador då de tjänar på det) så man kan ju undra varför myndigheterna envisas med det, borde ge många personkryss i valet att kräva förbud mot saltning. Med tanke på att det är miljöskadligt med vägsaltning så borde det i dagens samhälle vara enkelt att förbjuda. Miljön trumfar ju det mesta.
 
richardtenggren
L lbgu skrev:
Det visar ju egentligen hur onödigt saltning är. Man flyttar problemet från 0 till -6 grader. Även söder om Norrland är det inte ovanligt med kallare väder än -6. Tror faktiskt aldrig jag mött en bilägare som är positiv till saltning (undantaget är väl folk som jobbar med rostskydd eller att reparera rostskador då de tjänar på det) så man kan ju undra varför myndigheterna envisas med det, borde ge många personkryss i valet att kräva förbud mot saltning. Med tanke på att det är miljöskadligt med vägsaltning så borde det i dagens samhälle vara enkelt att förbjuda. Miljön trumfar ju det mesta.
Jag föredrar vinterväg och hade gärna skippat vägsaltet, men kan ju ändå förstå varför salt inte används i lägre temperaturer än typ -10 :)
 
Blodsoppen
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag föredrar vinterväg och hade gärna skippat vägsaltet, men kan ju ändå förstå varför salt inte används i lägre temperaturer än typ -10 :)
Då verkar inte saltet. Är inte kemiskt kunnig så kan inte förklara varför.
 
Salt sänker vattnets fryspunkt ett antal grader. Blir det kallare än så fryser det oavsett. Samma princip som glykol i kylarvattnet.
Men saltet kapslar även in smältvattnet och tar med sig det av vägen, så syftet är inte bara att omvandla is/snö till vatten, utan även att få en torr vägbana som inte fryser igen.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
bättre hade vart om man plogade bättre men renskrapa vill dom inte
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Ford kanske inte överdrev när de tyckte jag skulle byta skivor i somras..... :rofl:
De här har gått ungefär 5000 mil och är Ford original...
 
  • Slitet bildäck med rostig fälg på verkstadsbänk, verktyg synliga, möjlig däckbyte eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
RoTe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ford kanske inte överdrev när de tyckte jag skulle byta skivor i somras..... :rofl:
De här har gått ungefär 5000 mil och är Ford original...
Åldern är betydligt mer relevant uppgift än miltalet i det här fallet.
 
Det är billigare att bromsa hårt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.