I tider med skenande elpriser, stigande boräntor och inflation gäller det att hålla i pengarna. I jakten på billiga verktyg tog vi oss åter en tur till lågprisvaruhuset Gekås i Ullared för att se om deras låga priser på verktyg står sig. Och hur billiga är de i jämförelse med Bo Ohlsson i Tomelilla som även de utger sig för att vara en lågprisbutik?

Du kan läsa artikeln här: Vem är billigast på verktyg - Gekås i Ullared, Bo Ohlsson i Tomelilla eller nätbutikerna?
 
  • Gilla
ergonomen och 10 till
  • Laddar…
Som den jämförelsenarkoman man är, kan man ju inte annat än älska en sådan här artikel!
:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Ossian K Olsson och 7 till
  • Laddar…
Det var inget dåligt jobb ni lagt ner här... (y)

Tyvärr så bekräftar det väl bara min bild av butikerna (främst Gekås, eftersom det är där jag varit).. Det finns pengar att spara, men inga stora slantar...
 
  • Älska
  • Gilla
fatsuG7 och 1 till
  • Laddar…
Bra jämförelse! Synd bara att jag inte har nära till någon av butikerna. Prisjägare som jag är - Ju fler butiker att välja på = desto lägre priser går att pussla ihop.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
boschkenta
Verktygen har ju vart moroten när sambon vill att vi ska åka till gekås... men med så små prisskillnader så är det inte längre tillräckligt! Nu har jag underlag för att slippa.

Stort tack!

:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
perror och 13 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Verktygen har ju vart moroten när sambon vill att vi ska åka till gekås... men med så små prisskillnader så är det inte längre tillräckligt! Nu har jag underlag för att slippa.

Stort tack!

:crysmile:
Du missförstår moroten, det är inte priset. Det är "Shoppa loss" som är moroten.
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
När ni skriver:
Varukorgen med de 29 produkterna kostade:
  • 21 193 kr på Gekås i Ullared
  • 23 705 kr hos Bo Ohlsson i Tomelilla
  • 23 717 kr hos den billigaste butiken på Pricerunner, Prisjakt eller annat butik
Är jämförelsevärdet 23 717 kr att ni har valt varor från olika onlinebutiker eller har ni valt en och samma onlinebutik för alla jämförelseprodukterna, den som var billigast sammantaget?

Om jämförelsen är att det är billigaste priset för enskilda varor, oavsett hur många butiker man måste handla av online, så tycker jag att lågprisbutikerna verkar göra ett bra jobb. Fraktkostnaderna och energin att lägga flera olika beställningarna är ju värt rätt mycket att slippa.

Vårt hus ligger i Tomelilla och även om jag kanske var lite tveksam till Boan (som man säger här nere) till en början så är det rätt smidigt att kunna svänga förbi om det är något udda man behöver. De har också en rätt stor legoavdelning som man kan stå och dregla över, men precis som med verktygen är det att vissa saker är billigare än online medan andra är dyrare. Det stämmer också med min empiri av att ha handlat där tidigare.

Boan har en rätt bra trädgårdsavdelning med Fiskars, Gardena, Kärcher etc. Hade gärna sett lite fler premiummärken bland verktygen också, samt lite mer regelrätt bygg. Men de ska bygga ut rejält kommande år och då talas det om ett byggvaruhus i den nyligen antagna detaljplanen. Sen om de driver det själva eller hyr ut lokalen får vi väl se.
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
På ingången på Gekås står att man inte ta foto.I varuhuset.
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
På ingången på Gekås står att man inte ta foto.I varuhuset.
Om man missar den skylten kan man fota ändå med gott samvete tills personalen upptäcker dig och ber dig sluta.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Inte så roligt om någon anställt kallar på väktare.
 
Skumpe
Är det jämfört med fysiska butiker eller även online-butiker?
 
Vi besöker Gekås ett par gånger per år på väg mellan hem och stuga och jag har många gånger passat på att köpa verktyg jag behöver på grund av att man kan få dem till bättre pris. Tidigare hade de också hyfsat med fiskegrejer -har köpt några haspelset (inte de billigaste no name) till döttrar- men det har blivit sämre med deras sortiment.
 
useless useless skrev:
Det värsta som kan hända är att man blir ombedd att lämna butiken.
Det finns ingen egentlig möjlighet för butiken att förhindra fotografering även om det är skyltat att det är förbjudet, det är mer som en önskan från butiken men har inget lagstöd så det är svårt att beivra.

Butiken kan inte "kastat ut" dig för att du inte brydde dig om förbudet.

En butik är "en plats dit allmänheten har tillträde" och då kan "ägaren" inte villkora vem som får vara där.
https://lagen.nu/dom/nja/1995s84

Det finns en lång tråd om detta på fotosidan.
https://www.fotosidan.se/forum/threads/filma-fotografera-i-butik.174633/

En bra sammanfattning av rättsläget sker i inlägget https://www.fotosidan.se/forum/threads/filma-fotografera-i-butik.174633/post-2261289

Så här skriver lawline:
”Så, även om butiksägaren förbjuder en person att vistas eller fortsätta fotografera på platsen, bör det som utgångspunkt inte vara brottsligt att likväl stanna kvar och fortsätta eller gå tillbaka in igen.”
Och
”... och det är svårt att säga vilka de egentliga konsekvenserna skulle bli om en person bryter mot markägarens beslut om fotoförbud, annat än att markägaren har rätt att be personen lämna platsen.”

Så det enda som kan hända, enligt lawline är att du kan bli ombedd att gå. Inte utslängd. Och om du blir det ändå kan du glatt gå in igen och fortsätta.
Inga konsekvenser med andra ord.
 
Självklart tar man bilder på varor i butik. Man måste ju kunna skicka till resten av familjen för att få svar på om man skall plocka på sig varan.

Jag blev tillsagd en gång för många år sedan -på Hornbach- att jag inte fick fotografera när jag tog bilder på några utemöbler. Så jag sade ok och stoppade ned kameran (inte mobilen) och fortsatte mitt liv som vanligt med att gå runt i butiken.

Dert finns många missförtånd om var man får fotografera.
Och som lawline-länken förklarar så är det inte fotoförbud förrän du får besked om att det är fotoförbud. Många tror att det är förbjudet att fotografera på privat område på grund av lagen om kränkande fotografering. Det har inget att göra med att det är ett privat område utan avser mer sådant som sovrum, omklädningsrum, badrum mm där en person kan förvänta sig att få vara i fred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.