Fairlane Fairlane skrev:
Som jag förstår det så verkar vissa ha en inställning att kunden alltid har fel och alltid måste fråga, annars får de skylla sig själva. Hantverkaren har inga skyldigheter att informera om något som inte direkt efterfrågas.

Så när du är på gång att beställa en tjänst så bör följande frågor alltid vara med:
  • Hur mycket tar ni per timme?
  • Finns det timmar som kostar mer?
  • Vilka arbetstider har ni och vad händer om arbetet inte är klart vid dagen slut?
  • Om arbetet är färdigt innan dagen är slut, betalar jag ändå för resten av dagen?
  • Vad kostar resor? (timmar/mil)
  • Hur mycket tid går det åt före/efter ni resan påbörjats/avslutats?
  • Finns det faktureringskostnad?
  • Finns det kostnad för att hantera ROT?
  • Faktureras timmar för personer på kontoret?
  • Vilka verktyg kommer jag behöva betala extra för och hur mycket?
  • Vilka slitagedelar kommer jag behöva betala extra för och hur mycket?
  • Finns det arbetsmoment som jag kommer få betala extra för (utöver timtaxa, maskinhyra och slitagedelar)?
  • Vad betalar jag för material som går åt (enligt påslag på era faktiska inköpspriser eller enligt påslag listpris på grossisten)?

Om man får någon att besvara listan och dyka upp så riskerar man ändå att få betala för något man missat att fråga... Händer det så får man dels skylla sig själv och dels tänka att om jag är nöjd med arbetet så ska jag vara glad och betala ändå.

Jag är glad att ingen av de hantverkare jag varit så ointresserade av att få nöjda kunder så jag råkat ut för en sådan som TS. Alla är vi människor och alla gör vi fel ibland. Vissa försöker lära sig av sina erfarenheter, exempelvis genom att lägga in en standardrad i en offert om att det tillkommer ... eller genom att säga i telefon att det här blir jourtaxa, minst 3 timmar à X kronor i timmen. Andra får återkommande missnöjda kunder och gör inget för att försöka undvika det eftersom det ändå alltid är kunden som är idioten.

Nu ska jag återgå till att lura min kund. De tror de betalar X kronor timmen, men det är ju bara för att jag reserverar tiden i kalendern. Sen ska de såklart betala Y kronor i timmen för felsökning, slitage av mitt tangentbord etc, kaffe enligt listpris etc. Kundjäveln ska bara vara glad att de får min hjälp!
Exakt detta belyste jag i ett inlägg tidigare. Eller snarast om alla scenarion en hantverkare ska behöva förklara innan.
Ärligt talat så försvarar jag inte alls hantverkarens faktura i övrigt. Däremot ser jag det som självklart att kunden betalar övertid i ett akutärende. Särskilt då det blir billigare än om att habtverkaren låtit blivatt göra färdigt och återkommit dagen efter.
Sedan undrar jag om du har samma erfarenheter då du tagit hjälp av hantverkare. Det är nog ytterst få som har det. Dock tycks det finnas kunder som ALLTID har samma problem med hantverkare. Då är det troligtvis inte hantverkaren det bara är fel på.
 
  • Älska
Festlund
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej.
Hur skulle hantverkaren då ha gjort, för att TS, du och alla andra skulle ha förstått och kännt sig nöjda. Tänk på att hantverkaren är också vanlig knegare, som du och alla andra, som vill ha betalt för övertid.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tillhör då undantagen kanske i tråden och anser inte att övertid är en kostnad som en kund normalt ska stå för, om det inte är speciella förutsättningar.

Jobbar jag 9 timmar i streck hos en kund så kan jag tänka mig att sätta en timme övertid. Jobbar jag 4 timmar hos kund 1 och sen åker till kund 2 och gör 5 timmar där så sätter jag inte en övertidstimme till kund 2.

Tar jag ersättning för resa och delar upp ett 8-timmarsjobb på två dagar på eget bevåg så tar jag ersättning för en dag. Om det däremot måste delas upp på två dagar så blir det också reseersättning för två dagar.

Generellt försöker jag få kunden att förstå vad de får betala för, innan, även om kunden inte direkt frågar. Den här rörmokaren verkar tyvärr vara ett drygt praktarsle som nog absolut inte vill att kunden ska veta vad det kommer kosta innan, för då kommer han aldrig få några jobb.
Säg nu att rörisen har 2 timmar jobb kvar efter klockan 16 för att få jobbet helt färdigt. Är du villig att vänta till nästa dag eller vill du ha det klart nu?

Jag gör samma som du men det är nog för att firman är min egen. Skulle jag vara anställd eller ha anställda så blir det nog skillnad på tänket.

Ska firman betala dom anställdas övertid för att kunden ville ha det klart och inte ville vänta en dag till?
 
Fairlane
A AG A skrev:
Exakt detta belyste jag i ett inlägg tidigare. Eller snarast om alla scenarion en hantverkare ska behöva förklara innan.
Ärligt talat så försvarar jag inte alls hantverkarens faktura i övrigt. Däremot ser jag det som självklart att kunden betalar övertid i ett akutärende. Särskilt då det blir billigare än om att habtverkaren låtit blivatt göra färdigt och återkommit dagen efter.
Sedan undrar jag om du har samma erfarenheter då du tagit hjälp av hantverkare. Det är nog ytterst få som har det. Dock tycks det finnas kunder som ALLTID har samma problem med hantverkare. Då är det troligtvis inte hantverkaren det bara är fel på.
Jag har personligen inte haft några problem alls faktiskt. Jag har lyckats avstyra några hantverkare, exempelvis elektriker utan behörighet för jobbet eller elektriker utan kompetens för jobbet, för bekanta.

Att beskriva alla moment som kostar är faktiskt inte särskilt svårt.
Vi anlitade en firma för att riva ut befintligt golv på nedervåningen, bila bort lite betong på vissa ställen och sen installera ventilerat golv och sen vanligt innegolv. I offerten stod tydligt timpris, pris för bil, pris för hyra av bilningsverktyg, pris för containerhyra etc.
Vi har även akut anlitat en rörmokare och då var det via telefon. Han sa "Vi kan komma och fixa. Bara så du vet, vi fakturerar alltid minst 3 timmar à X kronor och servicebilen är dyr, kostar Y kronor." De hade lärt sig att om man sa det innan så slapp man diskussioner efter och det tog väl inte mer än 30 sekunder.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Säg nu att rörisen har 2 timmar jobb kvar efter klockan 16 för att få jobbet helt färdigt. Är du villig att vänta till nästa dag eller vill du ha det klart nu?
Det beror såklart på förutsättningarna, men jag tycker det är rimligt att man säger något.
"Du, det här kommer ta två timmar till att bli klar. Jag kan köra på idag, men timtaxan blir lite högre nu, X kronor/timme. Eller så får jag komma tillbaks imorgon. Då är det normal timtaxa, men det blir en reskostnad extra, så det blir nog billigare att vi kör på ikväll. Vad säger du?"

Svårare än så behöver det inte vara. Kommunikation istället för att förutsätta att kunden vet hur mitt företag jobbar.

Som kund till ett proffs anser jag att det är deras ansvar att förklara, jag vet ju inte ens vilka frågor jag bör ställa. När det är jag som är proffset så kör jag samma modell mot mina kunder.
 
  • Gilla
Bigfoot och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur skulle hantverkaren då ha gjort, för att TS, du och alla andra skulle ha förstått och kännt sig nöjda. Tänk på att hantverkaren är också vanlig knegare, som du och alla andra, som vill ha betalt för övertid.
Jag har ingen annan invändning mot övertid än att den ska vara överenskommen i förväg och priset för övertid ska vara kommunicerat. Konstigare än så tycker jag inte att det är.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det brukar blandas ihop relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare respektive arbetstagare/hantverkare och kund.

Kunden är inte arbetsgivare, och betalar därför inte (bara indirekt genom att beställa ett arbete och sedan betala fakturan så att arbetsgivaren/företaget får en inkomst) hantverkarens lön. I lönen kan övertid och annat tillkomma, det betalar inte kunden heller. Däremot kan kunden betala extra för tex jourtid eller övertid som är i förväg överenskommen (kan även vara så att man fett hantverkare eller företag fritt fram att själva ta ansvar för när detta behöver ske utan att fråga varje gång).

Vi måste skilja på intern lönemodell och prismodell mot kunden. Vissa har det transparent så alla kostnader debiteras mot kund medan andra har en prismodell där det inte tydligt framgår kostnadsposter i bakgrunden. Typ kostnad plus ett påslag respektive det kostar vad det är värt för kunden.

Dessa frågor återkommer igen och igen. En annan relaterad fråga är om hantverkaren får en timme över, dvs är åter på utgångspunkten kl 15:00. Inget mer jobb går att utföra på en timme inklusive resa fram och tillbaka. Ska kunden innan då betala den timmen? Nej! Ska hantverkaren då inte få lön? Jo! Vem ska då betala lönen? Arbetsgivaren! Hur har han råd med det? Ta med debiteringsgraden i affärsmodellen! Eller om jag vore enmansföretag skulle jag ”flexa ut” och ta igen det en annan dag eller arbeta med marknadsföring eller administration. Det blir lätt olika beteenden i olika stora verksamheter. Själv har jag anställning i en stor organisation samt engagemang i en startup i gig ekonomin där jag bara får betalt om något beställs och levereras.

Verktyg är liknande, inte kundens besvär om det inte framgår att något ska hyras, tex stora dyra maskiner som inte behövs till alla jobb. Eller jag bryr mig egentligen inte om ifall de leasar skruvmejslar och blåstället, det är interna angelägenheter hos den jag anlitat.

Eftersom kunden inte är expert på sakområdet (VVS i det här fallet) eller generellt hur företag behövs det tydlig information i förväg. Och nej kunden kan inte fråga om allt då hen är lekman och inte ens vet vilka frågor som bör ställas.
Svar på frågan om jobb klart Kl 15 debitering eller ej .. jag råkade ut för det förra v. Senast

2 alternativ..
1 gå hem skriv komp eller obetald sem (den modellen använder jag mig av 75%
2 ta ett 1timmes jobb som det oftast finns i jobb kön och eller städa bilen fylla på material osv. Å då skriva 1h på firman å gå hem 16

Hade fint ;)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej alla

Se rubriken. Blev fakturerad, inte jourtid efter 16, utan övertid...

Får firman ta ut det av mig som kund? Är det min sak om deras personal jobbat för mycket?

Frågade om det var jourtid, men han hävdar att det är övertid (och dyrare taxa)

Tack på förhand!
Ofta är det så att hantverkare har OB-tillägg efter kl16.00 även om de inte har övertid, tror det är fel att kall adet övertid utan mer OB.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Ofta är det så att hantverkare har OB-tillägg efter kl16.00 även om de inte har övertid, tror det är fel att kall adet övertid utan mer OB.
Mm så skulle jag också sammanfatta ..räkneexempel 7-16 lön 100kr/h efter 16 före 20.00 150kr eller 1 komptimme efter 20.00 200kr
 
Men igen blandas hantverkarens lön med kundens faktura :rolleyes:

Vi kontorsråttor har ofta flextid, och ofta ingen övertid förhandlat mot högre lön och/eller mer semester. Resor väldigt låg ersättning per timme (statligt avtal) typ 1000 kr för en hel söndag, inte för en timme efter kl 16:00:00. Så det är lätt att tro att det skulle vara liknande överallt.

Jag inför begreppet, som provokation, autistisk hantverkare (se annan tråd om A-ordethantverkare med utbruten tråd för att diskutera begreppet). På förhand ber jag om ursäkt till alla autistiska då det inte är er jag driver med.
 
Fairlane
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Svar på frågan om jobb klart Kl 15 debitering eller ej .. jag råkade ut för det förra v. Senast

2 alternativ..
1 gå hem skriv komp eller obetald sem (den modellen använder jag mig av 75%
2 ta ett 1timmes jobb som det oftast finns i jobb kön och eller städa bilen fylla på material osv. Å då skriva 1h på firman å gå hem 16

Hade fint ;)
Jag har tyvärr sett några förespråka ett tredje alternativ.
3. Sätta en timme mer på sista kunden för dagen.
Motivering: Jag ska ju ha lön för full dag (som om det har något med saken att göra). Jag håller med om dina två alternativ.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Ofta är det så att hantverkare har OB-tillägg efter kl16.00 även om de inte har övertid, tror det är fel att kall adet övertid utan mer OB.
Ok, så OB för 2000 spänn i timmen? ;)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ok, så OB för 2000 spänn i timmen? ;)
Tror vi hade nått sånt under ITbubblan på jobb som kunden krävde att vi var i deras lokaler för att pilla oss i naveln.
(aka vänta till dess diskspegling var klar o sen åka hem... dvs totalt inget att göra i 1.5-2 timmar och fakturera det)
Vi VILL inte ha de jobben o tog betalt därefter, men lik förb* köpte vissa kunder det och vi kunde inte övertyga dem om motsatsen.
Sjuk tid det där.
Tror dock att hantverkarnas egen bubbla nu kommer att spricka iom räntor o inflation
 
  • Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det finns saker att anmärka på i alla branscher. ITfolk som jobbat hemifrån och utför 1-2 timmar arbete per dag (vilket väl får räknas som ett generöst snitt?) och ändå får lön för 8 t.ex.

Sen har jag svårt att se varför det skulle vara ett problem att gymnasieutbildade kan debitera 1000kr timmen? Räcker det inte att utbildning ger en en gräddfil genom livet där man kan ”jobba” hemifrån utan att riskera skador och bli utsliten.
Nu har du en väldigt skev bild av IT folk. Pratar du om konsulter så jagar de timmar och du skulle inte kunna göra som du påstår. Det är snarare så att kunden får mer än vad de betalar för och ev reseersättning är en bråkdel av vad priserna som jag har sett i det här forumet
 
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Säg nu att rörisen har 2 timmar jobb kvar efter klockan 16 för att få jobbet helt färdigt. Är du villig att vänta till nästa dag eller vill du ha det klart nu?

Jag gör samma som du men det är nog för att firman är min egen. Skulle jag vara anställd eller ha anställda så blir det nog skillnad på tänket.

Ska firman betala dom anställdas övertid för att kunden ville ha det klart och inte ville vänta en dag till?
Det frågan bör man väl ställa till kunden när man är där? Ex jag kan fixa det idag men kommer då debitera jourtid för tiden efter 16 eller så kommer jag imorgon men då blir det extra restid.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.