A
Nu är det ju så att det är personen i fråga som har jobbat över, inte alla på företaget (dvs inte omkostnaderna) som ökat.

Om företaget skulle bry sig om sin kund mer än sin vinst skulle Övertidsersättningen inte kostat dubbelt utan kostat det extra som företaget betalar den anställda.

För en privatperson som ska betala hantverkaren för 2000 kronor i timmer behöver denna arbeta 11 timmar (vid 30 000 kvar efter skatt). Med de svenska snittlönerna får man snarare räkna med två dagars arbete för att betala en hantverkare en timme när det kostar 2000kr/h.

Inte undra på att man gör mycket av arbetet själv trots att en hantverkare kan göra jobbet på någon timme.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Är det en jättesumma vi pratar om, eller vill du kanske ha möjligheten att ringa den firman nästa gång det blir någonting akut?

Om du bråkar om några hundringar nu så är det i st risk att du kommer skjuta dig i foten nästa gång du ringer dem

De flesta slutar väl klockan 16:00 och vill åka hem, så att det är övertid är väl inte någonting att diskutera
Och när du ringde och sa att det var lite akut så misstänker jag att de kanske till och med avbröt ett annat jobb för att ta sig till dig och hjälpa dig
 
Jobbar inom ett hantverksyrke men inte mycket mot privatpersoner.

Våra tekniker får inte skriva övertid om den inte är beordrad av arbetsledare/ chef och det är för att de måste ha säkerställt den utökade kostnaden mot beställaren.

Om tekniker väljer att jobba över frivilligt får de byta timma mot timma i form av komp, men det belastar då inte kunden som fortfarande får betala normal timtaxa.

Vi har en kostnad som kallas för ”brytkostnad” som innebär att man lämnar ett pågående jobb för att hjälpa en kund med akuta problem. Då informerar vi självklart kunden att brytkostnad kommer debiteras och de har då valet att värdera jobbet kontra merkostnaden.
Vi har även en jourkostnad som debiteras om man efterfrågar jobb utfört mellan 17-07 då kontoren är obemannade. Då blir kunden också tydligt informerade om att en jourkostnad kommer debiteras och de har ett val.

Jag anser din faktura vara bluff och båg, jag hade skämts att skicka den fakturan. Ring och ifrågasätt fakturan.
 
  • Gilla
L.M.Olsson och 26 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är smått tröttsamt när folk här på forumet skriver saker som "har han inte sagt att det blir övertid så är det inte OK". Hantverkaren fick in ett akutjobb, trodde kanske att det skulle bli klart inom arbetstid, men det drog över en timme. Det är inte det minsta konstigt att man debiterar för den övertiden.

Om jag ska göra ett centralbyte hos en kund, tänker att jag hinner det på en dag men när klockan slår 15:30 inser jag att jag har ungefär 1 timme kvar på jobbet. Jag kör du över en timme, kunden slipper framkörningsavgiften dagen efter, kunden slipper restidskostnad dagen efter och högst troligt spar man in 30 minuter på att slippa städa undan, göra tillfälliga avslut och packa in / ur bilen.

Självklart får kunden betala 1 timme övertid, detta i utbyte mot att kunden slipper betala för ovan nämnda utgifter. Pengamässigt blir det i slutändan billigare för kund och kund får jobbet klart på en dag. Kund slipper passa på att jag ska komma dagen efter och eventuellt ta ledigt från jobb.

Allt är positivt, vad är ens problemet? :O
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tillhör då undantagen kanske i tråden och anser inte att övertid är en kostnad som en kund normalt ska stå för, om det inte är speciella förutsättningar.

Jobbar jag 9 timmar i streck hos en kund så kan jag tänka mig att sätta en timme övertid. Jobbar jag 4 timmar hos kund 1 och sen åker till kund 2 och gör 5 timmar där så sätter jag inte en övertidstimme till kund 2.

Tar jag ersättning för resa och delar upp ett 8-timmarsjobb på två dagar på eget bevåg så tar jag ersättning för en dag. Om det däremot måste delas upp på två dagar så blir det också reseersättning för två dagar.

Generellt försöker jag få kunden att förstå vad de får betala för, innan, även om kunden inte direkt frågar. Den här rörmokaren verkar tyvärr vara ett drygt praktarsle som nog absolut inte vill att kunden ska veta vad det kommer kosta innan, för då kommer han aldrig få några jobb.
Plus att dom kan duscha koks makaroner kolla på tv då ditt jobb blir färdigt
 
Förklaringen ligger sannolikt i deras kollektivavtal.

Arbete efter kl 16-(18) ger i regel rätt till minst 50% övertidstillägg för arbetaren som arbetsgivaren är skyldig att betala.
Övertiden brukar räknas per påbörjad timme.

Har du ringt ut dom akut så var jobbet förmodligen av sådan karaktär att du behövde ha det fixat samma dag?
Alternativet hade varit att dom kommit tillbaka dagen efter kl 7 och fortsatt men då är det knappast akut.

Många företag tar ut en jouravgift när jobbet inte kan vänta, utöver detta är det inte ovanligt med 100% övertidstillägg efter kl 16.
Väldigt få knegare vill jobba övertid så många erbjuder sin personal 100% för att kunna erbjuda kunderna hjälp.
Jouravgiften kan man väl se som en kostnad för att inte alla otåliga kunder ska kalla ut personal på saker som kan vänta i tur och ordning.

Huruvida du har skyldighet att betala, tja en tingsrätt skulle göra en bedömning om priset är likvärdigt med vad andra företag hade debiterat för samma tjänst.
Du får känna efter ifall du tror tingsrätten skulle avslå företagets begäran om övertidsersättning enligt kollektivaavtal för arbete efter kl 16 på en jourutryckning
 
S Sir Duke skrev:
Läs inlägget ovanför ditt.

Jag jobbar kvällsskift ibland så att det automatiskt skulle vara övertid på kvällen stämmer inte. Man kan ju vara ledig nästa dag eller vad som helst. Jobbet hos mig var 3 timmar.

(Ber en bön om att ingen mer babblar om att hantverkare minsann ska ha betalt på kvällen blablabla - det är inte det tråden handlar om)
Jobbar du skift så har du sannolikt OB tillägg på lönen i enlighet med ditt fackförbunds kollektivatal.

Inom bygg är dock normal arbetstid 7-16 enligt kollektivavtal och det är detta som fack och arbetsgivaren rättar sig efter.
Skulle det någon gång bli aktuellt med skift så finns det reglerat i avtal vilka tillägg som gäller men det är sällsynt att arbetsgivaren tillämpar detta då det blir dyrare än normal arbetstid.
 
V VVS.Gajjan skrev:
Du vill inte, du vill ha, varför ringde du dem då?
Allt som kostar för att få igång din bajamaja igen ska betalas.
Arbete kan du dra av på via ROT men det kan du inte på hyrmaskiner, servicebil ect ect därav har du separata poster för dessa.
Företagen måste uppge i sin ansökan vad som avser arbete samt övriga kostnader i sin ROT ansökan.
Känns det bättre ifall det står ”spolning avlopp 16000kr” ? Då har du hyrmaskinerna inbakade och företaget kan inte ansöka om ROT på det beloppet.
Det hade känts lite bättre om det stod samma i fakturan som han sa när han var här. Både namn och pris.

Förresten ni som har koll, vad ingår i servicebil, vad ska det täcka?
 
J javlaandersson skrev:
Är det en jättesumma vi pratar om, eller vill du kanske ha möjligheten att ringa den firman nästa gång det blir någonting akut?

Om du bråkar om några hundringar nu så är det i st risk att du kommer skjuta dig i foten nästa gång du ringer dem

De flesta slutar väl klockan 16:00 och vill åka hem, så att det är övertid är väl inte någonting att diskutera
Och när du ringde och sa att det var lite akut så misstänker jag att de kanske till och med avbröt ett annat jobb för att ta sig till dig och hjälpa dig
Ja det var en väldigt salt faktura.

Nej jag bråkar inte om hundralappar.
 
Njingan Njingan skrev:
Jobbar inom ett hantverksyrke men inte mycket mot privatpersoner.

Våra tekniker får inte skriva övertid om den inte är beordrad av arbetsledare/ chef och det är för att de måste ha säkerställt den utökade kostnaden mot beställaren.

Om tekniker väljer att jobba över frivilligt får de byta timma mot timma i form av komp, men det belastar då inte kunden som fortfarande får betala normal timtaxa.

Vi har en kostnad som kallas för ”brytkostnad” som innebär att man lämnar ett pågående jobb för att hjälpa en kund med akuta problem. Då informerar vi självklart kunden att brytkostnad kommer debiteras och de har då valet att värdera jobbet kontra merkostnaden.
Vi har även en jourkostnad som debiteras om man efterfrågar jobb utfört mellan 17-07 då kontoren är obemannade. Då blir kunden också tydligt informerade om att en jourkostnad kommer debiteras och de har ett val.

Jag anser din faktura vara bluff och båg, jag hade skämts att skicka den fakturan. Ring och ifrågasätt fakturan.
Tack för din input.

Japp jag har invänt mot fakturan.
 
Tycker det e svindyrt betalade 2800 inkl moms samt rot för spolbil efter kl 16.00 för 2 veckor sedan i Göteborg
 
  • Gilla
Muhrman
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det finns saker att anmärka på i alla branscher. ITfolk som jobbat hemifrån och utför 1-2 timmar arbete per dag (vilket väl får räknas som ett generöst snitt?) och ändå får lön för 8 t.ex.

Sen har jag svårt att se varför det skulle vara ett problem att gymnasieutbildade kan debitera 1000kr timmen? Räcker det inte att utbildning ger en en gräddfil genom livet där man kan ”jobba” hemifrån utan att riskera skador och bli utsliten.
Va?
Jag har jobbat hemifrån sedan januari 2020, och både jag och min arbetsgivare är tacksamma över att det gått att få till.
Jag jobbar ofta 2 timmar mer per dag än de officiella 7 timmarnas arbetsdag.
Vad gäller förslitningsskador, drabbas även kontorsråttor av sånt, tidigare var exvis diskbråck i nacken vanligt, men även ryggskador.

Så behåll du dina konstiga villfarelser för dig själv..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej alla

Se rubriken. Blev fakturerad, inte jourtid efter 16, utan övertid...

Får firman ta ut det av mig som kund? Är det min sak om deras personal jobbat för mycket?

Frågade om det var jourtid, men han hävdar att det är övertid (och dyrare taxa)

Tack på förhand!
Hantverkare verkar kunna hitta på alla möjliga tillägg på sina fakturor.
Min fru jobbade som revisor på en av landets största byråer. Från nyår till midsommar jobbar de otroligt mycket. 12-14 timmar per dag + helger. Men deras debitering till kund var samma, kunden skulle ju inte betala mer för att hon valde göra hans jobb på annan tid än 8-16 vardag.
 
S Sir Duke skrev:
Hej alla

Se rubriken. Blev fakturerad, inte jourtid efter 16, utan övertid...

Får firman ta ut det av mig som kund? Är det min sak om deras personal jobbat för mycket?

Frågade om det var jourtid, men han hävdar att det är övertid (och dyrare taxa)

Tack på förhand!
Det beror lite på omständigheterna.
'
Om jag som elektriker var hos en kund en heldag ser att jag kan göra helt färdigt om jag stannar en-två timmar till, då stannar jag och gör färdigt. Kunden jag är hos slipper att jag kommer 2 timmar nästa dag (restid och milersättning) det blir färdigt samma dag och kunden slipper passa mig/vara hemma/öppna ytterligare en dag.

Att då stanna några timmar extra är ren vinst för kunden såväl för mig/företaget så båda parter vinner på att jag stannar dessa extra timmar.

Andra scenarior kan vara om det är akut och drar över ordinarie tid. Så oftast får man som kund betala övertiden för sina anlitade hantverkare.

Stannade jag kvar så meddelade jag kunden om att det var övertid efter 8 timmar och oftast behövde man inte förklara fördelarna med att man stannade dessa extra timmar och gjorde klart, Kunderna insåg själva att det var en fördel om jag gjorde det.
 
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Hantverkare verkar kunna hitta på alla möjliga tillägg på sina fakturor.
Min fru jobbade som revisor på en av landets största byråer. Från nyår till midsommar jobbar de otroligt mycket. 12-14 timmar per dag + helger. Men deras debitering till kund var samma, kunden skulle ju inte betala mer för att hon valde göra hans jobb på annan tid än 8-16 vardag.

ska man sälja sig billigt för att kunden ska bli nöjd? I mitt fall så får jobb vänta till nästa dag då jag lever för att njuta ,inte njuta för jobbet...

vill kunden ändå att jag stannar/säljer min tid på jorden så kostar det .. men det är fritt val av kund
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Hantverkare verkar kunna hitta på alla möjliga tillägg på sina fakturor.
Min fru jobbade som revisor på en av landets största byråer. Från nyår till midsommar jobbar de otroligt mycket. 12-14 timmar per dag + helger. Men deras debitering till kund var samma, kunden skulle ju inte betala mer för att hon valde göra hans jobb på annan tid än 8-16 vardag.
och vad debiterar hon per timme? :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.