6 454 läst · 50 svar
6k läst
50 svar
Hej! Jag har en 160w solpanel och 3 st. 95Ah bilbatterier kopplade till solpanelen.
Lampan är 12v . Men jag kör den genom invertern då den har ett vanligt uttag.A Avemo skrev:0,4 A för invertern låter rimligare. Är lampan 12 V eller 230 V?
13 V är en olämpligt låg laddspänning. Batterierna kommer aldrig att bli fulladdade och då sjunker kapaciteten snabbare än normalt. 13,5 - 13,9 V är lämpligt som standby-spänning. För att ladda snabbare kan man höja spänningen till 14,7 V. Men då måste man ha en logik som automatiskt sänker spänningen när batteriet är fulladdat.
Ingen solcellsregulator typ https://www.prylstaden.se/solcellsregulator-60a-mppt-urladdningsskydd ?thegud skrev:
Vad tillför invertern om du ändå driver din LED på 12V?
Vad heter invertern (fabrikat & modell)?
Hur är panelerna kopplade till batterierna?
EDIT: Vad heter MPPT regulatorn (fabrikat & modell)?
Vad är det för fabrikat och modell på regulatorn? Att ställa upp laddspänningen till 13,9V är riskfritt. Högre än så beror på hur bra regulatorn är. 14,4 V är en kompromiss som fungerar i bilar. Men en bil går oftast inte lika långa stunder som en solpanel är solbelyst. Därför krävs det mer av en solcellsladdare än en bilgenerator.
Det är en Epever Triron 1206N MPPT 12/24V 10AA Avemo skrev:Vad är det för fabrikat och modell på regulatorn? Att ställa upp laddspänningen till 13,9V är riskfritt. Högre än så beror på hur bra regulatorn är. 14,4 V är en kompromiss som fungerar i bilar. Men en bil går oftast inte lika långa stunder som en solpanel är solbelyst. Därför krävs det mer av en solcellsladdare än en bilgenerator.
Kanske var jag som fegade lite med inställningen efter mycket tittande på Youtube. Ny i solpanelsgamet. Ska höja upp den 14 1v o göra ny test. Kollade volten precis på batterierna o den ligger kvar på 12.5v efter 6.5h. Med lampan tänd alltså.D Dilato skrev:
Jag vet inte all logik som finns i din regulator. Om den har en funktion som detekterar att batteriet är fulladdat och då sänker laddspänningen är det riskfritt att ställa spänningen på 14,4 V. Om regulatorn inte har det så hävdar jag att det blir en avvägning. 14,4 V ger en något snabbare laddning på slutet men något kortare livslängd på batterierna jämfört med 13,8 V. 13 V blankt är däremot utan tvivel för lågt.
Då borde kanske 14.1v vara helt ok? Flr jag vet inte heller så mycket om denna regulator. Jag får lära mig under tiden...A Avemo skrev:Jag vet inte all logik som finns i din regulator. Om den har en funktion som detekterar att batteriet är fulladdat och då sänker laddspänningen är det riskfritt att ställa spänningen på 14,4 V. Om regulatorn inte har det så hävdar jag att det blir en avvägning. 14,4 V ger en något snabbare laddning på slutet men något kortare livslängd på batterierna jämfört med 13,8 V. 13 V blankt är däremot utan tvivel för lågt.
Det är en bra regulator, i princip allt går att konfigurera.A Avemo skrev:Jag vet inte all logik som finns i din regulator. Om den har en funktion som detekterar att batteriet är fulladdat och då sänker laddspänningen är det riskfritt att ställa spänningen på 14,4 V. Om regulatorn inte har det så hävdar jag att det blir en avvägning. 14,4 V ger en något snabbare laddning på slutet men något kortare livslängd på batterierna jämfört med 13,8 V. 13 V blankt är däremot utan tvivel för lågt.
https://sunlux.se/wp-content/uploads/2018/06/TRIRON-Manual-EN-V2.2_Software-SV200.pdf