A Avemo skrev:
0,4 A för invertern låter rimligare. Är lampan 12 V eller 230 V?

13 V är en olämpligt låg laddspänning. Batterierna kommer aldrig att bli fulladdade och då sjunker kapaciteten snabbare än normalt. 13,5 - 13,9 V är lämpligt som standby-spänning. För att ladda snabbare kan man höja spänningen till 14,7 V. Men då måste man ha en logik som automatiskt sänker spänningen när batteriet är fulladdat.
Lampan är 12v . Men jag kör den genom invertern då den har ett vanligt uttag.
 
thegud thegud skrev:
Lampan är 12v . Men jag kör den genom invertern då den har ett vanligt uttag.
Invertern, vanligt uttag?
Kan du inte beskriva vilka grejer du har så vi fattar bättre.
 
D Dilato skrev:
Invertern, vanligt uttag?
Kan du inte beskriva vilka grejer du har så vi fattar bättre.
Jo. Har 1st. Solpanel på 160w. 3 batterier (TIN) på 95A styck. 1st. Inverter på 1300w. ( ren/rak sinus) 1st. 12v lampa på 4w.
 
thegud thegud skrev:
Jo. Har 1st. Solpanel på 160w. 3 batterier (TIN) på 95A styck. 1st. Inverter på 1300w. ( ren/rak sinus) 1st. 12v lampa på 4w.
Glömde mppt regulator.
 
thegud thegud skrev:
Jo. Har 1st. Solpanel på 160w. 3 batterier (TIN) på 95A styck. 1st. Inverter på 1300w. ( ren/rak sinus) 1st. 12v lampa på 4w.
Ingen solcellsregulator typ https://www.prylstaden.se/solcellsregulator-60a-mppt-urladdningsskydd ?
Vad tillför invertern om du ändå driver din LED på 12V?

Vad heter invertern (fabrikat & modell)?
Hur är panelerna kopplade till batterierna?
EDIT: Vad heter MPPT regulatorn (fabrikat & modell)?
 
Vad är det för fabrikat och modell på regulatorn? Att ställa upp laddspänningen till 13,9V är riskfritt. Högre än så beror på hur bra regulatorn är. 14,4 V är en kompromiss som fungerar i bilar. Men en bil går oftast inte lika långa stunder som en solpanel är solbelyst. Därför krävs det mer av en solcellsladdare än en bilgenerator.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på regulatorn? Att ställa upp laddspänningen till 13,9V är riskfritt. Högre än så beror på hur bra regulatorn är. 14,4 V är en kompromiss som fungerar i bilar. Men en bil går oftast inte lika långa stunder som en solpanel är solbelyst. Därför krävs det mer av en solcellsladdare än en bilgenerator.
Det är en Epever Triron 1206N MPPT 12/24V 10A
 
14.4 volt är riskfritt, det är under gasningsspänningen för Bly-syra-batterier vid 25°C.
Dessutom är källan tidsstyrd, solen lyser inte hela tiden.
 
D Dilato skrev:
14.4 volt är riskfritt, det är under gasningsspänningen för Bly-syra-batterier vid 25°C.
Dessutom är källan tidsstyrd, solen lyser inte hela tiden.
Kanske var jag som fegade lite med inställningen efter mycket tittande på Youtube. Ny i solpanelsgamet. Ska höja upp den 14 1v o göra ny test. Kollade volten precis på batterierna o den ligger kvar på 12.5v efter 6.5h. Med lampan tänd alltså.
 
Lampan borde väl sitta på "load" på MPPT-regulatorn och invertern vara avstängd...
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Vad är det för batterier du har (märke/modell)?
 
Jag vet inte all logik som finns i din regulator. Om den har en funktion som detekterar att batteriet är fulladdat och då sänker laddspänningen är det riskfritt att ställa spänningen på 14,4 V. Om regulatorn inte har det så hävdar jag att det blir en avvägning. 14,4 V ger en något snabbare laddning på slutet men något kortare livslängd på batterierna jämfört med 13,8 V. 13 V blankt är däremot utan tvivel för lågt.
 
D Dilato skrev:
Lampan borde väl sitta på "load" på MPPT-regulatorn och invertern vara avstängd...
Ja kanske,men som jag skrev så har denna 12 voltslampan en kontakt, vill inte klippa bort kontakten så satte den i invertern. Och 9w borde batterierna kunna driva väldigt länge.
 
A Avemo skrev:
Jag vet inte all logik som finns i din regulator. Om den har en funktion som detekterar att batteriet är fulladdat och då sänker laddspänningen är det riskfritt att ställa spänningen på 14,4 V. Om regulatorn inte har det så hävdar jag att det blir en avvägning. 14,4 V ger en något snabbare laddning på slutet men något kortare livslängd på batterierna jämfört med 13,8 V. 13 V blankt är däremot utan tvivel för lågt.
Då borde kanske 14.1v vara helt ok? Flr jag vet inte heller så mycket om denna regulator. Jag får lära mig under tiden...
 
A Avemo skrev:
Jag vet inte all logik som finns i din regulator. Om den har en funktion som detekterar att batteriet är fulladdat och då sänker laddspänningen är det riskfritt att ställa spänningen på 14,4 V. Om regulatorn inte har det så hävdar jag att det blir en avvägning. 14,4 V ger en något snabbare laddning på slutet men något kortare livslängd på batterierna jämfört med 13,8 V. 13 V blankt är däremot utan tvivel för lågt.
Det är en bra regulator, i princip allt går att konfigurera.
https://sunlux.se/wp-content/uploads/2018/06/TRIRON-Manual-EN-V2.2_Software-SV200.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.