Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enkelt, "vi kommer på jour/eller vad det nu är kl 13, det kostar x per timme, om det tar längre tid än till kl 16 inkl. avveckling och hemkörning blir det övertid som kostar X mer per timme?" Tar det flera timmar att berätta detta för kunden?
Är verkligen övertid det enda scenariet där en hantverkare kan tänkas debitera mer än vad kunden trott. Du är ju inte dum! Tänk efter själv vad det frågas om på detta forum. Det kan gälla allt från batterier, datorer, hyra av grovdamsugare, reseersättning etc. etc.
Alltid kommer förslaget om att hantverkaren borde ha talat om det, innan han påbörjade arbetet. Hur ska det vara möjligt?
 
  • Gilla
Rolle314 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Är verkligen övertid det enda scenariet där en hantverkare kan tänkas debitera mer än vad kunden trott. Du är ju inte dum! Tänk efter själv vad det frågas om på detta forum. Det kan gälla allt från batterier, datorer, hyra av grovdamsugare, reseersättning etc. etc.
Alltid kommer förslaget om att hantverkaren borde ha talat om det, innan han påbörjade arbetet. Hur ska det vara möjligt?
Folk är dummare än du tror kamrat! I denna tråd handlade det om övertid, dvs timpenning. Svara på frågan tack.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem bestämmer att jourtiden börjar just Kl 16?
1. den absolut vanligaste arbetstiden inom bygg och för de som jobbar 5dgr i veckan är 07.00-16.00 eller 06.30-15.30 finns säkert väldigt många andra konstellationer också men detta anser jag är de vanligaste i Sverige. (Och det lär du också känna till)

2. För att slippa frågor likt din så specificerar jag det i mina offerter att ord. Arbetstid för mig och mina killar är 07.00-16.00 allt efter det är ö.t.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ja akut på eftermiddagen
jag vill bara kolla så att jag har förstått dig korrekt:
företaget hjälpte dig akut en eftermiddag, de var klara efter 16.00 och debiterade dig 1,5h ö.t och du underbar varför de vill ha betalt för övertiden?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
1. den absolut vanligaste arbetstiden inom bygg och för de som jobbar 5dgr i veckan är 07.00-16.00 eller 06.30-15.30 finns säkert väldigt många andra konstellationer också men detta anser jag är de vanligaste i Sverige. (Och det lär du också känna till)

2. För att slippa frågor likt din så specificerar jag det i mina offerter att ord. Arbetstid för mig och mina killar är 07.00-16.00 allt efter det är ö.t.
Bra! Fler borde följa dina rutiner så skulle det bli färre missförstånd och frågor över diverse fakturor.
 
  • Gilla
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
jag vill bara kolla så att jag har förstått dig korrekt:
företaget hjälpte dig akut en eftermiddag, de var klara efter 16.00 och debiterade dig 1,5h ö.t och du underbar varför de vill ha betalt för övertiden?
Jag undrar om de reggat fel eftersom han sa jourtid när han var här men det står övertid på fakturan (samt en annan taxa). Jag har aldrig förr betalat övertid åt företags personal så det kändes lite udda, därav tråden. Så inte skatteverket klagar på honom eller mig typ, problem med ROT eller nåt.
 
S Sir Duke skrev:
Tänkte bara om man gör bort sig, att det är ett regelfel att betala personalens övertid. Jag har ju liksom inte något att göra med hur mycket de jobbat tidigare den dagen, veckan eller månaden.
Däremot jourtid efter 16 är lättare att fatta
Men hallå, efter ordinarie arbetstid kommer övertid. Har väl inget att göra med hur många timmar i månaden man jobbat? Eller menar du att efter julledigheten får man minsann jobba extra kvällspass, utan ersättning?
 
  • Haha
MartinP666
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Men hallå, efter ordinarie arbetstid kommer övertid. Har väl inget att göra med hur många timmar i månaden man jobbat? Eller menar du att efter julledigheten får man minsann jobba extra kvällspass, utan ersättning?
Läs inlägget ovanför ditt.

Jag jobbar kvällsskift ibland så att det automatiskt skulle vara övertid på kvällen stämmer inte. Man kan ju vara ledig nästa dag eller vad som helst. Jobbet hos mig var 3 timmar.

(Ber en bön om att ingen mer babblar om att hantverkare minsann ska ha betalt på kvällen blablabla - det är inte det tråden handlar om)
 
  • Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej alla

Se rubriken. Blev fakturerad, inte jourtid efter 16, utan övertid...

Får firman ta ut det av mig som kund? Är det min sak om deras personal jobbat för mycket?

Frågade om det var jourtid, men han hävdar att det är övertid (och dyrare taxa)

Tack på förhand!
Om jag hade åkt till dig akut, så hade du fått betala för akut utryckning, sen övertid efter 16.00. Om du ville ha hjälp dvs, annars hade du fått vänta till dagen efter.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Om jag hade åkt till dig akut, så hade du fått betala för akut utryckning, sen övertid efter 16.00.
Tack för din input.

Mig spelar det ingen roll vad man kallar det - jourtid eller övertid - bara det blir rätt

Jag har haft flera hantverkare här mitt i natten förut och de tog ingen övertid.
 
  • Gilla
  • Haha
jani84 och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Tack för din input.

Mig spelar det ingen roll vad man kallar det - jourtid eller övertid - bara det blir rätt

Jag har haft flera hantverkare här mitt i natten förut och de tog ingen övertid.
Då hade du nog tur med den hantverkaren. Det som är grejern är att det kostar att avbryta ett annat jobb och sen komma tillbaka dit, det är det du betalar extra för. :)
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag undrar om de reggat fel eftersom han sa jourtid när han var här men det står övertid på fakturan (samt en annan taxa). Jag har aldrig förr betalat övertid åt företags personal så det kändes lite udda, därav tråden. Så inte skatteverket klagar på honom eller mig typ, problem med ROT eller nåt.
jour och ö.t är olika saker. Sen kan det skilja från bolag till bolag.
Tex:

Jag har ett jouravtal med en stor kund. Vid jourutryckning, dvs ej planerat arbete samt efter ordinarie arbetstider så debiterar jag en jouravgift som är en fast summa samt sen tillkommer arbetstiden som är då en högre taxa än den som gäller på ordinarie arbetstid. Jag fakturerar alltså både jour och ö.t kan man säga.

Kolla med företaget i fråga om du är osäker. Jag tror inte att det är några konstigheter men allt hänger också på vad du sa när du bokade dom samt vad de informerade dig om.
 
S Sir Duke skrev:
Läs inlägget ovanför ditt.

Jag jobbar kvällsskift ibland så att det automatiskt skulle vara övertid på kvällen stämmer inte. Man kan ju vara ledig nästa dag eller vad som helst. Jobbet hos mig var 3 timmar.

(Ber en bön om att ingen mer babblar om att hantverkare minsann ska ha betalt på kvällen blablabla - det är inte det tråden handlar om)
Jourtid eller övertid..Kalla det vad du vill, tänker jag? Båda innefattar arbete efter ordinarie arbetstid förutom att "jour" snarare skulle betyda en utryckning som påbörjas först efter ord.arbetstid.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Jourtid eller övertid..Kalla det vad du vill, tänker jag? Båda innefattar arbete efter ordinarie arbetstid förutom att "jour" snarare skulle betyda en utryckning som påbörjas först efter ord.arbetstid.
Akut utryckning brukar man kalla det, sen tar man givetvis betalt för ÖT med, det har inget med själv utrycks kostnaden att göra.
 
S Sir Duke skrev:
De var klara 16:05. Sedan packa ihop i 40 minuter. Åkte 16:45. Debiterat 1,5 h övertid dvs till 17:30, antar att det är för restiden hem på 12 km.

No big deal med tiden, dock lite dyr taxa, 2125 spånn per timme för att packa bilen... Jag pröjsar det men vill inte hyra hans maskiner för 8000 utöver servicebil och timpris. Då blir det ju som både fast och löpande pris för samma jobb
Du vill inte, du vill ha, varför ringde du dem då?
Allt som kostar för att få igång din bajamaja igen ska betalas.
Arbete kan du dra av på via ROT men det kan du inte på hyrmaskiner, servicebil ect ect därav har du separata poster för dessa.
Företagen måste uppge i sin ansökan vad som avser arbete samt övriga kostnader i sin ROT ansökan.
Känns det bättre ifall det står ”spolning avlopp 16000kr” ? Då har du hyrmaskinerna inbakade och företaget kan inte ansöka om ROT på det beloppet.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.