Varför åker volten från bilbatterierna ner från tex 12.7v till 12.5v på ca 3h då jag bara använder ca 4w lampor. Alltså totalt 4w med lamporna. Jag har 285A tillsammans på 3 batterier,och förstår att jag kan bara använda hälften. Men tycker att volten snabbt minskar...någon som vet varför?
 
Polspänningen är ensam en dålig indikator på laddstatus. För att med någon form av precision tala om laddstatus utifrån polspänningen måste man lämna batteriet under ett antal timmar utan någon form av laddning eller belastning. Var det solsken vid den första mätningen? Finns det någon växelriktare inblandad eller drivs alla laster direkt av 12V? Hur gamla är batterierna?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klockan var 15.00. Ingen sol. Molnigt. Har en inverter som drar ca 0.4w. Batterierna är köpta för ca 3 månader sen. Helt nya. Det är Tin batteri. Tenn.
 
Kan tillägga att batterierna var fullt uppladdade .
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
Det finns inte så mycket att gå på. 285 Ah 12 V innebär 3400 Wh. 4 W lampa och 0,4 W inverter i tre timmar innebär 13,2 Wh. Det är precis som du är inne på närmast orimligt att den belastningen ensam är orsaken till att spänningen sjönk som den gjorde. Det finns något mer än lampan som påverkat spänningen. Vad är det för inverter du har? 0,4 W tomgångsförbrukning låter extremt bra. Hur kom du fram till att batteriet var fullt uppladdade när du började? Mätte du spänningen direkt på batteriernas poler eller någon annanstans?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det finns bara ett sätt att veta om batterierna är fulladdade, det är att mäta laddströmmen.
Batterierna kan anses fulladdade när laddströmmen sjunkit till < 1% av batterikapaciteten i Ah vid högsta laddspänning 14.4V vid 25°C, i ditt fall under 2,85A för alla batterierna i parallell.
 
  • Gilla
thegud
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns bara ett sätt att veta om batterierna är fulladdade, det är att mäta laddströmmen.
Batterierna kan anses fulladdade när laddströmmen sjunkit till < 1% av batterikapaciteten i Ah vid högsta laddspänning 14.4V vid 25°C, i ditt fall under 2,85A för alla batterierna i parallell.
Editerar: invertern drar 0.4A inte 0.4w.
D Dilato skrev:
Det finns bara ett sätt att veta om batterierna är fulladdade, det är att mäta laddströmmen.
Batterierna kan anses fulladdade när laddströmmen sjunkit till < 1% av batterikapaciteten i Ah vid högsta laddspänning 14.4V vid 25°C, i ditt fall under 2,85A för alla batterierna i parallell.
A Avemo skrev:
Det finns inte så mycket att gå på. 285 Ah 12 V innebär 3400 Wh. 4 W lampa och 0,4 W inverter i tre timmar innebär 13,2 Wh. Det är precis som du är inne på närmast orimligt att den belastningen ensam är orsaken till att spänningen sjönk som den gjorde. Det finns något mer än lampan som påverkat spänningen. Vad är det för inverter du har? 0,4 W tomgångsförbrukning låter extremt bra. Hur kom du fram till att batteriet var fullt uppladdade när du började? Mätte du spänningen direkt på batteriernas poler eller någon
 
Nu efter nästan prick 5h så är volten på 12.5. Men det verkar inte rimligt ändå. Jag kollade med multimetern kl. 15 idag o då visade den 12.7. Jag har satt min regulator på att inte trycka in mer än 13v i batterierna. Kanske det som är problemet?
 
Mätte direkt på polerna ja.
 
thegud thegud skrev:
Editerar: invertern drar 0.4A inte 0.4w
Så den drar ~5W för att driva 4W, totalt 9W.
Är det inte bättre att driva lamporna direkt på 12V och halvera förbrukningen?
 
thegud thegud skrev:
Jag har satt min regulator på att inte trycka in mer än 13v i batterierna. Kanske det som är problemet?
Absolut fel om du ska använda batterierna. 13,5V är normal "float voltage" för att underhållsladda batterier så 13V är för lågt.
12.9V är absolut lägsta spänning för att ladda överhuvud taget.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så den drar ~5W för att driva 4W, totalt 9W.
Är det inte bättre att driva lamporna direkt på 12V och halvera förbrukningen?
Sant,men 9w bör ju batterierna klara galant under natten,men jag undrar varför volten sjunker så snabbt.
 
D Dilato skrev:
Absolut fel om du ska använda batterierna. 13,5V är normal "float voltage" för att underhållsladda batterier så 13V är för lågt.
Då ändrar jag till 14,1v ? Trodde inte det hade så stor skillnad.
 
0,4 A för invertern låter rimligare. Är lampan 12 V eller 230 V?

13 V är en olämpligt låg laddspänning. Batterierna kommer aldrig att bli fulladdade och då sjunker kapaciteten snabbare än normalt. 13,5 - 13,9 V är lämpligt som standby-spänning. För att ladda snabbare kan man höja spänningen till 14,7 V. Men då måste man ha en logik som automatiskt sänker spänningen när batteriet är fulladdat.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
thegud thegud skrev:
Sant,men 9w bör ju batterierna klara galant under natten,men jag undrar varför volten sjunker så snabbt.
Därför att batterierna är inte fullt laddade.
thegud thegud skrev:
Då ändrar jag till 14,1v ? Trodde inte det hade så stor skillnad.
14.4 V är vad en "dum" bilgenerator laddar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.