Kwik-lift ser ut att vara en föredömligt enkel och robust konstruktion. Smart att använda sin vanliga verkstadsdomkraft istället för att behöva betala för hydrualik en gång till. Vanliga saxlyftar är onödigt komplicerade i jämförelse med Kwik-lift. Troligen har den aldrig sålts i Sverige. Synd för den hade passat utmärkt i mitt garage. Jag brukar ställa bilarna på fyra pallbockar när jag behöver komma åt stora delar av underredet. Det funkar men jag behöver lyfta omväxlande fram och bak två gånger för att få upp bilarna tillräckligt högt. Det tar lite tid men det är ju inte ens varje år det behövs någon sådan reparation.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Importören av min RAM gör underedsbehandlingar innan leverans :cool:

Det är väl dags för en kontroll/efterbehandling till våren

Lidingö Rostskydd HB / Tectylstockholm.se


[bild]
Hur underredet ser ut
[bild]
Så där såg min Jeep WJ ut under även 15+år efter leverans, just tack vare underredsbehandlingen. Bilbesiktningen förväntade sig en rosthög varje gång man rullade in men fick istället säga "oj, den ser ju ut som ny under". Det var förstås en liten överdrift eftersom vissa delar rostade precis som på alla andra bilar, men just kaross och bärande delar var i samma fina skick som på din bil.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento
T TommyC skrev:
Kwik-lift ser ut att vara en föredömligt enkel och robust konstruktion. Smart att använda sin vanliga verkstadsdomkraft istället för att behöva betala för hydrualik en gång till. Vanliga saxlyftar är onödigt komplicerade i jämförelse med Kwik-lift. Troligen har den aldrig sålts i Sverige. Synd för den hade passat utmärkt i mitt garage. Jag brukar ställa bilarna på fyra pallbockar när jag behöver komma åt stora delar av underredet. Det funkar men jag behöver lyfta omväxlande fram och bak två gånger för att få upp bilarna tillräckligt högt. Det tar lite tid men det är ju inte ens varje år det behövs någon sådan reparation.
Ja det var en snygg lyft , lyfte upp däcken 20" eller 50cm och tålde ca 2250 kg.
 
Jag hade en kollega som lämnade in sin Saab 9-5 på rostskyddsbehandling när den var ny och sedan återbesök vartannat år. Efter 12 år var den lika rostig i skärmkanterna bak som alla andra 9-5:surprised:r. Spaltrost är svårt att undvika när det är felkonstruerat som på många bilar.
 
T TommyC skrev:
Kwik-lift ser ut att vara en föredömligt enkel och robust konstruktion. Smart att använda sin vanliga verkstadsdomkraft istället för att behöva betala för hydrualik en gång till. Vanliga saxlyftar är onödigt komplicerade i jämförelse med Kwik-lift. Troligen har den aldrig sålts i Sverige. Synd för den hade passat utmärkt i mitt garage. Jag brukar ställa bilarna på fyra pallbockar när jag behöver komma åt stora delar av underredet. Det funkar men jag behöver lyfta omväxlande fram och bak två gånger för att få upp bilarna tillräckligt högt. Det tar lite tid men det är ju inte ens varje år det behövs någon sådan reparation.
Den känns säkrare och stabilare än pallbockar också
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
galento
T TommyC skrev:
Jag hade en kollega som lämnade in sin Saab 9-5 på rostskyddsbehandling när den var ny och sedan återbesök vartannat år. Efter 12 år var den lika rostig i skärmkanterna bak som alla andra 9-5:surprised:r. Spaltrost är svårt att undvika när det är felkonstruerat som på många bilar.
Ja vi har en Subaru -06,a här och den är mkt
mer rutten än min äldre v70. Subarun har fått rostskyddsbehandling men enligt sbp är de kända för att rosta , speciellt i bakpartiet men den har rostlagats i de längsgående balkarna under motorn också , hål i skärmar mm.
 
Här var en annan sorts lyft annars
 
Undrar också, vad tycker folk om Julas 3 tons halldomkraft, nåt att ha?
 
galento
Om du tänker på denna så köpte en bror en sådan och är nöjd.

Garagedomkraft | Lyfter högt – 552 mm | BAHCO BH13000 | Jula

Har tre garagedomkrafter varav en 3 ton och den används nog mest.
Man har ju låg takhöjd som begränsar lyfthöjden men det är ju inte så
mycket att göra åt :thinking: så kwik lyften såg bra ut , kan flyttas också.
 
https://www.vibilagare.se/reportage...g-i-sikte?mc_cid=337711a7bd&mc_eid=76a327fffd

Det var det roligaste jag läst på länge. Många SW-buggar finns det såklart i "moderna" bilar men att blinkersen går i otakt och förtar en stor del av körglädjen var nytt för mig :crysmile:

»Ljudet irriterar så pass mycket att en stor del av körglädjen försvinner.«

En prenumeration på ViBilägare är en väldigt billig försäkring mot eventuella idéer om att köpa en ny bil.
 
En bekant till mig bytte vindrutan på en Tesla. Efteråt så fungerade inte höger blinkers. Ingen förstod hur den kunde påverkas av vindrutsbyte men dom lämnade in bilen till Tesla som konstaterade att fuktsensorn som sitter på vindrutan var trasig den byttes och sedan började blinkersen att fungera igen.
 
N Niq skrev:
V50 har ganska lätt för att rosta. Om jag kommer rätt ihåg så är väl 1.6l dieseln i v50 samma ford motor som satt i Focus.
Så kanske det är men motorn är en PSA. Volvo såldes dessutom med en 2.0 Ford-diesel under några år. Den som fick problem med att det inte gick att slå av motorn pga att det kom ner diesel i motoroljan. Spännade med en skenande bil som tokvarvade om man tryckte ner kopplingen.
 
Den spär oljan om den inte kan regenerera partikelfiltret korrekt, oftast för ett ej är bytt på 12k mil intervallet. Det tillsätts diesel för att höja temperaturen i filtret. Om det då inte funkar korrekt försöker den om och om igen. Dessutom måste avstängninsspjället på insuget vara trasigt för att den inte ska kunna stängas av när den skenar.
 
  • Gilla
oleufven
  • Laddar…
j.f.s
DennisCA DennisCA skrev:
Nej inte Bahco utan Julas egna märke är det.
[länk]
Jag har 2,5t versionen och har egentligen bara en sak som jag tycker de kunde lagt lite mer krut på och det är hur snabbt den lyfter. I övrigt känns den robust, inget oljeläckage eller problem. Köpte den för 1299sek på någon rea :D

Har använt den till att lyfta en Audi A6 Avant 3.0 TDi Quattro mestadels
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.