Frågan kan ju verka lite konstig men faktum är att jag inte lyckas.

Kravet är nämligen att det ska vara just ett element och inget annat, dvs inga appar, wifi, nattsänkningar, veckotimmers osv då det ska vara till en människa som inte klara/förstår sånt.

Om det är utan ström i någon månad ska sakna betydelse. När det får ström ska det följa den temp som ställdes in tidigare

Med andra ord - jag behöver ett element, precis som de fungerade på 1900 talet ;)
 
Adax Eco Basic kanske?
 
Jula säljer Termo Gnosjö med bi-metalltermostater. Mer basic än så är svårt att få. Dock tycker jag att man bör välja varianten med elektronisk termostat för de ger betydligt högre komfort, fast man behöver ju inte ge sig på att försöka ställa in schema etc.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Mats skrev:
Frågan kan ju verka lite konstig men faktum är att jag inte lyckas.

Kravet är nämligen att det ska vara just ett element och inget annat, dvs inga appar, wifi, nattsänkningar, veckotimmers osv då det ska vara till en människa som inte klara/förstår sånt.

Om det är utan ström i någon månad ska sakna betydelse. När det får ström ska det följa den temp som ställdes in tidigare

Med andra ord - jag behöver ett element, precis som de fungerade på 1900 talet ;)
skall det inte vara fast monterat så kan du köpa det på biltema, jula clas ohlson mm.
 
M mattoys skrev:
skall det inte vara fast monterat så kan du köpa det på biltema, jula clas ohlson mm.
Det ska det ju naturligtvis vara, 230V
 
Vi har testat så gott som alla element som jag själv och de andra i tråden nämnt.
Gnosjö gick bort här för att de dels var fula pga. termostates placering och att vredet kärvade snart och hade dessutom ingen temperaturskala i grader.
Vi har kvar ett par Tego och de har funkat bra men gallret på ovansidan blir lätt intryckt, vet inte om en blomkruka stött till eller om det är katten som hoppat upp och tryckt ner det, se bild.
Bäst hittills är Adax elementen.
Spiralformad föremål, vita och svarta ränder, monterad vertikalt, nära ett fönster, inomhusmiljö, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska det inte vara några knappar eller vred över huvud taget, eller räcker det att det är enkelt att handha?
 
Tyvärr verkar det vara programmering på alla. Dock verkar ADAX i alla fall hålla inställd temp utan åtgärder så det kan vara en lösning. Bara rädd för att det kommer att lyckas ramla in i programmeringsläget.

@useless: Mycket enkelt att handha räcker men det innebär i princip en strömbrytare plus ett temp reglage.
Knappar som gör olika saker beroende på läge/tillfälle går inte alls, mer än två max tre knapp går inte heller.
Tv fjärren har moddats till totalt 5 knappar tex on/off, kanal +/- och volym +/-
 
Ingen programmering på Adax Eco Basic, bara på/av och temperaturvred.
Vertikal elektrisk panelvärmare med termostat och strömbrytare. Grått minimalistiskt design. "ADAX ECO Basic" logotyp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
En del Adax är med WiFi, men ett sånt här borda vara rätt för dig:
https://www.hornbach.se/p/elelement-adax-neo-np08kdt-vit-800w-230v/7584967/

Om du inte berättar hur man ställer in nattsäkning eller annat så kommer det funka som ett vanligt 1900-talselement. En knapp för varmare och en för kallare och det man ställt in syns med stora siffror på displayen. Återgår till samma temp efter strömavbrott eller om man stängt av med stora knappen. Vill du så kan du ställa in knapplåset, så är det garanterat samma inställning jämt. Men från kartong är allt sånt avstängt.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Ingen programmering på Adax Eco Basic, bara på/av och temperaturvred.
[bild]
Vet inte om det finns olika Basic men "Reliable electronic programmable thermostat and precise regulation make ECO Basic heater ideal for home, commercial and other heating installations" och det stämmer även med manualen. Dock verkar de finnas i butik så jag kan åka och titta
 
Hep Hep skrev:
En del Adax är med WiFi, men ett sånt här borda vara rätt för dig:
[länk]

Om du inte berättar hur man ställer in nattsäkning eller annat så kommer det funka som ett vanligt 1900-talselement. En knapp för varmare och en för kallare och det man ställt in syns med stora siffror på displayen. Återgår till samma temp efter strömavbrott eller om man stängt av med stora knappen. Vill du så kan du ställa in knapplåset, så är det garanterat samma inställning jämt. Men från kartong är allt sånt avstängt.
Finns det en knapp så kommer det att tryckas på den tyvärr. Möjligen om man kan operera bort dem andra knapparna. Det var bakgrunden till fjärrkontrollen
 
M Mats skrev:
Vet inte om det finns olika Basic men "Reliable electronic programmable thermostat and precise regulation make ECO Basic heater ideal for home, commercial and other heating installations" och det stämmer även med manualen. Dock verkar de finnas i butik så jag kan åka och titta
Finns visst på både Clas Ohlson och Elgiganten.
Vit elektrisk värmepanel, olika modeller, priser, butiker. Online-shopping. Reklam för Adax Eco Basic.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett annat alternativ är kanske en radiator helt utan termostat och knappar som styrs av en rumstermostat man kan stänga in i en ventilerad låda?
Det blir såklart lite krångligare installation än att bara stoppa i en stickpropp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.