H HEM2121 skrev:
Vad hade det kostat med servicebil, restid osv. om de har slutfört arbetet dagen efter? Hade det varit möjligt? Hade det blivit billigare?
De var klara 16:05. Sedan packa ihop i 40 minuter. Åkte 16:45. Debiterat 1,5 h övertid dvs till 17:30, antar att det är för restiden hem på 12 km.

No big deal med tiden, dock lite dyr taxa, 2125 spånn per timme för att packa bilen... Jag pröjsar det men vill inte hyra hans maskiner för 8000 utöver servicebil och timpris. Då blir det ju som både fast och löpande pris för samma jobb
 
S
S Sir Duke skrev:
De var klara 16:05. Sedan packa ihop i 40 minuter. Åkte 16:45. Debiterat 1,5 h övertid dvs till 17:30, antar att det är för restiden hem på 12 km.

No big deal med tiden, dock lite dyr taxa, 2125 spånn per timme för att packa bilen... Jag pröjsar det men vill inte hyra hans maskiner för 8000 utöver servicebil och timpris. Då blir det ju som både fast och löpande pris för samma jobb
Tycker allt du skriver låter vansinnigt dyrt :(
Är det såhär att anlita hantverkare idag? Har för mig du skrev att ordinarie timtaxa var 900 ex moms? Det låter helt galet
 
  • Gilla
Byggtips
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker allt du skriver låter vansinnigt dyrt :(
Är det såhär att anlita hantverkare idag? Har för mig du skrev att ordinarie timtaxa var 900 ex moms? Det låter helt galet
Timpris 970 plus moms ja...

Nej alla hantverkare är inte så dyra. Rörisar är värst, därefter elektriker, snickare, rivgubbar i fallande ordning.

Och just min röris har extra salta priser, andra rörisar verkar ha runt 970 MED moms.

Just det är mitt case, att han inte informerat om priset innan eller medan han jobbade, samt han ligger högre än andra firmor. Då är det oskäligt och man är bara skyldig att betala det som är skäligt.
 
  • Gilla
Playpold och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tillhör då undantagen kanske i tråden och anser inte att övertid är en kostnad som en kund normalt ska stå för, om det inte är speciella förutsättningar.

Jobbar jag 9 timmar i streck hos en kund så kan jag tänka mig att sätta en timme övertid. Jobbar jag 4 timmar hos kund 1 och sen åker till kund 2 och gör 5 timmar där så sätter jag inte en övertidstimme till kund 2.

Tar jag ersättning för resa och delar upp ett 8-timmarsjobb på två dagar på eget bevåg så tar jag ersättning för en dag. Om det däremot måste delas upp på två dagar så blir det också reseersättning för två dagar.

Generellt försöker jag få kunden att förstå vad de får betala för, innan, även om kunden inte direkt frågar. Den här rörmokaren verkar tyvärr vara ett drygt praktarsle som nog absolut inte vill att kunden ska veta vad det kommer kosta innan, för då kommer han aldrig få några jobb.
 
  • Gilla
  • Älska
Topsy67 och 26 till
  • Laddar…
Fairlane
Ärligt talat har jag inte heller förståelse för att man ska betala en absurt faktura bara för att man är nöjd med jobbet.
Köper jag en pizza för 120 kr och sen får en nota på 200 kr, så inte fasen tänker jag "pizzan var god så jag pröjsar väl 200 kr utan att säga något."
Ibland är det ett ärligt misstag, då löser det sig lätt, ibland är det en blåsning och den typen vill jag inte gynna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jucklo24 och 23 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ärligt talat har jag inte heller förståelse för att man ska betala en absurt faktura bara för att man är nöjd med jobbet.
Köper jag en pizza för 120 kr och sen får en nota på 200 kr, så inte fasen tänker jag "pizzan var god så jag pröjsar väl 200 kr utan att säga något."
Ibland är det ett rörligt misstag, då löser det sig lätt, ibland är det en blåsning och den typen vill jag inte gynna.
Ja i det här fallet är det inget misstag, han verkar chansa och salta hej vilt alltid, och drygar sig om folk klagar, står så i recensionerna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Alltid drygt. Tyvärr är väl marknaden så att det går att komma undan med. Lite som dyra ställen i turistfällor
 
  • Ledsen
Hullefar
  • Laddar…
Jag säger inte att rörmokaren gjort rätt, men du skulle nog haft tag på en spolfirma istället, de har ju bara kunder som behöver spolning osv och därmed används aggregaten hela tiden.

Man skulle eventuellt med lite vilja tolka paragraf 6 och 7 i konsumenttjänstlagen som att de borde avrått dig från att beställa och istället hänvisat dig till en firma mer lämpad för jobbet.
"Vi kan fixa det, men det är nog billigare att kontakta en spolfirma då vi kommer behöva debitera dig 7000kr för utrustning med"

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag säger inte att rörmokaren gjort rätt, men du skulle nog haft tag på en spolfirma istället, de har ju bara kunder som behöver spolning osv och därmed används aggregaten hela tiden.

Man skulle eventuellt med lite vilja tolka paragraf 6 och 7 i konsumenttjänstlagen som att de borde avrått dig från att beställa och istället hänvisat dig till en firma mer lämpad för jobbet.
"Vi kan fixa det, men det är nog billigare att kontakta en spolfirma då vi kommer behöva debitera dig 7000kr för utrustning med"

[länk]
Yes, tack för bra input!

Jag tycker både paragraf 6 och 7 är tillämpliga som du skriver, samt även 38 ang skäligt pris, samt 40 ang specifikation av arbetet så att man förstår vad som gjorts och hur priset har beräknats.

Ang vilken sorts firma man tar ut så söker man på rörjour och de kommer med spolbil med kamera och spolmaskin etc så det är väl rätt också (?) Menar du att spolfirmor är billigare? Jag har sökt på andra rörjourer nu och fått priser på 5000-6000 för exakt samma arbetstid och arbetsmoment som min dyra firma. Så väldigt stor skillnad
 
Redigerat:
Har samtalet gått så här.
-Jag har stopp, och måste få det fixat idag!
-Ok, det kan vi ordna. Men det kommer kosta övertid för att vi ska få det klart idag.
Då är det klart att du ska betala övertiden.

Har samtalet gått så här:
-Har ett stopp som jag behöver fixat.
- Det kan vi ordna, passar det att vi kommer idag?
Då hade jag inte betalt någon övertid.

Rejält timpris. Men har du inte frågat om pris kan jag nog tycka du får skylla dig själv där.
Kostnaden för utrustningen hade jag inte godkänt om de inte sagt något om detta innan. Något i stil med:
-Vi kan göra detta jobbet, men måste hyra lite utrustning.
Varpå du borde frågat vad för något och vad den kommer kosta.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har samtalet gått så här.
-Jag har stopp, och måste få det fixat idag!
-Ok, det kan vi ordna. Men det kommer kosta övertid för att vi ska få det klart idag.
Då är det klart att du ska betala övertiden.

Har samtalet gått så här:
-Har ett stopp som jag behöver fixat.
- Det kan vi ordna, passar det att vi kommer idag?
Då hade jag inte betalt någon övertid.

Rejält timpris. Men har du inte frågat om pris kan jag nog tycka du får skylla dig själv där.
Kostnaden för utrustningen hade jag inte godkänt om de inte sagt något om detta innan. Något i stil med:
-Vi kan göra detta jobbet, men måste hyra lite utrustning.
Varpå du borde frågat vad för något och vad den kommer kosta.
Inget snack om övertid innan, och inget snack om hyra av utrustning.

Nja skylla sig själv, det är inte i enlighet med lagen. De får inte ta vilka fantasipriser de vill, utan det ska vara skäligt. Se Konsumenttjänstlagen paragraf 6, 7, 36.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.

7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
 
  • Gilla
/nenne och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Inget snack om övertid innan, och inget snack om hyra av utrustning.
Hade jag varit du hade jag då alltså inte betalat för det.

S Sir Duke skrev:
Nja skylla sig själv, det är inte i enlighet med lagen. De får inte ta vilka fantasipriser de vill, utan det ska vara skäligt. Se Konsumenttjänstlagen paragraf 6, 7, 36.

[länk]

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.

7 § Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den.

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Jag anser inte att det är ett fantasipris. Tycker dock det är riktigt dyrt och ingen firma jag hade anlitat efter jag frågat vad det kostat. Men hade jag inte frågat hade jag tyckt att jag fått skylla mig själv.

Testa att anonymt fråga på ett jobb, och fråga pris.
Kanske så att de har ett normalt pris, och ett pris för de som inte frågar efter vad det kostar.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Om ett företag har "öppet" mellan 07-16 så är ju allt efter 16 övertid. Det kanske några tycker att en egenföretagare kan bjuda på. Men om rörmokaren bara är anställd då. En anställd vill väl inte jobba gratis, utan vill väl ha sin övertid. Ska då hans chef betala övertiden från egen ficka? Naturligtvis betalar kunden övertid. Särskilt då arbetet är akut! Men visst, rörmokaren kunde ju åkt hem när jobbet var halvfärdigt, och återkommit dagen efter. Men då hade ny reseersättning och ersättning för servicebil tillkommit.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om ett företag har "öppet" mellan 07-16 så är ju allt efter 16 övertid. Det kanske några tycker att en egenföretagare kan bjuda på. Men om rörmokaren bara är anställd då. En anställd vill väl inte jobba gratis, utan vill väl ha sin övertid. Ska då hans chef betala övertiden från egen ficka? Naturligtvis betalar kunden övertid. Särskilt då arbetet är akut! Men visst, rörmokaren kunde ju åkt hem när jobbet var halvfärdigt, och återkommit dagen efter. Men då hade ny reseersättning och ersättning för servicebil tillkommit.
Ska då hans chef betala övertiden från egen ficka?
Ja, om de inte pratat om detta innan så får han väl göra det.

Särskilt då arbetet är akut! Men visst, rörmokaren kunde ju åkt hem när jobbet var halvfärdigt, och återkommit dagen efter. Men då hade ny reseersättning och ersättning för servicebil tillkommit.
Ja, och det är här kommunikation kommer in.
Det är lixom ingen hjärnforskning det handlar om som de ska förklara.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
H
S Sir Duke skrev:
De var klara 16:05. Sedan packa ihop i 40 minuter. Åkte 16:45. Debiterat 1,5 h övertid dvs till 17:30, antar att det är för restiden hem på 12 km.

No big deal med tiden, dock lite dyr taxa, 2125 spånn per timme för att packa bilen... Jag pröjsar det men vill inte hyra hans maskiner för 8000 utöver servicebil och timpris. Då blir det ju som både fast och löpande pris för samma jobb
Det var ingen hastighet på den bilen restid 45 minuter och 12 km. Jag skulle ringa deras chef och prata med denne. Har varit med att hantverkare har sagt att det har kommit en viss tid men att de själva verket har kommit 2 timmar senare och har lämnat tidigare än vad de har sagt till sin chef. Där rättade de till det så att det blev rätt. Då fick ju också chefen upp ögonen för de som fuskade med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.