Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, sorry får min hårda ton.

För H07RN-F medger vissa tillverkare att den får förläggas "fast" ja, t.ex i markrör. Om de följer en tillverkningsstandard så tror jag dock inte de har så stor frihet att vara yviga kring användningsområdet. Det är fortfarande en anslutningskabel enligt EN 50525-2-21. Som sådan kan ju vissa maskiner vara "besvärliga" att ansluta där anslutningsledningen till synes monteras fast på maskinen. Nåt annat ser jag inte i SS 424 14 38 som för övrigt upphävdes i somras. RDOE ska inte klamras på vägg.

Likaså, var läser du att SILHY får förläggas fast? Jag hittar det inte hos Rutab. Dom skriver bara att det är en anslutningskabel avsedd för downlights. Underförstått innebär ju det att den behöver läggas i slang. Finns det fler tillverkare?

Oberoende av om en anslutningskabel skulle fungera så vore det olyckligt om det skulle blir total anarki med lampsladd i väggarna, eller skarvsladdställ som har en het fråga för 10-20 år sedan . Det är skillnad på RK och FK/EK, dvs installationsmateriel kanske är avsedd för ena typen, inte den andra. Detta är sällan tydligt.

Branschen har i alla fall fattat att man kan behöva gå upp i area, att det inte duger med 0.75 mm². Men det står ingenstans, annat än att arean nämns i SEK HB 435. Däremot står det att anslutningskablar som förläggs "fast" ska hålla minst 300/500 V och ha ett extra mekaniskt skydd, t.ex slang. Så det är inte totalförbjudet.


Det ser jag definitivt som fast förläggning, precis lika fast som slang i tak till downlights.
Upphävdes. Det visste jag inte, tack.

läser här : https://www.rutab.se/produkter/kabe...ingskabel/silhy-product#product-specification

Det står inte i klartext att den får förläggas fast . Men beskriver max temperaturen vid fast förläggning.

Eftersom spottarna har dragavlastning från tillverkaren och då underförstått bör anses vara en "rörlig utrustning. Då enligt vad jag kan hitta bör man kunna luta sig tillbaka på SEK HB 435, kap.4.4.1, 4.4.5.
Då krävs att en dragavlastning monteras vid kopplingsdosan. Vet inte hur man gör med dragavlastning om man har FQ? Bör man sätta dragavlastning på FQ?

Handboken 435 beskriver ju tydligt att flexibla kablar/anslutningskablar inte ska användas för fast installation i undantag : när de används som den sista inkopplingen av fasta utrustningar. (Det anser förvisso jag att "spottarna" är). Eller tolkar jag texten fel. (det har hänt förr).

Jag köper att man inte ska ha "lampsladd" i väggarna:). Ingen elektriker skulle ha det, eller....
Gällande RQ och FQ i tex installationer för bostäder väljer man nog den som är bäst lämpad till ändamålet som du skriver även fast RQ (H07Z-K) är typgodkänd för förläggning i installationsrör (-K) enligt SS-EN 50525-3-41. Då endast vid vissa omständigheter för att förenkla installationer så hoppar vi nog i RQ till apparater i tex bostäder.

En annan spännande upptäckt jag gjorde är att typen FKX (05V2V2H2-R) har i princip lika specifikationer som en FQ, Alltså läser du HB 435 Kap. 4.3 så klassas alltså FKX som en kabel för fast installation. Det är själva "-R" som gör detta möjligt.
 
MBL19 MBL19 skrev:
Det står inte i klartext att den får förläggas fast . Men beskriver max temperaturen vid fast förläggning.
Tydligt är det ju inte.
MBL19 MBL19 skrev:
Då krävs att en dragavlastning monteras vid kopplingsdosan.
Du kanske inte ska väcka den björn som sover ;)
MBL19 MBL19 skrev:
Vet inte hur man gör med dragavlastning om man har FQ? Bör man sätta dragavlastning på FQ?
Det är alltid kabelmanteln som dragavlastas, dvs slangen om det är slang med FK.
MBL19 MBL19 skrev:
Handboken 435 beskriver ju tydligt att flexibla kablar/anslutningskablar inte ska användas för fast installation i undantag : när de används som den sista inkopplingen av fasta utrustningar. (Det anser förvisso jag att "spottarna" är). Eller tolkar jag texten fel. (det har hänt förr).
Jag tolkar som du. Men den sista biten är vanligen lös och synlig, inte dold i rör.
MBL19 MBL19 skrev:
RQ (H07Z-K) är typgodkänd för förläggning i installationsrör (-K) enligt SS-EN 50525-3-41.
Ok, det är då K i beteckningen som anger det, mångtrådig ledare avsedd för fast installation. Undrar vad som skiljer den från F som också är mångtrådig klass 5.
MBL19 MBL19 skrev:
En annan spännande upptäckt jag gjorde är att typen FKX (05V2V2H2-R) har i princip lika specifikationer som en FQ, Alltså läser du HB 435 Kap. 4.3 så klassas alltså FKX som en kabel för fast installation. Det är själva "-R" som gör detta möjligt.
Ja, FKX är lika med "dubbelisolerad" FK. Den är udda då den anges vara en anslutningskabel.
 
  • Gilla
MBL19
  • Laddar…
Intressant diskussion!
Men vad blev kontentan egentligen? :)

Det finns som sagt drivdon som medger anslutning av två flexslangar (=bra) men jag inser att en sådan installation kommer att bli väldigt "styv" (=dåligt). Det är nog inte så lätt att lägga överlängd av slang på taket som sedan ska kunna dras ner i hålet i taket ifall man behöver byta drivdonet?
Smidigast vore nog att fästa slang som slutar en bit ifrån själva donet/hålet och sedan dra RXKX (lämplig?) i slangen fram till varje don och ta själva överlängden i RXKX, om ni förstår vad jag menar. RXKX:en dragavlastas i donet. Så om man drar ner donet är det bara sladden som kommer med ner.
Vid byte av sladd måste man troligtvis använda den gamla för att dra i den nya eftersom det kan vara svårt att komma åt slangänden ovanför taket.
Skulle detta förfaringssätt kunna anses som godkänt?

Jag ser att det finns don som har dragavlastning för både för sladd och slang (se bifogad bild) så i alla fall vissa tillverkare verkar tycka att sladd kan vara OK.

@Bo.Siltberg, du nämnde tidigare att om installationskabel används så ska skyddsledare finnas med ledningen. Här måste vi ju se RXKX som just installationskabel, anser du att skyddsjord i så fall måste gå med? Kan inte se att drivdonet på bilden har anslutning för PE, så det blir i så fall en ledare helt utan funktion.
 
  • Illustration av drivdon med kabelanslutning och flexslang inklusive dragavlastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skyddsjord ska alltid dras fram till "kopplingspunkten" oavsett om det finns en jordanslutning, tex i dubbelisolerade "saker". Där lämnar man tråden oansluten, det kan ju finnas behov av jorden vid byte av "saken" till nått som kräver jord.
 
  • Haha
Lelleirra
  • Laddar…
Tack!
Kopplingspunkten i det här fallet är ju själva drivdonet så då är det ju i så fall en 3-ledad installationskabel som behövs.
RXKX verkar inte finnas med skyddsjord så vad finns det då för lämplig "sladd"? Hela poängen är ju att den ska vara hyfsat smidig.

Med tanke på hur otroligt vanligt det är med infällda spottar i tak så känns det konstigt att det inte verkar finnas någon helt vedertagen lösning på hur de ska kopplas in.
 
Quist Quist skrev:
Det är nog inte så lätt att lägga överlängd av slang på taket som sedan ska kunna dras ner i hålet i taket ifall man behöver byta drivdonet?
Det är lätt och fungerar bra, bara det är förberett för det, dvs tillräckligt lång slang som når minst 10 cm utanför spothålet och en stor potta, inte nån liten rund burk.

Quist Quist skrev:
Här måste vi ju se RXKX som just installationskabel, anser du att skyddsjord i så fall måste gå med?
Jag började på ett långt svar men ser att jag redan skrivit allt i tråden. Jag vill bara upprepa att det är en gråzon skapad av tillverkarna och att jag/vi på detta forum inte sätter några regler eller medger några undantag eller ens tolkar reglerna åt ena eller andra hållet.

Regler, materielutbud och tillverkarnas anvisningar täcker inte riktigt installation av downlights. De är ofullständiga och otydliga. Klart är att anslutningskablar inte ska installeras som installationskablar, men flexibla kablar kan av tillverkaren medges göra det. Tydligt är också kravet på en skyddsledare till varje anslutningspunkt vilket tillverkarna flagrant skiter i, så vad kan man säga?

Med detta sagt ser jag inga praktiska hinder för RXKX. Den kommer att "fungera", även säkerhetsmässigt, trots brottet mot saknad skyddsledare, men den är inte 100% rätt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vill bara upprepa att det är en gråzon skapad av tillverkarna och att jag/vi på detta forum inte sätter några regler eller medger några undantag eller ens tolkar reglerna åt ena eller andra hållet.
Förstår helt och hållet.
Jag imponeras verkligen av all den expertis som finns på detta forum samt den genorisitet ni alla visar genom att dela med er av den.
Det är alltid kul att diskutera saker med kunniga och insatta personer. :)

Märkligt som sagt att branchen inte löst detta på ett bättre sätt.
Men flexslang, som dragavlastas i drivdonet, med FK (inklusive skyddsjord även om oinkopplat) är kanske den enda helt 100% lösningen.
 
A
Hej
Var hittar ni kravet på skyddsjord till varje anslutningspunkt även där den inte används?
T ex 412:an i handbok 444, felskydd dubbel eller förstärkt isolering. Det är något jag inte känner till.

Kollade Malmbergs rxkx för att se vad de skriver nuförtiden:
PEX-isolerad och PVC-mantlad flexibel oval kabel.
Användning: Lämplig för installation av downlights både på primär- och sekundärsidan.


Tillverkarna är dåliga på skriva ut bättre än så.

Amokabel hade ännu mindre tillämpningtext. De stora verkar inte marknadsföra denna kabeltyp vad jag kan se

Termen anslutningskabel är borttagen (även om det ordet lever kvar) och ersatt med flexibel kabel vilket bara betyder att den är böjlig enligt definition.

flexibel kabel
flexible cable
kabel som under användningen måste vara böjlig och vars konstruktion och material uppfyller denna fordring
[461-06-14]


Jag hörde nyligen att någon tillverkare har en ny kabel på gång för spotlights och downlights. Minns ej vem eller vad det var för kabel. Om någon vet skriv gärna.
 
Redigerat:
Det är just där i 412.2.3.2 som kravet finns.

Ja, man får tolka vad de menar med installation, om de menar downlighten eller kabeln, och om det innefattar fast förläggning i dolda rör. Och tillverkarna är ju inte ens om installation vs anslutning och (flexibel) installationskabel vs anslutningskabel. Och man bör notera att det är lågpristillverkare som har den.

Två vita och ovala kablar kan ha olika användningsområden, och det är ingenting som man borde behöva ifrågasätta eller tänja på eller ens fundera över.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller helt med alla om att dessa installationer har en tendens till att bara skapa tolkningsvårigheter och gråskalor osv.

Jag håller precis just nu på med en installation som inbegriper 3 st 230V spottar i ett badrumstak.

Vi har diskuterat klenspännings strömdrivna spottar, men till sist föll valet på 230V av lite olika anledningar.

Jag har i nuläget förberett med downlightpottor typ dessa som pressas in mellan glespanelen.
Det är ett annat fabrikat, liknande, men denna från hide a light är dock något lite bättre.

Sen har jag dragit flexslang från dosan som kommer ha återfjädrande vippa och dimmerpuck i sig, till första pottan, sen vidare till nästa potta osv. I dessa flexslangar har jag dragit den kabel quist nämner, eller det blev SXK 2x0,75 faktiskt. Jag ser denna som en anslutningssladd, även om den nu råkar löpa i slang en bit.
Denna SXK kommer dras in i kopplingsstyckets dragavlastning, så jag erhåller faktiskt dubbelisolerat utförande även gentemot gipsskivan (taket). Det tycker jag är mer värt än att det skulle finnas en oanvänd skyddsjord dit.
 
Jag gissar att en anledning till valet av 230 V downlights är att utbudet är bättre. Branschen typer tydligen att det blir en "enklare" installation. Man slipper leta plats för en centralt drivdon och hålla isär starkström och SELV. Ett annat skäl är att SELV har begränsningar i form max effekt.

Pottan är av rätt storlek för att tillåta flexslang hela vägen till drivdonet för downlighten. Beskrivningen på webbsidan är för övrigt minst sagt lustig. :)

SKX (H03xxx) 0.75 mm² är definitivt fel val av kabel, i klass med att använda grön/gul fasledare.

Att hålla hela vägen dubbelisolerad är en helt annan sak än att tillhandahålla en skyddsledare vid anslutningspunkten. Båda kraven gäller.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om man har flexslang hela vägen till donet, eller för den delen RXKX mellan slangände och don så blir väl pottans enda funktion att skapa en luftficka? Dubbelisoleringskravet är ju redan uppfyllt. Fickan borde i så fall även kunna skapas av distansklotsar eller liknande. Det finns ju även drivdon som är specade för att klara av att ha diffusionsspärr och isolering direkt mot sig.

Är 0.75 mm2 förbjudet i fast installation eller handlar SKX:s olämplighet mer om tillverkarens anvisningar?
 
A
Aha det är till för ifall man vill byta till klass 1 grejer i framtiden. Ja det verkar logiskt då. Hade helt missat/glömt den där skrivelsen. Tackar för påminnelsen👍
 
Mikael_L
Quist Quist skrev:
Är 0.75 mm2 förbjudet i fast installation eller
Japp.
Lägsta tillåtna area 1,5 mm2
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag gissar att en anledning till valet av 230 V downlights är att utbudet är bättre. Branschen typer tydligen att det blir en "enklare" installation. Man slipper leta plats för en centralt drivdon och hålla isär starkström och SELV. Ett annat skäl är att SELV har begränsningar i form max effekt.
Ja typ så. Det blev warm-dim spottar då, samt problemet att få en bra plats för konstantströmsdrivdon. de andra punkterna du tog upp hade ringa eller ingen påverkan på beslutet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Beskrivningen på webbsidan är för övrigt minst sagt lustig.
Ja, ärligt talat kollade jag inte ens vad de skrev, jag ville bara skicka en länk så folk fick veta på ett ungefär vad jag satt där.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
SKX (H03xxx) 0.75 mm² är definitivt fel val av kabel, i klass med att använda grön/gul fasledare.
Nja, nu börjar anslutningen till apparaten vid utgången av dimmerpucken, så det är inte fast installation, utan det är anslutningskabel fram till dimmern. Det är bara att anslutningskabeln inte är 2 dm, utan 15 dm lång (ungefär som till en radio, eller sänglampa)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att hålla hela vägen dubbelisolerad är en helt annan sak än att tillhandahålla en skyddsledare vid anslutningspunkten. Båda kraven gäller.
Se förra svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.