Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Det väsentliga är om du är nöjd eller ej med jobbet?
Håller med. Skillnaden mellan övertid och jourtid kan väl inte vara så stor för 1,5 timmar? Strikt så ska de informera om merkostnaden blir så stor att du kanske inte skulle acceptera offerten, men det verkar inte vara fallet. Sedan kan man diskutera om de borde varit tydligare, men frågan är vad din timkostnad blir för att protestera i relation till vad det handlar om. Men påpeka att de sa jourtid kan du ju göra (frågan är om du då visste skillnaden?)
 
  • Gilla
Alexander Bystedt
  • Laddar…
Ur min högst personliga synvinkel är skulle jag skilja på om det är ett Akut jobb eller inte.
På Akutjobb då skulle jag bara pynta och försöka vara glad.
Detta då man mot förmodan hittat en firma/hantverkare som tar Akut jobb.
(vilket inte alltid är det lättaste)
 
  • Gilla
johel572 och 13 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
På Akutjobb då skulle jag bara pynta och vara glad.
Att få hem VVSare eller elektriker akut är otroligt värdefullt. Att jaga akuthjälp är dessutom frustrerande om man inte har en etablerad kontakt sedan tidigare. Eftersom jag (numera) inte gör jobbet själv vårdar jag dessa kontakter mycket ömt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrdyster och 14 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
När jag har hantverkare hemm
Att få hem VVSare eller elektriker akut är otroligt värdefullt. Att jaga akuthjälp är dessutom frustrerande om man inte har en etablerad kontakt sedan tidigare. Eftersom jag (numera) inte gör jobbet själv vårdar jag dessa kontakter mycket ömt.
Jag kan betala övertiden, spelar ingen roll om det kallas jourtid eller annat, undrade bara om det är tokfel och skatteverket kan klaga typ. Så det var ingen stor grej i det stora hela
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Nu är detta lite offtopic men jag var hos kund Alf 07.00 tills att telefonen ringde 13.00 ca det var Ulf ..HJÄLP det har brunnit .. kom å riv /slå av ...NU !! ..

Jag släpper mina verktyg, fjäskar för alf ber om ursäkt för att han har räkna med att jag ska vara klar ..åker till Ulf å där börjar jour med dubbla timmar
 
  • Gilla
  • Haha
Daggew och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag kan betala övertiden, spelar ingen roll om det kallas jourtid eller annat, undrade bara om det är tokfel och skatteverket kan klaga typ. Så det var ingen stor grej i det stora hela
Om jag räknar rätt från fakturan betalar du 245 kr mer totalt för den sista 1,5 timmarna jämfört med normal timtaxa. Var är problemet? Principen? Har du samma timtaxa som firman får du lägga max en kvart på att fundera på vad du borde betala, annars går du back.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Om jag räknar rätt från fakturan betalar du 245 kr mer totalt för den sista 1,5 timmarna jämfört med normal timtaxa. Var är problemet? Principen? Har du samma timtaxa som firman får du lägga max en kvart på att fundera på vad du borde betala, annars går du back.
Tror du räknar fel, vanlig taxa är 970 kr, jour är 1700 kr per timme. FÖRE moms........
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
V
S Sir Duke skrev:
Ja akut på eftermiddagen
Då är de väl bara och betala. Du sitter ju på svaret.
 
  • Gilla
TSkoogh och 7 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Tror du räknar fel, vanlig taxa är 970 kr, jour är 1700 kr per timme. FÖRE moms........
Ja, du har delvis rätt, skillnaden blir 1095kr jämfört med normalt timpris. (Faktura till privatperson är alltid med moms) så det är ca en timmes arbete för TS. Eftersom vi pratar om skillnaden mellan övertid och lourtid så var nog beloppet ganska rätt i alla fall. Sedan blir jag nyfiken på beloppet på ca 14 000 kr på fakturan, varifrån kommer den? Men jag droppar det här nu.
 
S Simsgrodan skrev:
Ja, du har delvis rätt, skillnaden blir 1095kr jämfört med normalt timpris. (Faktura till privatperson är alltid med moms) så det är ca en timmes arbete för TS. Eftersom vi pratar om skillnaden mellan övertid och lourtid så var nog beloppet ganska rätt i alla fall. Sedan blir jag nyfiken på beloppet på ca 14 000 kr på fakturan, varifrån kommer den? Men jag droppar det här nu.
Tack för din tid och input
Han har debiterat både timmarna och sedan även fasta avgifter på ca 8000 för spolmaskin, kamera och vattensug...... Oskäligt som fan
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
MariaT75 och 3 till
  • Laddar…
Tiden ser jag inget konstigt med. Förutom att den är i lite värsta laget. Dock är kostnaden för kamera, spolmaskin och våtsug i det absoluta övre skicket mot vad som är skäligt. Snäppet på bedrägeri. Jag skulle pröjsat, skrivit ett varningens omdöme på div recebtionssidor och sedan glömt det hela och vara glad att det bara var en dom var där och inte en hel entreprenad.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Tack för din tid och input
Han har debiterat både timmarna och sedan även fasta avgifter på ca 8000 för spolmaskin, kamera och vattensug...... Oskäligt som fan
Ja då kan jag förstå att du är irriterad. Men tyvärr nog svårt att göra något åt om det var akut och ni inte kom överens om pris i förväg är jag rädd.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
S Sir Duke skrev:
Hej alla

Se rubriken. Blev fakturerad, inte jourtid efter 16, utan övertid...

Får firman ta ut det av mig som kund? Är det min sak om deras personal jobbat för mycket?

Frågade om det var jourtid, men han hävdar att det är övertid (och dyrare taxa)

Tack på förhand!
Vad hade det kostat med servicebil, restid osv. om de har slutfört arbetet dagen efter? Hade det varit möjligt? Hade det blivit billigare?
 
  • Gilla
Lhagse och 1 till
  • Laddar…
S
Sjukligt saltad faktura och man kan verkligen ha åsikter om de fasta avgifterna. Men övertiden är ingenting att diskutera om, den ska kund alltid betala om den var motiverad.

Jag har debiterat kund övertid 1 timme för att slutföra icke akut jobb, för att min bedömning var att det skulle bli dyrare för kund om vi skulle åka dit igen dagen efter. Allt efter ordinarie arbetstid är övertid och debiteras självklart.
 
  • Gilla
Heden71 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.