Sittställning Forlowt skrev:
Har du specat att du ville ha det fackmannamässigt gjort ?

Har du inte det är det kört tyvärr
Kan jag inte tänka mig att det ska behöva specas.
Är firman registrerad som byggfirma är ansvaret fackmannamässigt självklart
 
  • Gilla
  • Älska
Ingela Johansson1 och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Har du specat att du ville ha det fackmannamässigt gjort ?

Har du inte det är det kört tyvärr
Skojar du?
 
  • Gilla
Ingela Johansson1
  • Laddar…
Verandor, terrasser, inglasade uterum, trädgårdstrappor och andra kalla (ej till rumstemperatur uppvärmda) utrymmen är alla exempel på utvändiga markbundna konstruktioner som i stort sett saknar formella funktionskrav som kan jämföras med husbygge.

Deras enda krav på funktion ur "lagsynpunkt" är att de är ska hålla för att gå på. De har inte någon motsvarande kontrollfråga av typen fukt, ljud, brand, livslängd, utseende, arkitektur eller byggteknik i det byggreglerande regelverket. Endast frågor om storlek beaktas, d v s hur långt, brett, högt etc. Då kan kvadratmeter anges och reglerna blir tydliga.

Med, som sagt, ett undantag. Du får, om kommunen tillåter utbredningen, bygga med vilket material, design, utseende, byggteknik, utformning, placering, uppdelning, finish du vill. Men bygger du något högre än ett trappsteg (150 mm) och som någon kan inbjudas att (tro att) man kan gå på, ska det utföras på ett så säkert sätt att fall från en högre höjd än 60 cm undviks.

Frågorna som gäller din veranda kan sammanfattas till en enda: håller den att gå på? Är svaret ja, är övriga frågor sekundära. Anledningen är att det allmänna då inte kan ställa några som helst krav på t ex utseendet.

Att bygga mer eller mindre fantasifulla konstruktioner i trädgården utanför den uppvärmda huskroppen, villan, ger inte automatiskt fri tillgång till samhällets granskningsfunktioner bara för att de via någon planka, kant, regel eller murhörn har kontakt, med villan.

Tvärtom är detta mycket populära projekt att utföra som självbyggare. Frihetsgraden är i princip oändlig och kontrollen obefintlig. Det finns bara en regel: tycker du det ser för jävligt ut och det är du som äger och betalar. Ja, då kan du bestämma det. Frågan är inte bara om du får andra med dig (den lätta biten), utan om du kan få med dig utföraren.

Det spelar ingen roll vem som byggde, det kan ju vissa femåringar klara av.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Verandor, terrasser, inglasade uterum, trädgårdstrappor och andra kalla (ej till rumstemperatur uppvärmda) utrymmen är alla exempel på utvändiga markbundna konstruktioner som i stort sett saknar formella funktionskrav som kan jämföras med husbygge.

Deras enda krav på funktion ur "lagsynpunkt" är att de är ska hålla för att gå på. De har inte någon motsvarande kontrollfråga av typen fukt, ljud, brand, livslängd, utseende, arkitektur eller byggteknik i det byggreglerande regelverket. Endast frågor om storlek beaktas, d v s hur långt, brett, högt etc. Då kan kvadratmeter anges och reglerna blir tydliga.

Med, som sagt, ett undantag. Du får, om kommunen tillåter utbredningen, bygga med vilket material, design, utseende, byggteknik, utformning, placering, uppdelning, finish du vill. Men bygger du något högre än ett trappsteg (150 mm) och som någon kan inbjudas att (tro att) man kan gå på, ska det utföras på ett så säkert sätt att fall från en högre höjd än 60 cm undviks.

Frågorna som gäller din veranda kan sammanfattas till en enda: håller den att gå på? Är svaret ja, är övriga frågor sekundära. Anledningen är att det allmänna då inte kan ställa några som helst krav på t ex utseendet.

Att bygga mer eller mindre fantasifulla konstruktioner i trädgården utanför den uppvärmda huskroppen, villan, ger inte automatiskt fri tillgång till samhällets granskningsfunktioner bara för att de via någon planka, kant, regel eller murhörn har kontakt, med villan.

Tvärtom är detta mycket populära projekt att utföra som självbyggare. Frihetsgraden är i princip oändlig och kontrollen obefintlig. Det finns bara en regel: tycker du det ser för jävligt ut och det är du som äger och betalar. Ja, då kan du bestämma det. Frågan är inte bara om du får andra med dig (den lätta biten), utan om du kan få med dig utföraren.

Det spelar ingen roll vem som byggde, det kan ju vissa femåringar klara av.
Konsumenttjänstlagen, som är den man ska luta sig mot i sådana här fall säger
”4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.”
Vad som är fackmässigt är som du säger den definitionsfråga. Men det går nog länge än att golvet håller att gå på. Och det verkar ju framför allt som han inte följt de andra delarna i texten. Rekommenderar (åter) konsumentverket/hallå konsument för råd. Blir bättre än de råd TS får här.
 
  • Gilla
Ingela Johansson1 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Problemet med att be om offerter på internetsidor är att duktiga hantverkare knappast svarar på sådana då de redan har fullt upp med jobb. Återstår de hantverkare som av olika anledningar har svårt att skaffa jobb åt sig vilket oftast beror på att de är dåliga på sitt jobb. Finns givetvis undantag, men risken är väldigt stor att det är en klåpare som svarar.
Det kan vara att det finns någon nystartad, som faktiskt är bra men håller på och skaffar sig en kundkrets, och alltså svarar på sådana sidor.
Efter 1-2 år har denne försvunnit därifrån för att jobben har börjat ramla in av sig självt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan vara att det finns någon nystartad, som faktiskt är bra men håller på och skaffar sig en kundkrets, och alltså svarar på sådana sidor.
Efter 1-2 år har denne försvunnit därifrån för att jobben har börjat ramla in av sig självt.
Jag skrev ju att det givetvis finns undantag. Och de nystartade som är duktiga lär nog vara en liten minoritet av de som svarar på offertsidor. Så hur man än vrider på det så innebär det en väldigt stor risk att du råkar ut för klåpare om du använder dig av offertsidor. Med den vetskapen finns det väl ingen vettig anledning att använda sådana sidor för att söka hantverkare.
 
Mikael_L
L lbgu skrev:
Jag skrev ju att det givetvis finns undantag. Och de nystartade som är duktiga lär nog vara en liten minoritet av de som svarar på offertsidor. Så hur man än vrider på det så innebär det en väldigt stor risk att du råkar ut för klåpare om du använder dig av offertsidor. Med den vetskapen finns det väl ingen vettig anledning att använda sådana sidor för att söka hantverkare.
Ja jag ville bara skriva att jag höll med dig.
Men ibland kan det finnas någon hantverkare som är bra och duktig på olika offertsidor, men ganska snabbt blir de i så fall kända bland sina kunders vänner och jobben börjar komma av sig självt.
 
S Simsgrodan skrev:
Konsumenttjänstlagen, som är den man ska luta sig mot i sådana här fall säger
”4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.”
Vad som är fackmässigt är som du säger den definitionsfråga. Men det går nog länge än att golvet håller att gå på. Och det verkar ju framför allt som han inte följt de andra delarna i texten. Rekommenderar (åter) konsumentverket/hallå konsument för råd. Blir bättre än de råd TS får här.
Visst är det så att det finns råd att få via konsumentorganisationerna. Helt riktigt. Men jag tror inte de går in i detaljer (som vi gör här). För dem är ett oberoende intyg värt mer än hela internet. Då kan de råda.
Det dilemma, som du håller med om, som vi belyser i den här delen av TS:s praktiska problem, är ju exakt hur ska (i betydelsen lagbunden) en veranda se ut. Då är det praxis som tar över.
I praktiken kan man säga att konsumentlagarna är skrivna utifrån det som de allra flesta anser vara en bra praxis. D v s ser det ut som det brukar, så är det dömbart.

Det luriga med praxis är att om tillräckligt många gör på ett visst sätt tillräckligt länge, t ex utkastaren hamnar under verandan, 45-virke som trall, plana överliggare, måla impregnerat, eldosor på 28-panel, etc. Då blir det också praxis, eller i vart fall OK.
 
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Visst är det så att det finns råd att få via konsumentorganisationerna. Helt riktigt. Men jag tror inte de går in i detaljer (som vi gör här). För dem är ett oberoende intyg värt mer än hela internet. Då kan de råda.
Det dilemma, som du håller med om, som vi belyser i den här delen av TS:s praktiska problem, är ju exakt hur ska (i betydelsen lagbunden) en veranda se ut. Då är det praxis som tar över.
I praktiken kan man säga att konsumentlagarna är skrivna utifrån det som de allra flesta anser vara en bra praxis. D v s ser det ut som det brukar, så är det dömbart.

Det luriga med praxis är att om tillräckligt många gör på ett visst sätt tillräckligt länge, t ex utkastaren hamnar under verandan, 45-virke som trall, plana överliggare, måla impregnerat, eldosor på 28-panel, etc. Då blir det också praxis, eller i vart fall OK.
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Visst är det så att det finns råd att få via konsumentorganisationerna. Helt riktigt. Men jag tror inte de går in i detaljer (som vi gör här). För dem är ett oberoende intyg värt mer än hela internet. Då kan de råda.
Det dilemma, som du håller med om, som vi belyser i den här delen av TS:s praktiska problem, är ju exakt hur ska (i betydelsen lagbunden) en veranda se ut. Då är det praxis som tar över.
I praktiken kan man säga att konsumentlagarna är skrivna utifrån det som de allra flesta anser vara en bra praxis. D v s ser det ut som det brukar, så är det dömbart.

Det luriga med praxis är att om tillräckligt många gör på ett visst sätt tillräckligt länge, t ex utkastaren hamnar under verandan, 45-virke som trall, plana överliggare, måla impregnerat, eldosor på 28-panel, etc. Då blir det också praxis, eller i vart fall OK.
Vet inte riktigt hur det du skriver hjälper TS i hur han hanterar situationen. Lagarna anger typ ”fackmässigt” och sedan är det i värsta fall upp till domstolar att avgöra vad det innebär i just det aktuella fallet. Och vill man vara säker, ja då får man ta en oberoende besiktningsman som kan hur man ska bygga. Säger han/hon att det här är åt skogen så skulle i alla fall jag våga gå vidare. Att ”de tyckte så på byggahusforumet” är jag rädd väger ganska lätt i en domstol. Tror inte heller att han behöver ge upp. Men han behöver mer sakkunniga råd, som en opartisk besiktning.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B
J JT8 skrev:
Nu är jag ju ingen snickare på något vis men det ser ut som att det där går att styra upp relativt enkelt. Palla upp verandan och ta bort blocken, sätt balkskor med gänga (tror jag det heter?) och gjut fundament som dessa fäster i :)

Stuprörsbilden förstod jag inte riktigt? Handlar det om att det rinner vatten på brädan under så tror jag inte att den håller sig torrskodd vid nederbörd heller? Fall utåt på trappan är i sin ordning med så man inte får vatten stående där vad jag förstått?

Ägna inte mer tid åt hantverkaren, låt någon annan (eller gör det själv) åtgärda det hela så slipper du huvudvärken.

Givetvis drar du kostnaden från hans faktura och hälsar att ni ses i tingsrätten om detta ej godtas.
▪️ Herregud JT8 - vad har du för krav på utfört arbete? ”- Styra upp relativt enkelt” Hur tänkte du där? Det ser FÖR JÄVLIGT UT! Som om ”Härke och Pärke” utfört jobbet.
▪️ En massa hopplock av olika typer av virke. Sågat och skarvat lite hursomhelst. Ser ut som om arbetet utförts med ”restvirke” som man haft liggande. Är det så, att TS har haft en massa virke liggande som byggaren uppmanats att använda? Då blir det ofta ganska fult, för att det är olika dimensioner och olika ålder på virket, men likafullt är det ett riktigt fult och dåligt jobb utfört!
▪️ Nej, inget av detta skulle accepteras eller godkännas! Det jag dock undrar är varför TS inte stoppade bygget mycket tidigare? Allt detta har ju inte ”skapats” på en dag. Lite måste man väl ändå kunna räkna ut själv, eller så tar man dit en kompis eller annan som får bedöma om bygget är på rätt väg.

▪️ LISTA INFÖR JOBBETS START:
• Vad har utlovats i offerten?
• Inför första kontakten, vad fick dig att välja hen?
• Vad skrev hen på nätet om sina tidigare arbeten?
• Kontaktade du någon där hen jobbat tidigare, för att se hens tidigare arbeten?
• Bad du om några referenser?
• Vad skulle ske om du inte var nöjd med utfört arbete?

▪️Listan kan göras mycket lång. Även du som kund har ett ansvar att kolla upp vem du anlitar och kunskaper hen besitter.
▪️ I byggsvängen finns en massa personer som inte har någon utbildning eller kunskap om hur arbetet ska utföras. Många har hamnat på ett bygge som hantlangare och efter ett antal sådana jobb, tyckt att nu är de färdiga för att ta egna jobb. Och här ser vi ett sådant resultat.
▪️ Men som kund ser man ju snabbt om hantverkaren verkar kunnig. Man har oftast en bild i sitt huvud om önskat färdigt resultat och är det pågående arbetet inte ens i närheten av bilden - då säger man STOPP! Att vänta till slutet med att reagera, bäddar för en massa problem och kostnader. Den ”konflikträdde” får helt enkelt kliva fram agera eller ta hjälp. Hellre betala för få ”katastroftimmar” än ett helt bygge!
:heart::heart::heart::heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingela Johansson1
  • Laddar…
Sittställning
J johanolzzon skrev:
Skojar du?
Ja ;)
 
I Ingela Johansson1 skrev:
I juni -22 bad jag om offerter på internet. Min veranda på sommarstugan krävde renovering.

I juli valde jag en av de två som visat intresse - valde den dyraste.

Efter påtryckningar kom byggaren och rev den befintliga verandan den sista september… antar att jag borde sett varningssignalerna redan då..
Ett par veckor gick och inget hände, byggare hörde inte av sig.

Efter att jag ”tjatat” byggdes en veranda som ser ut som att en 5-åring haft lite kul!!

Har försökt att på ett mjukt sätt få honom att åtgärda de knasigheter som gjorts - lite har åtgärdats men långt ifrån de flesta.

jag har, via sms, bestridit fakturan i november och upprepade gånger bett honom att ringa mig.

Har nu fått sms från honom där han ”hotar” med att ROT upphör sista januari. Han tycker uppenbarligen att jag är skitjobbig och verkar inte förstå min kritik - men han vägrar ringa mig. Jag vill ju bara lösa detta!

Hur löser jag detta?
Kan jag anlita annan byggare i vår som åtgärdar och sedan fakturerar den dåliga byggaren?[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][media][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Du har gjort rätt i att bestrida fakturan. Ta in en besiktningsman så du får ett utlåtande. Det kan du sedan använda juridiskt för att felen ska åtgärdas.
 
  • Gilla
Millanmagia
  • Laddar…
I Ingela Johansson1 skrev:
I juni -22 bad jag om offerter på internet. Min veranda på sommarstugan krävde renovering.

I juli valde jag en av de två som visat intresse - valde den dyraste.

Efter påtryckningar kom byggaren och rev den befintliga verandan den sista september… antar att jag borde sett varningssignalerna redan då..
Ett par veckor gick och inget hände, byggare hörde inte av sig.

Efter att jag ”tjatat” byggdes en veranda som ser ut som att en 5-åring haft lite kul!!

Betala INTE. Kontakta ARN. Konsumentombudsmannen.
Du kan ringa skatteverket o stoppa hans ROT också.
 
Oerhört trist. Verandan behöver rivas och byggas om på nytt. Arbetet är inte utfört fackmannamässigt.
Bedrövligt med usla "hantverkare" som snickrar med en spade.
Jag har också gjort misstaget att anlita ett företag via offert på nätet. När jag upptäckte byggfel fick jag svaret "det kommer inte synas när vi är klara" Jag fick in en besiktningsman och då de inte visste hur de skulle åtgärda det de byggt fel (bärande konstruktion) så fick jag hävt kontraktet.
Jag bestred fakturan. Fick en ny. Bestred. Fick en ny. Eftersom jag haft en besiktningsman på plats så hade jag dokumentation för det felaktigt utföra arbetet och kunde gå vidare med en ny firma.
De nya snickarna var hur duktiga som helst.

Min rekommendation bestrid fakturan och bestrid den varje gång den dimper ner. Ta in en oberoende besiktningsman att dokumentera. Ta in en ny firma som river och bygger en riktig veranda.
 
Erik Jansson64 Erik Jansson64 skrev:
Verandor, terrasser, inglasade uterum, trädgårdstrappor och andra kalla (ej till rumstemperatur uppvärmda) utrymmen är alla exempel på utvändiga markbundna konstruktioner som i stort sett saknar formella funktionskrav som kan jämföras med husbygge.

Deras enda krav på funktion ur "lagsynpunkt" är att de är ska hålla för att gå på. De har inte någon motsvarande kontrollfråga av typen fukt, ljud, brand, livslängd, utseende, arkitektur eller byggteknik i det byggreglerande regelverket. Endast frågor om storlek beaktas, d v s hur långt, brett, högt etc. Då kan kvadratmeter anges och reglerna blir tydliga.

Med, som sagt, ett undantag. Du får, om kommunen tillåter utbredningen, bygga med vilket material, design, utseende, byggteknik, utformning, placering, uppdelning, finish du vill. Men bygger du något högre än ett trappsteg (150 mm) och som någon kan inbjudas att (tro att) man kan gå på, ska det utföras på ett så säkert sätt att fall från en högre höjd än 60 cm undviks.

Frågorna som gäller din veranda kan sammanfattas till en enda: håller den att gå på? Är svaret ja, är övriga frågor sekundära. Anledningen är att det allmänna då inte kan ställa några som helst krav på t ex utseendet.

Att bygga mer eller mindre fantasifulla konstruktioner i trädgården utanför den uppvärmda huskroppen, villan, ger inte automatiskt fri tillgång till samhällets granskningsfunktioner bara för att de via någon planka, kant, regel eller murhörn har kontakt, med villan.

Tvärtom är detta mycket populära projekt att utföra som självbyggare. Frihetsgraden är i princip oändlig och kontrollen obefintlig. Det finns bara en regel: tycker du det ser för jävligt ut och det är du som äger och betalar. Ja, då kan du bestämma det. Frågan är inte bara om du får andra med dig (den lätta biten), utan om du kan få med dig utföraren.

Det spelar ingen roll vem som byggde, det kan ju vissa femåringar klara av.
Helt fritt att bygga är det absolut inte och reglerna varierar något beroende på var du bor. Du behöver exempelvis lov för att glasa in ditt uterum och du får inte bygga hur stort som helst eller högt. Det är en hel del av det du nämner som är uppstyrt och kräver bygglov eller anmälningspliktig åtgärd. En annan sak är att om du bygger svart så krävs det en anmälan för att det skall hända något.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.