R Rkarlsson skrev:
Med smartladdningen så hinner den inte med. Det finns ju även annat som tar utrymme i centralen så emellanåt stannar laddningen pga att bergvärmen jobbar hårt när det är en del minus. Kör hemifrån kl 06.

Syftade på han som sa att det tar 7 timmar på enfas. Men med 3 fas och nedsatt till 10A så funkar det.
Man måste på riktigt ha egen box om man bor som mig annars är elbilen bara ett störigt objekt som man stör sig på hela tiden =)
Vi har tre elfordon i huset och vi har inga större problem med att ladda alla tre löpande på enfas 10A (två olika faser dock). Då skall dessutom min laddhybrid laddas nästan varje natt.

Jag fortsätter att syna det kortet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har tre elfordon i huset och vi har inga större problem med att ladda alla tre löpande på enfas 10A (två olika faser dock). Då skall dessutom min laddhybrid laddas nästan varje natt.

Jag fortsätter att syna det kortet.
huvudsäkringen här är på 20A. Och det kanske är något fel här. Men det brukar överbelastas när allt går. Nu när det ligger över -3 grader funkar det, men eldar vi inte och det är lägre funkar det halvdant. Ska jag ladda som när det var minus 18 så fick jag lägga in en rejäl laddning ved innan jag gick och la mig.

Hur lång tid tar det för dig att ladda en ren elbil från 10% upp till 100% ?
 
R Rkarlsson skrev:
huvudsäkringen här är på 20A. Och det kanske är något fel här. Men det brukar överbelastas när allt går. Nu när det ligger över -3 grader funkar det, men eldar vi inte och det är lägre funkar det halvdant. Ska jag ladda som när det var minus 18 så fick jag lägga in en rejäl laddning ved innan jag gick och la mig.

Hur lång tid tar det för dig att ladda en ren elbil från 10% upp till 100% ?
Två nätter på frugans bil.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Två nätter på frugans bil.
Ok. Men då håller jag på att det är för lång tid. Vi har olika behov och det är okej. Jag har ett behov av att ladda upp när jag ser att det är billigare och få fullt och kunna köra 2-3 dagar i rad. Vi har inga snabbladdare överhuvudtaget heller så man måste ha lite kräm hemma.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag sitter inte fast i elbil, och rekommenderar ingen att köpa faktiskt. Speciellt inte om de har under 1000 mil per år och inte har en egen box hemma.
Avråder faktiskt äldre människor 60-65+ från att leasa eller köpa om de inte planerar att köra många mil under pensionen.
Det hade varit ren och skär katastrof ekonomiskt om farsan köpt en elbil tex. Han har på bruksbilar borträknat sin jänkare inte ens köpt bilar i sitt liv för vad en ny elbil i samma storlek kostar idag. =)

Säger alltid åt folk att i lugn och ro verkligen räkna på det innan de gör det.
Ok. Hur ser din räkning ut då?
Min visar bara på vinst ovasett vem som köper.
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Ok. Hur ser din räkningu t då?
Min visar bara på vinst ovasett vem som köper.
För min del?
Bilen kostar 5016 kr i januari utan laddning.
Det är väldigt dyrt. Men jag ville ju inte köpa först utan leasa så jag får skylla mig själv. Förra bilen var ju billigare att leva med trots den var 10 år äldre. Nu säger folk att man inte kan jämföra och det stämmer ju. Men fakta är att dieseln skulle kostat 2304 kr för en normal pendlingsmånad för mig, försäkring 190-200 kr.

Så id3 är ju svår att räkna hem jämfört en lite äldre bil.

Finns ingen vinst i min plånbok =)
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Det är alltid svårt att räkna hem en ny bil mot en gammal om man inte värdesätter att ha en ny bil. Börjar man sen fuska med jämförelsen och säga att den gamla redan är avbetald (som om det inte gick att räkna om) och liknande så blir det än värre.

Dock håller jag med om det du varit inne på tidigare: ju mer man kör, desto sannolikare att en elbil är en bra affär.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är alltid svårt att räkna hem en ny bil mot en gammal om man inte värdesätter att ha en ny bil. Börjar man sen fuska med jämförelsen och säga att den gamla redan är avbetald (som om det inte gick att räkna om) och liknande så blir det än värre.

Dock håller jag med om det du varit inne på tidigare: ju mer man kör, desto sannolikare att en elbil är en bra affär.
Det är det som är poängen. Värdesätter du att ha en ny bil, som jag gjort i detta fall så får man räkna med den ekonomiska katastrof en ny bil är.
Om man inte värdesätter en ny bil så är faktan att elbil är en riktigt dålig affär.
Jag har ett krav på max 10 år gamla bilar sen tyckte jag att risken för att lägga tid på att skruva blev överhängande stor.
Och då är det ju inte fusk att jämföra en äldre bil om man värdesätter att bilen enbart ska vara driftsäker.

"förlorade" bara 6-7000 kr på 2 år med dieseln. exklusiver 6 liter olja, ett oljefilter och ett set bromsar bak. (arbetskostnad 0kr med stämpel)
 
R Rkarlsson skrev:
Det är det som är poängen. Värdesätter du att ha en ny bil, som jag gjort i detta fall så får man räkna med den ekonomiska katastrof en ny bil är.
Om man inte värdesätter en ny bil så är faktan att elbil är en riktigt dålig affär.
Jag har ett krav på max 10 år gamla bilar sen tyckte jag att risken för att lägga tid på att skruva blev överhängande stor.
Och då är det ju inte fusk att jämföra en äldre bil om man värdesätter att bilen enbart ska vara driftsäker.

"förlorade" bara 6-7000 kr på 2 år med dieseln. exklusiver 6 liter olja, ett oljefilter och ett set bromsar bak. (arbetskostnad 0kr med stämpel)
Klart värt att jämföra. Praktisk och lagom bekväm bil som man kan åka tillförlitligt i utan att skämmas. Då bör man väl räkna på att en verkstad fixar bilen och lånebil vid haveri för att ha det rättvist.
Kapitalkostnad, ränta på finansier och värdeminskning talar ju emot elbilen, fast en ny fossilbil känns ändå som sämsta alternativet?
Beg fossilbil, beg elbil, ny elbil
 
R Rkarlsson skrev:
Det är det som är poängen. Värdesätter du att ha en ny bil, som jag gjort i detta fall så får man räkna med den ekonomiska katastrof en ny bil är.
Om man inte värdesätter en ny bil så är faktan att elbil är en riktigt dålig affär.
Jag har ett krav på max 10 år gamla bilar sen tyckte jag att risken för att lägga tid på att skruva blev överhängande stor.
Och då är det ju inte fusk att jämföra en äldre bil om man värdesätter att bilen enbart ska vara driftsäker.

"förlorade" bara 6-7000 kr på 2 år med dieseln. exklusiver 6 liter olja, ett oljefilter och ett set bromsar bak. (arbetskostnad 0kr med stämpel)
Jag tar även hänsyn till miltal då milen har stor påverkan på slitage och kostnader, då jag alltid köper nytt vet jag under vilka förutsättningar bilen har körts.
Sedan räknar jag inte vad jag får för en bil vid inbyte utan vad ett byte kostar, kanske inte helt rätt men trots allt de pengar och den kostnad vad bytet innebär.
Så även om jag skulle få tillbaka pengarna på vår bil skulle jag få betala det dubbla för motsvarande elbil, blir ytterligare knappt en halv miljon för bytet.;)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klart värt att jämföra. Praktisk och lagom bekväm bil som man kan åka tillförlitligt i utan att skämmas. Då bör man väl räkna på att en verkstad fixar bilen och lånebil vid haveri för att ha det rättvist.
Kapitalkostnad, ränta på finansier och värdeminskning talar ju emot elbilen, fast en ny fossilbil känns ändå som sämsta alternativet?
Beg fossilbil, beg elbil, ny elbil
Det är ganska enkelt att jämföra för de flesta människor som inte är inte är inne på el eller nytt. För det är ju ganska många människor nu som hetsar till elbil (inte just här)
Tar vi farsan.
Max 50 tusen kr för en bensin (han gillar inte diesel) betalt kontant blir 0kr i ränta.
Bilen finns i ägon i 5-10 år. Säg 5 år.
Om det inte blir en enda reperation så om bilen är skrot inom 5 år så är det en totalkostnad i utlagda pengar på 10 000 per år.
På min bil är det 60 000 kr bara för att få låna bilen på 2000 mil om året.

Sista bilen han nu har är min förra s70. köpte för 11000 kr, ägt den 2,5 år. lagt ca 5000 kr i reperation.
Och det är istället en värdeökning på bilen då de tydligen dragit upp i pris =)

Motivera varför de som hetsar till elbilar även till äldre människor eller människor som knappt kör något per år. 60 000 kr i leasingkostnad är en mycket bra begagnad bil per år.

Om jag skulle köpa en helt ny bensinbil idag så hade jag inte gjort det. Men det blir kanske inte ens en elbil utan man går tillbaka till en lite äldre bensin eller diesel beroende på hur jag värderar en ny bil. Allt beror på vad det kostar om 2 år. Fortsätter alla prishöjningar på allt annat så blir det inte det.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Varför räknar du finansieringskostnader på en bil för 500 tkr, men inte en för 100?

Det må så vara att den som ska ha bilen kan slanta upp 100 tkr men inte 500, men pengarna har ändå rimligen samma alternativkostnad, eller liknande. De 100 tkr man inte köper en bil för kan sitta kvar på fondkontot och ticka på. Det måste också räknas in om du jämför med en leasingbil.

Nu förordar inte jag att folk som kör lite ska ha en elbil, men det är inte i sig ett skäl till att slarva med beräkningarna.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför räknar du finansieringskostnader på en bil för 500 tkr, men inte en för 100?

Det må så vara att den som ska ha bilen kan slanta upp 100 tkr men inte 500, men pengarna har ändå rimligen samma alternativkostnad, eller liknande. De 100 tkr man inte köper en bil för kan sitta kvar på fondkontot och ticka på. Det måste också räknas in om du jämför med en leasingbil.

Nu förordar inte jag att folk som kör lite ska ha en elbil, men det är inte i sig ett skäl till att slarva med beräkningarna.
Jag räknar vad som går ut från min plånbok väldigt enkelt och bra.
5016 kr slantar jag upp för att ha den.
Den som kontantar 50 000 för en bil betalar 0 kr månaden för att få ha den.
Jag har kvar 0 kr när jag lämnar tillbaka
Den som kontanta sin 50 000 krs bil har något kvar om man inte misskött den totalt efter 3 år. (3 år leasar jag med)
 
R Rkarlsson skrev:
Jag räknar vad som går ut från min plånbok väldigt enkelt och bra.
Enkelt, ja. Bra, nej.

Du lurar dig själv då du bara räknar det du ser, men missar det du inte ser, alltså den uteblivna förväntade avkastningen.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enkelt, ja. Bra, nej.

Du lurar dig själv då du bara räknar det du ser, men missar det du inte ser, alltså den uteblivna förväntade avkastningen.
Men då vill jag se en motsatt beräkning som motiverar en med max 1000 mil per år på vägarna.
Det som finns kvar på kontot efter 3 år lurar då inte ögat.
Den förväntade avkastningen efter 3 år med mina 2 exempel att man cashar en bil mot att leasa en bil är tvärsäker.
Leasing är 0 kr kvar och den andra har något kvar.

Ta exempel med en bil som får repareras för 5000 kr under 3 års perioden.

Visa beräkningen som lurar en själv där =) Inga personliga känslor inblandade i att man vill ha en ny bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.