Ska rörmuffarna betraktas som "trattar", dvs alltid sitta mot vattenflödets riktning?
Eller kan man ha muffarna på rörsystemen i avloppet (grå, inomhus) åt vilket håll som helst?
 
Vet inte vad kraven är, men det är väl att rekommendera ja.
 
Tror inte det är nödvändigt. Prova att skjuta ihop ett rör med muff och titta in i det, blir i stort sett helt slät yta. För att rören skall kunna expandera så skall dock inte röret bottna helt i muffen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det finns ju tom. att köpa dubbelmuffar som används för att skarva slätändar mot varandra.
 
Krilleman
Nej, det finns inget skrivet om just detta.

Men man sätter självklart böjarna "åt rätt håll" i flödesriktningen. På så sätt får man en bättre anläggning men mindre risk för läckage.

Det finns flera delar som har "dubbelmuffat"

Vanlig dubbelmuff som redan nämnts. Dubbelmuffad böj är ett exempel, tremuffade grenrör ytterligare ett annat. Så godkänt är det allt.

bd96d20eea9442afa6c0cdb8fec2222d_150x150.jpg c1dd000486fa26e570492d2f5b13013a_150x150.jpg 30be96601a8e548114afebb48cb28e01_150x150.jpg
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ok, tack!
 
Jag behöver flytta mitt köksavlopp. Ett grått stående 75 mm rör som behöver kapas(trångt) och tyvärr måste j 90 graders kortböj användas. Kan jag ansluta böjen (med muffsidan) till det avsågade röret och sedan jobba uppströms med muffarna i fel riktning?
 
  • Hand håller en grå PVC-rörböj med tekniska märkningar mot en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
A alinge skrev:
Jag behöver flytta mitt köksavlopp. Ett grått stående 75 mm rör som behöver kapas(trångt) och tyvärr måste j 90 graders kortböj användas. Kan jag ansluta böjen (med muffsidan) till det avsågade röret och sedan jobba uppströms med muffarna i fel riktning?
Du planerar två dåliga saker, dels 88,2 graders kortböj och dels montering baklänges av rördelen.

Finns det verkligen inte mer plats så slipper du 88,5 graders kortböjen som är så svår att rensa igenom när det sen blir stopp? 2 x 45 graders?

Köp annars en rördel med muffar i båda ändarna så hamnar rören uppströms i rätt riktning:

Grå PVC-rörböj med två socklar, rördelar för VVS, mot blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.rskdatabasen.se/kategor...t/2-anslutningar-vinklad/wafix-pp-2830280-183
 
  • Gilla
alinge
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du planerar två dåliga saker, dels 88,2 graders kortböj och dels montering baklänges av rördelen.

Finns det verkligen inte mer plats så slipper du 88,5 graders kortböjen som är så svår att rensa igenom när det sen blir stopp? 2 x 45 graders?

Köp annars en rördel med muffar i båda ändarna så hamnar rören uppströms i rätt riktning:

[bild]

[länk]
Jag ska mäta igen. Jag fattar att min ide är kass. Jag kan nog få tag på dubbelmuffad böj på måndag. Har jag en befogad oro för läckage mellan muff och det stående röret?
 
A alinge skrev:
Jag ska mäta igen. Jag fattar att min ide är kass. Jag kan nog få tag på dubbelmuffad böj på måndag. Har jag en befogad oro för läckage mellan muff och det stående röret?
Jag såg att det finns flexböjar också, lite längre radie, men bara enkelmuffad.
 
Claes Sörmland
A alinge skrev:
Jag ska mäta igen. Jag fattar att min ide är kass. Jag kan nog få tag på dubbelmuffad böj på måndag. Har jag en befogad oro för läckage mellan muff och det stående röret?
Minimal risk. Avlopp läcker sällan eftersom det inte är trycksatt. Testen brukar komma när det blir stopp och det blir en vattenpelare så att muffarna faktiskt utsätts för tryck. Men man då är man ju närvarande.
 
  • Gilla
alinge
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Denna bör passa. Men innan du kapar avloppet precis med golvet, så prova i uppstickande ände, att den passar ordentligt! Då får du även avloppet i "rätt" riktning. (y)

[länk]
Det känns säkert, men är det bättre att köra 50 mm från vask och diskmaskin än 75mm med kortböj? Det ser ut som att jag får plats med flexböj 75mm.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
alinge
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ju ersättningsmuff också om du vill få avloppet i "rätt riktning":

[länk]

Men om det bygger mer eller inte vågar jag inte gissa.

75 mm är trevligare än 50 mm vad gäller hur fort det sätter igen med fett och biofilm. Se till att det är lätt att rensa med 50 mm, inga 88,5-graders.
Det blir nog en ersättningmuf med kortböj 88,5 grader 75 mm. Skulle det bli tätt så kan jag rensa från en punkt längre upp. Inte kul, men i gamla hus blir det kompromisser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.