S sepani skrev:
Jag kommer att reklamera. Jag hae även mätt temperaturen på tilluften och den är ca 14 C....vid 0C i utomhus temperatur. Så möjligen är "svinkallt" fel ord men inte desto mindre drar det rejält om man t ex sitter vid Tvn...
Okej, kanske inte katastrof i så fall, men lägre än vad man skulle kunna förvänta sig. Hade varit intressant att veta vilken temperatur du har innomhus, på frånluften(mätt vid don och vid aggregatet) samt tilluften direkt vid aggregatet.

Av din faktura att dömma så är det samma bolag som gjorde ovk hos mig i veckan. Åtminstone Peter på bolaget verkade vettig, han kom med några bra invändningar som han tyckte jag skulle åtgärda på mitt system (isolera flexdämparna på av och uteluft) samt tejpa några skarvar. När jag ser dina bilder på deras verk förstår jag också hans kommentar om att han tyckte jag hade mycket isolering på rören...
 
Grävt i gömmorna och hittar denna manual - Recovent 550…faktura säger Systemair 500…. Bild på ventilationsaggregat, möjligen ur en manual, med text och diagram, svartvitt foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Intressant vore att förstå om anläggningen jag har fått är bättre eller sämre....temperaturen på tilluften borde förhoppningsvis gå att fixa...isoleringen på rören är cellgummi/armaflex vilket jag vid min fråga fick besked att det är minst lika bra som ull och att det "räcker"...jag menar man installerar inte en så dyr anläggning och så blir det halvbra....
Som sagt, mät, mät, mät och dokumentera, ju mer data du har, desto enklare är det att övertyga dem om att de har gjort fel. Förvisso ganska enkelt att övertyga dem om att det står fel aggregat på vinden...
 
MultiMan
Nu vet jag inte exakt vilken modell du fått installerat och det verkar inte gå att hitta någon svensk ÅF, men i Polen finns de och priset verkar vara betydligt lägre än den Systemair som du betalt för:

https://multi-eko.pl/rekuperacja/2622-rekuperator-vents-vut-250-vb-ec-a21.html

Recovent verkar vara Vents ombrandade: https://www.recovent.se/recovent-group-ab/shop/product/ftx-aggregat-eru-550

Samma logga i plåten och utseende i övrigt. Även tekniken som beskrivs verkar vara samma.

https://dalap.eu/air-handling-units/306-4353-series-vut-vb-ec

Webbsida som säljer ventilationsenheter med värmetertervinning, produktinformation och priser synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nu vet jag inte exakt vilken modell du fått installerat och det verkar inte gå att hitta någon svensk ÅF, men i Polen finns de och priset verkar vara betydligt lägre än den Systemair som du betalt för:

[länk]
Som du påpekade innan, väldigt likt vents modeller, så lär väl vara en rebrand av deras aggregat (eller tvärt om).

Sepani, hur såg det ut under själva offertförfarandet (och innan installationen) lovade de något specifikt aggregat, eller kom det i efterhand på fakturan? Om de har angett en systemair på offert eller liknande och sedan bytt utan att säga något så är det ju på gränsen till kriminellt. Om ni inte hade kommit överens om något på förhand så kan jag köpa att de byter till ett annat aggregat med likvärdig prestanda, endast fakturan som är felaktig i så fall.
Nu verkar det ju som något inte står rätt till, antingen sämre aggregat eller stora förluster i rören.
 
J JSten skrev:
Som du påpekade innan, väldigt likt vents modeller, så lär väl vara en rebrand av deras aggregat (eller tvärt om).

Sepani, hur såg det ut under själva offertförfarandet (och innan installationen) lovade de något specifikt aggregat, eller kom det i efterhand på fakturan? Om de har angett en systemair på offert eller liknande och sedan bytt utan att säga något så är det ju på gränsen till kriminellt. Om ni inte hade kommit överens om något på förhand så kan jag köpa att de byter till ett annat aggregat med likvärdig prestanda, endast fakturan som är felaktig i så fall.
Nu verkar det ju som något inte står rätt till, antingen sämre aggregat eller stora förluster i rören.
Vi har diskuterat hemma och frun påminner sig att säljaren i diskussion utlovat ett MYCKET bättre (och rejält dyrare) aggregat än det som ingick i original offerten men utan pristillägg eftersom det ursprungliga var restat....Jag hade själv väldigt mycket vid den tidpunkten och inte möjlighet att engagera mig och visste dessutom såklart inte vad som var ett bättre respektive sämre aggregat.

Nu tycker jag kanske att det oavsett är det levererade aggregatet som bör reflekteras på fakturan. Förutom att han eventuellt har lurat på oss ett sämre (istället för som utlovat ett mycket bättre). Och som uppenbart kommer med ett stort antal problem. Firman som installerade är en vad man kallar "seriös" firma och ingen garageverksamhet. Nu är jag trött på att de glider undan på frågorna, och kommer att ta det vidare. Jag har ett bra case, då jag har mina fakturor med debitering för utrustning som inte levererats....
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hittar denna på firmans hemsida… En vit ventilationsenhet, modell ERU 550 VB EC A21, pris 42 500 kr, FTX-aggregat med entalpimotströmsväxlare, onlinebutiksgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sepani skrev:
Vi har diskuterat hemma och frun påminner sig att säljaren i diskussion utlovat ett MYCKET bättre (och rejält dyrare) aggregat än det som ingick i original offerten men utan pristillägg eftersom det ursprungliga var restat....
Undra vad installatören anser vara det bättre och sämre aggregatet här. Av egen erfarenhet vet jag att Systemair hade lång leveranstid på sina komponenter i våras, och är det så att installatören anser att det aggregatet du fick istället är bättre... Du råkar inte ha kvar offerten, vad stod det i så fall där (jag gissar på Systemair, samma som på fakturan)?

S sepani skrev:
Nu tycker jag kanske att det oavsett är det levererade aggregatet som bör reflekteras på fakturan. Förutom att han eventuellt har lurat på oss ett sämre (istället för som utlovat ett mycket bättre). Och som uppenbart kommer med ett stort antal problem.
Definitivt, håller med om att det du fick ska vara med på fakturan, oavsett om det var rabatterat eller ej (beroende på vad de anser vara det bättre aggregatet enligt ovan).
Det är inte självklart för mig att du har fått ett aggregat med sämre prestanda. Möjligtvis billigare. Enligt lännkarna som MultiMan postade ovan så ska Vents VUT VB EC serien ha verkningsgrad på upp till 92%, på pappret slår det min Heru som anses vara ett bra aggregat. Kan mycket väl vara så att det är installatören som har snålat med mängden isolering, och de låga temperaturerna du ser är på grund av förluster i rören.
Oavsett om det är aggregatet eller isoleringen som är problemet, eller kanske båda så är det deras problem och behöver åtgärdas då något är fel. Så helt rätt att jaga dem.
S sepani skrev:
Firman som installerade är en vad man kallar "seriös" firma och ingen garageverksamhet. Nu är jag trött på att de glider undan på frågorna, och kommer att ta det vidare. Jag har ett bra case, då jag har mina fakturor med debitering för utrustning som inte levererats....
Kör hårt, och håll oss gärna uppdaterade :) Anlitade som sagt själv samma firma i veckan för att göra injustering och OVK på min installation, börjar nu bli orolig för att de inte har gjort ett ordentligt jobb.
 
Undermålig isolering blir mitt svar i detta ämne.
 
  • Gilla
Lizzardo och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Undra vad installatören anser vara det bättre och sämre aggregatet här. Av egen erfarenhet vet jag att Systemair hade lång leveranstid på sina komponenter i våras, och är det så att installatören anser att det aggregatet du fick istället är bättre... Du råkar inte ha kvar offerten, vad stod det i så fall där (jag gissar på Systemair, samma som på fakturan)?


Definitivt, håller med om att det du fick ska vara med på fakturan, oavsett om det var rabatterat eller ej (beroende på vad de anser vara det bättre aggregatet enligt ovan).
Det är inte självklart för mig att du har fått ett aggregat med sämre prestanda. Möjligtvis billigare. Enligt lännkarna som MultiMan postade ovan så ska Vents VUT VB EC serien ha verkningsgrad på upp till 92%, på pappret slår det min Heru som anses vara ett bra aggregat. Kan mycket väl vara så att det är installatören som har snålat med mängden isolering, och de låga temperaturerna du ser är på grund av förluster i rören.
Oavsett om det är aggregatet eller isoleringen som är problemet, eller kanske båda så är det deras problem och behöver åtgärdas då något är fel. Så helt rätt att jaga dem.

Kör hårt, och håll oss gärna uppdaterade :) Anlitade som sagt själv samma firma i veckan för att göra injustering och OVK på min installation, börjar nu bli orolig för att de inte har gjort ett ordentligt jobb.
Absolut. Jag har offerten och det står mycket riktigt SystemAir. Frun hade kontakten med installatören då de var här och när vi nu diskuterade det drog hon sig till minnes att vi blev lovade ett mycket dyrare (och effektivare och bättre) aggregat för samma peng eftersom de (hösten 2021) hade leveransproblem. Och som du säger, det är inte givet att det faktiskt inte är ett bättre aggregat. Och jag drog mig till minnes att jag sagt att det i så fall är "OK". Har kontaktat dem och redan fått viss återkoppling. Min isolering (som är cellgummi) bekräftas att vara helt tillräcklig. Dock ska man ha minst 20C inomhus (vilket vi har). Input är att det kan behöva monteras en eftervärmare? men kan tänka mig att en sådan inte är så rolig i dessa dyrtider för energi. Det som har varit svårt är att hitta filter till min anläggning till rimligt pris. Har handlat från Cleanfilter (Litauen) och de fungerar bra. Jag hoppas att 1) de löser min kontakt med anläggningen, antingen genom en extra kontrollpanel eller via mobilappen, jag kan förstå att de utifrån regelverket inte får installera den på vårt nätverk men det bör ju som sagt trots det vara möjligt att själv göra samt 2) att det endast rör sig om en injustering för att få bort kallraset...Det är en ganska dyr installation så den bör ju fungera. Vi valde att vid samma tillfälle även komplettera med 2 takmonterade "innedelar" för luftvärme/AC (med en utedel) och även dessa har vi upplevt en hel del problem med avseende inställningarna...dessutom visade det sig vara extremt dålig tajming m h t energikrisen, så de blev inte använda helt som det var tänkt....men det är en annan historia
 
S sepani skrev:
Absolut. Jag har offerten och det står mycket riktigt SystemAir. Frun hade kontakten med installatören då de var här och när vi nu diskuterade det drog hon sig till minnes att vi blev lovade ett mycket dyrare (och effektivare och bättre) aggregat för samma peng eftersom de (hösten 2021) hade leveransproblem. Och som du säger, det är inte givet att det faktiskt inte är ett bättre aggregat. Och jag drog mig till minnes att jag sagt att det i så fall är "OK". Har kontaktat dem och redan fått viss återkoppling. Min isolering (som är cellgummi) bekräftas att vara helt tillräcklig. Dock ska man ha minst 20C inomhus (vilket vi har). Input är att det kan behöva monteras en eftervärmare? men kan tänka mig att en sådan inte är så rolig i dessa dyrtider för energi. Det som har varit svårt är att hitta filter till min anläggning till rimligt pris. Har handlat från Cleanfilter (Litauen) och de fungerar bra. Jag hoppas att 1) de löser min kontakt med anläggningen, antingen genom en extra kontrollpanel eller via mobilappen, jag kan förstå att de utifrån regelverket inte får installera den på vårt nätverk men det bör ju som sagt trots det vara möjligt att själv göra samt 2) att det endast rör sig om en injustering för att få bort kallraset...Det är en ganska dyr installation så den bör ju fungera. Vi valde att vid samma tillfälle även komplettera med 2 takmonterade "innedelar" för luftvärme/AC (med en utedel) och även dessa har vi upplevt en hel del problem med avseende inställningarna...dessutom visade det sig vara extremt dålig tajming m h t energikrisen, så de blev inte använda helt som det var tänkt....men det är en annan historia
Då ska jag bekräfta att typ 25mm FEF inte är tillräckligt med isolering.
 
A Antemoo skrev:
Då ska jag bekräfta att typ 25mm FEF inte är tillräckligt med isolering.
Hmmm. Jag har alltså typ 25 mm. Max...Då får de trä på strumpor....
 
  • Arg
JSten
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Skicka denna länk till dem och fråga hur de motiverar att 25mm är tillräckligt när branschen anser att det krävs en faktor 4-5 mer.
[länk]
tack! Det ska jag. Det är ingen källarfirma så det känns lite märkligt…och installationen var inte heller gratis…..
 
Attitudeswe
- Vtc 500 är 84% effektiv och saknar värmare
- Systemair vsr 500 har en 1.8kW värmare inbyggd.

Den du har fått behöver nog kompletteras med extern värmare i nordiskt klimat. Den har en Entalpimotströmsväxlare. Dom verkar inte fälla ut kondens och via membran håller dom mer korrekt luftfuktighet. Upp till 90 % effektiva skall den tekniken kunna vara
 
Redigerat:
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.