Man kan inte helt fritt placera en takkrok på ett betongpannetak, eftersom de endast kan placeras där en panna är. Alltså multiplar av pannlängder och pannbredder. Det kan göra att det åtgår några extra takkrokar för vertikala skenor.

Har man liggande paneler och vertikala skenor, då kläms panerna på sina långsidor, och ounderstödd längd blir ca 900 - 1000 mm och som paneltillverkaren föreskriver. Panelen sitter då betydligt stadigare. De ska ju sitta inte enbart ett par år, utan uppåt 35 - 40 år och det utan att blåsa bort eller ramla ner.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Man kan inte helt fritt placera en takkrok på ett betongpannetak, eftersom de endast kan placeras där en panna är. Alltså multiplar av pannlängder och pannbredder. Det kan göra att det åtgår några extra takkrokar för vertikala skenor.

Har man liggande paneler och vertikala skenor, då kläms panerna på sina långsidor, och ounderstödd längd blir ca 900 - 1000 mm och som paneltillverkaren föreskriver. Panelen sitter då betydligt stadigare. De ska ju sitta inte enbart ett par år, utan uppåt 35 - 40 år och det utan att blåsa bort eller ramla ner.
Blev lite osäker kring grannens montage (inte samma installatör som för mig), och jag mindes rätt. Det är horisontella skenor, liggande paneler som är klämdag i kortsidorna. Hos mig är tanken ESDEC och enligt deras montageanvisng så ska det monteras med vertikala skenor när det är liggande paneler. Klämmas 1/4 av panelbredden in på vardera långsida.Pannan är ca 30cm bred, borde innebära ca 1st panna in på vardera långsida och 4st pannbredder mellan krokarna.Prisskillnad på drygt 5000kr bör täcka de ev. takkrokarna som kan behövas.
Det är bokat besiktning också, räknar med att den blir underkänd om de tänker sig montera vertikala skenor ?
 
Du menar att grannen har beställt besiktning och hans anläggning kommer att bli underkänd pga bl.a. panelerna är fastklämda på kortsidorna.

Är inte ESdec takkrokar billig pressad ganska tunn stålplåt, inte så stabila? Takkroksarmen vilar mot takpannor och pannor kan riskera att knäckas, speciellt om snölast. Det ser vanskligt ut på tillverkarens foto, nedan.

mortimer, om du ska ha liggande paneler, dvs i landskap, då ska det vara vertikala skenor och panelerna kläms fast på sina långsidor. Då blir det stabilt.
 
  • En hand i handske monterar solpanelfäste på svart tak. Röd pil pekar på ett objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Du menar att grannen har beställt besiktning och hans anläggning kommer att bli underkänd pga bl.a. panelerna är fastklämda på kortsidorna.

Är inte ESdec takkrokar billig pressad ganska tunn stålplåt, inte så stabila? Takkroksarmen vilar mot takpannor och pannor kan riskera att knäckas, speciellt om snölast. Det ser vanskligt ut på tillverkarens foto, nedan.

mortimer, om du ska ha liggande paneler, dvs i landskap, då ska det vara vertikala skenor och panelerna kläms fast på sina långsidor. Då blir det stabilt.
Grannen är 85år gammal och har haft sin anläggning i drift sedan påsk 2022, kan inte tänka mig den är besiktad. Det är min som ska besiktas när den är klar kring mars/april.

ESDEC är säkerligen inte det bästa och kraftigaste systemet, men alternativet var ett eget system som hette Chiko.

Kommer kanske upp lite bilder ikväll på mitt tak, ska försöka skapa egen tråd så denna inte blir "kapad"
 
Konstigt man skaffar solcellsanläggning vid myndiga 84 års ålder. Enträgen försäljare?
 
A Arnodt skrev:
Konstigt man skaffar solcellsanläggning vid myndiga 84 års ålder. Enträgen försäljare?
Dessvärre verkar han avlidit december 2022, skulle blivit 85år i maj i år
 
Uppdaterade min tråd "Min solresa" med lite underlag och funderingar kring orientering av skenor, så kapar jag inte denna tråden utan den kan hållas till det som TS syftade till först.
 
O Ove Fredriksson skrev:
Helt rätt, 20% ska det vara. Tack för påpekandet.

Rörligt pris med allt inräknat (spotpris, överföringsavgift, skatt, moms) var 1,20 för två år sedan och borde vara högre nu. Det är hela det rörliga priset som elräkningen minskas med när solelen används direkt. När man säljer el blir det mindre även när 60-öringen tas med, ja. Men se det som ett principexempel. Sätt in de priser du tror på. Kommer man då fram till att återbetalningstiden är ännu längre än 12 år på en så pass stor anläggning är väl affären inte så bra. Sedan väljer man själv. För många väger även miljöaspekten tungt, allt är inte bara pengar.
Men taket för avdraget är fortfarande 50 000 kr/person som äger fastigheten.
 
M mortimer skrev:
Får man fråga vilket företag som installerat hos dig ?
Vet inte om jag vill gå ut med det. Vill inte göra en massa marknadsföring av dem. Resan har inte varit smärtfri. De har ju gjort en hel del märkliga saker här. Det sista är inte tillrättat ännu så jag har hållit inne det sista av betalningen. Tydligen det enda språket de förstår. Hade jag betalt allt så hade jag inte sett röken av dem. Uppenbarligen en bransch som boomar just nu med många lycksökare.

Däremot kan jag avslöja att appen ShinePhone är riktigt sopig. Svår att få igång, sen blir man utkastad och gränssnittet helt förvirrande. Logga in via en browser från en padda eller dator är lite bättre men långt från bra.
 
  • Surrealistisk bild, cyklist, vattenfyllda dalar, haj, regnmoln, "reality" text, konceptuell kontrast mellan förväntan och verklighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av person på cykel, projektplanspil, målflagga, representerar projektets början och slut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.