Hej du kan alltid lyfta ditt ärende till ARN, allmänna reklamationsnämnden så får de bråka istället. Kan vara skönt. Då kan du som lösning strida för att ta in någon annan som åtgärdar på det första företagets bekostnad.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingela Johansson1 och 10 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Han som gjorde det där är ingen snickare. Punkt.
Problemet med att be om offerter på internetsidor är att duktiga hantverkare knappast svarar på sådana då de redan har fullt upp med jobb. Återstår de hantverkare som av olika anledningar har svårt att skaffa jobb åt sig vilket oftast beror på att de är dåliga på sitt jobb. Finns givetvis undantag, men risken är väldigt stor att det är en klåpare som svarar.
 
  • Gilla
Joakim654 och 30 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Har du specat att du ville ha det fackmannamässigt gjort ?

Har du inte det är det kört tyvärr
Nej, konsumenttjänstelagen är tydlig att det ska vara fackmannamässigt gjort. Sedan kan man behöva en opartisk besiktningsman om vad som är fackmannamässigt.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingela Johansson1 och 6 till
  • Laddar…
Läs på konsumenttjänstlagen och lyssna med hallå konsument. Hantverkaren ska åtgärda inom ”rimlig tid”, tror det anses vara inom några månader. Ha kontakten via mejl om du kan så kommunikationen är dokumenterad. Sedan är det bra råd att kolla hans ekonomi om du tänker gå vidare.
 
  • Gilla
Ingela Johansson1 och 2 till
  • Laddar…
Vad gäller RUT/ROT så kan företaget ansöka om utbetalning hos skatteverket först EFTER att betalningen inkommit. Så den kan inte vara registrerad ännu om TS betalt något än.

Om SK nekar avdraget beror detta på att man antingen inte arbetat ihop tillräckligt mycket skatt, eller redan förbrukat avdraget för innevarande år. Då ska kunden faktureras det resterande beloppet.
 
  • Gilla
Ingela Johansson1 och 2 till
  • Laddar…
Bara ett instick om roten. Har du inte betalat (vilket jag inte tycker du ska!) fakturan senast 31/12 förra året kan inte snickaren begära rot tom sista Jan detta år som han hävdar. Även om han har rätt att söka måste fakturan vara betald för på året. Däremot om han gör klart arbetet i år å får betalt i år å sen söker senast jan nästa år kan han få rot. Dock intressant att veta vad som står i kontraktet om huruvida beställaren får stå för avslagen/utebliven rot eller om inget skrivits om det.

vi hade en situation förra året då vi betalade i tid och vår snickare sökte för sent så läste på detta då. Vi behövde dock aldrig diskutera det för snickaren sa direkt att det var hans fel och han står för det. Numera står det på hans fakturor att om det är kundens fel att rot avslås får kunden stå för det.

För övrigt tycker jag inte att ngt ser rätt ut… Är du medlem i villaägarna? Jag tycker deras ”ring våra experter” lönar sig varje år. Rekommenderas varmt. De har både byggare och jurister.
 
  • Gilla
Ingela Johansson1 och 3 till
  • Laddar…
Jag är själv hantverkare dock inte med snickeri som huvudsyssla. Men jag hade fått till det lika bra som en professionel och kunnig snickare. Bildmaterialet visar på så många misstag att jag nog kan säga att det är ingen utbildad snickare som varit på plats. Verandan lär inte heller bli långvarig då även vanligt tryckt virke rötar efter några år när det står i ständigt vattenbad. Skulle jag kommit ut till ett sådant bygge med uppdrag att måla skulle jag säga tvärt nej då jobbet varit bortkastat samt att jag då blivit ansvarig för att färgen inte håller. mitt råd är att låta besiktiga bygget om han inte vill rätta till det och få svart på vitt. Dock skulle det behövas rivas ner o börjas om och det lär "snickaren " inte gå med på. Betala absolut inget utan låt denne löpa linan ut. Är han envis så kan det gå till tvist,därav behovet av en besiktningsman. Men tror knappast att han går så långt utan "glömmer" detta jobb. Tyvärr blir du då stående med en veranda som återigen behöver rivas o byggas. Stod han eller du för materialet,dvs är materialet betalt?
 
  • Gilla
Ingela Johansson1 och 10 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Undrar hur länge det dröjer innan hantverkardrevet försöker få detta till beställarens fel:)

Detta skall du givetvis inte betala för. Du skall betala för ett fackmannamässigt utfört jobb. Det känns som att ganska stora delar av altanen behöver byggas om för att uppfylla det. Jag är inte snickare så skall inte ge för mycket byggtekniska råd, men några saker känns ju uppenbart riktigt fel. . Jag håller med ovanstående, att ställa stolpar rakt på cement, som kommer bli blöt och innebär att ändträt suger vatten är förkastligt. . Stolpen ser ju inte ut att vara tryckt, så den kommer nog ruttna snabbt. Borde åtminstone varit en syll papp emellan, och helst tryckt virke. Har Hantverkaren även levererat material, eller har ni köpt själva?

Jag tycker du gör rätt att hålla inne betalningen, även en delbetalning kan innebära att hantverkaren sen skiter i dig. Att han lyfter ROT kostanden är en rätt dålig ursäkt. Du kan ju upplysa honom om att kostanden du tvingas stämma honom på om han inte åtgärdar är nog betydligt större än så. Risken är väl att han redan anmält rot avdraget i samband med att han fakturerade dig, och då redan fått till sig dom pengarna.

Din andra fråga om du kan låta annan hantverkare åtgärda och fakturera snickaren så är svaret tyvärr nej. Först skall nuvarande ha rimlig chans att åtgärda fel själv. Först när det är helt klart att han inte kommer fullfölja, så har du rätt att låta annan hantverkare slutföra åtgärda. När denna gräns är nådd vågar jag inte svar på. men troligen behöver du kunna påvisa att du gett honom en rimlig chans, tex med en hyffsat tilltagen och skälig tidsram, som förmedlas skriftligt. Svarar han inte på mail (Skicka med läs kvitto), så skicka rekommenderat. Viktigt vid en eventuellt framtida tvist.

Men tar du in en ny snickare så kommer han fakturera dig. Han harju inget intresse att slåss för att få betalt från din snickare.
Det kan du sen ställa som krav till den ursprungliga eller kvitta mot hans faktura om du fortfarande inte betalt. Är beloppet för åtgärd större än skulden till Snickaren, så kan du stämma honom på det. men det blir en process. Jag hade kollat upp snickarens ekonomi så man ser om det finns utrymme. Är han ett konkursmässigt företag så kan det hända att det är spiken i kistan. Har bolaget kapital, så kommer han inte vilja gå omkull då kan amn vara lite tuffare. Är det ett aktiebolag så kan du göra en lite enkel uppskattning på allabolag.se Är det en enskild firma eller handelsbolag, så svarar ägaren med sin privata ekonomi. Då har han svårare att komma undan ansvar, då får han ansvara personligt för eventuella skulder. Vanligast vid enmansföretag. Lätt att utreda om det inte tydligt står på fakturan. Aktiebolag har ett organisationsnummer som börjar på 55xxxx-xxx
enskild firma har ett vanligt personnummer, och handelsbolag börjar med en 9a.



De sistnämnda kan man inte kolla upp gratis, och när man gör en kreditkontroll på dom så får dom ett brav om det. Man
Ett tips är att söka upp firmans namn på webbsidan:
www.allabolag.se/
Där ser man gratis vilken typ av bolag det är. Enskild firma, HB eller AB. I många fall kan man också se årsredovisning för rörelsen. Om.detta går med vinst eller förlust och framför allt vem som är firmatecknare och i ett AB vem som ingår i styrelsen.
 
  • Gilla
Ingela Johansson1 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet med att be om offerter på internetsidor är att duktiga hantverkare knappast svarar på sådana då de redan har fullt upp med jobb. Återstår de hantverkare som av olika anledningar har svårt att skaffa jobb åt sig vilket oftast beror på att de är dåliga på sitt jobb. Finns givetvis undantag, men risken är väldigt stor att det är en klåpare som svarar.
Gud ja, hade hit en klåpare till El-firma som hävdade att det var meningslöst att installera jordfelsbrytare eftersom de gamla uttagen (som också skulle bytas…) inte var jordade. Detta via en av offertsidorna. Vi valde konstigt nog en annan firma som ej gick via dom sidorna.
 
  • Gilla
Ingela Johansson1 och 5 till
  • Laddar…
J
Nu är jag ju ingen snickare på något vis men det ser ut som att det där går att styra upp relativt enkelt. Palla upp verandan och ta bort blocken, sätt balkskor med gänga (tror jag det heter?) och gjut fundament som dessa fäster i :)

Stuprörsbilden förstod jag inte riktigt? Handlar det om att det rinner vatten på brädan under så tror jag inte att den håller sig torrskodd vid nederbörd heller? Fall utåt på trappan är i sin ordning med så man inte får vatten stående där vad jag förstått?

Ägna inte mer tid åt hantverkaren, låt någon annan (eller gör det själv) åtgärda det hela så slipper du huvudvärken.

Givetvis drar du kostnaden från hans faktura och hälsar att ni ses i tingsrätten om detta ej godtas.
 
  • Gilla
Ingela Johansson1
  • Laddar…
Stefan_Kba Stefan_Kba skrev:
Ett tips är att söka upp firmans namn på webbsidan:
www.allabolag.se/
Där ser man gratis vilken typ av bolag det är. Enskild firma, HB eller AB. I många fall kan man också se årsredovisning för rörelsen. Om.detta går med vinst eller förlust och framför allt vem som är firmatecknare och i ett AB vem som ingår i styrelsen.
Var väl inprincip det jag skrev i sista stycket
 
  • Gilla
Ingela Johansson1
  • Laddar…
J
Innan någon åtgärd göra så ta dit en besiktningsman så du inte åtgärdar något som rent tekniskt inte är fel, men kanske ser tråkigt ut. Det kommer tingsrätten slå ner på i sådana fall, det är tyvärr inte förbjudet att göra fula lösningar. Dessa kan tolkas som hantverksmässiga oavsett.
 
  • Gilla
Ingela Johansson1 och 3 till
  • Laddar…
Rent juridiskt vet jag inte! KO anmälan absolut och möjligt att man kan deponera faktura hos länstyrelsen? Kontrollera med kronofogden också innan. Skriv sedan ett brev att du inte kunnat nå honom och måste gå vidare med ärendet och du vill ha det klart snarast. Samtidigt vet jag inte om jag skulle vilja ha denna klumphuggare kvar, det ser för djävligt ut
 
  • Gilla
lasse_vadstena
  • Laddar…
Jag hade betalat för materialet eftersom det bekostar ju snickaren. Arbetstiden han lagt ner skulle jag inte betala.
 
  • Gilla
PatrikElektriker
  • Laddar…
Tony Karlsson3 Tony Karlsson3 skrev:
Rent juridiskt vet jag inte! KO anmälan absolut och möjligt att man kan deponera faktura hos länstyrelsen? Kontrollera med kronofogden också innan. Skriv sedan ett brev att du inte kunnat nå honom och måste gå vidare med ärendet och du vill ha det klart snarast. Samtidigt vet jag inte om jag skulle vilja ha denna klumphuggare kvar, det ser för djävligt ut
Kolla med konsumentverket, de har en bra steg-för-steg beskrivning för hur man bestrider en faktura. Om du bara meddelar kronofogden (om du får ett betalningsföreläggande) att du bestridit fakturan är du lugn tills det kommit upp i tingsrätten och du skulle förlora. Vilket verkar helt osannolikt. Tror knappast att hantverkaren vill dit heller.
 
  • Gilla
Jam7 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.