1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Om man ser till mina föräldrar så är det verkligen inte dags att köpa elbil. Dom har en fullt fungerande bensinare med få mil och tillräckligt ny för att ha minimal service. Dom börjar att bli till åren så bilåkandet har nu minskat till 7-800 mil per år. Dom ska mao inte byta bil någonsin mer i livet.
Ja 2035 lär elbilar har kommit ner så mycket i pris att de är billigast även för de som bara kör 1000mil per år.R RogerHql skrev:
Många som inte kör jättemycket idag kan inte räkna hem en elbil. jobbar hemma 2 dagar i veckan, skjutsar lite barn och till och från landet.
Då kommer många knappt upp till 1000-1200mil per år. En nyare diesel tankar man då max en gång i månaden.
5 sekunders googling . Den var inte bullshitJ jannebmw skrev:
Han har kört 170 000 mil i sin Tesla: Så mår batteriet i kylan | Carup.se
"Det har krävts tre batterier och åtta motorer."R Rkarlsson skrev:
"Hansjörg Gemmingen har kört mer än 20 000 mil per år med Teslan senaste åren"
Taxiförare? Hur snittar man annars 54mil om dagen(!)
Jag arbetade en gång i tiden med en person som körde bil under all sin lediga tid. Han betade av runt 6 timmar per dag när han arbetade (skiftgång 7 arbetsskift, sedan fem lediga) och han körde nog 14 timmar per dygn när han var ledig. Ensamstående och bilkörning var det bästa han visste (inte så konstigt att han var ensamstående då). Han fick nog ihop mer än 54 mil om dagen.Unikt namn skrev:
En annan intressant detalj, på den tiden var bilstereo tillbehör i bilen. Han hade aldrig någon i sina Volvos (som han alltid köpte fabriksnya), han tyckte radio/musik förstörde körupplevelsen.
Samma för mig, jag åker med privatbilen till kyrkan på söndagarna gör några semesterresor per år och saknar vettig laddning, 10 A enfas i garaget utan möjlighet att dra fram mer.R Rkarlsson skrev:Jag sitter inte fast i elbil, och rekommenderar ingen att köpa faktiskt. Speciellt inte om de har under 1000 mil per år och inte har en egen box hemma.
Avråder faktiskt äldre människor 60-65+ från att leasa eller köpa om de inte planerar att köra många mil under pensionen.
Det hade varit ren och skär katastrof ekonomiskt om farsan köpt en elbil tex. Han har på bruksbilar borträknat sin jänkare inte ens köpt bilar i sitt liv för vad en ny elbil i samma storlek kostar idag. =)
Säger alltid åt folk att i lugn och ro verkligen räkna på det innan de gör det.
Måndag till fredag åker jag i firmabilen, stationerad hemifrån.
10A enfas i garaget räcker ju gott för de flesta. Låt oss för enkelhetens skull anta att du laddar under 7h per natt (dygnets sju billigaste timmar med timtaxa). Låt oss också anta att du laddar med 8A (de flesta Schukoladdare verkar strypa där, vilket är bra). Då får du en laddning på 7*230*8 dvs, drygt 12 kWh per natt. Med min frus Fiat 500 räcker detta till ca 10 mil per dygn i snitt. Med min Outlander (inte snål på elen) så räcker det till 5 mil ungefär per dygn (men batteriet i den räcker bara drygt tre mil). Detta är mer än de flesta kör. Med Fiaten kommer du runt 25 mil denna tid på året med fulladdat batteri och 30 mil på sommaren. Så den behöver inte ens laddas varje natt.Isakare skrev:
Jag synar att eltillgången i ditt hus är begränsningen för dig i alla fall.
Med tanke på allt laddande är det ännu mera imponerande. Det går ju inte att åka 54 mil i sträck om bilen bara går 30 mil på en laddning. Men om jag själv hade en Tesla med fri laddning och var ledig hela dagarna, skulle jag inte ha några problem med den bedriften, köra bil är det bästa jag vet, men det skulle oxå gå åt många ljudböcker.Unikt namn skrev:
Nä, det är ett BR radhusområde där kablarna till garagen är nergrävda i marken utan rör. För att dra nytt skulle vi behöva gräva upp hela området och alla trädgårdar, och det har en förening med 30 medlemmar inte råd med.pacman42 skrev:10A enfas i garaget räcker ju gott för de flesta. Låt oss för enkelhetens skull anta att du laddar under 7h per natt (dygnets sju billigaste timmar med timtaxa). Låt oss också anta att du laddar med 8A (de flesta Schukoladdare verkar strypa där, vilket är bra). Då får du en laddning på 7*230*8 dvs, drygt 12 kWh per natt. Med min frus Fiat 500 räcker detta till ca 10 mil per dygn i snitt. Med min Outlander (inte snål på elen) så räcker det till 5 mil ungefär per dygn (men batteriet i den räcker bara drygt tre mil). Detta är mer än de flesta kör. Med Fiaten kommer du runt 25 mil denna tid på året med fulladdat batteri och 30 mil på sommaren. Så den behöver inte ens laddas varje natt.
Jag synar att eltillgången i ditt hus är begränsningen för dig i alla fall.
Egen kabel från varje hus till sitt egna garage även fast det är längor.
Men 10A enfas räcker ju...Isakare skrev:
Han gillade att köra. Och han hade freecharge. Så han har nästan inte betalt "bränsle"Unikt namn skrev:
Fanns en mer innehållsrik artikel om honom innan men hittar inte den nu.
Knappt lönt med elbil för dig då.Isakare skrev:
Värdelöst med enfas 10A.
Jag har 3 fas nerställd till 10A nu på vintern för annars överbelastar jag mina 20A när bergvärmen går och får inte fullt batteri. Laddar ju alltid till 100%
Och det finns inte en chans till 7 timmars ladd när jag laddar. Stoppar in kabeln vid 21-2130 när man kommer hem från gymmet, =) I sommras hade jag högre hastighet då inget annat går på natten, fast förvisso så ladda jag inte hemma från juni-oktober då jag hade rörligt elpris. Så jag ladda billigt nere i byn. Som de nu höjt till 5,5 kr och tappat alla kunderna
Ja jag överväger att köpa en begagnad elcykel för alla småturer i byn och lite utanför. Elcykeln är bara för att isåfall köper jag en vagn som pågen kan åka med i.
Ja och så är byn ett hål, så när man är i mitten så är det uppförsbacke fanemaj överallt
kör du hemifrån före 0430?? Eller varför får du inte ihop 7h laddning?R Rkarlsson skrev:Knappt lönt med elbil för dig då.
Värdelöst med enfas 10A.
Jag har 3 fas nerställd till 10A nu på vintern för annars överbelastar jag mina 20A när bergvärmen går och får inte fullt batteri. Laddar ju alltid till 100%
Och det finns inte en chans till 7 timmars ladd när jag laddar. Stoppar in kabeln vid 21-2130 när man kommer hem från gymmet, =) I sommras hade jag högre hastighet då inget annat går på natten, fast förvisso så ladda jag inte hemma från juni-oktober då jag hade rörligt elpris. Så jag ladda billigt nere i byn. Som de nu höjt till 5,5 kr och tappat alla kunderna
Ja jag överväger att köpa en begagnad elcykel för alla småturer i byn och lite utanför. Elcykeln är bara för att isåfall köper jag en vagn som pågen kan åka med i.
Ja och så är byn ett hål, så när man är i mitten så är det uppförsbacke fanemaj överallt
Med smartladdningen så hinner den inte med. Det finns ju även annat som tar utrymme i centralen så emellanåt stannar laddningen pga att bergvärmen jobbar hårt när det är en del minus. Kör hemifrån kl 06.A ajn82 skrev:
Syftade på han som sa att det tar 7 timmar på enfas. Men med 3 fas och nedsatt till 10A så funkar det.
Man måste på riktigt ha egen box om man bor som mig annars är elbilen bara ett störigt objekt som man stör sig på hela tiden =)