J jannebmw skrev:
Länka info om detta
Verkar bara vara bullshit o hiittepå av nån elbilshatate
Typ 9 gånger livslängden på en vanlig bil, ganska bra facit ändå. Och de nyare modellerna verkar hålla ännu bättre.
56.700 mil per batteri
21.300 mil per motor
 
Om man ser till mina föräldrar så är det verkligen inte dags att köpa elbil. Dom har en fullt fungerande bensinare med få mil och tillräckligt ny för att ha minimal service. Dom börjar att bli till åren så bilåkandet har nu minskat till 7-800 mil per år. Dom ska mao inte byta bil någonsin mer i livet.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Från 2035 lär det inte bli så svårt att "välja" mellan elbil och fossildrivet.
Det borde det inte vara idag heller...
Dom flesta elbilsägare väljer bara en gång.
Sen sitter man fast i elbilträsket för resten av livet.
Ja 2035 lär elbilar har kommit ner så mycket i pris att de är billigast även för de som bara kör 1000mil per år.
Många som inte kör jättemycket idag kan inte räkna hem en elbil. jobbar hemma 2 dagar i veckan, skjutsar lite barn och till och från landet.
Då kommer många knappt upp till 1000-1200mil per år. En nyare diesel tankar man då max en gång i månaden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
5 sekunders googling . Den var inte bullshit

Han har kört 170 000 mil i sin Tesla: Så mår batteriet i kylan | Carup.se
"Det har krävts tre batterier och åtta motorer."
"Hansjörg Gemmingen har kört mer än 20 000 mil per år med Teslan senaste åren"

Taxiförare? Hur snittar man annars 54mil om dagen(!) :surprised:
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
"Det har krävts tre batterier och åtta motorer."
"Hansjörg Gemmingen har kört mer än 20 000 mil per år med Teslan senaste åren"

Taxiförare? Hur snittar man annars 54mil om dagen(!) :surprised:
Jag arbetade en gång i tiden med en person som körde bil under all sin lediga tid. Han betade av runt 6 timmar per dag när han arbetade (skiftgång 7 arbetsskift, sedan fem lediga) och han körde nog 14 timmar per dygn när han var ledig. Ensamstående och bilkörning var det bästa han visste (inte så konstigt att han var ensamstående då). Han fick nog ihop mer än 54 mil om dagen.

En annan intressant detalj, på den tiden var bilstereo tillbehör i bilen. Han hade aldrig någon i sina Volvos (som han alltid köpte fabriksnya), han tyckte radio/musik förstörde körupplevelsen.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag sitter inte fast i elbil, och rekommenderar ingen att köpa faktiskt. Speciellt inte om de har under 1000 mil per år och inte har en egen box hemma.
Avråder faktiskt äldre människor 60-65+ från att leasa eller köpa om de inte planerar att köra många mil under pensionen.
Det hade varit ren och skär katastrof ekonomiskt om farsan köpt en elbil tex. Han har på bruksbilar borträknat sin jänkare inte ens köpt bilar i sitt liv för vad en ny elbil i samma storlek kostar idag. =)

Säger alltid åt folk att i lugn och ro verkligen räkna på det innan de gör det.
Samma för mig, jag åker med privatbilen till kyrkan ;) på söndagarna gör några semesterresor per år och saknar vettig laddning, 10 A enfas i garaget utan möjlighet att dra fram mer.
Måndag till fredag åker jag i firmabilen, stationerad hemifrån.
 
Isakare Isakare skrev:
Samma för mig, jag åker med privatbilen till kyrkan ;) på söndagarna gör några semesterresor per år och saknar vettig laddning, 10 A enfas i garaget utan möjlighet att dra fram mer.
Måndag till fredag åker jag i firmabilen, stationerad hemifrån.
10A enfas i garaget räcker ju gott för de flesta. Låt oss för enkelhetens skull anta att du laddar under 7h per natt (dygnets sju billigaste timmar med timtaxa). Låt oss också anta att du laddar med 8A (de flesta Schukoladdare verkar strypa där, vilket är bra). Då får du en laddning på 7*230*8 dvs, drygt 12 kWh per natt. Med min frus Fiat 500 räcker detta till ca 10 mil per dygn i snitt. Med min Outlander (inte snål på elen) så räcker det till 5 mil ungefär per dygn (men batteriet i den räcker bara drygt tre mil). Detta är mer än de flesta kör. Med Fiaten kommer du runt 25 mil denna tid på året med fulladdat batteri och 30 mil på sommaren. Så den behöver inte ens laddas varje natt.

Jag synar att eltillgången i ditt hus är begränsningen för dig i alla fall.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
"Det har krävts tre batterier och åtta motorer."
"Hansjörg Gemmingen har kört mer än 20 000 mil per år med Teslan senaste åren"

Taxiförare? Hur snittar man annars 54mil om dagen(!) :surprised:
Med tanke på allt laddande är det ännu mera imponerande. Det går ju inte att åka 54 mil i sträck om bilen bara går 30 mil på en laddning. Men om jag själv hade en Tesla med fri laddning och var ledig hela dagarna, skulle jag inte ha några problem med den bedriften, köra bil är det bästa jag vet, men det skulle oxå gå åt många ljudböcker.
 
pacman42 pacman42 skrev:
10A enfas i garaget räcker ju gott för de flesta. Låt oss för enkelhetens skull anta att du laddar under 7h per natt (dygnets sju billigaste timmar med timtaxa). Låt oss också anta att du laddar med 8A (de flesta Schukoladdare verkar strypa där, vilket är bra). Då får du en laddning på 7*230*8 dvs, drygt 12 kWh per natt. Med min frus Fiat 500 räcker detta till ca 10 mil per dygn i snitt. Med min Outlander (inte snål på elen) så räcker det till 5 mil ungefär per dygn (men batteriet i den räcker bara drygt tre mil). Detta är mer än de flesta kör. Med Fiaten kommer du runt 25 mil denna tid på året med fulladdat batteri och 30 mil på sommaren. Så den behöver inte ens laddas varje natt.

Jag synar att eltillgången i ditt hus är begränsningen för dig i alla fall.
Nä, det är ett BR radhusområde där kablarna till garagen är nergrävda i marken utan rör. För att dra nytt skulle vi behöva gräva upp hela området och alla trädgårdar, och det har en förening med 30 medlemmar inte råd med.
Egen kabel från varje hus till sitt egna garage även fast det är längor.
 
Isakare Isakare skrev:
Nä, det är ett BR radhusområde där kablarna till garagen är nergrävda i marken utan rör. För att dra nytt skulle vi behöva gräva upp hela området och alla trädgårdar, och det har en förening med 30 medlemmar inte råd med.
Egen kabel från varje hus till sitt egna garage även fast det är längor.
Men 10A enfas räcker ju...
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
"Det har krävts tre batterier och åtta motorer."
"Hansjörg Gemmingen har kört mer än 20 000 mil per år med Teslan senaste åren"

Taxiförare? Hur snittar man annars 54mil om dagen(!) :surprised:
Han gillade att köra. Och han hade freecharge. Så han har nästan inte betalt "bränsle"

Fanns en mer innehållsrik artikel om honom innan men hittar inte den nu.
 
Isakare Isakare skrev:
Samma för mig, jag åker med privatbilen till kyrkan ;) på söndagarna gör några semesterresor per år och saknar vettig laddning, 10 A enfas i garaget utan möjlighet att dra fram mer.
Måndag till fredag åker jag i firmabilen, stationerad hemifrån.
Knappt lönt med elbil för dig då.
Värdelöst med enfas 10A.
Jag har 3 fas nerställd till 10A nu på vintern för annars överbelastar jag mina 20A när bergvärmen går och får inte fullt batteri. Laddar ju alltid till 100%

Och det finns inte en chans till 7 timmars ladd när jag laddar. Stoppar in kabeln vid 21-2130 när man kommer hem från gymmet, =) I sommras hade jag högre hastighet då inget annat går på natten, fast förvisso så ladda jag inte hemma från juni-oktober då jag hade rörligt elpris. Så jag ladda billigt nere i byn. Som de nu höjt till 5,5 kr och tappat alla kunderna :D

Ja jag överväger att köpa en begagnad elcykel för alla småturer i byn och lite utanför. Elcykeln är bara för att isåfall köper jag en vagn som pågen kan åka med i.
Ja och så är byn ett hål, så när man är i mitten så är det uppförsbacke fanemaj överallt :p
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Knappt lönt med elbil för dig då.
Värdelöst med enfas 10A.
Jag har 3 fas nerställd till 10A nu på vintern för annars överbelastar jag mina 20A när bergvärmen går och får inte fullt batteri. Laddar ju alltid till 100%

Och det finns inte en chans till 7 timmars ladd när jag laddar. Stoppar in kabeln vid 21-2130 när man kommer hem från gymmet, =) I sommras hade jag högre hastighet då inget annat går på natten, fast förvisso så ladda jag inte hemma från juni-oktober då jag hade rörligt elpris. Så jag ladda billigt nere i byn. Som de nu höjt till 5,5 kr och tappat alla kunderna :D

Ja jag överväger att köpa en begagnad elcykel för alla småturer i byn och lite utanför. Elcykeln är bara för att isåfall köper jag en vagn som pågen kan åka med i.
Ja och så är byn ett hål, så när man är i mitten så är det uppförsbacke fanemaj överallt :p
kör du hemifrån före 0430?? Eller varför får du inte ihop 7h laddning?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
kör du hemifrån före 0430?? Eller varför får du inte ihop 7h laddning?
Med smartladdningen så hinner den inte med. Det finns ju även annat som tar utrymme i centralen så emellanåt stannar laddningen pga att bergvärmen jobbar hårt när det är en del minus. Kör hemifrån kl 06.

Syftade på han som sa att det tar 7 timmar på enfas. Men med 3 fas och nedsatt till 10A så funkar det.
Man måste på riktigt ha egen box om man bor som mig annars är elbilen bara ett störigt objekt som man stör sig på hela tiden =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.