1 466 595 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allt det där fungerar på vår id.4. Jag gissar att du har äldre programvara.R Rkarlsson skrev:Om du har ett annat problem som även jag har som känns jävla fattigt. När man ställer in inställningar som, ambient, grader, modeläge, osv osv så sparas tamejfan inte dessa inställningarna. Så nästa gång bilen "startat om" alltså när det står noll i färddatorn så är alla inställningar ändrade igen.
Appen suger ju rätt bra med, behöva trycka flertalet ggr för att sätta igång värmen i bilen, det ska ju räcka med en.
Det som stör mig mest är att stödet för flera användare är dåligt. Framförallt kan jag inte starta värmen i bilen via appen om det var min fru som körde senast. Jag måste gå ut och logga in mig själv i bilen först. Sedan kan jag använda appen. Min fru kan inte starta värmen via appen ö.h.t., då det bara verkar gå att ha en "huvudanvändare" (just nu jag), och det bara verkar vara sådana som kan göra det.
Det finns även på andra fabrikat. Om min fru haft bilen med sin nyckel men inte låser den och jag sätter mig i bilen med min nyckel och startar så gäller fortfarande hennes inställningar. Bilen behöver låsas eller så får jag via menyn byta innan bilen startas.B bakterie skrev:Allt det där fungerar på vår id.4. Jag gissar att du har äldre programvara.
Det som stör mig mest är att stödet för flera användare är dåligt. Framförallt kan jag inte starta värmen i bilen via appen om det var min fru som körde senast. Jag måste gå ut och logga in mig själv i bilen först. Sedan kan jag använda appen. Min fru kan inte starta värmen via appen ö.h.t., då det bara verkar gå att ha en "huvudanvändare" (just nu jag), och det bara verkar vara sådana som kan göra det.
Jag har 3.0 utplockad juni 2022. Den nyaste har jag inte fått utan de kom med my23 om jag förstod det rätt.B bakterie skrev:Allt det där fungerar på vår id.4. Jag gissar att du har äldre programvara.
Det som stör mig mest är att stödet för flera användare är dåligt. Framförallt kan jag inte starta värmen i bilen via appen om det var min fru som körde senast. Jag måste gå ut och logga in mig själv i bilen först. Sedan kan jag använda appen. Min fru kan inte starta värmen via appen ö.h.t., då det bara verkar gå att ha en "huvudanvändare" (just nu jag), och det bara verkar vara sådana som kan göra det.
De som har äldre variant som fått nytt 12volt och uppdatering verkar ju ha det värre.
Har sett någon skriva att 3.2 har blivit av med en del av detta irriterande skitet som är på tidigare versioner =)B bakterie skrev:
I morse var de fan bara störigt. Rutan för "nya inställningar" kom upp säkert 10-15 ggr, tryckte avbryt varenda gång men tröttna till sist.
På en sträcka runt 4 mil.
Tidningen ViBilägare har senaste Kia Niro EV i nya teststallet och var imponerade av des låga förbrukning.
Första elbilen de har på sin vintertestresa till Funäsdalen som kom dit på bara en laddning (55 mil)
Första elbilen de har på sin vintertestresa till Funäsdalen som kom dit på bara en laddning (55 mil)
Vi hade ju en lite OT dialog tidigare kring självkörande 2035, men då Tesla enbart bygger elbilar kan ju denna vara av intresse. Viss del är lite äldre, men trots allt har det inte hänt så mycket fram till idag och gäller då samtliga tillverkare, Tesla har ju dessutom släppt idén med enbart kamera och att det krävs även radar.
https://www.nyteknik.se/elbilar/tesla-stams-for-autopilot-vilseledande-och-bedragligt-7037780
https://www.nyteknik.se/elbilar/tesla-stams-for-autopilot-vilseledande-och-bedragligt-7037780
Från 2035 lär det inte bli så svårt att "välja" mellan elbil och fossildrivet.R Rkarlsson skrev:
Det borde det inte vara idag heller...
Dom flesta elbilsägare väljer bara en gång.
Sen sitter man fast i elbilträsket för resten av livet.
Jag sitter inte fast i elbil, och rekommenderar ingen att köpa faktiskt. Speciellt inte om de har under 1000 mil per år och inte har en egen box hemma.R RogerHql skrev:
Avråder faktiskt äldre människor 60-65+ från att leasa eller köpa om de inte planerar att köra många mil under pensionen.
Det hade varit ren och skär katastrof ekonomiskt om farsan köpt en elbil tex. Han har på bruksbilar borträknat sin jänkare inte ens köpt bilar i sitt liv för vad en ny elbil i samma storlek kostar idag. =)
Säger alltid åt folk att i lugn och ro verkligen räkna på det innan de gör det.
Det är väl de där 20-30 tums bildskärmarna dom envisas med att sätta in i bilarna som gör att folk fastnar...
I övrigt håller jag med Rkarlsson. Så länge det inte finns en begagnatmarknad med elbilar en bra bit under 100 000:- kommer många att sitta kvar i fossilspåret.
I övrigt håller jag med Rkarlsson. Så länge det inte finns en begagnatmarknad med elbilar en bra bit under 100 000:- kommer många att sitta kvar i fossilspåret.
Det är det jag menar. Mitt exempel som med min farsa är ju att han kört bilar för 20-30 tusen som arbetsbil genom alla åren.useless skrev:
Han hade ju förlorat på att köpa en elbil för 500 000 kr, dels hade bilen aldrig klarat sig utan den hade havererat ganska snabbt. Med tanke på att han var murare och det var så groteskt med damm i arbetsbilen.
Sen den andra aspekten att de fick skattefritt 18,5 kr milen så det fanns ingen bränslekostnad för honom. Det som kostade var reperation (delar) lite oljebyte och däck och såklart skatt. (vilket lätt kunde plockas från de 18,5 genom åren)
Sista bilen köpte han av mig för 10 000 kr bilen innan för 20 och den hade han runt 10 år innan den blev för dålig.
Och jag håller med dig, dessa enorma pekskärmarna. Id3 är på gränsen men de andra som teslas, och en drös annat är ju onödigt.
Bättre de satsar på riktiga knappar med
Länka info om dettaG Greger_08 skrev:I dom flesta länder i Europa iallafall..
Var ju en Tysk som passerade 170000 mil i sin Tesla vilket var något rekord. Vet inte om man kan kalla det för en bra bil då han bytt motor 8 gånger och batteriet bara 3 gånger..
Länka info om detta
Gissar att det många mil är på motorväg också så chassit har nog haft ett bra liv.
Verkar bara vara bullshit o hiittepå av nån elbilshatate