M magnu skrev:
Men det finns väl formellt sett ingen tvist ännu, eftersom det inte finns någonobetald faktura.
Ja, så är det. Det fanns en faktura för november som jag bestred, varpå den drogs tillbaka. Det skulle ha kommit en faktura för december men den har inte anlänt än och arbetet som skulle fakturerats på den var inkluderat i den specifikation jag fick från dem. Så ja, just nu finns det bara en diskussion där de anser att de har rätt/möjlighet att debitera mig 468 timmar totalt medan jag har erbjudit 188 timmar. Vad VK gör nu återstår att se.
 
  • Gilla
Flamso och 2 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Nej, de har inte fört någon tidsbok, vilket än en gång bevisats. Det faktum att detta var det bästa de kunde få fram efter att ha hållit på med att sammanställa uppgifterna i en månad är ytterligare bevis på det.

Jo, jag har namn på snickarna, det klarar tydligen i alla fall deras system att hålla reda på. Så jag vet hur mycket tid varje person registrerat och på vilket datum men inget mer än så. Men specifikationen jag fick är ändå värdefull för den visar ju väldigt tydligt hur mycket luft det är i deras siffror för nu har jag underlag _från dem_ att de lagt 78 timmar på rivning av kök och 65 timmar på att byta ut 1 kvm fuktskadad golvskiva + lägga 17 kvm klickgolv etc. Detta redovisar de alltså på fullaste allvar. Jättebra när man tittar framåt på detta.
Om ingen dagbok har förts har VP inget riktigt underlag för sin Faktura utan bara antagande.
Vid prövning hos ARN eller tinget måste parterna styrka sina påståenden.
Frågan blir om VP:s påstådda snickare kan styrka att de är snickare med gesällbrev och
att de vill stå för den påstådda och fakturerade tiden och att den är skälig.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 3 till
  • Laddar…
K
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, så är det. Det fanns en faktura för november som jag bestred, varpå den drogs tillbaka. Det skulle ha kommit en faktura för december men den har inte anlänt än och arbetet som skulle fakturerats på den var inkluderat i den specifikation jag fick från dem. Så ja, just nu finns det bara en diskussion där de anser att de har rätt/möjlighet att debitera mig 468 timmar totalt medan jag har erbjudit 188 timmar. Vad VK gör nu återstår att se.
Är ju en mindre tvist i det hela också att deras fakturaförfarande gör att ditt ROT avdrag kommer hamna på 2023 (eller 2024 kanske rent av), och inte på 2022 som du kanske hade planerat. Vilket gör att dit utrymme för andra ROT-avdrag som du kan ha haft planerat för 2023 avsevärt minskar i omfattning. Inget du riktigt kommer kunna yrka på ersättning för kanske (svårt med bevisbörda för planerade kommande arbeten), men kan var ytterligare en punkt att ta upp med dem för att markera och tydliggöra konsekvenserna av deras inkompetens (både inom yrket som sådant och att driva bolag/ekonomihantering).
 
  • Gilla
JOHAN ERIKSSON6668
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Frågan blir om VP:s påstådda snickare kan styrka att de är snickare med gesällbrev
Varför skulle de behöva styrka något på det sättet?
 
K kniv skrev:
Är ju en mindre tvist i det hela också att deras fakturaförfarande gör att ditt ROT avdrag kommer hamna på 2023 (eller 2024 kanske rent av), och inte på 2022 som du kanske hade planerat. Vilket gör att dit utrymme för andra ROT-avdrag som du kan ha haft planerat för 2023 avsevärt minskar i omfattning. Inget du riktigt kommer kunna yrka på ersättning för kanske (svårt med bevisbörda för planerade kommande arbeten), men kan var ytterligare en punkt att ta upp med dem för att markera och tydliggöra konsekvenserna av deras inkompetens (både inom yrket som sådant och att driva bolag/ekonomihantering).
Huset vi bor i har krävt lite upprustning över några år men nu börjar vi tack och lov bli klara, köket var den sista "stora" grejen att göra så vi har inga arbeten kvar 2023 som är så stora att vi slår i taket för ROT-avdrag men du har helt klart en poäng här, det skulle absolut ha kunnat bli så att vi fått skjuta viktiga/nödvändiga arbeten till 2024 p g a detta.
 
Lite OT kan tyckas.

Men kanske som referens vad snickare med egen firma lever på.

Inför att nytt Planjatak skulle läggas på ett befintligt Shingeltak fick jag ett pris på 250 - 300 000 kr inkl material Kunde säkert fått Rot på detta.

Gjorde jobbet själv. Materialet inkl lite verktyg, begagnad ställning mm kostade ca 100 000 kr.

Bättre betalt sommarjobb som pensionär, har jag aldrig haft.

Öhhh nu blev det lite missvisande, bara varit pensionär något år.

Pengar över till andra projekt.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Lite OT kan tyckas.

Men kanske som referens vad snickare med egen firma lever på.

I för att nytt Planjatak skulle läggas på en befintligt Shingeltak fick jag ett pris på 250 - 300 000 kr inkl material Kunde säkert fått Rot på detta.

Gjorde jobbet själv. Materialet inkl lite verktyg, begagnad ställning mm kostade 100 000 kr.

Bättre betalt sommarjobb som pensionär, har jag aldrig haft.

Pengar över till andra projekt.
Jo, så är det. Jag är själv inte superohändig så kompetensmässigt skulle jag nog ha klarat av egentligen alla snickeriarbeten själv inkl installation av köksskåp. Däremot hade det förmodligen tagit ganska lång tid (även om det är tveksamt att det hade tagit lika länge som det gjorde för VK) och dessutom har jag ett arbete och familj att sköta så jag hade inte kunnat jobba på heltid med det och just köket är ju inte vilket rum i huset som helst, man kan inte vara utan det hur länge som helst.

Men en lärdom (om jag nu renoverar något mer kök) är att jag inte kommer att anlita någon firma för att göra allting, om det inte är en firma som köksleverantören själv jobbar med. Vi installerade ett HTH-kök i lägenheten vi bodde i innan vi flyttade till vårt nuvarande hus och det köpte vi nyckelfärdigt, med ett fast pris. Det enda vi gjorde var att se till via ett par målare vi brukar anlita (som är superduktiga) att själva utrymmet för köket var färdigställt (de rev det gamla köket, gipsade och målade tak+väggar och lade golvet). Snickerifirman tog sedan in elektriker och rörmokare. Köket levererades med färdigmonterade stommar etc av HTH så det enda vi gjorde var att sätta in hyllplan efteråt där vi ville ha dem. Den monteringen tog totalt 20 timmar i "kalendertid", dvs 12 timmar ena dagen och 8 nästa dag på två man och då jobbade elektrikern och rörisen med sitt under den tiden. Så på två dagar gick vi från tomt, färdigt utrymme till ett komplett fungerande kök.

Om jag alls skulle anlitat VK till någonting i vårt projekt så hade det möjligen varit för att riva köket och sedan sätta upp nya väggskivor och byta den fuktskadade golvbiten och jag borde heller inte ha litat på att de kunde styra sig själva/att deras ansvarige kunde styra snickarnas insats. Men, man lär så länge man lever och det får hanteras nu istället, på ett lite jobbigare sätt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle de behöva styrka något på det sättet?
Snickare är ingen skyddad titel , vem som helst kan påstå sig vara en snickare med ibland
sorgligt resultat och stora problem för konsument som förutsatt fackmässigt arbete på grundval
av entreprenörens utfästelser vid avtalets ingående.
I TS fall finns skälig anledning till att anse att tjänsten ej är fackmässigt utförd enligt Ktjl § 4, §10
Gesällbrev är bevis på genomförd utbildning och när frågan ställs till suspekt påstådd snickare
hamnar denne oftast på defensiven .
Entreprenören VK har fakturerat för arbete utfört av snickare .Vid tvist om skäligheten i utförandet ,
tidsåtgången och debiteringen måste VK styrka sitt påstående .
Entreprenören VK sysslar mest med trädgårdsarbeten .
Vad TS skall betala framgår av Ktjl § 36 .
 
S Spikin skrev:
Snickare är ingen skyddad titel , vem som helst kan påstå sig vara en snickare med ibland
sorgligt resultat och stora problem för konsument som förutsatt fackmässigt arbete på grundval
av entreprenörens utfästelser vid avtalets ingående.
I TS fall finns skälig anledning till att anse att tjänsten ej är fackmässigt utförd enligt Ktjl § 4, §10
Gesällbrev är bevis på genomförd utbildning och när frågan ställs till suspekt påstådd snickare
hamnar denne oftast på defensiven .
Entreprenören VK har fakturerat för arbete utfört av snickare .Vid tvist om skäligheten i utförandet ,
tidsåtgången och debiteringen måste VK styrka sitt påstående .
Entreprenören VK sysslar mest med trädgårdsarbeten .
Vad TS skall betala framgår av Ktjl § 36 .
S Spikin skrev:
Om ingen dagbok har förts har VP inget riktigt underlag för sin Faktura utan bara antagande.
Vid prövning hos ARN eller tinget måste parterna styrka sina påståenden.
Frågan blir om VP:s påstådda snickare kan styrka att de är snickare med gesällbrev och
att de vill stå för den påstådda och fakturerade tiden och att den är skälig.
Men såtillvida inte TS uttryckligen krävt vid upphandling av tjänsten att det ska vara snickare med gesällbrev så finns det inget behov för VK att bevisa att snickarna har gesällbrev... Det finns heller inget krav på gesällbrev för att det ska kunna vara fackmanna mässigt utfört. Gesällbrev är alltså helt irrelevant.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Snickare är ingen skyddad titel
Nej exakt! ;)
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, så är det. Det fanns en faktura för november som jag bestred, varpå den drogs tillbaka. Det skulle ha kommit en faktura för december men den har inte anlänt än och arbetet som skulle fakturerats på den var inkluderat i den specifikation jag fick från dem. Så ja, just nu finns det bara en diskussion där de anser att de har rätt/möjlighet att debitera mig 468 timmar totalt medan jag har erbjudit 188 timmar. Vad VK gör nu återstår att se.
468 timmar?! Det är ju i stort sett 3 månaders heltidsarbete för en person. Sinnessjukt!
 
Nu har Veterankraft svarat. De står fast vid sin debitering och meddelar också att de noterat den här tråden och att de är upprörda över de timangivelser som jag fått i det här forumet eftersom ni inte har hela bilden klart för er (enligt VK). Dvs vårt kök var alltså en sån fullständig katastrof att 468 timmar är skäligt. Jaja.
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Nu har Veterankraft svarat. De står fast vid sin debitering och meddelar också att de noterat den här tråden och att de är upprörda över de timangivelser som jag fått i det här forumet eftersom ni inte har hela bilden klart för er (enligt VK). Dvs vårt kök var alltså en sån fullständig katastrof att 468 timmar är skäligt. Jaja.
Jag är också upprörd.
Är ganska säker på att jag inte är upprörd över samma sak som dom.
Som gammal snickare så slutar man inte att förvånas över hur vissa firmor sköter sig mot kund!!
Riva ett kök så pratar vi timmar inte dagar.
Sätta in ett kök så pratar vi dagar inte veckor.
Aldrig varit med om dessa tider på ett kök!!
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Nu har Veterankraft svarat. De står fast vid sin debitering och meddelar också att de noterat den här tråden och att de är upprörda över de timangivelser som jag fått i det här forumet eftersom ni inte har hela bilden klart för er (enligt VK). Dvs vårt kök var alltså en sån fullständig katastrof att 468 timmar är skäligt. Jaja.
De kan ju jättegärna få skriva i tråden vad det är de menar inte har framkommit, om du tycker det är okej?
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
De kan ju jättegärna få skriva i tråden vad det är de menar inte har framkommit, om du tycker det är okej?
Tror inte att det ger så mycket men de menar att vårt kök var i ett sådant skick att de behövde lägga ner så oerhört mycket jobb att 468 timmar (varav 390 timmar är snickeri) är befogat och att de här som anser att det borde ta (mycket) mindre inte har sett vårt kaozkök och därför inte har underlag för att kunna tycka nånting alls. Ungefär så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.