9/11
Tycker fråga 4 och 11 är rätt otydliga på vad som efterfrågas.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 9/11 rätt, vilket är bättre än 21 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"

Fråga 11 var mycket svårtolkad, vad menas riktigt? är det elhandel enbart eller elhandel plus elnät som menas.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Fråga 4
Elöverföringsavgiften ingår som en del på din faktura från nätägaren. Hur ändras priset på avgiften per kWh beroende på hur mycket du förbrukar?
Inom sin säkringsstorlek så är väl ändå standard att de är samma överföringsavgift.
Eon har 2 olika medans andra verkar ha samma..


Fråga 11
Hur många öre per kWh ska du lägga på spotpriset på el för att få fram det du kommer att få betala?
(under förutsättning att man har timpris)


Mer korrekt svar är
Runt 49 öre energiskatt +20öre överföring × moms och eventuellt påslag
Så vid ett elpris på 10öre är siffran 90öre
Vid ett elpris på 500öre= 212öre

Och detta utifrån en förbrukning som ligger över 8000kwh om året...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Magnus E K
Tänkte att detta kan bli intressant men börjar med en idiotfråga helt utan allmänbildningsvärde så klickade bort det tyvärr. Ett fel svar och tio icke-svar från mig.
 
Kan man hänvisa till svaret på fråga 4:a när man får sin elräkning???

Jag ökade min elförbrukning men inte sjönk överföringsavgiften per kWh för det.....:thinking:
 
Jag fick 9/11 rätt, vilket är bättre än 50 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"

Hmm, jag anser inte att mina två fel är fel, men men....
- Hos mitt elbolag sänks inte priset med ökad volym Som villaägare betalar jag samma elöverföringsavgift/kWh oavsett volym. Därmed så stämmer inte svaret på fråga 4 för mitt elnät.
- hur mycket extra man skall lägga på priset beror på ett flertal saker, exempelvis vad elpriset är från början. Utifrån detta så var inget alternativ i fråga 11 korrekt med det elpris jag har, men alternativ B var det enda som fungerade iom att det var korrekt om jag uteslöt moms. Det var det enda svar som inte beroedde på vad man betalar för pris för stunden på elmarknaden...

Inte så viktigt, men det går inte att ställa frågor som inte har entydiga svar...

Edit: Och rörande fråga 4 så kan ju priset tolkas som att det faktiskt ökar om man tar in effekttariff i frågan också. Men den är iofs inte en del av den rent rörliga kostnaden, vilket gör att säkringsstorlek inte heller kan tas in i den rörliga kostnaden.
 
Jag instämmer i att fråga 4 är fel. Vad jag vet finns det inga nätbolag som automatiskt justerar överföringsavgiften beroende på hur mycket du förbrukar. Det som brukar finnas är två olika avtal om man förbrukar mer eller mindre än t ex 8 000 kWh per år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Patrik440
Jag hade rätt på de viktigaste iaf tycker jag.

Jag fick 7/11 rätt, vilket är bättre än 36 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om elpriser?"
 
useless useless skrev:
Jag instämmer i att fråga 4 är fel. Vad jag vet finns det inga nätbolag som automatiskt justerar överföringsavgiften beroende på hur mycket du förbrukar. Det som brukar finnas är två olika avtal om man förbrukar mer eller mindre än t ex 8 000 kWh per år.
Brukar?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Brukar?
Det är iallafall vanligare än progressiv avgift.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
9/11
Tycker fråga 4 och 11 är rätt otydliga på vad som efterfrågas.
L Lutte skrev:
Fråga 11 var mycket svårtolkad, vad menas riktigt? är det elhandel enbart eller elhandel plus elnät som menas.
A Alexn72 skrev:
Fråga 11: Hur många öre per kWh ska du lägga på spotpriset på el för att få fram det du kommer att få betala?
(under förutsättning att man har timpris)


Mer korrekt svar är
Runt 49 öre energiskatt +20öre överföring × moms och eventuellt påslag
Så vid ett elpris på 10öre är siffran 90öre
Vid ett elpris på 500öre= 212öre

Och detta utifrån en förbrukning som ligger över 8000kwh om året...
pacman42 pacman42 skrev:
- hur mycket extra man skall lägga på priset beror på ett flertal saker, exempelvis vad elpriset är från början. Utifrån detta så var inget alternativ i fråga 11 korrekt med det elpris jag har, men alternativ B var det enda som fungerade iom att det var korrekt om jag uteslöt moms. Det var det enda svar som inte beroedde på vad man betalar för pris för stunden på elmarknaden...

Inte så viktigt, men det går inte att ställa frågor som inte har entydiga svar...

Edit: Och rörande fråga 4 så kan ju priset tolkas som att det faktiskt ökar om man tar in effekttariff i frågan också. Men den är iofs inte en del av den rent rörliga kostnaden, vilket gör att säkringsstorlek inte heller kan tas in i den rörliga kostnaden.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
@Per Eskilsson kommer att förklara ang. frågorna 4 och 11.
Marlen har förtydligat fråga nr 11. Frågan lyder numera så här:
”Fram till den 23 december 2022 låg det genomsnittliga spotpriset på el i södra halvan av Sverige på ca 3:40 kr/kWh. Hur mycket tillkommer ungefär i form av skatt, moms och nätavgift på det priset?”
(Tidigare var frågan:
"Hur många öre per kWh ska du lägga på spotpriset på el för att få fram det du kommer att få betala?")

På nyheterna hör man dagligen:

”Imorgon ligger spotpriset på el på rekordhöga 4 kronor och 29 öre i genomsnitt.” (1 december 2022)
eller
”Idag är elpriset som högst mellan klockan 18 och 19 i elområde 4. Då ligger spotpriset på 2 kr och 26 öre.” (idag 20 januari 2023)
Exempel: https://sverigesradio.se/artikel/billigare-el-an-vantat-i-december-relativt-lagt

Men på detta pris tillkommer påslag, elcertifikatsavgift, fasta avgifter och moms till elhandelsbolaget samt elöverföringsavgift, fasta avgifter, elskatt och moms till nätägaren.

Oavsett om du har rörligt månadsavtal (som är den vanligaste avtalsformen) eller timprisavtal så gäller detta.

I december landade vårt genomsnittliga kWh-pris på 4,56 kr (vi har 25 ampere och ett rörligt elavtal och gjorde av med 4 760 kWh i december i elområde 4). Det genomsnittliga spotpriset i december för alla i elområde 4 landade på 2,71 kr. Vi fick alltså lägga på 1,85 kr på spotpriset, precis som sades i TT-nyheten den 23 december. https://www.tn.se/inrikes/24531/rekorddyr-elrakning-vantar-efter-nyar/

”Fram till 23 december ligger snittpriset på el i södra halvan av Sverige på cirka 3:40 kronor per kilowattimme (kWh).

Det är börspriset det. Sen tillkommer skatter, moms och nätavgift. Så räkna med 1:50-2 kronor till per kWh, alltså totalt närmare 5:30 kronor/kWh i snitt som blir den faktiska kostnaden, lite beroende på hur mycket el som förbrukas.”
 
  • Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Marlen har förtydligat fråga nr 11. Frågan lyder numera så här:
”Fram till den 23 december 2022 låg det genomsnittliga spotpriset på el i södra halvan av Sverige på ca 3:40 kr/kWh. Hur mycket tillkommer ungefär i form av skatt, moms och nätavgift på det priset?”
(Tidigare var frågan:
"Hur många öre per kWh ska du lägga på spotpriset på el för att få fram det du kommer att få betala?")

På nyheterna hör man dagligen:

”Imorgon ligger spotpriset på el på rekordhöga 4 kronor och 29 öre i genomsnitt.” (1 december 2022)
eller
”Idag är elpriset som högst mellan klockan 18 och 19 i elområde 4. Då ligger spotpriset på 2 kr och 26 öre.” (idag 20 januari 2023)
Exempel: [länk]

Men på detta pris tillkommer påslag, elcertifikatsavgift, fasta avgifter och moms till elhandelsbolaget samt elöverföringsavgift, fasta avgifter, elskatt och moms till nätägaren.

Oavsett om du har rörligt månadsavtal (som är den vanligaste avtalsformen) eller timprisavtal så gäller detta.

I december landade vårt genomsnittliga kWh-pris på 4,56 kr (vi har 25 ampere och ett rörligt elavtal och gjorde av med 4 760 kWh i december i elområde 4). Det genomsnittliga spotpriset i december för alla i elområde 4 landade på 2,71 kr. Vi fick alltså lägga på 1,85 kr på spotpriset, precis som sades i TT-nyheten den 23 december. [länk]

”Fram till 23 december ligger snittpriset på el i södra halvan av Sverige på cirka 3:40 kronor per kilowattimme (kWh).

Det är börspriset det. Sen tillkommer skatter, moms och nätavgift. Så räkna med 1:50-2 kronor till per kWh, alltså totalt närmare 5:30 kronor/kWh i snitt som blir den faktiska kostnaden, lite beroende på hur mycket el som förbrukas.”
Mycket tydligare! (y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.