S
Hej!

Har hittat ett hus jag är ganska intresserad av.

Huset är ett 90talshus med FTX (eller kanske bara FT?) ventilation, mäklaren säger FTX men jag är inte helt övertygad. Dock spelar det mindre roll, då fläkten i aggregatet stått still okänd tid, men troligtvis ett bra tag.
Personen som säljer huset visste inte ens att fläkten stod still utan fick det påpekat nyligen när man gjorde en kontroll på vinden.

Bifogar ett gäng bilder från annonsen (inte mina bilder).

Taket ser ju ganska svart ut (sotigt nästan) genom hela huset, sen i badrummet såg det betydligt värre ut i verkligheten än vad bilden visar. Det såg riktigt ofräscht ut. Som flott/fuktfläckar ovanför duschen typ.


Är det såpass illa att det bara är att avstå ett köp av det här huset?

Min tanke var annars att riva ner badrumstaket, byta ut ventilationssystemet samt eventuellt även rören till detta, beroende på hur det ser ut. Tvätta tak/väggar i hela huset och måla om/tapetsera om allting.

Huset ligger i prisklassen 1-1.5 Mkr och ligger cirka 0,5Mkr lägre i pris jämfört med likvärdiga grannhus som sålt senaste månaderna.

Bonusfråga, Mäklaren menade att FTX aggregatet är sammankopplat med golvvärmen (luftburen legalettsystem) det betyder att det sitter en rätt kraftig elpatron uppe på vinden som värmen luften till golvvärmen. Stämmer det att man kopplade ihop luftburen golvvärme med FTX:en så? Är det något som går att bygga om? :)

Annars är min tanke att installera en luft/luftpump ganska omgående och eventuellt ha stödvärme med någon radiator i något rum.
 
  • Ett vardagsrum med grå soffa, blommiga tapeter, spis, och öppning mot ett kök.
  • Ett vardagsrum med blommig tapet, grå soffa, vitkrona och dekorationer i ett ljust hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vintagekök med vita skåp, taklampa, rosa kakel och en öppen skåpdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traditionellt kök, skåp, takkrona, röda gardiner, fönster, lantlig stil, kakelbänk.
  • Ljust matrum, stort väggur, trästolar, vit taklampa, röda gardiner, text på väggen, skåp.
  • Ett litet badrum med dusch, toalett och handfat. Kakel på väggarna, behöver möjligen rengöras eller renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med ljusblå väggar, vit byrå, öppen dörr, och fönster med mönstrade gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett enkelt rum med vita väggar, taklampa, färgglada bollar som dekoration, och en dörr med textdekoration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg lite muggigt ut, men ju svårt att säga hur illa det är på bilderna.
Luktade det mögel ?
Hur såg vinden ut ?
Finns det några fuktmätningar från vinden som kan indikera ev problem ?
 
Behövs fler bilder, vinden ? Finns källare ? Länk till annons ? Besiktningsprotokoll?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Såg lite muggigt ut, men ju svårt att säga hur illa det är på bilderna.
Luktade det mögel ?
Hur såg vinden ut ?
Finns det några fuktmätningar från vinden som kan indikera ev problem ?
Det luktade inte så som jag upplever att mögel ska lukta, däremot var det ju inte fräsch doft när man kom in. Men det antar jag ju nästan blir en självklarhet med ett 90talshus som är ganska tätt och trasig ventilation.

Det gick inte att komma upp på vinden när vi var där pga. att stegarna låg översnöade. De hade haft någon på vinden nyligen som sa att det inte syntes någonting på vinden. Givetvis kommer jag inte lita på det rakt av om jag köper utan kommer göra en kontroll själv. Men just nu när jag resonerar om jag ska lägga bud så utgår jag från att vinden är oskadd, visar det sig vara felaktigt så drar jag bara tillbaks budet ifall det är allvarligt.

Finns inga fuktmätningar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behövs fler bilder, vinden ? Finns källare ? Länk till annons ? Besiktningsprotokoll?
Finns ingen källare, vinden ser fräsch ut enligt mäklaren, jag utgår från att det är sant men kommer självklart göra en kontroll om jag skulle köpa huset och isåfall dra tillbaks budet ifall vinden är skadad på något allvarligt vis.

Besiktningsprotokoll är ganska ovanligt härikring, så det finns inte på detta heller.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-hagge-smedjebackens-kommun-rattarevagen-3-19242456
 
Vi pratar alltså luftburen golvvärme?

I övrigt så ser det mest ut som sot på bilderna. Finns kamin? Alternativt någon som eldat mkt med ljus och tvärdrag. Känns lite svårt att avgöra via bilder faktiskt.
 
  • Gilla
Danne76a och 1 till
  • Laddar…
S
D Dr Benz skrev:
Vi pratar alltså luftburen golvvärme?

I övrigt så ser det mest ut som sot på bilderna. Finns kamin? Alternativt någon som eldat mkt med ljus och tvärdrag. Känns lite svårt att avgöra via bilder faktiskt.
Yes, luftburen golvvärme.
Hon har eldat väldigt mycket enligt mäklaren, kamin finns mitt i huset.
 
  • Gilla
Marc Abramsson
  • Laddar…
Unikt namn
S SueCia skrev:
Men just nu när jag resonerar om jag ska lägga bud så utgår jag från att vinden är oskadd
Med bakgrund i de andra bilderna skulle jag förutsätta att vinden var katastrof tills motsatsen bevisats.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Besiktningsklausul är ett måste för detta hus. In på vinden och snoka ordentligt eller ta in bes.man själv om du inte är kunnig på allt. Långsiktig plan bör vara att byta värmesystem, FTX med luftvatten eller luftluftpump blir förmodligen billigare än detta skräp som sitter nu :(
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Då personen som bott i huset inte ser ut att ha städat en enda gång sedan huset byggdes tror jag du kan förutsätta att all form av underhåll håller samma frekvens så jag skulle nog ta in en besiktningsman och göra ordentliga mätningar av fukt. Vad är det för grund på huset? Isolerad platta på mark eller någon enklare konstruktion? Förhållande i övrigt ligger det högt och tort eller är det läge att kontrollera hur dräneringen ser ut? Damen lär inte ha gjort det någon gång.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Yes, luftburen golvvärme.
Hon har eldat väldigt mycket enligt mäklaren, kamin finns mitt i huset.
Jaha.. där ser man. Känns inte som en effektiv grej men det är en annan diskussion…

Ang sot så kan det bli nästan sådär bara över en natt. Vi somnade med ett blockljus vid ett öppet fönster. Det var inte lika illa som detta men det var sot ÖVERALLT. Alla vägguttag som var statiska hade blivit askgråa. Vi fick måla om lägenheten och den var bara några månader gammal. Det jag vill säga är bara att soten inte behöver ha något med ventilationen och det egentliga skicket att göra. Tråkigt att hon inte fått till en bra förbränning när hon eldade bara.

Sen såg det ut som att det fanns mögel i tak på någon bild. Där bör man ju kika vidare och även som dom andra säger att en ordentlig besiktning är ett måste.

Beroende på vad värdet på ett färdigrenoverat hus ligger i dom trakterna så hade jag troligtvis satt in LLVP och stöd med ev radiator.

Kostnaden och arbetet för att konvertera till vattenburen golvvärmen KÄNNS omotiverad. Även om man skulle välja vattenburna radiatorer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
T TypRätt skrev:
Då personen som bott i huset inte ser ut att ha städat en enda gång sedan huset byggdes tror jag du kan förutsätta att all form av underhåll håller samma frekvens så jag skulle nog ta in en besiktningsman och göra ordentliga mätningar av fukt. Vad är det för grund på huset? Isolerad platta på mark eller någon enklare konstruktion? Förhållande i övrigt ligger det högt och tort eller är det läge att kontrollera hur dräneringen ser ut? Damen lär inte ha gjort det någon gång.

Det ska vara platta på mark och eftersom det är golvvärme borde den väl vara isolerad. Men ska fråga efter konstruktionsritningar.

Dränering bör inte vara kritiskt på en platta på mark? Däremot är takavvattningen dåligt utförd, rören slutar vid husgrunden. Det behöver man nog göra något åt misstänker jag.
 
S SueCia skrev:
Det ska vara platta på mark och eftersom det är golvvärme borde den väl vara isolerad. Men ska fråga efter konstruktionsritningar.

Dränering bör inte vara kritiskt på en platta på mark? Däremot är takavvattningen dåligt utförd, rören slutar vid husgrunden. Det behöver man nog göra något åt misstänker jag.
Mja, ett 90-tals hur "bör" iofs har isolerad platta, men "asumption is the mopther of all f**k ups" som man säger. Finns det konstruktionsritningar kvar så är det bra, eller om man kommer åt att kika/gräva så man kan se om det verkar vara riktiga kantelement och inte bara oisolerad betong är det nog bäst.

Dränering är väl alltid viktigt, men än mer viktigt med källare förstås. Att takavvatningen inte leds bort kan ju påverka under grunden tex, men behöver inte vara kritiskt. Är förstås en risk.
Som sagt att ta in en besiktningsman, eller göra en ordentligt besiktning själv (om man kan det) och kanske ha med sig ngn byggkunnig känns som ett måste.
 
Det står bara "fläkten" Det har viss betydelse om det är tilluftsfläkten eller frånluftsfläkten som har stannat, med tanke på badrummet så borde det vara frånluftsfläkten som stannat. Om då tilluften har fortsatt att gå så trycker den fuktig luft ut genom husets skal och då kan det bildas kondens på fel ställen. Om båda fläktarna har stannat så borde fuktskadorna inte vara värre än det som syns. vinden är viktig att kontrollera, varm fuktig luft stiger uppåt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Däremot är takavvattningen dåligt utförd, rören slutar vid husgrunden. Det behöver man nog göra något åt misstänker jag
kan ev vara ett område där de inte får koppla stuprören till kommunens dagvattenledningar

S SueCia skrev:
Det ska vara platta på mark och eftersom det är golvvärme borde den väl vara isolerad.
är det ett 90-tals hus så ligger där sannolikt frigolit under betongplattan
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Besiktningsklausul är ett måste för detta hus. In på vinden och snoka ordentligt eller ta in bes.man själv om du inte är kunnig på allt. Långsiktig plan bör vara att byta värmesystem, FTX med luftvatten eller luftluftpump blir förmodligen billigare än detta skräp som sitter nu :(
En frånluftsvärmepump typ NIBE F370 kanske skulle fungera att koppla ihop med Legalett (jag har den uppsättningen...), då löser man varmvatten, värme och ventilation. Sedan kanske en luftvärmepump är mer effektiv för enbart värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.