AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allmänna pensionen kan försvinna och brinna inne när som helst. Man måste ha privat tjänstepension. Det är också avdragsgillt upp till 35 procent av lönen så det finns ingen anledning att inte ta ut en rätt ordentlig pension. Jag kör 50, 50 direktpension och tjänstepension.
Om vi tar ts fråga så förstår jag inte ditt inlägg!
Frågan gäller en anställd där pension regleras utifrån avtal och där merparten inte har dina möjligheter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om vi tar ts fråga så förstår jag inte ditt inlägg!
Frågan gäller en anställd där pension regleras utifrån avtal och där merparten inte har dina möjligheter.
Jo. Facket är ett stort problem. Lägg ner skiten
 
Isakare Isakare skrev:
Nu vet inte jag vad Kåpan är, men hade nyligen en föreläsning om pension på jobbet där det berättades.
Om man inte gör nånting och låter tjänstepensionen förvaltas normalt är avkastningen på lång sikt ca 4%.
Är man aktiv och låter banken eller en förvaltare förvalta pengarna i fonder är avkastningen ca 8%.
Var det en förvaltare som föreläste? Vad jag har uppfattat är att nästan alla som gjort aktiva val har förlorat på det?
 
  • Gilla
OskarL och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Och högern är försvarare av miljö och mänskliga rättigheter för alla som inte är miljonärer...
:crysmile: MP och S har ju lagt ner vår kärnkraft ffs. Inte högern. Även om högern tyvärr inte försvarat den speciellt bra heller.
 
  • Haha
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
:crysmile: MP och S har ju lagt ner vår kärnkraft ffs. Inte högern. Även om högern tyvärr inte försvarat den speciellt bra heller.
Nej firma Reinfeldt/Borg bör nog även de ta åt sig äran med den totala marknadsliberalismen som de "röd-gröna" mycket skickligt uttnyttjade för att sänka vårt energisystem. "surt sa räven"...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej firma Reinfeldt/Borg bör nog även de ta åt sig äran med den totala marknadsliberalismen som de "röd-gröna" mycket skickligt uttnyttjade för att sänka vårt energisystem. "surt sa räven"...
Finns tyvärr inget äkta borgerligt parti sedan M blev Nya M
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns tyvärr inget äkta borgerligt parti sedan M blev Nya M
Nä, du förordar väl en 180°-gir åt höger...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo. Facket är ett stort problem. Lägg ner skiten
Vad har det med ts fråga att göra?
Frågan gällde Kåpa och om det var hela beloppet? Många har flera tjänstepensioner vilket man kan se på Min Pension.
De som har mera avancerade pensionsupplägg har i de flesta fall kunskap om det.
Och släpp all politisk diskussion i tråden, det hjälper ingen som har funderingar kring sin pension.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Även om man inte är så intresserad bör man kolla på sin pension en gång om året, åtminstone om man fyllt 40 år, varför inte när man gör sin deklaration. Då ser man vad man har idag och en prognos vad pensionen blir.
Börjar man kolla senare i livet minskar möjligheten att påverka eller kan kräva betydligt större sparande.
 
  • Gilla
Biffen181
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad har det med ts fråga att göra?
Frågan gällde Kåpa och om det var hela beloppet? Många har flera tjänstepensioner vilket man kan se på Min Pension.
De som har mera avancerade pensionsupplägg har i de flesta fall kunskap om det.
Och släpp all politisk diskussion i tråden, det hjälper ingen som har funderingar kring sin pension.
Att fackliga avtal är sämst. Du kan få mycket bättre avtal utan. Upp till 35% av lönen är avdragsgillt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att fackliga avtal är sämst. Du kan få mycket bättre avtal utan. Upp till 35% av lönen är avdragsgillt.
Tyvärr har de flesta som arbetar och som löntagare inte den möjligheten.
Det är inte ens förhandlingsbart och nu utgår vi från verkligheten.:crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tyvärr har de flesta som arbetar och som löntagare inte den möjligheten.
Det är inte ens förhandlingsbart och nu utgår vi från verkligheten.:crysmile:
Det är ju bara förhandla sig till löneväxling. Inga konstigheter. Sålänge det är under 35% förlorar inte arbetsgivaren något på det.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju bara förhandla sig till löneväxling. Inga konstigheter. Sålänge det är under 35% förlorar inte arbetsgivaren något på det.
Merparten av arbetsgivare ger inte den möjligheten.
Finns i vissa branscher och olika befattningar, etc. Jag har haft sådana avtal men utifrån befattning som tillät dey, men var enbart för mindre antal personer. Och har man haft det behöver man sällan fråga i forum här.;)
Löneväxling blir väl aktuellt vid 7,5 basbelopp runt 50 000/mån.

Kan vi inte hålla oss till de förutsättningar som gäller för de som ts relaterar till?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Sedan har ni ju Skandia och liknande "hederliga pensionsbolag på privata sidan.....

Om jag inte missminner mig minskade de insatta pensionspengarna stadigt i värde samtidigt som cheferna fick rekordbonusar och aktieägarna rekorddividender som i slutändan betalades med folks pensionspengar.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att fackliga avtal är sämst. Du kan få mycket bättre avtal utan. Upp till 35% av lönen är avdragsgillt.
Ibland undrar man om du någonsin har haft ett arbete.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.