F
O Ove Fredriksson skrev:
Helt rätt, 20% ska det vara. Tack för påpekandet.

Rörligt pris med allt inräknat (spotpris, överföringsavgift, skatt, moms) var 1,20 för två år sedan och borde vara högre nu. Det är hela det rörliga priset som elräkningen minskas med när solelen används direkt. När man säljer el blir det mindre även när 60-öringen tas med, ja. Men se det som ett principexempel. Sätt in de priser du tror på. Kommer man då fram till att återbetalningstiden är ännu längre än 12 år på en så pass stor anläggning är väl affären inte så bra. Sedan väljer man själv. För många väger även miljöaspekten tungt, allt är inte bara pengar.
ja, naturligtvis får man räkna in allt i kalkylen men när man pratar om priser så gör man av praktiska skäl det på spot exkl moms för det är så det presenteras.
 
Egentligen inte ens 20%. 3% av de 20% ska nte räknas GröntElbidrag på utan ska utgöra en "administrativ ersättning" för leverantören som jag förstått det. Du får alltså i bidrag 97% av 20%=19,4%
Tidigare var det 97% på 15%=14,55%
Så egentligen får du bara 4.85% mer med den nya ersättnignsnivån.
 
kisumisu
Akahigi Akahigi skrev:
Man funderar ju om det kommer att bli billigare eller om det kommer att vara så här nu. När jag kikar ut över villorna så är det nästan ingen som har solceller (än). Mitt tak klarar ca 30-40 år till tänker jag. Så om jag monterar typ nu så kan man byta allt samtidigt i en avlägsen framtid. Men leasingen rör till kostnadsberäkningen. Vill å andra sidan inte prata lån och värdering med banker just nu, särskilt inte om det låser värderingen i 5 år avseende amorteringskravet :)

Ska man kliva ner på en mindre anläggning? Känns också dumt men men… Hade 25k förbrukning 2022, hade 15k 2022. Kan komma ner till 12k eller upp till 18k för 2023 tror jag. ?
Det är sällan leasing dvs lån eller hyra lönar sig.

Förstår dock inte varför man använder ordet leasing? Leasing är väl när du hyr saker med ett fast avtal men äger inte produkten.

Systemet passar dem som har bra ekonomi att slösa med och som vill ha jämt nytt. Eller kanske rättare sagt orkar inte engagera sig i frågan. Vissa trivs ju i egna hus och andra i lägenhet på hyra.
Själv funderade jag också detta när det gäller bil. Bilar är nåt som aldrig varit så stort intresse stort sett bara transport medel för mig.

Men i slutändan är även bil idioti leasa. I slutändan betalar man nästan en ny bil som man sedan ändå inte äger. Kan i slutändan tom bli en kostnad om bilfirma hävdar det onormal slitage osv.
 
Mats-S
M mortimer skrev:
Hur har du det med elbil ?
Ingen elbil, behåller min 220d eftersom den varit felfri i 6 år och 16.000 mil. Även miljömässigt (med 1000 mil/år) klart bättre att behålla en fossilbil än att belasta miljön med en ny bil. Miljökonsekvenserna för att tillverka en ny elbil är långt långt större än vad jag orsakar nu.

Men givet att man har elbil så talar det ju för solceller ganska starkt ... då hade jag nog tänkt ett varv till i nuläget :)
 
Installerade en 13 kW anläggning solar edge i december 140t inkl grönt avdrag
 
S swedjeep skrev:
Installerade en 13 kW anläggning solar edge i december 140t inkl grönt avdrag
December 2019 på egen hand ?
 
M mortimer skrev:
December 2019 på egen hand ?
M mortimer skrev:
December 2019 på egen hand ?
nä företag som utförde det, december 2022
 
S swedjeep skrev:
nä företag som utförde det, december 2022
Låter orimligt lågt/billigt. När fick du offert resp. accepterade den också?
 
M mortimer skrev:
Låter orimligt lågt/billigt. När fick du offert resp. accepterade den också?
tog in 3 offerter juli-Aug 2022 , skilde drygt 15 t mellan dyrast o billigast... nu valde jag ett nystartat då det är en granne, va inte billigast ( o inte dyrast ) men känns bra då jag har en nära om det skulle va nått.
 
S swedjeep skrev:
tog in 3 offerter juli-Aug 2022 , skilde drygt 15 t mellan dyrast o billigast... nu valde jag ett nystartat då det är en granne, va inte billigast ( o inte dyrast ) men känns bra då jag har en nära om det skulle va nått.
Det är nog att betrakta som ett av de bättre priserna den periiden för den storleken med optimerat system från SE, utan att veta förutsättningar och garantier m.m..
 
Eftersom man nästan alltid måste finansiera ett inköp av solceller så måste naturligtvis räntekostnader räknas med l kalkylen. Oavsett om det kallas leasing eller avbetalning så kostar det.

Låna pengar kan absolut vara okej. Men att låna pengar för att resa? Nix det går bort Samma med mat, dock så kan mat vara nödvändigt så det kanske är okej.
 
B
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo, men hur mycket dyrare är en annan fråga.
I princip dubbelt så mycket låter väldigt dyrt...

Om det inte är rörligt, med beräkning på ränta på 4% så torde på slaget bli kring 160-200 kkr, och så kanske ytterligare 10% vinstmarignal :dvs 180-220 kkr mer för leasing än köp ?
sätt de pengerna på att spara istället
 
Akahigi Akahigi skrev:
Hej!

har en prisfundering som är hyfsat akut. Har en offert på 18,7 kW,, 45 paneler med 1 SolarEdge vxl och optimerare. Svea Solar

Har ett pris på 2800kr/mån leasing 20 år innan RUT, dvs 2200 de första 48 månaderna. Priset verkar ligga på ca 380 000kr innan GrönEl. Det känns ca 20% dyrare än andra, men de har inte nödvändigtvis ex vis optimerare med.

Jag funderar hur ”dyrt” detta är, det går för mig att se ekonomin i det men om jag jämför med redovisade priser för 12 månader sen, eller 24, mycket dyrare. Hur ska man tänka runt detta?
Hej!
Låter väldigt mycket pengar. Fick precis min anläggning installerad utan optimerare på 20kW. Betalade 245000 kr efter statens bidrag på ca 41000kr. Leasing skulle jag nog passa mig för. Jag tittade lite på det och det kändes som att jag producerade el som någon annan gjorde vinst på.
 
H Hallandsbyggaren skrev:
Hej!
Låter väldigt mycket pengar. Fick precis min anläggning installerad utan optimerare på 20kW. Betalade 245000 kr efter statens bidrag på ca 41000kr. Leasing skulle jag nog passa mig för. Jag tittade lite på det och det kändes som att jag producerade el som någon annan gjorde vinst på.
Detta lät väldigt billigt med tanke på vad de flesta andra fått för priser på kring 16-20.000kr/kwp för offerter från mars 2021-sent 2022. När accepterade du offerten och vad har du för garantier ? Vore intressant att få veta vad du betalt för och hur din installation ser ut.
 
K
L LoTiX skrev:
Bil leasar jag (via jobb) för att slippa tänka på skador, försäkring, service, däck osv.

Men solceller på taket? Som är set it and forget it? Tar hellre lån för det än att leasa.
Är det inte tvärtom man måste tänka när man leasar en bil.
Inga skador nu, inga skador nu, :surprised: det blir svindyrt, det är inte min bil.
Det är därför som inte jag har haft nån tanke på att leasa nån bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.