hsd
Jag kör med kardborreband, som fäster på sig själv, lätt att ta loss nör man inte kör på bordet
 
  • Gilla
GEGS och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag kör med kardborreband, som fäster på sig själv, lätt att ta loss nör man inte kör på bordet
Smart. Jag kör med buntband när min fräs sitter i fräsbordet, men med kardborre blir ju mycket smidigare när det ska skiftas mellan handhållen och bordsmonterat. Jag har ju till och med en liten rulle lämplig kardborre köpt på Lidl för något år sedan.
 
Skit i verktygen för en stund. Just nu säljer de glass som är mer prisvärd än plastiga kinamaskiner. Tvåpack med en brownie och en kakdeg. Som Ben & Jerry fast mycket billigare och lite godare.
 
  • Gilla
manula och 10 till
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
Lampan är nog bra, men den flimsiga laddaren får klart underkänt.
Skulle stoppa in USB-sladden och plopp försvann hela USB-uttaget in i höljet och ligger och skramlar runt därinne. :(
Nu slutade lampan att ta laddning överhuvudtaget. Blinkar inte blått längre när man försöker ladda den.
Nej, den var inte bra.
 
T
Ok då var fräsen "Parkside Router POF 1200 D3" inhandlad och testkörd.

Träbearbetning, överhandsfräs från Parkside, spån på träplanka, verktyg i verkstad, kabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorn går fint och orkar utan problem göra spånor av gammal ek. Det är väl inte direkt mjukstart men det är bara på de två högsta hastigheterna som det känns att den vill skutta lite vid start.

Fick göra rent gängorna till skruven till höjdinställningen för den gick inte in så långt att den låste.

Något som däremot är lite värre är att spännmuttern inte är färdiggängad!
En hand håller en liten svart sexkantig mutter med gängor inuti, mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så med den medföljande muttern kunde jag inte spänna fast frässtålet i chucken. Jag hade fler liggande i bra att ha lådan så för mig är det inget problem, men ni andra får kolla era så de är OK.

Fräsen i övrigt känns som rimligt prisvärd, den blåser rätt bra neråt så spånen flyger åt alla håll. Eftersom jag tänkt montera den i bord så ser jag det som extra positivt. Och det funkade utmärkt att låsa strömbrytaren med ett buntband eller kardborreband :).
 
  • Gilla
Martin14 och 2 till
  • Laddar…
Dagens Loot från lidl
Rörelsesensorn var över sen nån tidigare kampanj på just den butiken.
Resten är från veckas erbjudanden

Samling verktyg för träarbete och slipning: frässtift, tappborr, diamantslipfiler, skärpslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Är väldigt nöjd med lödstationen som kommer igen nästa vecka.
Men vet nån av det är för typ av lödspetsar?
Känns ju lite dumt att behöva köpa en ny lödstation bara för att lödspetsarna tar slut.
De flesta lödspetsar har slätt skaft men lidls har gängor.
Då behöver man hitta några som har rätt stigning osv
 
M MrDizzy skrev:
Är väldigt nöjd med lödstationen som kommer igen nästa vecka.
Men vet nån av det är för typ av lödspetsar?
Känns ju lite dumt att behöva köpa en ny lödstation bara för att lödspetsarna tar slut.
De flesta lödspetsar har slätt skaft men lidls har gängor.
Då behöver man hitta några som har rätt stigning osv
Om det är samma som till min batteridrivna lödpenna så finns de här:
- https://www.amazon.de/-/en/Baoblaze-Welding-Soldering-Interface-Replacement/dp/B0B1C7KSLG?th=1

Edit: Och ännu billigare här:
- https://www.aliexpress.com/item/1005004796462134.html

Edit2: Och för den som är intresserad av en uppdaterad (och antagligen bättre variant, särskilt med tanke på att laddanslutningen förbättrats) av lödpennan (som trots vissa brister är riktigt bra för snabba jobb) så hittade jag den också:
- https://www.aliexpress.com/item/1005003457503899.html
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är samma som till min batteridrivna lödpenna så finns de här:
- [länk]

Edit: Och ännu billigare här:
- [länk]

Edit2: Och för den som är intresserad av en uppdaterad (och antagligen bättre variant, särskilt med tanke på att laddanslutningen förbättrats) av lödpennan (som trots vissa brister är riktigt bra för snabba jobb) så hittade jag den också:
- [länk]
Jag tror tyvärr inte de passar till lödstationen. Det är en annan, mindre? gänga på de spetsarna.
 
M MrDizzy skrev:
Är väldigt nöjd med lödstationen som kommer igen nästa vecka.
Men vet nån av det är för typ av lödspetsar?
Känns ju lite dumt att behöva köpa en ny lödstation bara för att lödspetsarna tar slut.
De flesta lödspetsar har slätt skaft men lidls har gängor.
Då behöver man hitta några som har rätt stigning osv
Ja, det skulle jag också vilja veta. Har en äldre variant, som jag skulle behöva nya spetsar till.
Ser ut som det är samma gänga som på den digitala som säljs nästa vecka.
 
Redigerat:
  • Gilla
MasMats och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då är det säkert de här:

Edit2: Och bästa källan verkar vara denna:
- [länk]
Jaaa! Där är dom ju! Underbart, och till ett överkomligt pris för 6st också.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tyvärr är blir det dyrt att handla på eBay (hade varit bättre om dom funnits på Ali. eBay fixar inte IOSS på rätt sätt så man åker i princip alltid på dubbel moms och postnords straffavgift på 75kr
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.