F fribygg skrev:
Visst är det fint att du lever efter lagen, men vad kostar det miljön att tillverka en sådan helt i onödan?

Det är väl ett typexempel på att det är fel på reglerna, ingen vinner och miljön förlorar på det nuvarande regelverket.
(brasklappen är ju om kolsyran är farlig, men då var det ju jätte dumt att köpa en tub på classe och du borde kanske sättas i fängelse för miljöbrott om du använder Sodastreamern)
Det var väl poängen med mitt inlägg, jag borde ha tagit den nya tuben på ÅVC istället för att köpa en ny på Classe.
Kolsyra är ju bara CO2, alltså koldioxid och är helt ofarlig, om man inte väljer att lägga tuben på en brasa då förstås, blir mer spännande då.

Jag brukar alltid roa mig med att titta i metallcontainern när jag är där, jädrar vad folk kastar pengar...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har flera gånger försökt sälja eller skänka saker som jag inte vill ha kvar men som har kvar av din livslängd. När ingen är intresserad kör jag det till ÅVC. Det förvånar mig hur litet intresset är kontra den fattigdom som finns. Är det någon som vill ha mina gamla grejer är det alltid medelklassen som gillar retro eller miljön.
Har lyckats bli av med det mesta men en del saker är knepiga. Sedan är det de som inte nöjer sig med gratis. En ville ha 400 kr för att de hämtade en garderob. Det är också väldigt vanligt att de vill ha sakerna hemkörda.
 
M Maledictus skrev:
Det finns oftast på återvinningscentralerna. En container eller en byggnad för återbruksmaterial där man kan lämna det man kan tänka sig ska få återbrukas.

Ovan nämna diskussion gällande att köpa ett verktyg handlar inte om prestige utan om vad som är tillåtet och lagligt. En återvinningscentral får varken ge eller sälja någonting som en person har kastat så länge det inte lämnats in för återbruk.
Ja det finns det hos mig med. Men den är ju för lite "finare" saker, man slänger inte gärna in en hög brädstumpar. När det gäller elektronik är det tvärtom. Där står en skylt att man ska kontakta personal om man inte vill att det man slänger ska återbrukas. (Vilket är tillräckligt jobbigt för att låta de gamla telefonerna ligga kvar hemma i lådan.)
 
engs
När jag hivade en TV var en ur personalen snabbt där med ett koben och knackade sönder skärmen för att göra den oattraktiv.

Sa att det är väl ingen som vill ha det där gamla härket? (Den var rejält gammal, ganska tidig LCD, omoderna portar osv).

Men det var tydligen så, han berättade att de hade någon ökänd från grannkommunen som var där minst varje vecka, han hade blivit portad från sin egen kommuns alla stationer så nu var han runt till grannkommunernas och letade

Är lite ambivalent till det hela, jag förstår helt att de inte vill och kanske inte kan (lagligt) låta folk plocka grejer. Å andra sidan är det ett jäkla resursslöseri många gånger och heimlaga-personer kan göra mer nytta av sakerna än låta de gå till återvinning / förbränning.
 
Är lite kluven också till detta. Men ser det någonstans som att om sakerna är slängda så är de ÅVC egendom och allt värde som finns i skräpet går till den gemensamma kassan. Om enskilda personer ska få gå och plocka ut det värdefulla så måste avfallstaxan höjas i motsvarande mån. Handlar säkerligen inte om stora pengar men någonstans ska "rätt vara rätt". Det är stöld från det offentliga rent krasst. Den hundringen koppar någon plockar med sig hem ska istället betalas med avgifter...

När man sen tittar på exempelvis ställningar så KAN det ju faktiskt vara så att de är kasserade av en anledning, skador eller liknande som gör att de inte bör användas som ställning längre. Sen plockas de hem, snyggas till, säljs på blocket och slutar med att en ställning någon skrapat ihop kollapsar. Det finns säkert de som kan avgöra vad som är bra och dåligt men en snabb läsning på forumet påvisar en oerhörd variation i kunskap och säkerhetstänk!

Nä, bäst är nog om man låter slängt vara slängt.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sen plockas de hem, snyggas till, säljs på blocket och slutar med att en ställning någon skrapat ihop kollapsar. Det finns säkert de som kan avgöra vad som är bra och dåligt men en snabb läsning på forumet påvisar en oerhörd variation i kunskap och säkerhetstänk!

Nä, bäst är nog om man låter slängt vara slängt.
Är man oroligt lagd och saknar kunskap om prylen är det nog säkrast att låta den vara kvar, har man ställningskurs och vana att provhoppa ställningsplank innan användandet klarar man nog av att bedöma om ställningen är värd att ta hem och använda vid det egna bygget eller renoveringen.

Stöld från det allmänna/gemensamma var nytt, tänk istället vilka utsläpp nytillverkning och transport av en hakispira genererar och vilka kostnader det orsakar samhället.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det kommunerna vill undvika är nog skrotsamlare som åker runt och samlar på sig allt möjligt i hopp om att nånting går att återanvända. Resultatet blir skrotupplag i bebyggda delar av kommunen istället för återvinningscentralerna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Stöld från det allmänna/gemensamma var nytt...
Nej inte egentligen. Vissa sorters avfall har ju ett värde, och det är klart att det värdet är med i beräkningen för kostnaden att driva en återvinningsanläggning. Det är ett av de stora skälen till att det slängda blir omhändertagarens egendom när du slängt det.

Detta är ju naturligtvis självklart om man ser till t ex metallåtervinningen där vissa metaller, framförallt koppar, är värt stora pengar även som "skrot".

Samtidigt så är det ju så att det mesta som slängs av hushåll kostar pengar att bli av med, inte tu tal om det.

Det andra är som sagt ideella skäl: En släkting skrotade t ex för länge sedan ut en fullt fungerande och ganska ny skylift efter att en medarbetare vält den och omkommit. Man hade naturligtvis inte accepterat att se den "omhändertagen" och ut på marknaden igen. Den skrotades ner för att den skulle försvinna. Punkt.


Sedan så finns det även ett ekonomiskt skäl. Många företag slänger helt nya och fullt fungerande produkter om det kommit en ny på marknaden som ersätter den förra. Det kostar mer att rea ut de gamla om man jämför med den förlorade försäljningen av de nya som de äldre, billigare, då skulle kannibalisera. Så man skickar till återvinning och blir rejält gramse om någon av dessa produkter skulle komma ut på marknaden igen.

Det är naturligtvis kapitalförstöring, men sådan är kapitalismen. Och vi har tyvärr inget välfungerande alternativ till den...
 
En kompis fiskade upp en helt fungerande hembränningsapparat på åvc, en besökande gubbe såg de och sa "ring när det är klart" :D
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
En kompis fiskade upp en helt fungerande hembränningsapparat på åvc, en besökande gubbe såg de och sa "ring när det är klart" :D
En sån är värre att få in på blocket för försäljning :rofl:
 
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
P Pin skrev:
En sån är värre att få in på blocket för försäljning :rofl:
Bara sälja som "konstverk", gäller väl att få till nått ord i annonsen som gör att de sökande hittar annonsen
 
P Pin skrev:
En sån är värre att få in på blocket för försäljning :rofl:
Två sådana fanns tillsalu på loppis i Fornåsa förra året;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Två sådana fanns tillsalu på loppis i Fornåsa förra året;)
Det tror jag säkert, var väl någon som hade dubbletter :D

Blocket har regler för vad som får annonseras. Hembränningsapparat är inte med på listan, men listan är inte uttömmande
https://www.blocket.se/om/villkor/annonseringsregler
 
Tokslut Tokslut skrev:
Bara sälja som "konstverk", gäller väl att få till nått ord i annonsen som gör att de sökande hittar annonsen
Pyroman är ett kodord för hembrännare ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är lite kluven också till detta. Men ser det någonstans som att om sakerna är slängda så är de ÅVC egendom och allt värde som finns i skräpet går till den gemensamma kassan. Om enskilda personer ska få gå och plocka ut det värdefulla så måste avfallstaxan höjas i motsvarande mån. Handlar säkerligen inte om stora pengar men någonstans ska "rätt vara rätt". Det är stöld från det offentliga rent krasst. Den hundringen koppar någon plockar med sig hem ska istället betalas med avgifter...

När man sen tittar på exempelvis ställningar så KAN det ju faktiskt vara så att de är kasserade av en anledning, skador eller liknande som gör att de inte bör användas som ställning längre. Sen plockas de hem, snyggas till, säljs på blocket och slutar med att en ställning någon skrapat ihop kollapsar. Det finns säkert de som kan avgöra vad som är bra och dåligt men en snabb läsning på forumet påvisar en oerhörd variation i kunskap och säkerhetstänk!

Nä, bäst är nog om man låter slängt vara slängt.
Inte skall du tro att mina hakiställningar från skroten var i prima skick. Det blev att gå igenom dem ordentligt och rikta mycket och svetsa mycket och byta något rör här och var. En del av spirorna var sönderrostade från insidan på nedersta metern men dem kortade jag från tre meter till en eller två meter så jag fick bort den försvagade delen.
Nu är allt i skick.
Skulle jag ha förlitat mig på att flytta ansvar i en obruten kedja fram till tillverkaren så skulle jag ha fått fortsätta att arbeta stående på stegar och hemspikade träställningar för jag skulle aldrig ha haft råd med riktiga säkra ställningar.

Skall vi hålla på och flytta ansvar blir resultatet att ingen har råd att uträtta någonting annat än att gå till socialen.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.