Hej jag har gjort det i två hus själv och jag har bekanta som nyligen gjort detta med firma, deras blev dock i min mening otroligt fult, minst lika illa som hos dig.
Mätutrustning av annat märke än Hilti har tom jag som jag använder om det behövs för att komma rätt igenom väggar och våningsplan.
Problemet här tycker jag är denna brist på hantverk att använda presskopplingar till synliga rördragningar i bostadsytan. Och sen skall vi inte tala om utförandet, det ser illa ut, uppenbart att hantverket saknas.
Om detta hade gjorts med hård och/eller mjuklödning hade det kunnat bli oerhört mkt bättre, du kan då sätta rören ngn millimeter från väggen, men det verkar nästan vara ett förlorat hantverk idag.
Med lödning så är delarna mycket billigare men det tar något längre tid, det borde dock gå på ett ut.
 
Är inte röris men allergisk mot linjer som avviker mot rakt. Dom flesta bilderna här ser inte bra ut. TS ser verkligen inte alls bra ut.

Man skall liksom gå och titta på dessa inkopplingarna resten av livet och då måste det vara rakt och estetiskt. Hade själv inte böjt rör i 90 grader från golv till element utan satt en vinkel av lämplig sort.

Men somliga skulle kanska kalla mig petig och skadad…..
 
  • Gilla
Kennster och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Är inte röris men allergisk mot linjer som avviker mot rakt. Dom flesta bilderna här ser inte bra ut. TS ser verkligen inte alls bra ut.

Man skall liksom gå och titta på dessa inkopplingarna resten av livet och då måste det vara rakt och estetiskt. Hade själv inte böjt rör i 90 grader från golv till element utan satt en vinkel av lämplig sort.

Men somliga skulle kanska kalla mig petig och skadad…..
Håller helt med och jag trodde det var så man gjorde som standard.
Så här borde man väl kunnat gjort även i mitt fall med lämpliga vinklar?
Element med termoregleringsventiler, vita rör och trävägg inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
K Kennster skrev:
Håller helt med och jag trodde det var så man gjorde som standard.
Så här borde man väl kunnat gjort även i mitt fall med lämpliga vinklar?
[bild]
Absolut. Det är tyvärr sånt här som gör att jag drar mig för hantverkare.

Har än så länge en elektriker som är bäst helt enkelt han får härja fritt. Men saknar snickare och VVS osv…
 
Krilleman
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C Cerb skrev:
visst att rören är grövre, men 90-gradarna behöver ju inte vara 4km långa för det.

provade vad ”minimum” är för att hålla cc40 med min bocknyckel som referens.

(tar man bort avstängningsventilerna så kommer hörnen 5,5cm närmare radiatorn.
[bild]
Här kunde man tagit vinklade avspärrningar så hade man kunnat gå rakt ned i golvet med rören.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Här kunde man tagit vinklade avspärrningar så hade man kunnat gå rakt ned i golvet med rören.
Min bild är bara ett exempel för TS för att visa vad minsta böjradie för en 90-gradade är..

Min bild tidigare i tråden är hur jag kopplar in alla min raddar. Många helt rakt ner, och en del med ett lätt S för att missa golvbjälkar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.