Det känns som att de systematiskt blåser dig på alla sätt de kan. Det är många bäckar små, som tillsammans blir en hel massa pengar. Jag hade inte släppt en sån grej. Bortforsling ingår inte självklart i en normal renovering, så det ligger på dem att visa att du har beställt jobbet.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det känns som att de systematiskt blåser dig på alla sätt de kan. Det är många bäckar små, som tillsammans blir en hel massa pengar. Jag hade inte släppt en sån grej. Bortforsling ingår inte självklart i en normal renovering, så det ligger på dem att visa att du har beställt jobbet.
Ja, jag kikade nu lite noggrannare på underlaget de skickat mig. Eftersom jag pratade med en av snickarna så vet jag att de inte _har_ fört bok över vad de hållit på med här och det syns i det material jag fått för det är egentligen samma siffror som tidigare, det enda är att de angett vad de hållit på med i grova drag under respektive vecka. Så det går fortfarande inte att se vem som gjort vad, hur länge och när. Men summan av kardemumman är att deras ingångsvärde i detta är 389,33 timmar snickerier, plus 9 timmar rörmokeri, 32,5 timmar elarbeten och 31 timmar målning. Totalt alltså 461,83 timmar eller nästan tre månaders jobb för en heltidare.

Samtidigt är det ingen idé att tjafsa mer utan jag kommer att erbjuda dem 110 timmar för snickeri och sedan godta resten; totalsumman landar då på 188,5 timmar. Särskilt elarbetet är väldigt mycket i överkant men det är inte där som huvudproblemet ligger. Det handlar om max 20 timmar och i sammanhanget är det en relativt liten summa. Man får liksom välja vad man lägger energin på. Men kommer det till en prövning i ARN eller tingsrätt så kommer jag att även ifrågasätta denna debitering.

110 timmar är f ö snittet av de uppskattningar jag fått i det här forumet. Totalt är det 18 olika uppskattningar från 65 till 160 timmar. Jag börjar där så får vi se sedan.

Men så här långt så vill jag rikta ett varmt tack till alla er som kommenterat, kommit med goda råd, synpunkter, uppskattningar etc. Det värmer och stärker oerhört i en sådan här rent ut sagt skitjobbig situation. Utan er hade jag definitivt inte kunnat dra det här så här långt! Tack än en gång!
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Menar de alltså på allvar att
- Rivning av befintligt kök - fem bänkskåp, tre väggskåp (köket hade ytterligare tre överskåp men dem tog vi bort själva).
- Avlägsnande av kakel på två väggar (14x3 plattor per vägg, dvs 2x0,45 m)
- Rivning av återstående gips i köksdel (2,6 meter per vägg, 2,45 i takhöjd)

Skulle ta 80 timmar? Otroligt isf. Det gör två pers på mindre än en dag.
Ja detta är inte ok.

Jag hjälpte en släkting att riva ett kök i en lägenhet förra året. Vi började 10:00 och 14:00 var allt borta och lastat på mitt släp 7 våningar längre ner. Jag hade då också pluggat vattnet och kopplat ur all el osv. Jag rev och sedan var vi 2,5 som transporterade ner rivningsmaterialet via hiss till markplan och släpet.

Visst, detta var inte ett stort kök, men även om det varit dubbelt stå stort så hade vi ju varit klara vid 1600 istället....

80h är helt enkelt inte en skälig ersättning.
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 3 till
  • Laddar…
Ja, fullständigt sinnes.
Jag och sambon rev ut ett mycket större kök plus att vi rev bort golvet hela vägen ner till bjälkarna i köket samt ett annat rum på en helg.
 
  • Gilla
Flamso och 1 till
  • Laddar…
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Men kommer det till en prövning i ARN eller tingsrätt så kommer jag att även ifrågasätta denna debitering.
Detta hade jag sett till att det framgår när du kontaktar dom.
Att du anser att även elen är oskälig men går med på den för att du är hygglig.
 
  • Gilla
Hans-Greta och 4 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Detta hade jag sett till att det framgår när du kontaktar dom.
Att du anser att även elen är oskälig men går med på den för att du är hygglig.
Bra synpunkt, tack!
 
J JOHAN ERIKSSON6668 skrev:
Ja, jag kikade nu lite noggrannare på underlaget de skickat mig. Eftersom jag pratade med en av snickarna så vet jag att de inte _har_ fört bok över vad de hållit på med här och det syns i det material jag fått för det är egentligen samma siffror som tidigare, det enda är att de angett vad de hållit på med i grova drag under respektive vecka. Så det går fortfarande inte att se vem som gjort vad, hur länge och när. Men summan av kardemumman är att deras ingångsvärde i detta är 389,33 timmar snickerier, plus 9 timmar rörmokeri, 32,5 timmar elarbeten och 31 timmar målning. Totalt alltså 461,83 timmar eller nästan tre månaders jobb för en heltidare.

Samtidigt är det ingen idé att tjafsa mer utan jag kommer att erbjuda dem 110 timmar för snickeri och sedan godta resten; totalsumman landar då på 188,5 timmar. Särskilt elarbetet är väldigt mycket i överkant men det är inte där som huvudproblemet ligger. Det handlar om max 20 timmar och i sammanhanget är det en relativt liten summa. Man får liksom välja vad man lägger energin på. Men kommer det till en prövning i ARN eller tingsrätt så kommer jag att även ifrågasätta denna debitering.

110 timmar är f ö snittet av de uppskattningar jag fått i det här forumet. Totalt är det 18 olika uppskattningar från 65 till 160 timmar. Jag börjar där så får vi se sedan.

Men så här långt så vill jag rikta ett varmt tack till alla er som kommenterat, kommit med goda råd, synpunkter, uppskattningar etc. Det värmer och stärker oerhört i en sådan här rent ut sagt skitjobbig situation. Utan er hade jag definitivt inte kunnat dra det här så här långt! Tack än en gång![/QUOTE
Håller med , de har inget underlag i form av arbetarnas tidsbok . Har du fått namnet på arbetarna ?
Tänk på att för pensionär över 66 år betalas bara 10.21 % i arbetsgivaravgift mot 31.42 % för
yngre ej pensionär . Ett bra argument då byggaren debiterat för fullvärdig snickare som de inte
betalar snickarlön för, utan endast 200-250 kr /tim
 
Hur fungerar det med ARN?
Det är väl konsumenten som måste anmäla?
Kan man anmäla något till ARN om man inte betalat?
 
M magnu skrev:
Hur fungerar det med ARN?
Det är väl konsumenten som måste anmäla?
Kan man anmäla något till ARN om man inte betalat?
Att ta ärendet till ARN är något som ett företag kan välja att gå med på att göra, dvs för att låta ARN avgöra tvisten. Den kan sedan utfalla till endera partens fördel. Men ARN kan inte tvinga någon utan bara rekommendera vad konsumenten alternativt företaget ska göra. Normalt har man då först betalat det som bägge parter är eniga om och sedan låter man ARN avgöra den delen man tvistar om. Men om företaget vägrar ARN, då är det inkasso, sedan kronofogden och sist tingsrätten som ärendet hanteras av.
 
Jisses... du borde skicka dem en faktura för den tid du har behövt lägga ner på att reda ut deras fiffel.
 
S Spikin skrev:
Håller med , de har inget underlag i form av arbetarnas tidsbok . Har du fått namnet på arbetarna ?
Tänk på att för pensionär över 66 år betalas bara 10.21 % i arbetsgivaravgift mot 31.42 % för
yngre ej pensionär . Ett bra argument då byggaren debiterat för fullvärdig snickare som de inte
betalar snickarlön för, utan endast 200-250 kr /tim
Nej, de har inte fört någon tidsbok, vilket än en gång bevisats. Det faktum att detta var det bästa de kunde få fram efter att ha hållit på med att sammanställa uppgifterna i en månad är ytterligare bevis på det.

Jo, jag har namn på snickarna, det klarar tydligen i alla fall deras system att hålla reda på. Så jag vet hur mycket tid varje person registrerat och på vilket datum men inget mer än så. Men specifikationen jag fick är ändå värdefull för den visar ju väldigt tydligt hur mycket luft det är i deras siffror för nu har jag underlag _från dem_ att de lagt 78 timmar på rivning av kök och 65 timmar på att byta ut 1 kvm fuktskadad golvskiva + lägga 17 kvm klickgolv etc. Detta redovisar de alltså på fullaste allvar. Jättebra när man tittar framåt på detta.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jag fortsätter att rekommendera jurist via din hemförsäkring. Det måste ju vara det enklaste i detta läget?
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
M mushu skrev:
Jisses... du borde skicka dem en faktura för den tid du har behövt lägga ner på att reda ut deras fiffel.
Ja, Spikin menade tidigare i ett inlägg att om detta går till tingsrätten så är det något man kan ta upp, dvs skadestånd för detta. Jag har nog så här långt lagt säkert 20 timmar på att komma tillrätta med det här - sammanställa data, mailkonversation med VK, diskussioner med konsumentrådgivning, diskussioner med er här på forumet etc plus all oro och flera sömnlösa nätter plus att bo i byggkaos flera veckor mer än vad som hade behövts. Och allt för att VK tog på sig ett jobb de inte var kompetenta att klara av. Så ja, går detta till tingsrätt så kommer jag nog att yrka på det.
 
  • Gilla
Flamso och 2 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag fortsätter att rekommendera jurist via din hemförsäkring. Det måste ju vara det enklaste i detta läget?
Ja, men det torde ju förutsätta att det faktiskt blir en rättssak av det här. Och det kanske det blir men allt beror ju på VKs nästa steg. Just nu har jag ett läge där jag a) inte har någon faktura att betala eftersom VK drog tillbaka den första och inte skickat någon mer och b) en diskussion med dem om vad jag faktiskt ska betala. Jag är fullt på det klara att de inte kommer att bli glada att vi erbjuder dem cirka 40% av vad de vill ha betalt men exakt vad de kommer att göra nu vet jag såklart inte. Jag har föreslagt att låta ARN avgöra det här men de kanske tar detta till tingsrätten direkt. Och då kommer jag såklart att behöva en jurist och ja, det täcks av min hemförsäkring.
 
  • Gilla
Flamso och 2 till
  • Laddar…
Men det finns väl formellt sett ingen tvist ännu, eftersom det inte finns någonobetald faktura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.