Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer, ligger lågt just nu och inväntar tills marknaden blir mer normal

Hur är det med Svea Solar numera, har läst ett antal kritiska inlägg om dom senaste halvåret här på forumet :thinking:
När räknar du med att marknaden blir normal igen och vad hoppas du på för priser ?
 
Mats-S
M mortimer skrev:
När räknar du med att marknaden blir normal igen och vad hoppas du på för priser ?
Ingen aning, men eftersom min årsförbrukning ligger på 8000 kWh finns det ingenting att hämta på marknaden som råder just nu :thinking:
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ingen aning, men eftersom min årsförbrukning ligger på 8000 kWh finns det ingenting att hämta på marknaden som råder just nu :thinking:
Hur har du det med elbil ?
 
Akahigi Akahigi skrev:
Hej!

har en prisfundering som är hyfsat akut. Har en offert på 18,7 kW,, 45 paneler med 1 SolarEdge vxl och optimerare. Svea Solar

Har ett pris på 2800kr/mån leasing 20 år innan RUT, dvs 2200 de första 48 månaderna. Priset verkar ligga på ca 380 000kr innan GrönEl. Det känns ca 20% dyrare än andra, men de har inte nödvändigtvis ex vis optimerare med.

Jag funderar hur ”dyrt” detta är, det går för mig att se ekonomin i det men om jag jämför med redovisade priser för 12 månader sen, eller 24, mycket dyrare. Hur ska man tänka runt detta?
Hur dyrt eller billigt priset är får du räkna på själv och utvärdera med tanke på räntor och elpriser framåt, ingen kan ge dej svar på det.

Leasing tjänar bara leasingbolaget och säljaren (av solceller) på och du får problem eller lägre värde om du vill sälja fastigheten.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att man inte kan casha upp dessa pengar. Då blir man tvungen att finansiera köpet på något bra sätt.
Leasing absolut, om det är en bil.
Men solceller. Hur lämnar man tillbaka dessa om man inte vill lösa ut dessa? Sen är 20år väldigt lång. Jag tycker det är bättre att ta ett banklån. Sen betala av på det så snabbt ekonomin tillåter. Egentligen max 10år. 20år Då börjar solcellerna tappa effekt.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hur är det med Svea Solar numera, har läst ett antal kritiska inlägg om dom senaste halvåret här på forumet :thinking:
En lite elak kommentar jag läste hävdade att man skulle undvika alla bolag som innehåller ordet "sol" ;)
Med tanke på alla dessa bolag som plötsligt dykt upp så kan man ju undra hur mycket garantin egentligen är värd. De verkar ofta lova många års garanti. Är garantin viktig så bör man nog köpa från någon av de större elnätsbolagen de borde kunna finnas kvar i slutet av garantitiden.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har full förståelse för att man inte kan casha upp dessa pengar. Då blir man tvungen att finansiera köpet på något bra sätt.
Leasing absolut, om det är en bil.
Men solceller. Hur lämnar man tillbaka dessa om man inte vill lösa ut dessa? Sen är 20år väldigt lång. Jag tycker det är bättre att ta ett banklån. Sen betala av på det så snabbt ekonomin tillåter. Egentligen max 10år. 20år Då börjar solcellerna tappa effekt.
Resonerat lika som dej och betalar av en 7kw anläggning på 3 år.
 
M Mido11 skrev:
Resonerat lika som dej och betalar av en 7kw anläggning på 3 år.
Mitt upplägg är utökat bolån för att finansiera 15.4kwp som amorteras av på 8år, troligen något fortare då jag har utgått från ett pessimistiskt elpris samt har större anläggning och kommer överproducera lagom mycket ett par år.
Det är ungefär vad leverantörernas kalkyler utgår från också.
Blir likvärdig månadsutgift för elen med solceller som före utan solceller, byter i princip bara att betala banken 8år istället för betala elbolagen. År 9 och ev. 10 tar jag vinsten och sparar för ett troligt byte av växelriktare något år senare. År 11-> samlar jag på hög och äter lite extra pizza för ibland ;)
Liten del får "Ebba Busch" betala med elpriskompensationen glömde jag att nämna.
 
Redigerat:
heisiandiishe
Jobbar med betalningar och finansiering. Konservativt lagd när det kommer till pengar/utgifter. Vinnare är alla som orkar säga nej, avvakta och generellt avhåller sig från att köpa rent onödiga grejer. Man ska inte alltid avvakta ibland måste man kunna ta ett beslut och agera men känner man sig tveksam finns det ofta en anledning. Har inte haft någon överdriven karriär eller jobbat stenhårt genom livet men har helt ok ekonomi tack vara att vi som familj inte köpt (mer än några) onödiga dyra prylar genom åren. Solcellsanläggning mitt i krisen från lite oprövade leverantörer gärna via leasing innebär nog som någon skrev att man inte är en av vinnarna i den näringskedjan…
 
  • Gilla
Mido11 och 1 till
  • Laddar…
F
Akahigi Akahigi skrev:
Om man bortser från finansieringen, hur ser ni på priset i sig?
Är det fast månadsavgift eller är den ränte/inflationsberoende på nåt sätt? 20 år är en lång tid och 2800kr kommer rimligtvis vara mindre pengar ju längre tiden går men det är en jävla lång tid att sitta fast i en leasing.

Månadskostnaden är nästan 35000kr/år. Jag har 17kWp på taket och 2022 gjorde jag en total på 37500kr. Då har jag ta mig fan räknat med allt. 2021 gjorde jag 17500kr. Din anläggning är lite större men det är orimligt att förvänta sig fler år med så bra avkastning som 2022. 2021 och kanske 10-15% till är mer rimligt 2023 och kanske 2024. Sen är det bara spekulationer och gissningar men priserna kan mycket väl gå ner. Jag hade försökt lösa det på nåt annat sätt än leasing.
 
Akahigi Akahigi skrev:
Hej!

har en prisfundering som är hyfsat akut. Har en offert på 18,7 kW,, 45 paneler med 1 SolarEdge vxl och optimerare. Svea Solar

Har ett pris på 2800kr/mån leasing 20 år innan RUT, dvs 2200 de första 48 månaderna. Priset verkar ligga på ca 380 000kr innan GrönEl. Det känns ca 20% dyrare än andra, men de har inte nödvändigtvis ex vis optimerare med.

Jag funderar hur ”dyrt” detta är, det går för mig att se ekonomin i det men om jag jämför med redovisade priser för 12 månader sen, eller 24, mycket dyrare. Hur ska man tänka runt detta?
Nu har du redan tackat nej, men gör du ett omtag skulle jag tänka ungefär så här:
Ditt pris uppskattade du till 380 000. Dra av 15% för Grön teknik och dela med antal watt, d.v.s 18700. Då får du ett pris per watt på ca 17,30. För två år sedan var det Mycket högt, kanske inte nu.

Anläggningen skulle dra in ca 18000 kWh på ett år. Om elpriset i snitt under dagen är 1.50 så drar anläggningen in 27.000:- per år. Återbetalningstiden blir drygt 12 år. Borde vara mindre på en så stor anläggning.

Solar Edge och optimerare: behöver du det? Kan behövas om taket är komplicerat med flera olika ytor och/eller om du har skuggor som vandrar över taket. Om inte: då gör bara optimerarna anläggningen dyrare och mer komplicerad. Svea Solar och en del andra säljer bara Solar Edge, vilket är enkelt för dem men ofta onödigt. Tills optimerarna börjar krångla, då är det besvärligt för alla.
 
F
O Ove Fredriksson skrev:
Nu har du redan tackat nej, men gör du ett omtag skulle jag tänka ungefär så här:
Ditt pris uppskattade du till 380 000. Dra av 15% för Grön teknik och dela med antal watt, d.v.s 18700. Då får du ett pris per watt på ca 17,30. För två år sedan var det Mycket högt, kanske inte nu.

Anläggningen skulle dra in ca 18000 kWh på ett år. Om elpriset i snitt under dagen är 1.50 så drar anläggningen in 27.000:- per år. Återbetalningstiden blir drygt 12 år. Borde vara mindre på en så stor anläggning.

Solar Edge och optimerare: behöver du det? Kan behövas om taket är komplicerat med flera olika ytor och/eller om du har skuggor som vandrar över taket. Om inte: då gör bara optimerarna anläggningen dyrare och mer komplicerad. Svea Solar och en del andra säljer bara Solar Edge, vilket är enkelt för dem men ofta onödigt. Tills optimerarna börjar krångla, då är det besvärligt för alla.
låter riktigt. Men avdraget är 20% och ett snittpris år efter år på 150 öre ser jag som osannolikt högt eller åtminstone som överdrivet optimistiskt.
 
F fsn skrev:
låter riktigt. Men avdraget är 20% och ett snittpris år efter år på 150 öre ser jag som osannolikt högt eller åtminstone som överdrivet optimistiskt.
Helt rätt, 20% ska det vara. Tack för påpekandet.

Rörligt pris med allt inräknat (spotpris, överföringsavgift, skatt, moms) var 1,20 för två år sedan och borde vara högre nu. Det är hela det rörliga priset som elräkningen minskas med när solelen används direkt. När man säljer el blir det mindre även när 60-öringen tas med, ja. Men se det som ett principexempel. Sätt in de priser du tror på. Kommer man då fram till att återbetalningstiden är ännu längre än 12 år på en så pass stor anläggning är väl affären inte så bra. Sedan väljer man själv. För många väger även miljöaspekten tungt, allt är inte bara pengar.
 
Hur gör de förresten för att fördela ROT:en på fem år? Den begär de ju ut direkt, så egentligen borde de kunna sänka månadsavgiften över hela leasingperioden, men de vill locka med lägre avgift i början.

Nej, den där affären ska du akta dig för.
 
Ta det lugnt jag hade kontakt med Svea Solar och de var väldigt på att man skulle bestämma sig fort. Leasingavtalet är kasst väljer du det kommer du inte räkna hem anläggningen på överskådlig tid. Sedan så har deras säljare inte teknikkompetensen vilket märks när man ställer lite mera avancerade frågor om el och energi. Jag kommer inte anlita dem för min del.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.