S Sir Duke skrev:
Ingen spolbil. Vanlig skåpbil.

Självklart, försöker här. Har varit mycket att stå i bara.
Edit: Kass bildkvalitet, tror det beror på byggahus.se, bilderna ser skarpa ut i original.
[bild][bild]
S Sir Duke skrev:
Ingen spolbil. Vanlig skåpbil.

Självklart, försöker här. Har varit mycket att stå i bara.
Edit: Kass bildkvalitet, tror det beror på byggahus.se, bilderna ser skarpa ut i original.
[bild][bild]
S Sir Duke skrev:
Ingen spolbil. Vanlig skåpbil.

Självklart, försöker här. Har varit mycket att stå i bara.
Edit: Kass bildkvalitet, tror det beror på byggahus.se, bilderna ser skarpa ut i original.
[bild][bild]
haha jösses 15 lök för lite spolning och filmning? Jag förstår att du blir förbannad!
 
  • Gilla
pippii långstrump och 8 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Förjävligt. Och det har helt spårat ut med servicebil som dom kan styra upp så man plockar en hel gata som får punga bilen. Men så är det när efterfrågan på hantverkare är stor. De behöver inte bry sig, det finns jobb. Detta pga av det idiotiska rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?

Nu sitter dom i skiten iom att marknaden åter fått den jämvikt som var innan rotavdraget, då svart arbetskraft valdes framför vit. Har folk betalat 100 000kr för en tjänst tidigare och priset sedan "sänks" 25% kan man alltså höja priset till dess att man träffar taket för vad svensken tål.
Som hantverkare kan jag säga att förfrågan om svartjobb försvann mer eller mindre helt och hållet när rot dök upp. Fanns lite siffror om att staten missade drygt 30% i skattemedel. Så om de kom upp i att drygt 85-90% av de privata aktörerna använde vit arbetskraft istället för 65-70% så blir ju det en vinst för staten... Enkel matte. Välj även din ton eller knip igen kakintaget.

Gällande ditt andra påstående så är det inte många som har höjt sina priser pga rotavdraget. Och om så har gjorts så är det förmodligen för att kunden i fråga inte nämnt att de vill nyttja rot förens hantverkare fått iväg fakturan. I många fall blir man idiotförklarad om att det är en "självklarhet". Då ska man makulera fakturan, höra en ny, ansöka om roten och vipps gick en timme till. Kunden får en högre kostnad för att hantverkaren fick lägga mer tid.

Bilen : det är ett resultat av de flesta lynchningar av diesel samt de extrema kostnader som bilarna drar med sig.

Jag tror tant ska ta reda på lite mer innan hon börjar forma om politiska beslut, kanske kolla över lite vad och vilka anledningar är.

Med detta sagt önskar jag tant en fortsatt trevlig kväll.
 
  • Gilla
  • Arg
vvsavlopp och 10 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Vad är en spolbil? Är det en stor tankbil typ som slamsugare? Eller en skåpbil med kompressor och tank?
En skåpbil med kompressor och slang samt nåt sorts rensband.
 
Man kan ju köpa en splitter ny våtdammsugare för det han tar betalt i hyra/gång!
 
  • Gilla
K-S-L och 4 till
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
En skåpbil med kompressor och slang samt nåt sorts rensband.
Ja det var en sådan som var här.
Men alltså det är en rörjour som används just till att spola och rensa. Varför ska de ha betalt för både arbete och arbete? Alltså arbetstid och arbetsmoment. Vad får jag för timlönen? Om själva jobbet kostar extra
 
J Jontha skrev:
Förjävligt. Och det har helt spårat ut med servicebil som dom kan styra upp så man plockar en hel gata som får punga bilen. Men så är det när efterfrågan på hantverkare är stor. De behöver inte bry sig, det finns jobb. Detta pga av det idiotiska rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?

Nu sitter dom i skiten iom att marknaden åter fått den jämvikt som var innan rotavdraget, då svart arbetskraft valdes framför vit. Har folk betalat 100 000kr för en tjänst tidigare och priset sedan "sänks" 25% kan man alltså höja priset till dess att man träffar taket för vad svensken tål.
Jag delade bord med hantverkare vid en lunch för några år sedan.
Under lunchen kom Rot-avdrsget på tal och hantverkaren uttryckte sin glädje över Rot-avdraget.
Före Rot-avdraget var det svårt att överhuvudtaget få jobb utan att erbjuda större delen "svart".
Oro och sömnlösa nätter vid deklarationen för att påvisa att den "vita" delen var skälig att leva på.
När Rot-avdraget infördes försvann svartarbete över en natt och "magsåret" försvann ganska snabbt.
Helt underbart var hantverkarens kommentar.
Numera kan hantverkaren räkna med pension, sjuklön, VAB mm.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
Håller med i din känsla om orimlighet.
Vi byggde hus med ”totalentreprenad” där det ingick hyra av elskåp för byggström etc. Trots detta hävdade elektrikern att det behövdes ytterligare ett skåp för byggströmmen. Vår tilldelade anslutningspunkt för elen var på andra sidan vägen. Ca 4 meter från tomtgräns. Så där stod vi med två skåp 4 m från varandra.Han ville även att vi skulle hyra en gigantisk jävla ställning av honom för att kabeln skulle gå luftvägen över till vår tomt. Köpte kabel-överkörningsskydd för inga pengar alls som funkade kanon under hela byggtiden.

Det extra skåpet vägrade han dock förhandla bort och fakturan hamnade på 25” för hyra av kabel och skåp i 6 månader samt arbete för det ;)

lite OT men tillbaka till din faktura. Vi betalade för det arbetet en framkörningsavgift och sen en timkostnad på det för när bilen stod här, så förstår helt klart dina funderingar kring den avgiften.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
L lbgu skrev:
900 kr/h är det standard timtaxa i Stockholm numera. Och sen inte nöja sig med det utan ta betalt för alla arbetsmoment som utförs under tiden, låter som en bedragare.
Som en hjärtkirurg!! Girigheten har ingen gräns
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Men vad ingår i timlönen 900 kr? Är det kalsongerna?

Jag köper ju en komplett tjänst. Då ska han väl ha grejer. En snickare tar inte hyra för en skruvmejsel.
En kalsong inköpt för listpris på Ahlsells, dividerat med hur många timmar den förväntas hålla kanske blir 900:- :p
 
  • Haha
  • Gilla
Conqvist och 3 till
  • Laddar…
Tack för detta!!

Har tänkt exakt detsamma fler än en gång under mitt bygge. Om jag som konsult (tjänsteföretagare) hade den attityden och prissättningen… OMG. Olika världar.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Om vi tar det steg för steg:

- Timpriset, det är ju kul att en rörmokare kan debitera mer än t.ex. de flesta IT-konsulter med 4-5 årig högskola och andra. Jag själv skulle aldrig anlita en röris för detta pris, runt 5-600 inkl moms kanske. Någon rim och reson får det vara.

- Servicebil för 950 spänn? Åter igen, totalt orimligt, senast betalde jag 250 kr för rörisens servicebil.

- Arbetet personen gör ska utan tvivel ingå i det ohemult höga timpriset. Det spelar ingen roll om denne målar en vägg, böjer rör eller monterar ett handfat. Det säger sig självt, du kan ju inte ta betalt för jobbet två gånger. Även administration ska ingå i timpriset, antingen om de lägger på detta som overhead på timpriset eller om de debiterar en halvtimme extra.

- En vågdammsugare ska absolut ingå i en rörmokares uppsättning verktyg. Har denne mot förmodan inte en sån går de att hyra för 250 kr per dag eller nåt, inga stora summor med andra ord. Är det specialgrejor såsom grävmaskiner och annat får man ju såklart betala extra, kanske diamantkapskivor, hålborrar, rejäla pumpar och maskiner och annat dyrt special.

Summa summarum, låter som en riktig skojare, lär ju knappast bli långvarig.

Och som IT-konsult kan jag givetvis försöka ta betalt för precis vad jag vill och sätta vilka priser jag vill, men kunden skulle antagligen be mig dra åt h**vete och sen hade jag inte hittat några jobb i den staden mer, djungeltelegrafen går fort...

/S
S svanstrom skrev:
Servicebil 900kr är ju sinnesjukt dyr. Senast jag anlitade (duktiga) hantverkare tog snickaren 350 kr/dag för servicebil och elektrikern tog 400 kr/dag och det var i Stockholm för ett år sen drygt. Det tycker jag var rimligt.

Hyra för våtdammsugare låter ju också märkligt då det är standardutrustning för en rörmokare, rimligtvis.
Firmsbilkostnaden beror ju givetvis på hur långt hantverkaren rest.

Så länge kunden och hantverkaren är överens om vilka arbetsmoment som ska utföras och om priset per delmoment innan arbetet inleds bör diskussioner såsom denna kunna undvikas.

Om hantverkaren har något väldigt dyrt specialverktyg som krävs för uppdraget kan särdebitering vara rimligt.

Inom vissa konsultyrken kan mätutrustningen för ett standarduppdrag kosta bra bit över 5-600 tusen i inköp. Ibland bra bit över en miljon. Om utrustningen används ofta kan hyreskostnaderna mot kund minimeras men om det inte är så behöver hyran vara högre. Sunt förnuft.

Sen kanske en hantverkares standardkit är betydligt billigare än så.

Att få inte få särdebitera specialutrustningen är orimligt. Sen kan man ju tycka att ett visst standardkit bör kunna ingå i timpriset.

Vill man slippa diskussion bakas verktygshyran in i någon annan del av budgeten.
 
Fairlane
A Andreas Addinho Andersson skrev:
Gällande ditt andra påstående så är det inte många som har höjt sina priser pga rotavdraget.
Nu har ju ROT-avdrag funnits rätt länge, men jodå när det infördes talades det om att timpriset steg med 20%
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
V Villaägarenr1 skrev:
Man har ju möjligheten att laga sitt rör själv. Eller hur?

Då slipper man betala den så kallade ockern, bilen, gubben, verktygen, hyran mm
Lagar du dina tänder själv?
 
  • Haha
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej alla!

Hade en rörmokare hemma pga stopp i avloppet.

Han vill nu ha betalt både för servicebil, för nedlagd restid och arbetstid, samt för arbetsmomenten (spolning, filmning och våtsugning). Dessutom hyra för våtdammsugaren.

Men alltså blir inte det dubbel och trippeldebitering?

Vad betyder ens servicebil?

Och för timpengen 900, sitter han bara på en stol och rullar tummarna då, och om han ska resa sig och göra något så blir det en separat tjänst som jag ska betala extra för?

Och hyra, vad f-n han hade sin egna dögamla garanterat avskrivna dammsugare som knappt funkade. Han hyr väl inte sina egna grejer, och jag köper ju honom inklusive vanlig utrustning som han behöver för att han ska kunna göra sitt jobb?

Eller vad är det man betalar för?

Hur hade ni reagerat, och formulerat någon invändning?

Tack på förhand!
På verkstaden som jag jobbade på tidigare fungerade det som så här: Kostnaden för servicebil bakades in i kilometer ersättningen och rese ersättningen. Alla verktyg som behövdes för jobbet ska man ha med sig, behöver man hyra specialverktyg av något slag så måste kunden informeras om detta så fort det upptäcks.
Efter något år kom vår chef på att man kan ju ta betalt för servicebil också, så en ny post på alla fakturor skapades för detta, men man reglerade inte de tidigare ersättningarna där detta hade bakats in trots att jag påpekade detta.
Känns rörmokarens körersättning rimlig så kan man nog varken klaga på servicebil eller körersättningen.
Men är det en skyhög körersättning så ska du ifrågasätta den och servicebilen.
Dammsugaren ska han skämmas för att han tar betalt för.
 
  • Gilla
Rooten48 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Här håller jag inte med helt. De sakerna du räknar upp där är ändå rimliga priser på och används av i stort sett samtliga kunder. Om det istället är något udda och dyrt som behövs för 5% av kunderna är det inte orimligt att dessa kunder får betala den delen separat, antingen som.en extrakostnad eller så hyr du den delen och vidarefaktuerar det till kunden.
Kanske. Men som det är nu så är det mer regel än undantag att hantverkare fakturerar för extragrejer.
Kan säga att det är oerhört få av mina kunder som behöver/efterfrågar virtuella 3D-miljöer eller en fysisk modell men det är ändå inget jag skulle ta ut en hyreskostnad för trots att det kräver specifika verktyg/program. Däremot får de betala för de extra timmar de tar att skapa detta "udda och dyra".

Nä, jag anser att fakturera extragrejer är en sjukdom inom just hantverkar-branschen som knappt finns i andra. Det har nästan normaliserats och fler och fler reagerar inte och tycker nymera att det är helt normalt. Fattas bara att de som tömmer mina hushållssopor börjar fakturera för "servicebil" och arboristen tar ut maskinhyra/slitage/bränsle för att såga ner ett träd.
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.