Akahigi Akahigi skrev:
Restbeloppet är runt 20 000 år 19

Återbetalningstid, hur ser du definitionsmässigt på det?
Hur lång tid det har tagit för dig att få tillbaka dina pengar oavsett om du leasar eller betalar kontant.
 
Bil leasar jag (via jobb) för att slippa tänka på skador, försäkring, service, däck osv.

Men solceller på taket? Som är set it and forget it? Tar hellre lån för det än att leasa.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vilken är vinsten att leasa över huvud taget? Enda skälet jag kan se är om personen inte har möjlighet att själv låna till investeringen. Men då kanske det är bättre att vänta?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Akahigi
Jag är mer inne på att priset per m2 eller kw är för högt i sig…?
 
Akahigi
Jag sade nej till offerten, var sista dagen idag. Ska fundera ett varv till.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Akahigi Akahigi skrev:
Jag sade nej till offerten, var sista dagen idag. Ska fundera ett varv till.
Bra beslut.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Jag köpte precis en sån anläggning, alltså 45 paneler med samma effekt som du blev offererad från Cell Solar (som har bytt namn under året) för ett år sedan. Inklusive en laddbox till bilen betalade jag 190.000 efter rot, klappat och klart.
Den har producerat ungefär 17 MWh på ett år och det är lite mindre än de 19 MWh som jag räknat på, men ändå klart OK. Beroende på elpriserna så kommer jag att ha fått igen den investeringen på mellan 8 och 9 år som det går och står just nu.
Om du har möjlighet så köp anläggningen. Det känns som det är för många om och men med att leasa. Tycker i alla fall jag.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Akahigi
T Tbergsten skrev:
Jag köpte precis en sån anläggning, alltså 45 paneler med samma effekt som du blev offererad från Cell Solar (som har bytt namn under året) för ett år sedan. Inklusive en laddbox till bilen betalade jag 190.000 efter rot, klappat och klart.
Den har producerat ungefär 17 MWh på ett år och det är lite mindre än de 19 MWh som jag räknat på, men ändå klart OK. Beroende på elpriserna så kommer jag att ha fått igen den investeringen på mellan 8 och 9 år som det går och står just nu.
Om du har möjlighet så köp anläggningen. Det känns som det är för många om och men med att leasa. Tycker i alla fall jag.
Eftersom mitt pris var ungefär 380 000 för det du fick för 190, dvs 310 efter grön el, så känns det som du fick en bättre deal :)
 
Akahigi Akahigi skrev:
Om man bortser från finansieringen, hur ser ni på priset i sig?
Hej
Har precis fått installerat en nästan likadan anläggning från Svea. Inte igång, så jag kan inte uttala mig om hur det funkar än.
52 paneler med optimerare (av de billigare Essetialpanelerna) med Solar Edge. 20,8 kW.
Offert och avtal från april och på 321000

Priser har gått upp, efterfrågan är hög och tillgången låg. Så då är kanske ditt pris ändock rimligt.
En vän har haft en motsvarande anläggning igång i 1,5 år och är mycket nöjd. Producerar mer än förväntat, så man kan lita på kalkylerna.

Mina erfarenheter så här långt av bolaget, är att de har för mycket att göra, allt tar för lång tid och de är urusla på att återkoppla. Tråkigt, MEN köper gör man bara en gång på 20-25 år…
Garantierna är bland de bästa. Även på installationen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Aldrig på min dag att jag skulle leasa en solcellsanläggning! Det låter ju nästa som när Thorn höll på som bäst. "Hur en teve — endast 350 kr per månad (totalkostnad 134000 kr)."
 
  • Gilla
  • Älska
Urban R och 4 till
  • Laddar…
Akahigi Akahigi skrev:
Man köper då antingen ut anläggningen eller överför leasingen (kostar 1000kr)

Leasing på 10,3 kW borde ligga på 1600kr innan rot (om jag räknar rakt från min egen prisbild och avjämnar lite uppåt).
Du får tänka på att nästan hela vinterhalvåret Så får du knappt någon el plus du betalar 1600kr extra för solceller plus vanlig el osv. Fundera också på leasing men struntar i det. Om det blir något så blir det köpt. Går runt 190-240k för 32 paneler beroende hur dem behöver göra. Med ställning osv
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Låter helt vansinnigt jag har 11kw som jag köpte för 2,5 år sen med total installation samt bidrag som jag gav strax över 100000. Priser kommer falla, nu är det samma hysteri som med pool byggande under covid.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
N Nadasurf_ skrev:
Låter helt vansinnigt jag har 11kw som jag köpte för 2,5 år sen med total installation samt bidrag som jag gav strax över 100000. Priser kommer falla, nu är det samma hysteri som med pool byggande under covid.
Det kommer bli som tesla, sjukt dyra priser och nu när det passar kan dem skicka ner till med 100-150k
 
  • Gilla
Nadasurf_
  • Laddar…
Tackade nej till 20,7 kW 46 paneler inkl Ferroampgrejor inklusive en dyr batterilösning för att det var alldeles för dyrt men ändå billigare än ditt. Skulle monterats i årsskiftet nu annars.

Nu är jag född som kritisk men köp inte en överjävligt dyr anläggning med en ännu sämre finansiering.

Avvakta hypen. Som sagts, kolla vad som hände med Tesla när komponentbristen och lång leveranstid drev priserna i några år....
Sen började komponentbristen släppa, räntorna gjorde folk ovilliga att investera, produktionstakten har gått upp och tillgängligheten och konkurrensen blev hög.

Perfekta stormen.

När dina paneler sitter uppe så täcker väl el-överskottet knappt värdeminskning och leasingen.
Det är tillverkaren, montören och finansiären som kommer glädjas av din anläggning frågan är om dagen kommer som du också benämns i den skaran av vinnare.
 
  • Gilla
K Håkan och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
En lite elak kommentar menade på att man skulle
P Pligg85 skrev:
Avvakta hypen. Som sagts, kolla vad som hände med Tesla när komponentbristen och lång leveranstid drev priserna i några år....
Sen började komponentbristen släppa, räntorna gjorde folk ovilliga att investera, produktionstakten har gått upp och tillgängligheten och konkurrensen blev hög.
Instämmer, ligger lågt just nu och inväntar tills marknaden blir mer normal

Hur är det med Svea Solar numera, har läst ett antal kritiska inlägg om dom senaste halvåret här på forumet :thinking:
En lite elak kommentar jag läste hävdade att man skulle undvika alla bolag som innehåller ordet "sol" ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.