Hej,
Är i färd med att bygga om kök. I dagens kök (som blir halva nya) är det plastmatta direkt på betongen. Gissningsvis är det inga problem att bara riva bort mattan då den sitter löst idag. Det som ska bli andra halvan av köket har idag parkettgolv där det är reglar & sand under á la 60-tal.
Min fråga är, går det att bryta upp parketten, lägga golvspånskiva, armera, flytspackla och sedan lägga klinker på hela ytan?
Halva klinkern ligger då på spån & andra halvan på betong. har förstått det som att det kan bli spricor i skarven då. Eller måste vi tömma på sand, fylla igen med ESP betong och ta det den vägen?

Läst lite om IndorTec (ardex) men blir inte riktigt klok. Någon som har erfarenhet av det?
 
Redigerat:
Är det i hus eller lgh? Vad finns under golvet, källare?
 
det är lägenhet, under golvet finns ytterligare 8 lägenheter då detta är på våning 9.
 
Då är det liten risk att golvkonstruktionen rör på sig om ni limmar och skruvar golvspån mer ordentligt och flytspacklar snyggt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då är det liten risk att golvkonstruktionen rör på sig om ni limmar och skruvar golvspån mer ordentligt och flytspacklar snyggt.
Ja, frågan är hur bra det blir i skarven mellan golvspånet och betonggolvet. Pratade med en golvläggare som sa att det finns en möjlighet att det spricker om nu golvet under skulle röra på sig.
 
I den skarven får du lägga en rörelsefog istället för fogbruk. Det brukar finnas färgmatchad "mjukfog" på tub för sådant.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I den skarven får du lägga en rörelsefog istället för fogbruk. Det brukar finnas färgmatchad "mjukfog" på tub för sådant.
Då golvet kommer att gå på tvären och inte på längden med denna skarv så blir det ju ett väldigt meck.
 
Liten risk skulle jag säga, huset borde ha satt sig om det är byggt 1960 eller tidigare...
 
  • Gilla
Malin Winter
  • Laddar…
Malin Winter Malin Winter skrev:
Då golvet kommer att gå på tvären och inte på längden med denna skarv så blir det ju ett väldigt meck.
hur menar du, lägger du plattorna i förband eller vad är problemet menar du? Isåfall kanske det är bättre att avsluta i skarven och lägga en metalllist som täcker springan?
 
Nja, bara att materialen har olika temperaturutvidgning gör att det är större risk för sprickor. Även om det kan fungera, men jag hade nog undvikit det själv.

Ibland får man tyvärr anpassa estetiken efter förutsättningarna.

Alternativet är om det på något vis går att gjuta en tunn betongplatta som är flytande mot golvbjälklaget och dubbad (sammanbunden) med befintligt betonggolv så allt blir en homogen yta. Men jag misstänker att det inte finns bygghöjd för en sådan lösning utöver att den är betydligt mer komplicerad…
 
U
Men om man armerar, flytspacklar och sen lägger klinker med något flexiblare fix, typ ardex s48 så ska det väll rätt mycket till innan det rör på sig.
Flytspackekakan blir ju ganska homogen med tanke på rörelse. Kör på något fiberarmerat flyt och med rotnät i botten.
 
  • Gilla
Malin Winter och 1 till
  • Laddar…
Om man flytspacklar hela ytan borde det funka, men jag uppfattade inte att det var fallet?
 
MathiasS MathiasS skrev:
hur menar du, lägger du plattorna i förband eller vad är problemet menar du? Isåfall kanske det är bättre att avsluta i skarven och lägga en metalllist som täcker springan?
Ja precis, planen är att lägga plattorna enligt bilden. Att avsluta i skarven och lägga en metallist där kommer tyvärr inte att se riktigt klokt ut då det går mitt i köket.
forskjutet_monster.jpg
 
Eftersom båda underlagen är s.k "döda" är risk för sprickor liten...
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Men den finns ändå skulle jag säga, eps och flyt hade jag gjort för att garantera det.
 
  • Gilla
Malin Winter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.